Elitserien 2011/2012

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Metal Machine

Re: Elitserien 2011/2012

Inlägg av Metal Machine »

Jag tror att många av er underskattar Brynäs. Dackell har om man tänker efter gjort väldigt stor nytta för dem ända sen han återvände från NHL. Därtill tycks Lauritzen och Nordqvist ha utvecklats till två kapabla offensiva spelare. Samtidigt har man värvat in en revanschsugen Daniel Widing, som vi alla vet har en ruggigt hög högstanivå, och får behålla Silfverberg som säkert kan ta klivet till att bli en av ES bästa spelare nästa säsong. Utöver det har man intressanta spelare i Järnkrok, Ollas, Larsson, Gunderson, etc. Dessutom visade Svedberg upp ett väldigt stabilt spel under stora delar av förra säsongen och kan nog komma att ta ytterligare ett kliv. Värvningen av Honken ställer jag mig däremot tveksam till. Det känns som fullständigt bortkastade pengar.

Man ställer tveklöst upp med ett betydligt starkare lag än under de två föregående åren. Trots svaga laguppställningar har man dock varit i två raka slutspel. Med bättre målvaktsspel hade man nog kunnat ge Färjestad en ordentlig match i våras.

Med detta vill jag höja ett varningens finger för Brynäs, som jag tror kommer att kunna utmana om en semifinalplats.
Användarvisningsbild
Salas
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Salas »

Två kassar av Widing idag mot Almtuna, han lär säkert göra 30 kassar den här säsongen bara för att :|
HomeOfSvenTumba

Inlägg av HomeOfSvenTumba »

Salas skrev:Två kassar av Widing idag mot Almtuna, han lär säkert göra 30 kassar den här säsongen bara för att :|
Jepp, Widings återkomst. http://www.svenskafans.com/hockeyzon/bi ... 12499.aspx
Jag ser ett mönster...
Användarvisningsbild
android

Elitserien 2011/2012

Inlägg av android »

Han gjorde två för oss också i någon försäsongsmatch (första?)
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
Jepe

Inlägg av Jepe »

android skrev:Han gjorde två för oss också i någon försäsongsmatch (första?)
Ja jag har för mig att han blev tvåmålsskytt i TVÅ försäsongsmatcher samt ett avgörande mål på straff (slagskott?). Kommer dock inte ihåg i vilka matcher det var.
2014-04-07, vad hände?
HomeOfSvenTumba

Inlägg av HomeOfSvenTumba »

Jepe skrev:
android skrev:Han gjorde två för oss också i någon försäsongsmatch (första?)
Ja jag har för mig att han blev tvåmålsskytt i TVÅ försäsongsmatcher samt ett avgörande mål på straff (slagskott?). Kommer dock inte ihåg i vilka matcher det var.
Jepp, straffen: http://www.difhockey.se/match.php?id=2476 DIF-Sparta Praha

Tvåmålsskytt 1: http://www.difhockey.se/match.php?id=2479 DIF-Vålarenga

Tvåmålsskytt 2: http://www.difhockey.se/match.php?id=2480 DIF-Jokerit

:(
Jag ser ett mönster...
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Sitter och tittar lite på Brynäs - Saik.

Brynäs ser inge vidare ut, bara Silvferberg som är bra. Widing är högst anonym.

Oscar Möller åkte sig precis loss i BP och stänkte in en stenhård handledare i krysset. Han kommer göra många sådana mål i år.

Brynäs PP går ut på att lägga in pucken på mål och hugga med tre-man.Bara spela tight, spela ut pucken och låta Jimmie eller Kempe åka sig fria.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
Edin

Inlägg av Edin »

5-0 SKAIK varav två mål insläppta i powerplay.

Brynäs ser riktigt, riktigt tama ut.
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Mm, då har halva matchen gått. Saik är inte ens bra, utan Brynäs är riktigt dåliga.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
Edin

Inlägg av Edin »

Ryckte inte vi både i Ryan Gunderson och Victor Bartley?

