Hockeyminnen från säsongen 2009/2010

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Wainscotting
Säsongskort: Ja

Re: Hockeyminnen från säsongen 2009/2010

Inlägg av Wainscotting »

En lång och mycket minnesvärd säsong börjar så smått att sjunka in.

Jag väljer att göra min lista i punktform och lite hullerombuller, skulle jag skriva så utförligt som vissa av er har gjort skulle jag nog kunna fylla hela tråden själv… :wink:
Saker jag kommer att komma ihåg länge är bland annat:

* 7-0 och ett värmande spel mot Malmö i en kall ishall i augusti.

* Genrepet mot Timrå då publiken ägnar en stor del av matchen till att sjunga hyllningssånger tillägnade Sir Charles.

* Matchen i första omgången som slutar med ett osannolikt målkalas från båda lagen och en viss ung herr Krüger presenterar sig för den stora massan.

* Hemmapremiären med uppladdning hos Berit på Östra, en galet kul tunnelbaneresa, bortasupportrar som planerar och ställer in sin marsch från Gamla stan, ”Paralympics, här kommer Forsberg” och Foppafebern i media som påstår att det är han ensam som säljer ut Hovet.

* En idiotisk linjedomare som stod i vägen i Linköping.

* Min favorit Nichlas Falk som meste djurgårdare. Stort.

* Zigomanskis tekningar och åkstil.

* Otroligt lyckade t-shirtkampanjer – men inga fler jippon, tack!

* Brodins vansinniga glädje efter första målet. :D

* JKs dag – kan man tänka sig en mer välregisserad föreställning? Kul uppladdning, galen stämning på ett kokande Hovet, jämt efter full tid och järnkaminernas järnkamin som avgör efter en halv minut i sudden under SFGD och läktarna exploderar. Riktigt roligt också när vi stannade kvar i trekvart efter matchen och dansade och sjöng. ”Sova på Hovet, ja vi ska sova på Hovet.”

* Fantastiskt grymma tifon.

* Ridderwalls vante hemma mot Timrå. :shock:

* Falks felaktiga utvisning hemma mot Linköping i oktober då båsdörren verkligen inte ville öppna sig och han fick gå genom fel bås och sekretariatet både på vägen in och ut. ”Det var väl Guds lilla sätt att visa att det var inte var någon utvisning.” Vid nästa utvisning, som var korrekt, fungerade dörren snällt igen. :lol:

* Kommentaren från en kompis som gick på hockey för första gången på tio år. ”Jag hade glömt att hockey var så kul!”

* Mika Hannulas gästspel.

* Hetsen/kampen mellan klacken och aktiv sittplats mot SSK precis innan jul som avslutades med hyllningar till varandra. Mer sådant! :D

* Slutspelsskägg av varierande kvalitet och kvantitet.

* Ett Globen som gungar och nästan lossnar från sina fästen och rullar iväg längs Nynäsvägen.

* Oscar Eklunds utveckling efter jul, vilken poängspruta killen blivit! :wink: Stabil och riktigt bra back numera.

* Modo vs. Jimmie Ölvestad. Och Ziggys ’Jag vill också göra mål, dela med dig-gnuggning’ är humor på hög nivå. :lol:

* Wolmer. :evil:

* Cehlin, killen hade verkligen varit värd ett slutspelsmål.

* ”Det blir en fantastisk strid där nere i träsket mellan Rögle, Södertälje och Djurgården.” och ”Marcus Nilson är ingen målskytt, eller ens poänggörare.” – Anrell, motbevisad och det med besked.

* Hockeyhistoriens kanske roligaste intro. :lol:

* Mathias Tjärnqvist: ”Jag vill flytta till någon klubb där jag kan vinna något.” Rögle: ”Vi har ett minst lika bra lag som Djurgården.” AIAs ordförande Mikael Fjellsén: ”Han ville till en klubb som kunde vinna något om han skulle stanna i elitserien och den beskrivningen stämmer inte direkt in på Djurgården. Det är istället ett lag som kommer att slåss med Rögle om en slutspelsplats, en plats i ingenmansland eller i värsta fall kvalserien. Vi tycker att han har gjort bort sig.” och ”Inget, absolut inget skulle kännas bättre än att Rögle tar sig till slutspel och att Djurgården missar.” – Rögle BK och AIA motbevisade, och det med besked.

