Sluta med visitering innan hockeymatcher

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.

Bör DIF sluta med visitation innan matcher?

Omröstningen slutade 2016-08-24 14:13:12

Ja
8
20%
Nej
18
44%
Visitering endast vid "högriskmatcher"
15
37%

Antal röster: 41

Praetori
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Sluta med visitering innan hockeymatcher

Inlägg av Praetori »

-daniel- skrev:Problemet är att man i praktiken skulle kunna ta in en raketkastare på läktarna om man hade velat. Visitationen är tämligen usel, och mer för syns skull. Dessutom släpper man konstant igenom vissa personer som godtyckligt ser mindre misstänkta ut än andra.

Endera har man en seriös visitation om särskilda skäl föreligger, annars kan man lika gärna skippa. Ger bara någon form av falsk trygghet.
Det handlar ju om trösklar. Garvade huliganer med 200+ matcher under bältet kan självklart trixa in både ett och annat (om inte annat vid ett tidigare tillfälle) men det är ju ingen dussingrej. Slappa eller obefintliga säkerhetskontroller är att tigga om problem eftersom sådana arrangemang då blir lockande måltavlor för folk som vill ställa till med problem, eller terrordåd. Visitationer har tyvärr blivit nödvändigt vid större evenemang ute i samhället och Hockeyn är inget undantag.
Självklart är det bara en tidsfråga innan någon tar med sig bangers eller pyro in på hockeyarenorna igen men den tidsaspekten lär inte direkt öka, eller risken minska, om man tar bort visitationer.

Personligen tycker jag att man vid visiteringen även borde ta ifrån bortasupportrarna dessa jävla trummor också, och eventuella klappor och annat otyg. Men det är bara ett litet tillägg.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Praetori skrev:
-daniel- skrev:Problemet är att man i praktiken skulle kunna ta in en raketkastare på läktarna om man hade velat. Visitationen är tämligen usel, och mer för syns skull. Dessutom släpper man konstant igenom vissa personer som godtyckligt ser mindre misstänkta ut än andra.

Endera har man en seriös visitation om särskilda skäl föreligger, annars kan man lika gärna skippa. Ger bara någon form av falsk trygghet.
Det handlar ju om trösklar. Garvade huliganer med 200+ matcher under bältet kan självklart trixa in både ett och annat (om inte annat vid ett tidigare tillfälle) men det är ju ingen dussingrej. Slappa eller obefintliga säkerhetskontroller är att tigga om problem eftersom sådana arrangemang då blir lockande måltavlor för folk som vill ställa till med problem, eller terrordåd. Visitationer har tyvärr blivit nödvändigt vid större evenemang ute i samhället och Hockeyn är inget undantag.
Självklart är det bara en tidsfråga innan någon tar med sig bangers eller pyro in på hockeyarenorna igen men den tidsaspekten lär inte direkt öka, eller risken minska, om man tar bort visitationer.

Personligen tycker jag att man vid visiteringen även borde ta ifrån bortasupportrarna dessa jävla trummor också, och eventuella klappor och annat otyg. Men det är bara ett litet tillägg.
Jag vet inte vad du lever i för verklighet men tycker du hockey varit utsatt för hemskheter eller andra oroligheter senaste 15 åren? Trots brist på visitation? Dessutom hävdar jag med en dåres envishet att det är väldigt enkelt att få med sig bangers eller pyro in på läktaren - om nu någon skulle vilja. Oavsett om man har visitation eller inte.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Vill man få med sig en kniv in så får man det också. Tror det är betydligt större chans att du blir knivskuren på tunnelbanan än på sittplats på Hovet... Men men.

Vapen kan bara stoppas med hjälp av metallbågar, som de har i KHL. Det införs kanske om några år. Fine för mig. Men sätt metallbågarna inomhus, 10 meter från entrén, så att det inte bildas kö utomhus. Tills dess kan vi gott skippa meningslösa visitationer.
Benjamin L. Willard

Inlägg av Benjamin L. Willard »

Kan ju vara att det bara är mest för syns skull?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Think if...
Kontakt:

Inlägg av Think if... »

Som Praetori sa handlar det nog om trösklar, och sådana kan nog vara bra att ha ibland
Using Tapatalk
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Think if... skrev:Som Praetori sa handlar det nog om trösklar, och sådana kan nog vara bra att ha ibland
På bekostnad av massiva köer, samt en förmodad kostnad? Nej tack.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

pulverapa skrev:Vill man få med sig en kniv in så får man det också. Tror det är betydligt större chans att du blir knivskuren på tunnelbanan än på sittplats på Hovet... Men men.

