SHL: Skellefteå AIK - Djurgårdens IF 11/10 2014

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
DIF RÄVEN
Säsongskort: Ja

Re: SHL: Skellefteå AIK - Djurgårdens IF 11/10 2014

Inlägg av DIF RÄVEN »

BigJ skrev:Missade tyvärr matchen idag och lyssnar man på forumet så var det fullständig utklassning vilket låter konstigt då det blev en uddamålsförlust än en gång. Widing säger dessutom att DIF hade ett mycket bra försvar och att de inte kom till ordentligt pga det.

För mig låter det som att vi gjorde en mycket bra match än en gång med våra mycket mindre resurser. Självklart kommer det att se ut på detta sätt de flesta matcherna, ett tight försvar och inte så mycket eget spel men att vi då och då sticker upp och det börjar ju faktiskt se bättre ut offensivt sett till att vi lyckas få in fler puckar, bra.

Säcken sade efter förra matchen att det fortfarande är början på en utbildning för vårt lag. Jag tycker det var klockrent sagt och att vi tar små steg i rätt riktning. Jag tycker även att det som många kritiserat här, att få ut pucken ur egen zon, såg bättre ut under den korta stunden jag tittade i period 3
:D Tja uddamålsförlust är den bästa förlusten med tanke på att det kan hänga på målskillnad i slutändan.Men en vinst hade varigt djävligt skönt.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

BigJ skrev:Missade tyvärr matchen idag och lyssnar man på forumet så var det fullständig utklassning vilket låter konstigt då det blev en uddamålsförlust än en gång. Widing säger dessutom att DIF hade ett mycket bra försvar och att de inte kom till ordentligt pga det.

För mig låter det som att vi gjorde en mycket bra match än en gång med våra mycket mindre resurser. Självklart kommer det att se ut på detta sätt de flesta matcherna, ett tight försvar och inte så mycket eget spel men att vi då och då sticker upp och det börjar ju faktiskt se bättre ut offensivt sett till att vi lyckas få in fler puckar, bra.

Säcken sade efter förra matchen att det fortfarande är början på en utbildning för vårt lag. Jag tycker det var klockrent sagt och att vi tar små steg i rätt riktning. Jag tycker även att det som många kritiserat här, att få ut pucken ur egen zon, såg bättre ut under den korta stunden jag tittade i period 3
Att släppa 50 skott på mål under tre perioder skulle jag se som utklassning om jag inte heller sett matchen.

Utveckla riktningen du tycker vi tar små steg mot?
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Magnutz
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Magnutz »

Jim Morrison skrev:Att släppa 50 skott på mål under tre perioder skulle jag se som utklassning om jag inte heller sett matchen.

Vilken riktning tycker du vi tar små steg mot?
Riktning: Nord nord-ost.

Lider med de av oss som inte klarar att sitta ner i båten under denna säsong för satan, det kommer att gå skapliga vågor. Hård sjö.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Magnutz skrev:
Jim Morrison skrev:Att släppa 50 skott på mål under tre perioder skulle jag se som utklassning om jag inte heller sett matchen.

Lider med de av oss som inte klarar att sitta ner i båten under denna säsong för satan, det kommer att gå skapliga vågor. Hård sjö.
Tror dom flesta har förstått hur det kommer att se ut denna säsong. Men att försöka intala sig själv att vi går åt rätt håll när vi nyss förlorat ännu en bortamatch och därtill släppt förbi _50_ skott(!!!) under endast tre perioder är väl bara att blunda? Något i alla fall?

Offensiv förstärkning så kan vi börja titta om laget visar några andra tendenser än den dom visat sedan match 1.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Jim Morrison skrev:
Magnutz skrev:

Tror dom flesta har förstått hur det kommer att se ut denna säsong. Men att försöka intala sig själv att vi går åt rätt håll när vi nyss förlorat ännu en bortamatch och därtill släppt förbi _50_ skott(!!!) under endast tre perioder är väl bara att blunda? Något i alla fall?