* Gustaf Wesslau som bara blev bättre och bättre för att till slut bli snudd på en mur i målet och briljera med den ena makalösa räddningen efter den andra.

* Att spelare och ledare skramlade till att Järnkaminerna skulle få vara matchvärd än en gång under säsongen. Det är stort.

* Printz open-ice på Laatikainen den andra januari.

* SSKs banderoll ”Fotboll?” i säsongens första möte mellan lagen. Um, nej, ishockey. :roll:

* ”Klockan slår, klockan slår. Åh, vad det är skönt att se Jimmie göra mål!” - Energi-Jimmie blir mål-Jimmie.

* Hur bra det känns att återigen höra och skandera ”Hardy Nilssons järnkaminer”.

* Ett nästan perfekt slutspel.

* Kompisen som ringde upp i augusti och sjöng ”NT-guld, NT-guld, NT-guld, NT-guld”.

* Kullerbyttor, eller något som åtminstone skulle påminna om kullerbyttor.

* Stackars Marcus Nilson efter sista finalen. Stackars oss allesammans, men kanske mest stackars Marcus Nilson som förlorar ännu en final. :cry:

* Bortamatcher sedda på pubar runt om i stan tillsammans med gamla vänner och nya kompisar.

* Fantastiskt rolig hockey, snygga mål och makalösa räddningar.

* Laget Djurgården.

* Ett silver som känns som ett guld. Eller nästan i alla fall.

Det jag kommer att minnas bäst av allt från säsongen 2009/2010 är den glädje, värme och, i brist på bättre ord, kärlek som genomsyrat hela säsongen. Känslan av DIF mot rubbet. Att allt var möjligt. Att det helt enkelt har varit otroligt kul att gå på hockey!
”Suffering is permanent, obscure and dark, And shares the nature of infinity.”

William Wordsworth visste vad det innebär att vara supporter.
Användarvisningsbild
Raus
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Raus »

Wainscotting, tack för underbar läsning. Tror du fick med det mesta faktist. Sen har jag en fråga bara, kan inte någon (HOST* SirDIFalot) göra en slutspelsfilm med tifon, hoppanden, mål, räddningar? =) med mäktig musik a´la transformers. haha
Losing all hope was freedom.
Användarvisningsbild
Edin

Inlägg av Edin »

Vilket minne du har Wainscotting! Väldigt härlig läsning!

Angående Zigomanskis gnugg mot Jimmie så kom jag även och tänka på när Mackan höll sig för huvudet och låtsades grina efter att Lauritzen filmat (nåja) i kvartsfinal 3.

01:25 in i den här videon:
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Användarvisningsbild
Tessan
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Tessan »

Wainscotting skrev:En lång och mycket minnesvärd säsong börjar så smått att sjunka in.
Tack - du fick med det mesta skulle jag tro. Tack för den återblicken!
janne08

Inlägg av janne08 »

För mig är en av höjdpunkterna Tackling NR 1
Se och njut

http://tv.hockeyligan.se/?contentid=24535298049

här är några fler Printz tacklingar

http://tv.hockeyligan.se/?contentid=10605304833

Nu är det bara 4 1/2 månad till träningsmatcherna startar :D
Användarvisningsbild
Millwall

Inlägg av Millwall »

Jag kommer ihåg när Boorken kutade in på isen efter en omöjlig upphämtning 1987 och hoppade bland spelarna och från resor till Gävle där kravallutrustad Polis var beredd att spöa på en bara man satte sin fot i Gävle...
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Millwall skrev:Jag kommer ihåg när Boorken kutade in på isen efter en omöjlig upphämtning 1987 och hoppade bland spelarna och från resor till Gävle där kravallutrustad Polis var beredd att spöa på en bara man satte sin fot i Gävle...
Min far har nämnt det där också. Men hur mycket jag än letar på DIF's matcher från 80-talet här på hemsidan kan jag inte hitta någon match där gjordes någon makalös upphämtning.
Expert.
Användarvisningsbild
Crashmash

Inlägg av Crashmash »

Snart börjar det...

Bild
Skriv svar