Säsongen 14/15
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Re: Säsongen 14/15
Jag tror vårt största problem är så pass enkelt som att vi har mycket sämre spelare än våra konkurrenter. Det är inte så mycket svårare än så.
Expert.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Det håller jag med om. Och säkert de allra flesta andra också.SirDIFalot skrev:Jag tror vårt största problem är så pass enkelt som att vi har mycket sämre spelare än våra konkurrenter. Det är inte så mycket svårare än så.
Men har man tagit fan i båten.....
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
På papperet ett sämre lag, naturligtvis, vi har ju 7 miljoner mindre än samtliga övriga lag och långt mer än det jämfört med flertalet av våra konkurrenter. Vi har ett lag som vår ekonomi har klarat av att sätta ihop och för att vi ska lyckas hänga kvar så krävs det att flera av dessa spelare får ett genombrott, också det självklart.BOMBOM BOUCHARD skrev:Det håller jag med om. Och säkert de allra flesta andra också.SirDIFalot skrev:Jag tror vårt största problem är så pass enkelt som att vi har mycket sämre spelare än våra konkurrenter. Det är inte så mycket svårare än så.
Vissa klagar på laget Challe och tränarna (de har ju förstås varit med och bestämt) har satt ihop och tror att vi kunde ha fått många fler namnkunniga spelare trots att vår budget kanske är hälften mot de flesta av våra konkurrenter. Jag måste bara fråga hur skulle det gå till med c:a en halv pengapåse?
Året vi åkte ur så hade vi ju ett så namnkunnigt lag så många experter sade att vi skulle vinna så att spelare är namnkunniga och på papperet skickliga säger ju inte att det kommer att gå bra bara därför. Se även Skellefteå som i princip alla placerade långt ner men som trots detta ligger i topp.
Nu finns det ju säkert en slant kvar att värva för under säsongen, precis som det gjorde förra året och kanske är rätt tid nu eller så är rätt tid vid jul, det är inte lätt att säga men det har vi duktiga folk att besluta. Det jag inte förstår är varför några här säger att våra spelare är så dåliga och inte vill ge dem chansen, för inte har de fått chansen efter bara 7 matcher?
Jag tycker förresten att du Bouchard skrev ett mycket klokt inlägg ett par inlägg innan det jag svarade på. Just att vi började även förra säsongen knackigt för att sedan bara bli bättre och bättre.
- SirDIFalot
Den handlar inte om namnkunnighet. Det handlar om kvalité och balans. Precis som 11/12. Vet inte om du hängde på det här forumet då men mer eller mindre alla (utom Magnutz) blev rasande när vi re-signade Mathias Tjärnqvist trots att han var vår bästa målskytt under 10/11 för att det var en spelartyp vi absolut inte behövde på sista forwardsposten.BigJ skrev:På papperet ett sämre lag, naturligtvis, vi har ju 7 miljoner mindre än samtliga övriga lag och långt mer än det jämfört med flertalet av våra konkurrenter. Vi har ett lag som vår ekonomi har klarat av att sätta ihop och för att vi ska lyckas hänga kvar så krävs det att flera av dessa spelare får ett genombrott, också det självklart.BOMBOM BOUCHARD skrev:Det håller jag med om. Och säkert de allra flesta andra också.SirDIFalot skrev:Jag tror vårt största problem är så pass enkelt som att vi har mycket sämre spelare än våra konkurrenter. Det är inte så mycket svårare än så.
Vissa klagar på laget Challe och tränarna (de har ju förstås varit med och bestämt) har satt ihop och tror att vi kunde ha fått många fler namnkunniga spelare trots att vår budget kanske är hälften mot de flesta av våra konkurrenter. Jag måste bara fråga hur skulle det gå till med c:a en halv pengapåse?
Året vi åkte ur så hade vi ju ett så namnkunnigt lag så många experter sade att vi skulle vinna så att spelare är namnkunniga och på papperet skickliga säger ju inte att det kommer att gå bra bara därför. Se även Skellefteå som i princip alla placerade långt ner men som trots detta ligger i topp.