Vapen kan bara stoppas med hjälp av metallbågar, som de har i KHL. Det införs kanske om några år. Fine för mig. Men sätt metallbågarna inomhus, 10 meter från entrén, så att det inte bildas kö utomhus. Tills dess kan vi gott skippa meningslösa visitationer.
Var väl metallbågar i Globen inför något/några derbyn för ett par år sedan va?
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

android skrev:
pulverapa skrev:Vill man få med sig en kniv in så får man det också. Tror det är betydligt större chans att du blir knivskuren på tunnelbanan än på sittplats på Hovet... Men men.

Var väl metallbågar i Globen inför något/några derbyn för ett par år sedan va?
Stämmer.
Praetori

Inlägg av Praetori »

-daniel- skrev:
Praetori skrev:

Jag vet inte vad du lever i för verklighet men tycker du hockey varit utsatt för hemskheter eller andra oroligheter senaste 15 åren? Trots brist på visitation? Dessutom hävdar jag med en dåres envishet att det är väldigt enkelt att få med sig bangers eller pyro in på läktaren - om nu någon skulle vilja. Oavsett om man har visitation eller inte.
Det har varit en hel del stök de senaste femton åren. Inte jämfört med fotbollen men jämfört med precis vilket annat större arrangemang som helst.

Vad är det med trösklar som du inte begriper? Ja garvade huliganer kommer med en dåres envishet att släpa in saker de inte får om de så vill men det handlar om statistik och egentligen inte om specifika saker som pyro eller bangers. Tillfället gör tjyven brukar det heta och utan visitationer ökar risken för att det skall komma inflygande en full ölburk, flaska eller dylikt markant. Det är ingen magi bakom statistiska utfall när vi pratar om folkmassor på flera tusen under hundratals matcher per år.

Dessutom är det en tröskel i form av andra hot. Om du kan välja att försöka hitta på djävulskap mot ett evenemang där det finns åtminstone rudimentär säkerhet eller mot ett evenemang där det inte finns någon säkerhet alls så väljer de flesta det senare.

Vidare handlar visitationer inte bara om den fysiska handlingen att skyddsvisitera besökare utan om att ge vakter och personal en möjlighet att se folk i ögonen när de är medvetna om att det är just en säkerhetsåtgärd de ställs inför. Hur folk uppträder och reagerar och att ens skapa den möjligheten i ett säkerhetsarrangemang är kanske till och med viktigare än själva visitationen.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Praetori skrev:
-daniel- skrev:
Praetori skrev:

Det har varit en hel del stök de senaste femton åren. Inte jämfört med fotbollen men jämfört med precis vilket annat större arrangemang som helst.

Vad är det med trösklar som du inte begriper? Ja garvade huliganer kommer med en dåres envishet att släpa in saker de inte får om de så vill men det handlar om statistik och egentligen inte om specifika saker som pyro eller bangers. Tillfället gör tjyven brukar det heta och utan visitationer ökar risken för att det skall komma inflygande en full ölburk, flaska eller dylikt markant. Det är ingen magi bakom statistiska utfall när vi pratar om folkmassor på flera tusen under hundratals matcher per år.

Dessutom är det en tröskel i form av andra hot. Om du kan välja att försöka hitta på djävulskap mot ett evenemang där det finns åtminstone rudimentär säkerhet eller mot ett evenemang där det inte finns någon säkerhet alls så väljer de flesta det senare.

