Femmorna säsongen 2006/2007?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Don_T
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Don_T »

Håller inte med dig. Hade jag tyckt som du hade jag ändrat i mina tankar.

Det finns flera orsaker till att jag vill se Bäcker tillsammans med Linkan och Thore.

Vad gäller Ölve och Fimpen så behöver de en lugn och stabil center.

I år handlar det inte om att få loss spelare till vissa formationer. DIF kommer ha tre kedjor som är riktigt bra, det gäller att komponera dem så de fungerar.

Det är framförallt bakåt som felet låg förra säsongen, inte konstigt att DIF bara har kvar tre backar.

Bättre backar och större konkurrens om målvaktsposten kommer ge fler segrar och ta oss till slutspel!

Tror dock inte på underverk och SM-Guld redan nästa säsong, men vi är på rätt väg!
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Hmmm har jag missat något nu månne? Jag kan då inte se hur vi kan få ihop 3 bra kedjor med befintligt material. Framför allt tycker jag att det saknas målskyttar och kanske även en en tuffing till som bara skall in och röja.

När det gäller backarna känns det som att vi värvat in många frågetecken. Den enda av de nytillkomna backarna som på pappret känns riktgit bra är Johansson. Dennis är nog inte redo för a-laget ännu. Fredric ericsson känns som ett stort frågetecken då han är tagen från en lägre serie. Timmy P tror jag personligen inte ett ögonblick på och tja då står vi där med 3 backar och detta tror inte jag funkar i alla fall. ( Tänk på att både Dennis och Fredric är hämtade från en serie där Jonas Liwing var rätt dominant det säger en del om klassen... )

Om målsättningen kommande säsong är slutspel känns det tyvärr som att vi i dagsläget bara har 3 backar som håller slutspelsnivå och detta håller naturligtvis inte! När det dessutom känns som att vi bara har en natutrlig målskytt i Thoresen, som dessutom kan gå förlorad, har jag svårt att se ljust på nästa säsong.
Pepp91

Inlägg av Pepp91 »

Bara för att man inte har någon riktig målskytt, betyder det inte att man inte gör mål. Alla hockeyspelare gör mål
yvvi

Inlägg av yvvi »

Klart alla gör mål, men frågan är om det är mål i den utsträckning som behövs.
isolerad

Inlägg av isolerad »

Så länge som det finns en bra passningsläggare så blir det också mål, får man en bra passning behöver man inte alla gånger vara en riktig målskytt för att det ska bli mål. Bra passningsläggare har vi.
Pepp91

Inlägg av Pepp91 »

Skulle helst se en eller två högerskjutande forwards till, så att vi får en i varje femma.
Användarvisningsbild
Don_T

Inlägg av Don_T »

Nu när Dragan Umicevic tackat ja till DIF har jag funderat ytterligare och kommit fram till följande angående femmorna kommande säsong:

http://www.svenskafans.com/hockeyzon/di ... ?id=123242
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Pepp91

Inlägg av Pepp91 »

Pepp91 skrev:Skulle helst se en eller två högerskjutande forwards till, så att vi får en i varje femma.
Skitbra :lol: Precis som jag ville. Nu behövs det väl en hårt skjutande högerfattad back, som också är ganska vass på grillorna + kanske en forward som kan ta Rudslätts eller Thoresens plats om han sticker.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Don_T skrev:Nu när Dragan Umicevic tackat ja till DIF har jag funderat ytterligare och kommit fram till följande angående femmorna kommande säsong:

http://www.svenskafans.com/hockeyzon/di ... ?id=123242
Intressant uppställning, men om coacherna skulle följa detta skulle det bli väldigt hårt slitage på vissa spelare. ( Tänker då främst på de spelare du placerat i första och andra femman. ) Inte nog med att de antagligen kommer spela mest i spelet fem mot fem de kommer dessutom att användas väldigt frekvent i PP liksom boxplay. Frågan är om de orkar prestera på ett bra sätt med så mycket speltid? Själv ställer jag mig lite frågande till detta inte minst då det spelas så många matcher i elitserien. Just med tanke på det digra matchandet förodar jag fyra jämna femmor för att sedan kunna toppa till det hela i pp respektive boxplay.

Detta borde innebära mer fräscha spelare samtidigt som junisarna ges möjlighet att få spela med de mer rutinerade spelarna. Personligen tror jag hårt på att en blandning av gammalt och ungt utgör en bra mix i en femma. Ungdomlig frejdighet blandas med äldre spelares rutin. Inte minst tror jag juniorerna skulle utvecklas enormt av detta och då klubben gått ut och sagt att man skall stasa på just dessa spelare borde de även synas under matcherna.

Frågan är ju t ex om en ung spelare som Ribben orkar spela uppåt 25-30 minuter per match vilket blir verklighet med tanke på att han placerats i förstafemman, i första backpar i PP samt första backpar i boxplay. Sedan är ju frågan om det är rätt att belasta Tompa både i Boxplay och PP: Jag skulle nog valt att enbart köra honom i PP och låta Ronnie rensa i boxplay. Tror det kommer att krävas att Tompa lirar i princip samtliga sekunder av samtliga PP kommande säsong. Om han skall göra detta tror jag han behöver vila i Boxplay.

Skulle nog hellre vilja se följande femmor:

Thoresen - Bremberg - Danielsson

Johansson - Ribbenstrand

Bremberg / Thoresen behöver ha riktig tuffing med sig, vore ännu bättre om det visade sig att Danielsson dessutom hade lite målsinne. JOhansson - Ribben låter som ett bra backpar.

