Tippa Slutspurten

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sthlm_dif
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Tippa Slutspurten

Inlägg av sthlm_dif »

Med 8 omgångar kvar, tippar jag följande sluttabell:

1. Färjestad - 97P
2. Linköping - 95P
3. Frölunda - 89P
4. Hv71 - 88P
5. Luleå - 84P
6. Timrå - 80P
7. MoDo - 79P
8. Djurgården - 78P
9. Skellefteå - 77P
10. Brynäs - 76P
11. Rögle - 74P
12. Södertälje - 47P
------------------------
Att Södertälje inte skulle ta en poäng på de 8 återstående matcherna känns inte trovärdigt. Men ärligt talat så kan man inte tippa att dom ska plocka poäng från någon. För att så dåliga är dom.
Att Frölunda slutar 3a före Hv71 känns inte heller så trovärdigt... Men jag kan inte sätta annat en 1or när Frölunda spelar i Scandinavium. Trots att dom har bevisat flera gånger om att man borde tippa 2or.
Många tror att SAIK tar sig till slutspel... Men deras sista matcher är inga drömmatcher precis. Dom har 3 hemmamatcher kvar, och att 5 av deras återstående matcher spelas på bortaplan mot bra lag kommer inte att göra läget enklare för dom... Så därför tror jag inte på SAIK.
Vi säkrar våran slutspelsplats efter segern mot Södertälje borta i den 54e omgången. Blir det poängtapp där så missar vi slutspel.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

sthlm_dif skrev:Med 8 omgångar kvar, tippar jag följande sluttabell:

1. Färjestad - 97P
2. Linköping - 95P
3. Frölunda - 89P
4. Hv71 - 88P
5. Luleå - 84P
6. Timrå - 80P
7. MoDo - 79P
8. Djurgården - 78P
9. Skellefteå - 77P
10. Brynäs - 76P
11. Rögle - 74P
12. Södertälje - 47P
------------------------
Att Södertälje inte skulle ta en poäng på de 8 återstående matcherna känns inte trovärdigt. Men ärligt talat så kan man inte tippa att dom ska plocka poäng från någon. För att så dåliga är dom.
Att Frölunda slutar 3a före Hv71 känns inte heller så trovärdigt... Men jag kan inte sätta annat en 1or när Frölunda spelar i Scandinavium. Trots att dom har bevisat flera gånger om att man borde tippa 2or.
Många tror att SAIK tar sig till slutspel... Men deras sista matcher är inga drömmatcher precis. Dom har 3 hemmamatcher kvar, och att 5 av deras återstående matcher spelas på bortaplan mot bra lag kommer inte att göra läget enklare för dom... Så därför tror jag inte på SAIK.
Vi säkrar våran slutspelsplats efter segern mot Södertälje borta i den 54e omgången. Blir det poängtapp där så missar vi slutspel.
Egentligen svårt att säga emot något i det du skriver.
Men.....det härligt motsägelsefulla med att Saik möter 5 "bra" lag borta är ju att det just därför kan bli fler poäng för Saik där än om dom mött ex Rbk, MoDo eller Bif.

I det sista 4-5 omgångarna är jag rätt säker på att vi kommer få se några häpnadsväckande "motivation-slår-klass-resultat"
Vilket gör att bara dårar skulle försöka ge sig på att tippa detta,..........& det är det VI håller på med :wink:
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
lilleman

Inlägg av lilleman »

Min sluttabell på de åtta sista omgångarna med motiveringar på alla matcher som är kvar:
www.sportal.nu/bloggers/790

En mycket intressant sluttabell!
Lycka är, trots allt, att vara Djurgårdare.
Användarvisningsbild
melker

Inlägg av melker »

lilleman skrev:Min sluttabell på de åtta sista omgångarna med motiveringar på alla matcher som är kvar:
http://www.sportal.nu/bloggers/790

Fint och trevligt gediget jobb du har gjort lilleman! Vi får väl hoppas det stämmer!
Själv vågar jag inte tippa!
"Matte Alba har ingen näsa tack vare Håkan Södergren."
IOR

Inlägg av IOR »

hmm lilleman första saken som slår mig är att saik inte skulle ta en enda trea, ytterst tveksamt.
DIF tar poäng i all utom två. Du ger 4:a p till brynäs. Skulle tro att du tippar lite mycket me hjärta.

//IOR
lilleman

Inlägg av lilleman »

IOR skrev:hmm lilleman första saken som slår mig är att saik inte skulle ta en enda trea, ytterst tveksamt.
DIF tar poäng i all utom två. Du ger 4:a p till brynäs. Skulle tro att du tippar lite mycket me hjärta.

//IOR
Kan stämma att jag tippade mycket med hjärta men jag försökte tippa med hjärnan så gott jag kunde. Sedan när jag märkte sluttabellen så märkte jag att det kanske blev lite mycket hjärta.

