Tabelltips och SM-Guld vinnare 2018/19
Re: Tabelltips och SM-Guld vinnare 2018/19
Tycker forumet precis som journalistkåren känns orealistiskt positiva. Förstår att många tippar med hjärta framför hjärna men ändå. Sammanfattningsvis blåser oerhört positiva vindar härinne.
Personligen så tror jag att topp 5 kommer vara oerhört överlägsna, och där kommer inte DIF vara med. Frölunda, Hv, Färjestad, Växjö och Skellefteå kommer att vara en klass för sig. Det enda laget som skulle kunna utmana om allt stämmer är Linköping. Men då måste verkligen allt stämma och det känns väldigt långsökt.
Personligen så tror jag att topp 5 kommer vara oerhört överlägsna, och där kommer inte DIF vara med. Frölunda, Hv, Färjestad, Växjö och Skellefteå kommer att vara en klass för sig. Det enda laget som skulle kunna utmana om allt stämmer är Linköping. Men då måste verkligen allt stämma och det känns väldigt långsökt.
- DIF_Soldier
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Precis. Får betona att min poäng var just det - tipsen ligger oftast alltid i linje med majoritetens konsensus. De seriösa iallafall. Sedan finns det de som i motreaktion tippar överoptimistiskt/pesimistiskt beroende på konsensus. De tipsen saknar emellertid ofta grundliga argument enligt min uppfattning och hör därför inte till de seriösa tipsen.Puckey skrev:Med andra ord hamnar Djurgården antingen i topp, mitten eller botten enligt forumets logik?DIF_Soldier skrev:Hey! Not true, någon tippade Rögle högt före DoylePraetori skrev: Intressant att folk (utom Doyle) tippar Rögle som strykgäng igen.
Men det är vanlig tipp-psykologi: DIF är alltid femma/sexa (det lagom ödmjuka tipset) eller etta (sticka ut hakan-tipset). Eller så är DIF tia om forumet tycker att laget ser kasst ut.DIF_Soldier skrev: Rögle tror jag också går långt. Säger Rögle-Luleå i final. Why not.
Och sedan är Rögle, Örebro och nykomlingar på nedre halvan för att det har sett ut så förut. Samt att det är lag man egentligen inte orkar resonera om, men de ”måste ju in nånstans”
Människan är expert på att vara bekväm med mönster och följa john.
Oavsett vad: Problemet med tippning är att det alltid utgår från den mest överskattade, irrationella och ibland även farliga dygden ”tro”.
Säg den glädje som varar
Vad får dig att tro att vi inte skulle kunna hänga på dessa lag? De flesta experter går väl efter hur det gick ifjol och vilka spelare man tappat och vilka kommit till.Manijock skrev:Tycker forumet precis som journalistkåren känns orealistiskt positiva. Förstår att många tippar med hjärta framför hjärna men ändå. Sammanfattningsvis blåser oerhört positiva vindar härinne.
Tycker inget av lagen du nämner har blivit uppenbart bättre(samma gäller dock vi) och det blir nog oerhört tajt denna säsong.
Jag har väldigt svårt att säga att något av dessa sex lag är bättre än något annat. Men tycker nog detta är topp-6 också om du räknade oss som sexa.
Växjö 1:a ifjol: Tappat bland annat Elias P,Rosén, Calof, Rasmussen med flera. Inte ersatt med lika vasst. Kommer säkert värva en del spets under säsong. Inte alls lika bra lag som ifjol men kommer antagligen vara med i topp-6.
Frölunda 3:a ifjol: Tappat Dahlin, Almquist, Donovan, Mursak. Några bra värvningar men även här ser värvningarna inte så vassa ut som tappen.
Färjestad 4:a ifjol: Breddat laget bra med Sallinen, Linus J ,Viksten och Olofsson. Men tappat riktig spets i Lindqvist och Dick. Asplund är också ett stort tapp.
Skellefteå 5:a ifjol: Tappat kanske seriens bästa center i Lindholm och även Ortio, Olofsson och Söderlund. Olimb är bra men ett nedköp. Alvarez och Aaltonen känns som chansningar som sett sina bästa dagar.