Nu finns det ju säkert en slant kvar att värva för under säsongen, precis som det gjorde förra året och kanske är rätt tid nu eller så är rätt tid vid jul, det är inte lätt att säga men det har vi duktiga folk att besluta. Det jag inte förstår är varför några här säger att våra spelare är så dåliga och inte vill ge dem chansen, för inte har de fått chansen efter bara 7 matcher?
Jag tycker förresten att du Bouchard skrev ett mycket klokt inlägg ett par inlägg innan det jag svarade på. Just att vi började även förra säsongen knackigt för att sedan bara bli bättre och bättre.
Det går att ge nuvarande lagbygge liknande kritik. Backsidan har jag inga problem med (bara vilka coacherna väljer att spela mycket) och detsamma gäller målvaktssidan. Men på forwardssidan har man prioriterat väldigt fel tycker jag. Man har signat upp en onödig bredd och totalt ignorerat att vi återigen haft ett av landets bästa J20-lag. Alvarez och Trukhno till exempel, deras löner hade kunnat läggas tillsammans på en bättre spelare som erbjuder mer spets. Redan nu har vi Rundqvist och Nyström utanför laget och väldigt många J20-forwards som skulle vara redo att kliva in men kommer inte få chansen.
Expert.
Det handlar inte om vad experter säger. För att vara expert idag räcker det att säga att man måste kämpa hårdare och åka ner skridskor.
Hade jag suttit i sändning och jobbat som expert har jag kommit med intressant fakta istället för gamla klyschor.
Hade jag suttit i sändning och jobbat som expert har jag kommit med intressant fakta istället för gamla klyschor.
Kvalitet och namnkunnighet går ofta hand i hand och naturligtvis letar alla lag efter kvalitet till ett bra pris för inte ens de med störst budget kan ju signa enbart topplöner, de måste också hitta guldkorn. Det är bara det att de kan ge bra mycket mer än vi kan för de spelare som de tror besitter rätt kvalitet och passar in i spelsystemet.SirDIFalot skrev:Den handlar inte om namnkunnighet. Det handlar om kvalité och balans. Precis som 11/12. Vet inte om du hängde på det här forumet då men mer eller mindre alla (utom Magnutz) blev rasande när vi re-signade Mathias Tjärnqvist trots att han var vår bästa målskytt under 10/11 för att det var en spelartyp vi absolut inte behövde på sista forwardsposten.BigJ skrev:På papperet ett sämre lag, naturligtvis, vi har ju 7 miljoner mindre än samtliga övriga lag och långt mer än det jämfört med flertalet av våra konkurrenter. Vi har ett lag som vår ekonomi har klarat av att sätta ihop och för att vi ska lyckas hänga kvar så krävs det att flera av dessa spelare får ett genombrott, också det självklart.BOMBOM BOUCHARD skrev:Det håller jag med om. Och säkert de allra flesta andra också.SirDIFalot skrev:Jag tror vårt största problem är så pass enkelt som att vi har mycket sämre spelare än våra konkurrenter. Det är inte så mycket svårare än så.
Det går att ge nuvarande lagbygge liknande kritik. Backsidan har jag inga problem med (bara vilka coacherna väljer att spela mycket) och detsamma gäller målvaktssidan. Men på forwardssidan har man prioriterat väldigt fel tycker jag. Man har signat upp en onödig bredd och totalt ignorerat att vi återigen haft ett av landets bästa J20-lag. Alvarez och Trukhno till exempel, deras löner hade kunnat läggas tillsammans på en bättre spelare som erbjuder mer spets. Redan nu har vi Rundqvist och Nyström utanför laget och väldigt många J20-forwards som skulle vara redo att kliva in men kommer inte få chansen.
Jag tror att flera av de spelare vi har signat har varit lite eller ganska mycket chansning och att vi har varit tvungna att chansa för att pengarna ska räcka. Det finns som sagt alldeles säkert kvar en slant för att ta in spelare istället för de som inte klarar steget in i SHL och ju längre vi väntar ju större blir ju månadslönen vi kan betala, det kan ju också vara så att man redan har spelare på radarn som kanske inte lyckas ta plats i NHL eller KHL. Just Alvarez och Trukhno som du nämner gissar jag var chansningar och även om de inte visat att det var rätt ännu så tycker jag att det var rätt i den ekonomiska situation vi befinner oss i.