Försökte så gott jag kunde åtminstone och som sagt, ingen blir gladare än jag om det stämmer.

Melker: Tack så mycket, dina fina ord värmer!

Fortsätt gärna att kolla in i bloggen, intervjuer med spelare och en film om Fabrikens tio bästa hockeytifon kommer att komma inom kort, och mycket mer...!
Användarvisningsbild
sthlm_dif

Inlägg av sthlm_dif »

lilleman skrev:Min sluttabell på de åtta sista omgångarna med motiveringar på alla matcher som är kvar:

Rögle kommer inte att ta sig till slutspel... Dom är helt enkelt för dåliga för det. Rögle får kvala... Men med lite hjälp av domarna så kanske man kan slänga ner Brynäs i skiten istället.
Om Brynäs får kvala hänger man kvar i Elitserien.
Om Rögle får kvala (vilket jag hoppas på) så har vi sett dessa bönder för sista gången på mycket, mycket länge i Elitserien.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Ja, hur man än tippar blir det en mycket intressant sluttabell

BIF & Saik kommer sjunka i tabellen, hur långt återstår att se.
Så långt är vi överrens :wink:
Men att Rbk snor TIk slutspelsplats finns liksom inte, TIK är på starkt uppåtgående med nyinpumpat självförtroende i truppen.

Har svårt att se nåt annar än att Rbk, DIF, MoDo, BIF & Saik är det lag som kommer slåss om platserna 7-11
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
lilleman

Inlägg av lilleman »

Lee Harvey Oswald skrev:

Ja, hur man än tippar blir det en mycket intressant sluttabell

BIF & Saik kommer sjunka i tabellen, hur långt återstår att se.
Så långt är vi överrens :wink:
Men att Rbk snor TIk slutspelsplats finns liksom inte, TIK är på starkt uppåtgående med nyinpumpat självförtroende i truppen.

Har svårt att se nåt annar än att Rbk, DIF, MoDo, BIF & Saik är det lag som kommer slåss om platserna 7-11
Ja, har faktiskt ingen aning om hur Timrå kunde hamna så långt ner. Tror bara att det kommer tappa, ingen aning om varför.

Skönt att vi är överens om någonting :wink:
dif1891dif

Inlägg av dif1891dif »

1 Linköping 55 31 9 15 30 11 1 4 178 - 132 +46 105
2 HV 71 (+1) 55 30 9 16 26 10 4 6 170 - 144 +26 101
3 Färjestad (-1) 55 28 6 21 28 18 0 3 154 - 126 +28 93
4 Skellefteå (+2) 55 27 2 26 23 22 4 4 158 - 137 +21 83
5 Frölunda 55 27 5 23 22 21 5 2 137 - 133 +4 83
6 Djurgården (+4) 55 26 8 21 20 19 6 2 154 - 150 +4 82
7 Timrå 55 26 5 24 19 23 7 1 149 - 143 +6 77
8 Luleå (-4) 55 22 3 30 22 24 0 6 142 - 149 -7 75
11 Rögle 55 19 6 30 18 25 1 5 153 - 173 -20 67

12 Södertälje 55 15 6 34 11 31 4 3 110 - 169 -59 50

Kanske lite önsketänkande i detta. Men om flytet finns kvar som vi haft på slutet så kan det nog gå vägen
Honken

Inlägg av Honken »

Det finns lite nya parametrar att ta med när serien kommer igång efter uppehållet
De flesta lag har nya spelare som har hunnit komma in i spelsystemen.
Vad händer om något lag får skador på nyckelspelare, vilket iofs kan hända på vilken elitserie match som helst.
Hur har de tidigare uppehållen påverkat lagen, är det något lag som har gott bättre eller sämre när man har haft möjlighet att träna.

Nästkommande 5 matcher är det antal poäng laget kommer att spela in om man ser på hur lagen har spelat före och efter tidigare uppehåll
Noterbart är att Skellefteå och MODO har gått riktigt dåligt efter båda uppehållen. Frölunda och Luleå också sämre efteråt, dock inte lika mycket.
Men det är alldeles för lite data för att göra någon statistisk beräkning på det.
Alltså är det här inlägget helt onödigt :)

Luleå
Dieter Kalt Spelade i Färjestad 2001-2004 men gjorde lite poäng sista säsongen Har därefter spelat i den österrikiska ligan med 50-65 poäng varje säsong.
25 P på 32 matcher den här säsongen. Fågel eller fisk?
Vad händer om Harju eller Omark går sönder. De har gjort 88 P tillsammans (40 + 48) blir det någon målproduktion då?
Uppehåll 1: 12p före 9p efter
Uppehåll 2: 10p före 6p efter
22-15
Senaste 5 matcherna: 9P
Nästkommande 5 matcher: 4P