Det kanske var tur att det blev som det blev trots allt, för Gunderson har varit riktigt dålig.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Ja Brynäs verkar ju gå kräftgång hittils...

Modo åkte på däng med 4-0 mot SSK nyss, slovenerna verkade ha lekstuga med Uffes mannar. :mrgreen:

Förvisso deras första match för säsongen så det känns väl kanske inte så konstigt. Men jag har en känsla av att Modo kommer få det svårt den här säsongen, lite för spretiga värvningar. Ingen direkt röd tråd.
Användarvisningsbild
Edin

Inlägg av Edin »

-daniel- skrev:Ja Brynäs verkar ju gå kräftgång hittils...

Modo åkte på däng med 4-0 mot SSK nyss, slovenerna verkade ha lekstuga med Uffes mannar. :mrgreen:

Förvisso deras första match för säsongen så det känns väl kanske inte så konstigt. Men jag har en känsla av att Modo kommer få det svårt den här säsongen, lite för spretiga värvningar. Ingen direkt röd tråd.
Jag tycker att artikeln i Sportbladet om matchen var väldigt märkligt vinklad. När Luleå förlorar i ET så är det "fiasko för superkedjan", här blir Modo hyllade för att de luftar ett par juniorer:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 3508576.ab

Men jag håller med dig, Modo kommer att få det tufft. Det kan bli både fågel och fisk, men det är många nya pusselbitar som ska passa för att dom ska kunna gå långt. Mitt tips är dock att dom krånglar till sig sista slutspelsplatsen, mycket på grund av att lagen dom kommer ha bakom sig är för dåliga.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Ja.... vi får se. Men spontant tycker jag egentligen inte det finns några solklara lag för de undre regionerna i tabellen.

Tror att Timrå solklart får svårt dock, om inte Riddarn gör en kanonsäsong så blir det KS. Solna kan få det svårt, högre förväntningar och extrem press på Fasth. Växjö är lika svårbedömt som Modo, dock intressanta nyförvärv.

Annars tycker jag det känns som resten av lagen har potential att knipa slutspelsplats. Snart dags att göra en officiell tabelltips-tråd. Men väntar någon vecka till tror jag!
jensa85

Inlägg av jensa85 »

Nu börjar det dra ihop sig till Elitseriestarten 2011/2012. Lagens trupper börjar sätta sig så kanske är på sin plats att försöka sig på ett tips av Grundserien (som jag tror kommer bli rysligt jämn.

1. Linköping
Ser på pappret riktigt starka ut. Många intressanta nyförvärv som Söderberg, Arlbrandt, Figren, Åkerman mfl. Firma Hlinka/Hlavac och Magnus Johansson är riktiga klasspelare. Tror att plastklubben från Östergötland tar hem grundserien men får det betydligt svårare i slutspelet då det känns som att många av deras spelare har en tendens att vika ner sig när det verkligen gäller.

2. HV 71
Många verkar i år underskatta HV. Visst har laget tappat flera namnkunniga spelare. Men många verkar glömma att dom fortfarande har ett riktigt bra lag. Och framförallt lär dom vara grymt revanschsugna efter fiaskot mot packet ifjol. HV kommer bli livsfarliga i år.

3. Färjestad
Har fått in Sjöström, intressant spelare. Har fortfarande ett riktigt slagkraftigt lag att försöka försvara guldet med. Tror dock att en viss mättnadskänsla omedvetet kan infinna sig. Men självklart är man även i år en guldkandidat.

4. Skellefteå
Tappat enorm spets på flera håll men även värvat ett antal på förhand riktigt intressanta och bra spelare som Möller, Holloway, Goren och Pikkarainen. Lär få tufft att upprepa finalplatsen från fjolåret men helt klart en outsider.

