Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av DIF_Soldier »

*Knirre skrev:Nästan så att jag unnar Dick att gå till ett bättre lag. Vår riksclown "Säcken" har fullständigt misshandlat honom. Visst hamnade han i en svacka, men det är ju då han behöver känna att han har tränarnas förtroende. Istället blev det bänknöt direkt till förmån för betydligt sämre spelare.
Fast Säcken slutar ju så förhoppningsvis får han nytt förtroende nästa säsong
Säg den glädje som varar
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Kall-El skrev:Kan vara en liten chansning kanske, men riddarn behöver många matcher kontinueligt för att utvecklas och om Larsson skulle bli sjuk för Mark helt enkelt hoppa in och göra sitt bästa. Riddarn lär inte utvecklas m han inte får spela mycket nästa säsong och hss oss lär han bara få göra kortare inhopp. Detta räcker knappast.
Bra idé att låna ut Ridderwall. Mark spelar löpande i U19 för svenska landslaget, så han har defenitivt en stor potential. Vad Ridderwall behöver är framförallt matchträning för att ta steget och ta över förstaspaden bakom Larsson.

För övrigt blir jag inte upprörd över om Dick Axelsson inte har förnuftet att vara kvar i DIF. Han kommer att få mindre istid i LHC än i DIF. Visst är han en stor talang, men han drar på sig många onödiga utvisningar. Vidare är han svag i egen zon. Är mer imponerad av Enqvist, som uppvisar ett betydligt mer moget och ödmjukt beteende. Dick har varit direkt dålig efter landslagsturneringen i Ryssland (innan var han mycket bra). Om DIF lyckas knyta till sig Möller eller Figren och tappar Dick, så tycker jag att laget inte blivit sämre. Viktigt är att Ryno stannar om Dick sticker.
Fritiof

Inlägg av Fritiof »

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=672&a=742613

Ryktena kring Daniel Larsson fortsätter att florera. Min personliga tolkning är att agenten + Daniel Larsson sätter press mot Detroit, för att få till ett så förmånligt avtal som möjligt. Om Daniel väljer att skriva på för Detroit, så kommer de att låna ut honom till DIF, vilket är något som deras chefscout har bekräftat. Och om så blir fallet, så antar jag även att Detroit står för all lönekostnad.

Vad gäller Dick Axelsson, så tror jag på en liknande lösning som Daniel Larsson, bortsett från att han inte kommer att kunna kräva en lika hög lön. Jag tror att även Axelsson kommer att skriva på för Detroit och att han kommer att lånas ut till DIF. Jag joppas verkligen att vi får se honom i DIF -tröjan även nästa år.
Om det ytterst tveksamma ryktet stämmer, om att Linköping är intresserade, och att han väljer att skriva på för dem, så har han gjort ett stort misstag. Hans utvecklingspotential är större hos DIF än hos köplaget Linköping.
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

DIF_Soldier skrev:
*Knirre skrev:Nästan så att jag unnar Dick att gå till ett bättre lag. Vår riksclown "Säcken" har fullständigt misshandlat honom. Visst hamnade han i en svacka, men det är ju då han behöver känna att han har tränarnas förtroende. Istället blev det bänknöt direkt till förmån för betydligt sämre spelare.
Fast Säcken slutar ju så förhoppningsvis får han nytt förtroende nästa säsong
Fast å andra sidan vet vi ju inte allt, eller? Det kan vara så att Dick faktiskt inte kämpat tillräckligt hårt på träningar bla för att ta sig ur svackan...
Användarvisningsbild
Bastard47

Inlägg av Bastard47 »

Östgöten skrev:
Kall-El skrev:Kan vara en liten chansning kanske, men riddarn behöver många matcher kontinueligt för att utvecklas och om Larsson skulle bli sjuk för Mark helt enkelt hoppa in och göra sitt bästa. Riddarn lär inte utvecklas m han inte får spela mycket nästa säsong och hss oss lär han bara få göra kortare inhopp. Detta räcker knappast.
Bra idé att låna ut Ridderwall. Mark spelar löpande i U19 för svenska landslaget, så han har defenitivt en stor potential. Vad Ridderwall behöver är framförallt matchträning för att ta steget och ta över förstaspaden bakom Larsson.

För övrigt blir jag inte upprörd över om Dick Axelsson inte har förnuftet att vara kvar i DIF. Han kommer att få mindre istid i LHC än i DIF. Visst är han en stor talang, men han drar på sig många onödiga utvisningar. Vidare är han svag i egen zon. Är mer imponerad av Enqvist, som uppvisar ett betydligt mer moget och ödmjukt beteende. Dick har varit direkt dålig efter landslagsturneringen i Ryssland (innan var han mycket bra). Om DIF lyckas knyta till sig Möller eller Figren och tappar Dick, så tycker jag att laget inte blivit sämre. Viktigt är att Ryno stannar om Dick sticker.
Sen är ju frågan hur mycket artikeln är vinklad då det är den välbekante Dusan Umicevic som ligger bakom, var väl han som skrev allt skit om Bremberg i höstas också?
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Bastard47 skrev:
Östgöten skrev:

Sen är ju frågan hur mycket artikeln är vinklad då det är den välbekante Dusan Umicevic som ligger bakom, var väl han som skrev allt skit om Bremberg i höstas också?
Är det Dusan som skrivit detta? Hade ingen koll på... Då är det bara skitsnack, killen är helt hockeymässigt efterbliven.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Rocker skrev:
Bastard47 skrev:
Östgöten skrev:

Är det Dusan som skrivit detta? Hade ingen koll på... Då är det bara skitsnack, killen är helt hockeymässigt efterbliven.
Knappast bara hockeymässigt om du frågar mig....
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Källa om Dick Axelsson. Kanske onödigt i det här läget att spekulera för mycket. Att LHC lämnat intresse betyder inte att Dick är intresserad av LHC.

http://www.svenskafans.com/hockeyzon/lh ... ?id=116148
kungK2

Inlägg av kungK2 »

Remy Lebeau skrev:Tvivlar dessvärre på att Dick har speciellt stort hjärta för DIF. Kan naturligtvis ha fel, men det känns så av det man sett.

Klart att linköping visar intresse för en väldigt talangfull spelare som det gått trögt för på slutet. Ett miljöombyte skulle kunna göra honom gott, samtidigt som han skulle tjäna en hel del mer hos dem.

I slutändan hoppas jag att han gör det som är bäst för sin karriär. Och förhoppningsvis gynnar det oss.
Fast det är knappast konstigt eller ens oväntat att det blir en svacka efter en så fin inledning. Som ny i elitserien kan man inte gärna begära stordåd direkt. Snacka om miljöombyte efter en halv säsong är kanske lite väl tidigt :)

Skulle det bli lhc ja då vetefan vad man tar sig till..

Östgöten: Beträffande Engqvist så kan jag hålla med om att han imponerat mer men då har han också varit i laget längre och helt enkelt fått tid på sig att utvecklas jämfört med Dick. Nästa säsong kommer Dick vara en viktig kugge tror jag - förhoppningsvis i vår tröja!
Kalle

Inlägg av Kalle »

Jag tycker man ska behålla både Ryno och Axelsson. Ryno kan vara ruggigt bra när han har en bra dag, problemet är väl kanske i första hand jämnheten och nu också kanske självförtroendet. Om han bara får lite kontinuitet i DIF tror jag han kan bli riktigt bra.
Annars tycler jag centerfrågan är lite jobbig. Bäcker verkar ju vara i princip borträknad. Engqvist har varit riktigt bra i år och lär ju knappast bli sämre nästa år. Problemet tycker jag blir att Ottosson, Falk och Engqvist ibland känns så väldigt lika i spelstilen (även om Ottosson är lite mer offensiv) så det känns nästan lite tveksamt om man ska behålla alla tre. Den som då tyvärr kanske måste "offras" (känns hemskt att säga som Djurgårdare) är Falk, samtidigt som man värvar in en riktigt bra första center och sen kanske en junior i fjärdekedjan.
Detta med avseende på att om man byter ut Bäcker och Falk, så kan man lägga mycket pengar på en grym förstacenter och sen spara pengar på en billigare junior. Fördelen med detta blir också att man kan ge än mer speltid åt Ottosson, Engqvist och förstacentern, och mer ha fjärdelinan som komplement som går in och avlastar under de två första perioderna och sen kanske sitter tredje.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Kalle skrev:Jag tycker man ska behålla både Ryno och Axelsson. Ryno kan vara ruggigt bra när han har en bra dag, problemet är väl kanske i första hand jämnheten och nu också kanske självförtroendet. Om han bara får lite kontinuitet i DIF tror jag han kan bli riktigt bra.
Annars tycler jag centerfrågan är lite jobbig. Bäcker verkar ju vara i princip borträknad. Engqvist har varit riktigt bra i år och lär ju knappast bli sämre nästa år. Problemet tycker jag blir att Ottosson, Falk och Engqvist ibland känns så väldigt lika i spelstilen (även om Ottosson är lite mer offensiv) så det känns nästan lite tveksamt om man ska behålla alla tre. Den som då tyvärr kanske måste "offras" (känns hemskt att säga som Djurgårdare) är Falk, samtidigt som man värvar in en riktigt bra första center och sen kanske en junior i fjärdekedjan.
Detta med avseende på att om man byter ut Bäcker och Falk, så kan man lägga mycket pengar på en grym förstacenter och sen spara pengar på en billigare junior. Fördelen med detta blir också att man kan ge än mer speltid åt Ottosson, Engqvist och förstacentern, och mer ha fjärdelinan som komplement som går in och avlastar under de två första perioderna och sen kanske sitter tredje.
Har varit inne lite på samma tankebanor själv också, dvs att våra centrar känns lite för lika varandra och på tok för svaga offensivt. Jag är dock av denna uppfattningen att vill man lyckas i elitserien har man inte råd att spara in på centrar. Falks kontrakt går väl dessutom ut i år och jag kan tänka ig att han accepterar något mindre pröjs för att få avsluta snyggt med 1-2 säsonger till. Faktum är att jag tycker Falk varit riktigt duktig denna säsong, inte minst då det faktum att han åker djupt ner i eget försvar och gör sig därmed enklare spelbar för våra mindre puckskickliga backar.