J20 är ju tråkigt om man inte nyttjar men nog hade Säcken tagit med killar därifrån om han hade trott att de skulle tillföra något och det är ju inte försent ännu, det kan ju mycket väl bli så att några därifrån får chansen under säsongen.
Nu vet jag inte om du var en av dem som klagade på vår backsida när det stod klart vilka som skulle ingå men det var både många härinne och om inte samtliga "experter" så en absolut majoritet som klagade och sade att det var vår stora akilleshäl inför säsongen. Forwardssidan var de flesta nöjda med.
Älskade Tjärna. Bra framför kassen. Synd att han floppade. Däremot är jag ingen sportchef eller har de kunskaper som krävs för att dissa spelare innan de spelat med laget en tid. Det har tydligen en större portion av detta forums användare (hyperbol).
Du kan aldrig i helvete veta hur balansen blir i ett lag förrän laget har spelat tillsammans en tid. Att i förtid sia om det ena eller andra är gällande enskilda spelare är inte klokt. Du vet aldrig om det blir bra eller dåligt förrän det de facto har testats under en tid.
Visst, spelartypen kanske upplevs fel för vad nån forumexpert TROR laget behöver men, hör och häpna, hockeyspelare är människor och de kan ändra spelstil och utvecklas till något en person med faktiskt kunnande tror sig se i individen...
Nu verkar tyvärr Truhkno inte komma igång men trots att jag är tveksam får jag vänta med att totalsåga killen. Det kanske bara behövs ett par rediga kassar från hans sida så släpper det...
Hur som helst. Jag är fullt med på att denna säsong blir shaky & bumpy. Något annat är inte realistiskt sett till att vi rånats på 6 miljoner, måste ha minst 4000 betalande på Hovet/match för att gå runt rent ekonomiskt, etc etc etc.
Sen är jag väl en optimist så lite hopp har jag reserverat.
Du kan aldrig i helvete veta hur balansen blir i ett lag förrän laget har spelat tillsammans en tid. Att i förtid sia om det ena eller andra är gällande enskilda spelare är inte klokt. Du vet aldrig om det blir bra eller dåligt förrän det de facto har testats under en tid.
Visst, spelartypen kanske upplevs fel för vad nån forumexpert TROR laget behöver men, hör och häpna, hockeyspelare är människor och de kan ändra spelstil och utvecklas till något en person med faktiskt kunnande tror sig se i individen...
Nu verkar tyvärr Truhkno inte komma igång men trots att jag är tveksam får jag vänta med att totalsåga killen. Det kanske bara behövs ett par rediga kassar från hans sida så släpper det...
Hur som helst. Jag är fullt med på att denna säsong blir shaky & bumpy. Något annat är inte realistiskt sett till att vi rånats på 6 miljoner, måste ha minst 4000 betalande på Hovet/match för att gå runt rent ekonomiskt, etc etc etc.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
- SirDIFalot
Spelarna som är här gör såklart sitt bästa. Svårt att gnälla på dom förutom att konstatera att vissa av dom inte är tillräckligt bra.
Men jag kan inte för mitt liv begripa hur Challe har resonerat när han kom fram till att bygga ett lag på det här sättet. Om man har minst pengar av alla lag. Varför satsar man då på så bredd trupp som möjligt? Det är ju vansinnigt.
Ett exempel är att vi har TIO backar med a-lagskontrakt, elva om vi räknar med Westlund. Vad fan ska vi med det till? Minst två onödiga löneposter. Ett fungerande PP blir livsviktigt om vi ska hänga kvar. Att då inte signa en enda back med erfarenhet av att ha producerat i den rollen på liknande nivå tidigare är ju direkt korkat. Challe har liksom resonerat så att han hellre signat både Högström och Deilert istället för att skippa dom två och lägga samma pengar på ett säkert kort istället. Vad ska vi med TIO förhållandevis jämnbra backar till liksom?