5. Djurgården
Får backsidan vara skadefri är den seriens bästa. Kan Wesslau fortsätta på 09/10 slutspels-form är han en toppmålvakt i serien. Anfallssidan ser helt okej ut. Många frågetecken som ska bli utropstecken (förhoppningsvis) Kan Mackan komma upp i 09/10 standard? Stannar Zibanejad? Hur bra är "SSK-killarna"? Kan Norman & Sillen få sina riktigt genombrott? Väntar med spänning på svar...

6. Luleå
Backsidan ser grymt stabil ut. Även på forwardssidan tillkommer det spets med Johan Harju. Känns som ett stabilt lag som borde ta sig till slutspel utan några större besvär. Men hur bra är egentligen målvaktsidan?

7. Modo
Här är det nog inte slutvärvat än. Många på pappret bra spelare. Borde kunna krångla sig till slutspel. Schremp ska faktiskt bli riktigt kul att se vad han går för i detta själlösa ihopköpta Modolag.

8. Frölunda
I år känns det iaf som att det blir slutspel för detta ständigt svårbedömda Frölunda. Har fått tillbaka sin gamla "drag-kedja", tror dock att dom hoppas lite väl mycket på den. Koivisto, Olimb och Pyörälä är tre riktigt bra spelare som lär göra många poäng. Pierre Johnsson är en enormt underskattad defensiv back som lär bli nyttig. Frågetecken för målvakterna. Håller dom?

9. Brynäs
Ekholm är en tung förlust på backsidan. I övrigt känns Brynäs som ett lag som kan skrälla. Lavander är en tung värvning, väldigt underskattad. Widing gör garanterat 15-20 mål. Holmqvist i kassen har en del att bevisa enligt mig. Borde, med tanke på stenhård konkurrens inte fixa slutspel.

10. Solna aik
Supportrarna tror väl på guld och serieseger. Hade de inte fått behålla Fasth hade det garanterat blivit kval. Får väldigt svårt att upprepa fjolårets succésäsong. Nu är det år två Solna, ni är inga nykomlingar längre. Nu vet alla vilka ni är och lär inte gå på halvfart i onödan. Klarar sig med nöd och näppe från kval.

11. Växjö
Måste helt enkelt placera nykomlingen på kvalplats. Visst, Lakers har värvat många namnkunniga spelare. Men hur bra är egentligen stommen? Hur står den sig i årets på förhand stentuffa elitserie? Blir dock intressant att följa nykomlingen. Skrällvarning utfärdas.

12. Timrå
Känns som det självklara bottenlaget. Ser klart svagast ut av de 12. Men skulle å andra sidan inte förvåna mig alls om dom går till slutspel. Så pass jämn känns årets elitserie på förhand enligt mig.

Ska vi då leka med tanken att jag ska chansa lite på valen i kvartsfinalerna tror jag på.
Linköping väljer Luleå
HV 71 väljer Modo
Färjestad väljer Frölunda
Skellefteå får Djurgården

Kvartsfinaler
LHC-Luleå 3-4 i matcher.
HV-Modo 4-2
FBK-Frölunda 3-4
SAIK-DIF 3-4

Semifinaler
HV-Frölunda 4-2
DIF-Luleå 4-3 (REVANSCH 1)

FINAL
HV 71 - DJURGÅRDEN 3-4 i matcher (REVANSCH 2)

DJURGÅRDENS IF SM-GULD SÄSONGEN 2011/2012.

Svårare än så här är det inte 8)
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Kommer med min ranking om nån vecka men spontant tycker jag inte alls LHC känns så starka... Arlbrant utan Olausson? Figren (....)? Lastgammal Åkerman? Söderberg (gnällspik och evig "talang")? Stark backuppsättning om alla är friska & hela samt en riktigt bra målvakt, men vet inte på forwardssidan. Känns inte så värst vassa i mitt tycke. Tjeckerna är grymma dock men verkar inte riktigt få till det när det verkligen gäller.

Blir spännande hursomhaver... :wink:
Skriv svar