Ny arena?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Rojk
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Ny arena?

Inlägg av Rojk »

Örnen skrev: Dock spelar det ju inte staden någon som helst roll vad vi accepterar eller ej. Vad gör vi om dom säger att Hovet rivs och Globen förblir som den ser ut idag? Vi har inget val.
Samtidigt har de inget val än att få med DIF och AIK på tåget. Dels blir det ekonomiskt ohållbart utan våra evenemang men det finns nog också ett hyreskontrakt som de isf skulle bryta.
It's easier to be an asshole to words than to people
Användarvisningsbild
Andspe

Inlägg av Andspe »

Örnen skrev: Dock spelar det ju inte staden någon som helst roll vad vi accepterar eller ej. Vad gör vi om dom säger att Hovet rivs och Globen förblir som den ser ut idag? Vi har inget val.
Djurgården har inget val, men det har vi. Det hade blivit ramaskri i både det mediala och bland folk på stan. De som bestämmer är trots allt folkvalda och att agera så ansvarslöst ser åtminstone inte jag någon realitet i.

Ett potentiellt senario är dock att Hovet rivs och renoveringarna av Globen blir sämre än vad vi önskat. Men ambitionen kommer vara från bådas sida att försöka göra något så bra som möjligt tillsammans.

Sen hoppas jag verkligen inte att man letar efter det mest kostnadseffektiva utan efter det mest kvalitativa. Ser gärna att allt runt isen blir ett skrytbygge. Att akustiken blir lika högljudd som på Hovet och att arenan känns fräsch från läktarplats ned till skottramp.

Att träningsanläggningarna står i framkant av vad som idag finns att erbjuda. Att man försöker nå upp till NHL standard och försöker göra Globen till en värdig nationalarena igen.
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
S. Skuggan

Inlägg av S. Skuggan »

Praetori skrev:Jag tror tyvärr att den nuvarande Globen-lösningen inte kommer att bli i närheten av så bra som Hovet varit de senaste åren om man får tro vad man läst här och vad som ryktats. Men undrens tid är inte förbi.

Jag gjorde för ett bra tag sedan ett litet dröminlägg i en annan tråd där jag slängt in en modifierad (Djurgårdifierad) version av Verizon Center på den gamla industritomten mellan Östermalms IP och Tennishallarna.
Där finns idag bara ett upplag och storängsvägen är borta längs sträckningen så byggyta skulle finnas. Nu är Capitals hemarena overkill för Svenska behov men placeringen visar i alla fall på att även en så saftig arena skulle vara möjlig utan att sabba stadsbilden.

Bilder:
http://oi58.tinypic.com/xm96op.jpg
Till höger (höger om nya utfarterna från norra länken) ligger en mockup Verizon Center i DIF format. Östermalms-IP ligger utanför bilden till höger. Ursprungsbilden är tagen från visionsbilder om norra Djurgården. Man kan skymta Kungl.Tennishallen precis öster om arenan (uppåt i bilden).

http://oi59.tinypic.com/52nes5.jpg
Infälld variant i Google Earth. Inte så snyggt men det ger en idé om positionen relativt omgivande bebyggelse. Betänk att Storängsvägen (till vänster i bild) inte finns idag.

Slutligen, inuti Verizon Center. Inte för att vi kanske behöver plats för 18.000+ men en stå-klack på de ytorna skulle ju vara mäktigt:
Bild

Som sagt, drömma får man.
Har haft liknande tankar om just den platsen, typ och tankar om arenan har jag inte, men den visade ser fin ut.
Vem äger tomten? Staden eller annan?
Användarvisningsbild
Andspe

Inlägg av Andspe »

Så... Hur går undersökningen? Någon som vet? Preliminärt var väl byggstart under 2017?
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Mattias_87 »

Andspe skrev:Så... Hur går undersökningen? Någon som vet? Preliminärt var väl byggstart under 2017?
Hösten 2016/vinter 2017:
Utredningen ska vara klar.

2017–2018:
Möjlig byggstart.

Jag hoppas varje vecka att det ska komma en nyhet.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
Think if...
Kontakt:

Inlägg av Think if... »

Jag vill helst inte få ett datum då vi tvingas in i Globen...
Using Tapatalk
Praetori

Inlägg av Praetori »

Think if... skrev:Jag vill helst inte få ett datum då vi tvingas in i Globen...
Tele2 har ju varit mysigt på senaste annars... :evil:
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Think if...
Kontakt:

Inlägg av Think if... »

Praetori skrev:
Think if... skrev:Jag vill helst inte få ett datum då vi tvingas in i Globen...
Tele2 har ju varit mysigt på senaste annars... :evil:
Sprakande, kanske man kan säga...
Using Tapatalk
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

http://www.sgafastigheter.se/modernisering/

Även om Hovet ligger väldigt nära hjärtat så är det här spännande ändå. En ombyggnation av Globen är nog ett måste om vi på allvar ska kunna konkurrera, Hovet saknar i princip allt för utom landets bästa akustik.
Hoppas att det inte dröjer ytterligare fem år innan nästa besked kommer. Man har fått upp förväntningarna om förändringar för många gånger, för att sedan se alla planer läggas på is. Så man kanske ska ta det med en nypa salt ändå.
Användarvisningsbild
Think if...
Kontakt:

Inlägg av Think if... »

Jag väldigt skeptisk till att Globen någonsin kan bli en bra arena. Det är ett misslyckat skrytbygge och en ombyggnation kommer garanterat kosta mer än vad ett nybygge skulle göra. Stadshuset kommer dessutom kapa visionerna med minst 80%, så kvar blir väl bara en större rigg...
Using Tapatalk
Användarvisningsbild
Think if...
Kontakt:

Inlägg av Think if... »

Inte helt analogt, men snacket mellan Sthlms operan vs GBG operan funkar väl dom jämförelse mellan Globen och en ny arena. Sedan är ju pengarna från rymden när det gäller opera...
Using Tapatalk
Användarvisningsbild
Think if...
Kontakt:

Inlägg av Think if... »

Using Tapatalk
mb81

Inlägg av mb81 »

Får vi läktare fram till sargen, en ordentlig ståplatssektion utan stolar och på något vis kan lösa akustikproblemen så är jag positiv till flytt.
ältakent

Inlägg av ältakent »

Ett problem: 5.000 pers ! Allvar....... När var vi under den siffran senast, vi skall väl ALDRIG ALDRIG mer vara så få. Den begränsningen kanske bara skall gälla gnagarnas matcher :lol:
Om man inte sänker taket till den nivån gäller väl fortfarande den "normala" storleken, eller.....?
Användarvisningsbild
Jimmy Peterson
Medlem: Ja, ständig medlem
Kontakt:

Inlägg av Jimmy Peterson »

ältakent skrev:Ett problem: 5.000 pers ! Allvar....... När var vi under den siffran senast, vi skall väl ALDRIG ALDRIG mer vara så få. Den begränsningen kanske bara skall gälla gnagarnas matcher :lol:
Om man inte sänker taket till den nivån gäller väl fortfarande den "normala" storleken, eller.....?
I utredningens rekommendation ska taket vara steglöst höj- och sänkbart så det ska alltså gå att anpassa fritt mellan ca 5000-15000 platser.
Skriv svar