Offensiv förstärkning så kan vi börja titta om laget visar några andra tendenser än den dom visat sedan match 1.
Ja, det är ju ställt bortom alla tvivel. Vi behöver stärka offensiven. Blir jäkligt spännande att se hur det kommer bli.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Magnutz skrev:
Ja, det är ju ställt bortom alla tvivel. Vi behöver stärka offensiven. Blir jäkligt spännande att se hur det kommer bli.
Dessvärre känns DIF inkapabelt eller oförmöget att hitta offensiv kraft på högsta nivå. Sist var väl när vi hade tur och Marcus Nilson bestämde sig för att helt plötsligt bli en producerande spelare. I andra lag kommer dom och går som att det knappt finns brist. Men det har väl nästan enbart med pengar att göra.

Undra hur den här organisationen legat till om inte Linkan varit Djurgårdare.
Göran

Inlägg av Göran »

Med tanke på det försvaret man har värvat och satsat på så tycker jag att det bör inte uppstå så många misstag som det gör under matcherna. Englund och Högström håller inte SHL nivå ännu.
På forwards sidan är jag inte alls förvånad att det ser tunt ut. Skall man överleva i SHL måste det till ett under från tränarstaben.
Användarvisningsbild
Jepe

SHL: Skellefteå AIK - Djurgårdens IF 11/10 2014

Inlägg av Jepe »

Tycker absolut att Englund håller på SHL nivå, däremot mer tveksam till Högström. En säkerhetsrisk i, framför allt, egen zon. Både med och utan puck.
Senast redigerad av Jepe den 2014-10-12 17:21:03, redigerad totalt 1 gånger.
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
4.9.5

Re: Sv: SHL: Skellefteå AIK - Djurgårdens IF 11/10 2014

Inlägg av 4.9.5 »

Jepe skrev:Tycker absolut att Englund håller på SHL nivå, däremot mer tveksam till Högberg. En säkerhetsrisk i, framför allt, egen zon. Både med och utan puck.
Högberg? Högström eller

från min Sony Xperia Z1 i tapatalk
Jag är en förbannad jävla pessimist jag vet,

One man does not simply "dömma ut Djurgården"

Brase yourself - The Djurgården fans is coming
Användarvisningsbild
Jepe

Inlägg av Jepe »

4.9.5 skrev:
Jepe skrev:Tycker absolut att Englund håller på SHL nivå, däremot mer tveksam till Högberg. En säkerhetsrisk i, framför allt, egen zon. Både med och utan puck.
Högberg? Högström eller

från min Sony Xperia Z1 i tapatalk
Självklart, Högström! Hjärnsläpp.
2014-04-07, vad hände?
Axel_K

Inlägg av Axel_K »

I vilket fall så ska inte Englund och Högström vara inne samtidigt!
Englund håller inte för ES idag, vilket är förståeligt. Han har inte spelat nog mycket för att kunna ta ett stort ansvar i ES, om två säsonger så lär han klara av det mycket bättre!

Idag håller jag AOM högre än Englund.

Sätt Högström med Arnesson istället!
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Jepe skrev:Tycker absolut att Englund håller på SHL nivå, däremot mer tveksam till Högström. En säkerhetsrisk i, framför allt, egen zon. Både med och utan puck.
Testa fokusera på alla backar lika mycket så kommer även du märka att framförallt Englund och Norell har haft störst problem i SHL överlag. Högström är ju iallafall ett hot offensivt, så honom har vi användning av.

Såhär bör backarna rankas där top 6 spelar när alla är tillgängliga:

Nordlund
Arnesson
Falk
Högström
Fernholm
Ollas-Mattsson
Holm
Norell
Englund
Spela fult
Användarvisningsbild
Jepe

Inlägg av Jepe »

diftobbe89 skrev:
Jepe skrev:Tycker absolut att Englund håller på SHL nivå, däremot mer tveksam till Högström. En säkerhetsrisk i, framför allt, egen zon. Både med och utan puck.
Testa fokusera på alla backar lika mycket så kommer även du märka att framförallt Englund och Norell har haft störst problem i SHL överlag. Högström är ju iallafall ett hot offensivt, så honom har vi användning av.