HV71 8:a ifjol: Värvat bra med Andersson, Lehtonen, Ljungh, Önerud och Thuresson bland annat. Men deras tapp är riktigt tunga också. Elliott, Pilut, Engvall, Ejdsell, Ullström och Stenlund bland annat.
DIF 2:a ifjol: Tappat tungt i framförallt Högström och Peppe. Även Acke, Lagesson, Ljungh Bourque(inte så tungt tapp då han inte spelade så mycket) och Johansson är tunga tapp. Värvat bra spets i framförallt Josefson och Dick men även Lilja men även orövat från allsvenskan.
Många av "experterna" i hockeysverige verkar ju dock luta åt att vi kommer ha Sveriges bästa förstakedja om alla är friska och krya. Det kan räcka otroligt långt (SAIKs dito bar ju hela laget under första halvan av säsongen).Manijock skrev: Personligen så tror jag att topp 5 kommer vara oerhört överlägsna, och där kommer inte DIF vara med. Frölunda, Hv, Färjestad, Växjö och Skellefteå kommer att vara en klass för sig. Det enda laget som skulle kunna utmana om allt stämmer är Linköping. Men då måste verkligen allt stämma och det känns väldigt långsökt.
Tapp av Högga, Peppe och LJ är tungt men Brodda i högform och JJ in istället samt Davidsson "ett år bättre" gör att förlusterna inte känns negativt avgörande (utom Högga, den går inte att smälta).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Många lag må kanske hålla ungefär samma standard som i fjol. Växjö är sämre men kommer att värva hårt vartefter. Färjestad har blivit mycket starkare än förra säsongen. Hv tror jag kommer få ihop det bättre men en starkare målvakt och många smarta värvningar. Ljungh kommer att persa. Frölunda har seriens bästa PP.mb81 skrev:Vad får dig att tro att vi inte skulle kunna hänga på dessa lag? De flesta experter går väl efter hur det gick ifjol och vilka spelare man tappat och vilka kommit till.Manijock skrev:Tycker forumet precis som journalistkåren känns orealistiskt positiva. Förstår att många tippar med hjärta framför hjärna men ändå. Sammanfattningsvis blåser oerhört positiva vindar härinne.
Tycker inget av lagen du nämner har blivit uppenbart bättre(samma gäller dock vi) och det blir nog oerhört tajt denna säsong.
Jag har väldigt svårt att säga att något av dessa sex lag är bättre än något annat. Men tycker nog detta är topp-6 också om du räknade oss som sexa.
Växjö 1:a ifjol: Tappat bland annat Elias P,Rosén, Calof, Rasmussen med flera. Inte ersatt med lika vasst. Kommer säkert värva en del spets under säsong. Inte alls lika bra lag som ifjol men kommer antagligen vara med i topp-6.
Frölunda 3:a ifjol: Tappat Dahlin, Almquist, Donovan, Mursak. Några bra värvningar men även här ser värvningarna inte så vassa ut som tappen.
Färjestad 4:a ifjol: Breddat laget bra med Sallinen, Linus J ,Viksten och Olofsson. Men tappat riktig spets i Lindqvist och Dick. Asplund är också ett stort tapp.
Skellefteå 5:a ifjol: Tappat kanske seriens bästa center i Lindholm och även Ortio, Olofsson och Söderlund. Olimb är bra men ett nedköp. Alvarez och Aaltonen känns som chansningar som sett sina bästa dagar.
HV71 8:a ifjol: Värvat bra med Andersson, Lehtonen, Ljungh, Önerud och Thuresson bland annat. Men deras tapp är riktigt tunga också. Elliott, Pilut, Engvall, Ejdsell, Ullström och Stenlund bland annat.
DIF 2:a ifjol: Tappat tungt i framförallt Högström och Peppe. Även Acke, Lagesson, Ljungh Bourque(inte så tungt tapp då han inte spelade så mycket) och Johansson är tunga tapp. Värvat bra spets i framförallt Josefson och Dick men även Lilja men även orövat från allsvenskan.