Falken behövs också med tanke på rutinen som inte får undervärderas. Då Bäcker försvinner borde det inte vara någon omöjlighet att ersätta honom med ett mer offensivt namn helt enkelt. Själv ligger man och drömmer om Thoresen som vore idealisk. Finge vi in honom, behålla de spelare som vi vill samt en återvändande Tjärnqvist skulle vi ha i alla fall på pappret ett lag som inte var alls svagt.

Tänk er följande kedjor:

Bremberg - Engqvist - Danielsson

Eklund - Thoresen - Axelsson

Anger - Ottosson - Figren

Gustavsson - Falk - Möller

I detta tankeexperiment förvinner alltså Bäcker, Ölvestad, Bengan och Ryno. Skulle inte bli direkt förvånad om samtliga 4 sticker och den enda riktigt kännbara förlusten skulle vara Bengan. Tyvärr har Ölvestad varit under all kritik svag denna säsong och det finns ingen anledning att signa ett nytt dyrt kontrakt med honom. Killen behöver nog miljöombyte och låt han få några säsonger i europa, sedan är han självfallet välkommen hem igen.

Ölvestad och Bäckers lönekostnader borde kunna täcka upp Thoresen tycker man.

Det finns flera fördelar med detta upplägg, inte minst får vi borta dyra medelmåttor som inte gör rätt för sitt traktamentet samtidigt som vi öppnar upp dörren för yngre spelare att lyckas. Vid skador plockar man självfallet upp juniorer.

De tre första linorna borde dessutom kunna producera en hel del poäng och fjärde linan borde vara hyfsat jobbig att möta med en tung Möller, ständigt åkandes Gustavsson samt pappa Falk som håller i defensiven.
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Falken ska vara kvar nästa år. Tillsammans med Falk, Engqvist och Ottosson har DIF tre defensivt starka centrar som orkar hålla ihop laget i defensiv zon. Vikten av att hålla ihop laget i defensiv zon kommer att öka nästa år när det är osäkert om Ossi blir kvar eller åker tillbaka till NHL där han "hör hemma" (jag är tacksam för varje sekund som DIF får).

Om DIF ska bli ett topplag säsongen 09/10 måste klubben nästa år inleda ett nödvändigt generationsskifte bland backarna.

Oscar Eklund ska ta en plats bland de första sex backarna 08/09 på Thomas Johansson bekostnad.

09/10 är det dags att fasa ut Edwin Frylén och Ronnie Petersson. DIF bör därför spela in Alexander Deilert 08/09. Även Alexander Urbom knackar på dörren till A-truppen. Duktige Linus Kjell ska inte heller glömmas bort i sammanhanget och han bör 08/09 lånas ut till ett lag i Allsvenskan.

En fråga jag har i mitt huvud är om Alexander Dielert är mogen att ersätta Jiri Marusak redan nästa år? Tacksam för svar!

I vilket fall som helst bör fokus nästa år vara att gå till slutspel och att fortsätta bygga upp laget för topprestationer 09/10. För att slutspel ska vara möjligt att nås behöver DIF tre defensivt starka centrar och det har klubben i Falk, Ottosson och Engqvist.
Användarvisningsbild
Fricke

Inlägg av Fricke »

Eller kanske:

Axelsson - Nilson - Ekman
Bremberg - Ottosson - Danielsson
Ryno - Engqvist - Anger
Eklund - Falk - Gustafsson

Tjärnqvist - Printz
T Pettersson - Frylén
Eklund - Pettersson
Deilert - XXX

Skulle uppskatta någon form av lärlingskontrakt med Eriksson, Linus Persson, Guter. Saknar också ett par elaka spelare, speciellt om Ölvestad nu lämnar.
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Östgöten skrev: En fråga jag har i mitt huvud är om Alexander Dielert är mogen att ersätta Jiri Marusak redan nästa år? Tacksam för svar!
Det beror på vilken omgivning han hamnar i. Sätt honom med en rutinerad och stabil back så är det abslout inga problem...
Användarvisningsbild
Diffe89
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Inlägg av Diffe89 »

Fricke skrev:Eller kanske:

Axelsson - Nilson - Ekman
Bremberg - Ottosson - Danielsson
Ryno - Engqvist - Anger
Eklund - Falk - Gustafsson

Tjärnqvist - Printz
T Pettersson - Frylén
Eklund - Pettersson
Deilert - XXX

Skulle uppskatta någon form av lärlingskontrakt med Eriksson, Linus Persson, Guter. Saknar också ett par elaka spelare, speciellt om Ölvestad nu lämnar.
När det gäller elaka spelare så täcker väl Nisse och Mackan upp minst sagt bra för Ölve (som jag dock helst ser stannar).

För övrigt skulle jag aldrig sära på Anger och Ottosson
Låst