Vidare handlar visitationer inte bara om den fysiska handlingen att skyddsvisitera besökare utan om att ge vakter och personal en möjlighet att se folk i ögonen när de är medvetna om att det är just en säkerhetsåtgärd de ställs inför. Hur folk uppträder och reagerar och att ens skapa den möjligheten i ett säkerhetsarrangemang är kanske till och med viktigare än själva visitationen.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
Vilket stök refererar du till? Det enda jag med säkerhet håller med dig kring är derbyna mot Aik i Globen - som var ett sorgekapitel i sig med den obefintliga säkerhetsplaneringen som på förhand hade utförts. Utan att försöka låta dryg kommer jag ärligt talat inte på en enda tillställning på hemmais där det varit problem. Inkastade mynt är naturligtvis extremt enerverande och idiotiskt, men det klassificerar jag inte som stök och definitivt inget du kan bygga bort med visitering - om du nu inte vill ha myntförbud på våra läktare. :wink:

Ditt argument om visitation tycker jag personligen faller platt; om det ej hade tillfört ett enda störningsmoment eller kostat en endaste krona extra hade det naturligtvis varit alldeles utmärkt med visitation. Men eftersom det enkom synbart fyller en funktion (förmodligen mest för lättlurade människor som vaggas in i någon form av falsk trygghetskänsla) så är många med mig helt eniga om att det är ett menlöst tilltag. Ett spel för galleriet. Att det skulle skrämma bort eventuella terrorhot eller liknande som jag tror du fiskar begriper jag inte alls hur du resonerar kring. Vill någon spränga Hovet så kan jag lova dig att någon kan göra det. Likväl som att någon kan ta en buss och plöja genom folkmassorna på Promenade des Anglais i Nice, trots ett rigoröst säkerhetspådrag.

Har du ens varit på Hovet och gått igenom visitationen du försöker diskutera? Det låter som Fort Knox-visitering på din beskrivning - medan det i realiteten alltid är en person som lite lojt tar kring fickorna och vinkar förbi en. Möjligtvis med undantag "högriskmatcher". Men rent generellt utförs det ingen individgranskning på hög nivå som du vill få det att låta som.
Praetori

Inlägg av Praetori »

-daniel- skrev: Vilket stök refererar du till? Det enda jag med säkerhet håller med dig kring är derbyna mot Aik i Globen - som var ett sorgekapitel i sig med den obefintliga säkerhetsplaneringen som på förhand hade utförts.
Jag var mer generell om SHL i allmänhet och inte bara våra hemmamatcher. Folk tenderar förvisso att svina mer borta än hemma (07 mot clubben var ingen höjdare att gå på med ungarna när vi snackar bortaresor) men what goes around comes around som man brukar säga. Vill man visitera motståndarfansen (vilket jag tycker är en självklarhet) så måste man även visitera de egna. Om inte av solidaritetsskäl så för att folk annars går in genom "hemma" entréerna.
-daniel- skrev: Ditt argument om visitation tycker jag personligen faller platt; om det ej hade tillfört ett enda störningsmoment eller kostat en endaste krona extra hade det naturligtvis varit alldeles utmärkt med visitation.
Jag anser inte att störningsmomentet är någon jättegrej. Det är inte många minuters extra köande det handlar om utöver viseringen av biljetter. Hur man kan tycka att det är störande kan jag inte begripa, då är snarare biljett-biten som sådan det som är irriterande för det brukar snarare vara där som det strulas och tar tid men någon tjomme framför som har en bunt papper som de inte vet vad de skall göra av.
Däremot tycker jag att man borde ha en helt egen entré med en väl utarbetad "fast-lane" för säsongare men då skulle det isf krävas bättre personkontroller kring säsongskorten.