Framförallt har DIF blivit så mycket sämre. Helt beroende av att vi har ett enormt flyt. Dels att Davidsson stannar, dels att Ante är hel, dels att Josefson klarar av att spela en offensivt hög nivå också. Där är han helt oprövad. Dels att vi har backar som ska utvecklas i en rask takt. Räcker det med Dick för att få ordning på vårt PP? Håller Reideborn över tid, eller var det ett lyckoår?
Tror inte ens häften av dessa frågor kommer att vara tillfredställande när vi summerar. Blir helt enkelt ett mittemellanår. Oddsen att våra unga utvecklas lika briljant som ifjol är minimal.
Vad säger att Frölunda har ett lika bra PP denna säsong. Tappat 4 av de 6 bästa poänggörarna i PP. Varför är färjestad så mycket starkare? Tappat tvåan och trean i deras interna poängliga och ven Asplund. De har breddat men ingen av värvningarna håller samma spets.Manijock skrev:Många lag må kanske hålla ungefär samma standard som i fjol. Växjö är sämre men kommer att värva hårt vartefter. Färjestad har blivit mycket starkare än förra säsongen. Hv tror jag kommer få ihop det bättre men en starkare målvakt och många smarta värvningar. Ljungh kommer att persa. Frölunda har seriens bästa PP.mb81 skrev:Vad får dig att tro att vi inte skulle kunna hänga på dessa lag? De flesta experter går väl efter hur det gick ifjol och vilka spelare man tappat och vilka kommit till.Manijock skrev:Tycker forumet precis som journalistkåren känns orealistiskt positiva. Förstår att många tippar med hjärta framför hjärna men ändå. Sammanfattningsvis blåser oerhört positiva vindar härinne.
Framförallt har DIF blivit så mycket sämre. Helt beroende av att vi har ett enormt flyt. Dels att Davidsson stannar, dels att Ante är hel, dels att Josefson klarar av att spela en offensivt hög nivå också. Där är han helt oprövad. Dels att vi har backar som ska utvecklas i en rask takt. Räcker det med Dick för att få ordning på vårt PP? Håller Reideborn över tid, eller var det ett lyckoår?
Tror inte ens häften av dessa frågor kommer att vara tillfredställande när vi summerar. Blir helt enkelt ett mittemellanår. Oddsen att våra unga utvecklas lika briljant som ifjol är minimal.
Är HVs målvakter så bra? Tappat Söderström. Sandström och Gunnarsson är inte direkt i toppskiktet av SHLs målvakter. Sen har de tappat riktigt många bra spelare som jag nämnde. Till exempel seriens bästa back ifjol.
Givetvis finns det många "om" hur det ska gå för oss. Jag är orolig för att Jonte tar en plats i NHL eller att Ante skadas. Josefson är jag inte speciellt orolig för men man ska inte förvänta sig 35+ poäng direkt.
Frölunda har ersatt sina tapp mycket bra. Rhakshani har kapacitet att ersätta Olofsson rakt av. Friberg kommer inte vara såhär blek två år i rad. Mattsson kommer vara bättre och säkert ersätta Gustafsson. Lasch är kvar. Spännande backvärvningar.
Färjestad har seriens bästa centrar. Svensson i mål kommer vara ett stort steg framåt. Behållit sina backar som på förhand med Virtanen och framförallt Wikstrand är en av seriens bästa uppställningar.
När det gäller Hv tror jag Sandström kommer vara riktigt bra. Grymt bra tvåa i Gunnarsson. Två riktigt bra målvakter där jämnheten är nyckeln. Önerud är klass. Hv kommer vinna guld!
Färjestad har seriens bästa centrar. Svensson i mål kommer vara ett stort steg framåt. Behållit sina backar som på förhand med Virtanen och framförallt Wikstrand är en av seriens bästa uppställningar.
När det gäller Hv tror jag Sandström kommer vara riktigt bra. Grymt bra tvåa i Gunnarsson. Två riktigt bra målvakter där jämnheten är nyckeln. Önerud är klass. Hv kommer vinna guld!
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
Serien är så otroligt jämn att vi lika gärna kan vinna serien som att komma på sjundeplats. Det gäller verkligen att ge allt i varje match. Dom som är mest motiverade kommer att tillhöra toppen.
Avskaffa tre mot tre.