Forwardssidan är egentligen likadan. Vi har återigen ett av landets bästa J20-lag, snälla visa liiite förtroende till den verksamheten då istället för att signa spelare som Trukhno, Alvarez, Rundqvist och Nyström. Hur många forwardsskador kommer det inte krävas innan någon från J20 får chansen där? Skulle vi faktiskt få ett gäng skador på forwardssidan skulle säkerligen Holm flyttas upp som forward.
Jag förstår mig inte på syftet med Challes satsning på maximal bredd och noll spets. Så jävla onödigt och slöseri med pengar bara.
Men jag kan inte för mitt liv begripa hur Challe har resonerat när han kom fram till att bygga ett lag på det här sättet. Om man har minst pengar av alla lag. Varför satsar man då på så bredd trupp som möjligt? Det är ju vansinnigt.
Ett exempel är att vi har TIO backar med a-lagskontrakt, elva om vi räknar med Westlund. Vad fan ska vi med det till? Minst två onödiga löneposter. Ett fungerande PP blir livsviktigt om vi ska hänga kvar. Att då inte signa en enda back med erfarenhet av att ha producerat i den rollen på liknande nivå tidigare är ju direkt korkat. Challe har liksom resonerat så att han hellre signat både Högström och Deilert istället för att skippa dom två och lägga samma pengar på ett säkert kort istället. Vad ska vi med TIO förhållandevis jämnbra backar till liksom?
Forwardssidan är egentligen likadan. Vi har återigen ett av landets bästa J20-lag, snälla visa liiite förtroende till den verksamheten då istället för att signa spelare som Trukhno, Alvarez, Rundqvist och Nyström. Hur många forwardsskador kommer det inte krävas innan någon från J20 får chansen där? Skulle vi faktiskt få ett gäng skador på forwardssidan skulle säkerligen Holm flyttas upp som forward.
Jag förstår mig inte på syftet med Challes satsning på maximal bredd och noll spets. Så jävla onödigt och slöseri med pengar bara.
Expert.
Re: Sv: Säsongen 14/15
Om man är kunnig kan man visst veta hur en spelare kommer att prestera sen finns såklart vissa undantag.Magnutz skrev:Älskade Tjärna. Bra framför kassen. Synd att han floppade. Däremot är jag ingen sportchef eller har de kunskaper som krävs för att dissa spelare innan de spelat med laget en tid. Det har tydligen en större portion av detta forums användare (hyperbol).
Du har helt rätt, hur mycket skit fick inte t.ex. värvningen av Honken och Ahlén här på forumet men idag så är det inte så många som ifrågasätter hur de fungerar i sina roller. Jag tror absolut att det kan lossna för Trukhno också, han briljerar emellanåt även om han försvinner lite för ofta och dessutom tar en del dumma utvisningar.Magnutz skrev:Älskade Tjärna. Bra framför kassen. Synd att han floppade. Däremot är jag ingen sportchef eller har de kunskaper som krävs för att dissa spelare innan de spelat med laget en tid. Det har tydligen en större portion av detta forums användare (hyperbol).
Trucken har väl ingen jättelön heller om jag inte har helt fel?
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Jag tycker helt klart du har en poäng beträffande den breda truppen.SirDIFalot skrev:Spelarna som är här gör såklart sitt bästa. Svårt att gnälla på dom förutom att konstatera att vissa av dom inte är tillräckligt bra.
Har svårt att se vitsen med att ha flera jämnbra spelare där några får stå utanför truppen.
Challe borde kunnat hålla ned löneposten och istället låtit J20 täcka upp. Kanske hade vi då kunnat ha fixat fler klasspelare som Lauritzen?