Nu skall erkännas att den stora majoriteten av förra årets hemmamatcher som sågs på plats avnjöts på hyllan jämfört med två eller tre stycken medelst ingång från nynässidan så det kanske var struligt större delen av förra året och att jag missat det men jag vågar påstå att antalet gånger av alla matcher jag gått på i mitt liv där jag stört mig på just visitationen är noll och inga, bara det faktum att jag inte kan komma ihåg skillnaden mot hur det var utan visitationer talar sitt tydliga språk på hur icke-irriterande jag tycker det är. För läktarplats är det betydligt mer irriterande att vara förpassad till den överfulla och på tok för lilla barzonen i periodpauserna där man vet att överpriset på ölen inte kommer Djurgården till del, om vi nu snackar irritationsmoment och kostnader.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Praetori skrev:
-daniel- skrev: Vilket stök refererar du till? Det enda jag med säkerhet håller med dig kring är derbyna mot Aik i Globen - som var ett sorgekapitel i sig med den obefintliga säkerhetsplaneringen som på förhand hade utförts.
Jag var mer generell om SHL i allmänhet och inte bara våra hemmamatcher. Folk tenderar förvisso att svina mer borta än hemma (07 mot clubben var ingen höjdare att gå på med ungarna när vi snackar bortaresor) men what goes around comes around som man brukar säga. Vill man visitera motståndarfansen (vilket jag tycker är en självklarhet) så måste man även visitera de egna. Om inte av solidaritetsskäl så för att folk annars går in genom "hemma" entréerna.
-daniel- skrev: Ditt argument om visitation tycker jag personligen faller platt; om det ej hade tillfört ett enda störningsmoment eller kostat en endaste krona extra hade det naturligtvis varit alldeles utmärkt med visitation.
Jag anser inte att störningsmomentet är någon jättegrej. Det är inte många minuters extra köande det handlar om utöver viseringen av biljetter. Hur man kan tycka att det är störande kan jag inte begripa, då är snarare biljett-biten som sådan det som är irriterande för det brukar snarare vara där som det strulas och tar tid men någon tjomme framför som har en bunt papper som de inte vet vad de skall göra av.
Däremot tycker jag att man borde ha en helt egen entré med en väl utarbetad "fast-lane" för säsongare men då skulle det isf krävas bättre personkontroller kring säsongskorten.

Nu skall erkännas att den stora majoriteten av förra årets hemmamatcher som sågs på plats avnjöts på hyllan jämfört med två eller tre stycken medelst ingång från nynässidan så det kanske var struligt större delen av förra året och att jag missat det men jag vågar påstå att antalet gånger av alla matcher jag gått på i mitt liv där jag stört mig på just visitationen är noll och inga, bara det faktum att jag inte kan komma ihåg skillnaden mot hur det var utan visitationer talar sitt tydliga språk på hur icke-irriterande jag tycker det är. För läktarplats är det betydligt mer irriterande att vara förpassad till den överfulla och på tok för lilla barzonen i periodpauserna där man vet att överpriset på ölen inte kommer Djurgården till del, om vi nu snackar irritationsmoment.
OK, jag köper att det kan ha varit en del stök på övriga arenor - eller Hovet när Solna Aik stått som arrangör - men trodde vi enkom mer specifikt diskuterade våra matcher här.

Jag och familjen irriterade oss massvis med gånger i vintras när köerna ringlade neråt Nynäsleden till (något överdrivet), och man stod och frös nästippen av sig samtidigt som någon guljacke-nisse skulle försöka se seriös ut med sitt halvloja tallande på folks jackfickor. Vilket enkom fick till följd att man frös även inombords och inledde sitt Hovet-besök med sura miner... Men alla är olika, och det kanske är annorlunda med Hyllan-entrén - det kan jag inte uttala mig om.

En fastlane för säsongare är hursomhelst en riktigt bra idé och skulle uppskattas av många, men som du säger är det förmodligen något knepigt att få igenom i praktiken.

Att det finns room for improvement när det gäller barer, kiosker och allmänna faciliteter på Hovet är årets understatement. Där är vi förmodligen helt eniga.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Skönt att man plockar in larmbågarna igen. Väskor är Max 30x30 och det kan ta lite tid att komma in. Verkar ju dock vara arenabolaget som tagit beslutet men DIF verkar inte motsatt sig direkt.
Född till sportchef.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Med tanke på alla dårar som dräller omkring i samhället så är detta den vägen vi vandrar på. De få krånglar till det för de många.

Jag gillar att man tänker på säkerheten.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
captcash

Inlägg av captcash »

Larmbågar är lysande.... väskor på max 30x30.. hmm... inte direkt att man går direkt från jobbet då med datorväskan.... men men, safety är bra.
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Skriv svar