Jag skulle faktiskt säga att vi trumfar Färjestads centrar. Jag skulle aldrig byta Engqvist mot Ryno, eller Josefson mot Sallinen. Linus var något bättre än M. Davidsson ifjol, men den senare kan ju explodera fullkomligt i år om Possler ersätter Fjällby på ett bra sätt.Manijock skrev:Frölunda har ersatt sina tapp mycket bra. Rhakshani har kapacitet att ersätta Olofsson rakt av. Friberg kommer inte vara såhär blek två år i rad. Mattsson kommer vara bättre och säkert ersätta Gustafsson. Lasch är kvar. Spännande backvärvningar.
Strandberg är även med från start detta året, han kommer inte att göra bort sig. Jag skulle inte byta centeruppsättning med något annat lag i serien. Sett över fyra kedjor så tycker jag att vi har seriens i särklass bästa uppsättning utav centrar. Utan konkurrens.Puckey skrev:Jag skulle faktiskt säga att vi trumfar Färjestads centrar. Jag skulle aldrig byta Engqvist mot Ryno, eller Josefson mot Sallinen. Linus var något bättre än M. Davidsson ifjol, men den senare kan ju explodera fullkomligt i år om Possler ersätter Fjällby på ett bra sätt.Manijock skrev:Frölunda har ersatt sina tapp mycket bra. Rhakshani har kapacitet att ersätta Olofsson rakt av. Friberg kommer inte vara såhär blek två år i rad. Mattsson kommer vara bättre och säkert ersätta Gustafsson. Lasch är kvar. Spännande backvärvningar.
Skulle inte byta bort Ante mot någon i serien. Men faktum kvarstår. Känns som att han max kommer spela 25-30 matcher. Där lär Ryno göra fler även om han också haft lite bekymmer. Sallinen kommer vara bättre än hos oss där han "bara" var stabil. Axel Ottosson kommer blomstra. Linus J har vi ännu inte sett toppen på. Färjestads centeruppställning är sjukt bra.
LJ bytte ju till Kaffe för att få en större roll men det kan nog bli svårt ändå. De har en ruggigt bra centeruppställning i år. Däremot läcker de bakåt nästan precis som förra året (även om det är tidigt att säga baserat på så få istillfällen). Det är inget större fel på backbesättningen (Press tex har utvecklats fint) men deras spelmodell verkar göra det svårt för dem att hantera förstavågen (särskilt tydligt mot HV).Manijock skrev:Skulle inte byta bort Ante mot någon i serien. Men faktum kvarstår. Känns som att han max kommer spela 25-30 matcher. Där lär Ryno göra fler även om han också haft lite bekymmer. Sallinen kommer vara bättre än hos oss där han "bara" var stabil. Axel Ottosson kommer blomstra. Linus J har vi ännu inte sett toppen på. Färjestads centeruppställning är sjukt bra.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
1. Skellefteå
2. Färjestad
3. Växjö
4. HV71
5. Frölunda
6. Djurgården
7. Linköping
8. Brynäs
9. Luleå
10. Rögle
11. Örebro
12. Malmö
13. Mora
14. Timrå
2. Färjestad
3. Växjö
4. HV71
5. Frölunda
6. Djurgården
7. Linköping
8. Brynäs
9. Luleå
10. Rögle
11. Örebro
12. Malmö
13. Mora
14. Timrå
1.Växjö
2.HV71
3.Skellefteå
4.Färjestad
5.Djurgården
6.Frölunda
7.Luleå
8.Brynäs
9.Linköping
10.Rögle
11.Malmö
12.Örebro
13.Timrå
14.Mora
2.HV71
3.Skellefteå
4.Färjestad
5.Djurgården
6.Frölunda
7.Luleå
8.Brynäs
9.Linköping
10.Rögle
11.Malmö
12.Örebro
13.Timrå
14.Mora
Att tippa oss som 9:a är inte att tippa med hjärnan. Eller det kanske det är, men hjärnan verkar inte fungera som den ska.Manijock skrev:Tycker forumet precis som journalistkåren känns orealistiskt positiva. Förstår att många tippar med hjärta framför hjärna men ändå. Sammanfattningsvis blåser oerhört positiva vindar härinne.