Samtidigt vet vi inte exakt hur det ligger till egentligen. Kanske finns utrymme kvar för att ta i spets framöver? Och i ärlighetens namn vet ingen heller hur väl en spelare kommer att lyckas innan säsongen börjar. Inte säkert att ex Zaar hade fått samma utveckling hos oss som i Luleå. Spelare som Rundqvist, Alvarez, Nyström, Falk, Holm, Guter, Heinerö, Ljungh mfl kan mycket väl komma bli vår nya stomme om något år. Förhoppningsvis blommar de ut och kan tillsammans med Sörensen och Högström bli början på en ny ljus framtid. Men av det jag sett hittills, så är det tyvärr för många alibispelare som är långtifrån oersättliga och till antalet för många.
Så visst kan man ställa sig frågande till om detta var ett så lyckat lagbyggetänk.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
- Lee Harvey Oswald
Phuuuh!BigJ skrev: Du har helt rätt, hur mycket skit fick inte t.ex. värvningen av Honken och Ahlén här på forumet men idag så är det inte så många som ifrågasätter hur de fungerar i sina roller. Jag tror absolut att det kan lossna för Trukhno också, han briljerar emellanåt även om han försvinner lite för ofta och dessutom tar en del dumma utvisningar.
Lugnande besked för en orolig själ som jag.
Men du pratar säker om på träning, har själv inte haft möjligheten att se några såna.
För i matchsituationer är det lite som Challe var inne på igår, Truckens första period i sin första DIF-match, där såg det lovande ut.
Efter det tycker jag hela hans kroppsspråk utsöndrar samma saker som Priovic gjorde i sina sista matcher för DIF Fotboll.
Typ - faan kan ingen se hur bra jag egentligen är.... och ta mig här ifrån.
Samtidigt kanske det finns lättare lag än dagens DIF "att blomma ut i", du är inte direkt omgiven av en uppsjö kreativa spelare
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Det är klart att det kan lossna, samtidigt som det naturligtvis inte går att vänta hur länge som helst. Problemet är ju när det låser sig för att man vill så mycket och det blir istället bara värre. Det är min känsla med Truckhno, jag tror absolut han vill men han vet ju naturligtvis att DIF har stora förhoppningar på honom vilket sätter press som han kanske har svårt att hantera.Lee Harvey Oswald skrev:förvärras bara juBigJ skrev: Du har helt rätt, hur mycket skit fick inte t.ex. värvningen av Honken och Ahlén här på forumet men idag så är det inte så många som ifrågasätter hur de fungerar i sina roller. Jag tror absolut att det kan lossna för Trukhno också, han briljerar emellanåt även om han försvinner lite för ofta och dessutom tar en del dumma utvisningar.
Phuuuh!
Men du pratar säker om på träning, har själv inte haft möjligheten att se några såna.
För i matchsituationer är det lite som Challe var inne på igår, Truckens första period i sin första DIF-match, där såg det lovande ut.
Efter det tycker jag hela hans kroppsspråk utsöndrar samma saker som Priovic gjorde i sina sista matcher för DIF Fotboll.
Samtidigt kanske det finns lättare lag än dagens DIF "att blomma ut i", du är inte direkt omgiven av en uppsjö kreativa spelare
- SirDIFalot
Alltså att det ska "lossna" för en spelare är, för mig, ett uttryck som man kan sätta på spelare som presterar väldigt bra men har svårt att få in pucken typ. Att "snart kommer målen". Trukhno spelar ju på samma nivå som svaga allsvenska spelare just nu. Det känns jättelångsökt att något skulle lossna för honom.BigJ skrev:Det är klart att det kan lossna, samtidigt som det naturligtvis inte går att vänta hur länge som helst. Problemet är ju när det låser sig för att man vill så mycket och det blir istället bara värre. Det är min känsla med Truckhno, jag tror absolut han vill men han vet ju naturligtvis att DIF har stora förhoppningar på honom vilket sätter press som han kanske har svårt att hantera.Lee Harvey Oswald skrev:förvärras bara juBigJ skrev: Du har helt rätt, hur mycket skit fick inte t.ex. värvningen av Honken och Ahlén här på forumet men idag så är det inte så många som ifrågasätter hur de fungerar i sina roller. Jag tror absolut att det kan lossna för Trukhno också, han briljerar emellanåt även om han försvinner lite för ofta och dessutom tar en del dumma utvisningar.
Phuuuh!
Expert.