Såhär bör backarna rankas där top 6 spelar när alla är tillgängliga:

Nordlund
Arnesson
Falk
Högström
Fernholm
Ollas-Mattsson
Holm
Norell
Englund
Öhhhm ok vi kan definitivt konstatera att vi sett olika saker. Helt ok, men vi är inte överens den saken är klar. Sen trevlig ton att du motbevisar mig med "sanningen", i din värld ja i min värld nej.

Nordlund värvades som en offensiv back och bra i PP. Tog väldigt lång chans innan han fick chansen där och att sätta honom som 1a back känns inte seriöst, min åsikt. Han har oerhörda problem, precis som Högström, att sätta igång spelet från egen zon. Sätter sig ofta i svårare situationer än nödvändigt och felpassar allt som oftast, precis som Högström. Vilket ofta resulterar i att vi inte tar oss ut ur zon och motståndarna kan fortsätta pressa oss.

Arnesson har gjort det bra än så länge.

Falk har blandat och gett oerhört. Vissa matcher vår bästa back till nästa vara ett virrevarv. Som när han spelade med J20.

Högström - se Nordlund.

Fernholm har väl gjort det helt okej. Hade inga höga förhoppningar på honom. Slarvat även han i egen zon.

O-M står upp fysiskt och har gjort det riktigt bra de matcher han fått spela och bör prioriteras i backuppsättningen.

Holm blandar och ger, vår skridskostarkaste back. Men tar en hel del dumma utvisningar.

Norell har gjort det helt ok, förväntar mig ingen superback.

Englund, defensiv som han ska vara. Ingen som ska producera framåt, att han hela tiden får täcka upp bakåt gör att han ses som sämre än vad han är. Får ta ett alldeles för stort ansvar, vilket han nog växer med, än han borde pga att det ser ut som det gör.

Sammanfattningsvis: så som spelet sett ut så anser jag det fel att ge backar som lätt ställer till det för sig så mycket istid som de får. Istället bör man spela defensiva backar som faktiskt också kan starta uppspel mer istid. Högström gör tyvärr inte det så hans offensiva kunskaper blir överflödiga då vi allt som oftast blir fast i egen zon. Så ser jag på lager NU, som det sett ut på isen. Får vi till ett bättre anfallsspel och mer självförtroende i spelet från egen zon så blir spelare som Nordlund och Höfström en större tillgång. Just nu ser JAG det inte som så.
2014-04-07, vad hände?
Axel_K

Inlägg av Axel_K »

Jepe, angående Nordlund så måste jag tillägga att han lyckas hålla defensivt även om det kan se väldigt skakigt ut ibland!
Jag tyckte han var dålig i början av säsongen så har försökt att fokusera på hans spel!
Jag hoppas att han börjar producera framåt, vilket jag även tror att han kommer göra ifall han får fortsatt förtroende.

Backarna är dock inte det största problemet i vårt lag idag, vi behöver en center som kan leka i offensiv zon tillsammans med Samuelsson - en center som kan få Samuelsson att börja prestera!
Användarvisningsbild
Jepe

Inlägg av Jepe »

Axel_K skrev:Jepe, angående Nordlund så måste jag tillägga att han lyckas hålla defensivt även om det kan se väldigt skakigt ut ibland!
Jag tyckte han var dålig i början av säsongen så har försökt att fokusera på hans spel!
Jag hoppas att han börjar producera framåt, vilket jag även tror att han kommer göra ifall han får fortsatt förtroende.

Backarna är dock inte det största problemet i vårt lag idag, vi behöver en center som kan leka i offensiv zon tillsammans med Samuelsson - en center som kan få Samuelsson att börja prestera!
Ja jag håller med dig i stora drag. Nordlund har verkligen klivit framåt. Och utan puck i egen zon gör han det helt ok. En riktigt bra center är ett måste, minst.
2014-04-07, vad hände?
Skriv svar