Ölvestad - Bäcker - Löfberg

Ronnie Pettersson - Fredrik Eriksson

Kapabel femma. Förutsätter dock att Eriksson kan åka skridskor samt passa pucken. Ronnie rensar.

Umecevic - Ottosson - Eklund

Timmy Pettersson - Dennis Person

I mitt tycke en ytterst intressant kedja. två puckgenier och en bulldozer. Drömmen hade naturligtvis varit en "kjellbergare" här, men det har vi tyvärr inte att tillgå. Eklund röjer utrymme för Ottosson och Umecevic. Enda orosmolnbet här är backarna. Stora frågetecken för båda om jag skall vara ärlig.

Thörn - Falk - Hörnqvist

Liwing - FromBjörk

Thörn - Hörnqvist skall kötta på som tusan medan Falken skall täcka upp bakom dem. Denna kedja skall vara duktig jobbig att möta. Denna femma skulle nog må bra av att få in en rutinerad back bredvid Frombjörk dock då Liwing var allt annat än stabila under föregående säsong.

Där har vi fyra femmor där samtligakan lira utan att göra bort sig. Fjärde femmans främsta uppgift är dock att se till att inte släppa in några mål bakåt.

Laget skulle dock må bra av en back och en riktig sniper till. Den nya backen skulle gå in i fjärde femman medan målskytten skulle in i andra femman...
Användarvisningsbild
Don_T

Inlägg av Don_T »

Fjärde femman är en bänknötarfemma, inget lag går runt på fyra femmor. Varför värva en back till fjärde femman?

En juniorfemma som fjärde femman oftast är får matchträning i J20.

Ska DIF värva mer ska det vara riktigt vasst, matrial för första eller andra femman.

Det gäller att vi håller oss borta från S Pettersson-typen, i sina bästa stunder näst intill guld värd - går det knackigt rena självmordet för ett lag.

Vad gäller power play så är det oftast första femman spetsad med något extra som spelar, back up främst från andra femman.

Så det ska nog inte vara några problem med slitage.
DIF! ALLTID - OAVSETT!
wille5

Inlägg av wille5 »

Så här skulle jag vilja se femmorna

Lassila (Larsson)

Pettersson Johansson
Bremberg-Bäcker-Umicevic

Pettersson Liwing
Ölvestad Falk Thoresen

Ericson Ribbenstrand
Eklund Ottosson Danielsson

Persson From-Björk
Thörn Hörnqvist Löfberg

Reserv Engqvist som kan lira lite BoxPlay
Scofield

Inlägg av Scofield »

wille5 skrev:Så här skulle jag vilja se femmorna

Lassila (Larsson)

Pettersson Johansson
Bremberg-Bäcker-Umicevic

Pettersson Liwing
Ölvestad Falk Thoresen

Ericson Ribbenstrand

Persson From-Björk
Thörn Hörnqvist Löfberg

Intressant att du väljer att sära på Linkan och Thore, vilka tillsammans spelade ut motståndarna efter noter ifjol.
Djuuuuuuuuuu
Pepp91

Inlägg av Pepp91 »

wille5 skrev:Så här skulle jag vilja se femmorna

Lassila (Larsson)

Pettersson Johansson
Bremberg-Bäcker-Umicevic

Pettersson Liwing
Ölvestad Falk Thoresen

Ericson Ribbenstrand

Persson From-Björk
Thörn Hörnqvist Löfberg

Bästa femmorna hittills. Nu när vi har fått Umicevic kan vi sära på Bremberg och Thoresen. Thoresen och Umicevic kan båda få rollen som målskyttar, och eftersom vi har brist på såna så är det nog bäst att sära på dom.
Väldigt smart tänkt Wille5 :P
Don Corleone

Inlägg av Don Corleone »

Får väl lämna in mitt bidrag också...

Lassila (Larsson)

Johansson - Ribbenstrand
R.Pettersson - VAKANT
T.Pettersson - Ericson
(Persson/Liwing)

Bremberg - Bäcker - Thoresen
Umicevic - Ottosson - Ölvestad
Danielsson - Hörnqvist - Eklund
Löfberg - Falk - Thörn

Hoppas på ett nyförvärv som går in som första eller andra back i vår uppställning (alltså i TJ-klass), men jag vet inte om det finns någon sån på marknaden för tillfället...

När det gäller forwards tycker jag att vi har en spännande mix med alla nödvändiga spelartyper, förutsatt att både Thoresen och Umicevic blir kvar. Tror mer på idén att ha två producerande kedjor och två checking lines än att försöka sprida ut våra bästa spelare på fyra kedjor. Hoppas på att killar som Danielsson, Löfberg och Hörnqvist blommar ut ordentligt samt att Bäcker får en nytändning så ska detta kunna bli riktigt bra!
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Ny kortlek nu när Thoresen verkar dra och Ask kommer in:

Linkan-Ottosson-Umicevic
Ölvestad-Falk-Danielsson
Hörnqvist-Bäcker-Fimpen
Thörn-Ask-Löfberg

sen kan man ju bara hoppas att åtminstone någon målskytt värvas in som vi kan sättas in i andrakedjan i stället för Danielsson. Ser verkligen tunt ut framåt sedan Rudslätt och Thoresen dragit.
Skriv svar