Frölunda
Tyst om John Pohl efter debuten. Har alldeles för bra trupp för det antal poäng dom har spelat ihop.
Har levt mycket på Johan Holmqvist. Ett par förluster och dom är nere sträckträsket och då blir det ett jädrans liv på deras sk supportrar.
Är inte säker på att dom pallar för det när siktet har varit inställt på final.
Hoppas kan man ju alltid.
Uppehåll 1: 11p före 9p efter
Uppehåll 2: 10p före 8p efter
21-17
Senaste 5: 8p
Nästkommande 5 matcher: 6p

Skellefteå
Lever mycket på Niko Dimitiakos och Brad Moran, Men har fler som producerar än Luleå.
Har verkligen fått ihop defensiven 4 insläppta mål på dom 5 senaste matcherna. Har dessutom fått in en defensiv pjäs till Atvars Tribuncov.
Uppehåll 1: 13p före 4p efter
Uppehåll 2: 10p före 4p efter
23-8
Senaste 5 matcherna: 8p
Nästkommande 5 matcher: 0p

Timrå
Har spelat grymt på hemmaplan och inte förlorat nån av dom 6 senaste hemmamatcherna
Martin Sonnenberg 6 matcher och 4 poäng, Toumo Karjalainen 88,89 i SVS% anslöt i mitten på januari
Uppehåll 1: 4 P Innan 11 efter
Uppehåll 2: 7P innan 7P efter
11-18
Senaste 5 matcherna: 9p
Nästkommande 5 matcher: 12p

Brynäs
Tre Långtidsskadade som kan komma tillbaka, bl.a. Mikael Lind.
Tycker inte Markström har varit överdrivet märkvärdig sen JVM.
Uppehåll 1: 2p före 7p efter
Uppehåll 2: 5p före 5p efter
7-12
Senaste 5 matcherna: 1p
Nästkommande 5 matcher: 8p

MODO
Mike Morrison, Josef Hrabal, Sami Torkki, Peter Forsberg
Mike Morrison har redan bevisat att det var en panikvärvning, MODO har det värre på målvaktssidan än vad vi har det.
Foppa är inte direkt matchtränad, han gjorde 9 matcher förra säsongen. Håller foten blir han säker en boost för laget och han kan säkert bli bra under
kvalserien (eller slutspelet) Men om MODOS frälsare skakar på huvudet i andra perioden och kliver av med nersänkt huvud kommer det dra med sig hela laget
ner i kvalserien.
Uppehåll 1: 12p 0p
Uppehåll 2: 4p 3p
16-3
Senaste 5 matcherna: 6p
Nästkommande 5 matcher: 0p

Rögle
Pavel Rosa Känns som en panikvärvning 16 poäng på 35 matcher, 8 mål 8 assist, håller han det snittet kommer han göra 2 mål och 2 målpass under sin tid i
Rögle 375 000:- per poäng, det är bra betalt.
Uppehåll 1: 12p 6p
Uppehåll 2: 2p 9p
14-15
Senaste 5 matcherna: 5p
Nästkommande 5 matcher: 8p

Södertälje
Får säkert nytta av sina nya spelare i kvalserien. Bara dom inte får igång spelet tills mötet med DIF
Uppehåll 1: 9p 4p
Uppehåll 2: 8p 5p
17-9
Senaste 5 matcherna: 3p
Nästkommande 5 matcher: 1p

DIF
Uppehåll 1: 1p 4p
Uppehåll 2: 7p 7p
8-11
Senaste 5 matcherna: 8p
Nästkommande 5 matcher: 7p

Och då skulle tabellen se ut så här efter omgång 52
I praktiken 2 lag klara för kvalserien och 4 lag som slåss om slutspels plats.

4 Timrå 80
5 Frölunda 77
6 Luleå 76
7 Brynäs 72
8 Rögle 70
---------------------
9 Djurgården 70
10 Skellefteå 68
---------------------
11 Modo 64
12 Södertälje 48
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Jockees

Inlägg av Jockees »

Jag tippar så här. Tror vi rycker upp oss rejält efter förlusten mot Hiv 71, Vinner några matcher i rad och går till slutspel.

1 Linköping 163 - 139 +24 97

2 HV 71 163 - 143 +20 95

3 Färjestad 143 - 126 +17 89

4 Frölunda 139 - 130 +9 87

5 Luleå 148 - 139 +9 86

6 Skellefteå 154 - 135 +19 82

7 Djurgården 152 - 148 +4 79

8 Timrå 146 - 144 +2 74
------------------------------------
9 Rögle 154 - 165 -11 74

10 MODO 146 - 172 -26 72
------------------------------------
11 Brynäs 123 - 145 -22 71

12 Södertälje 120 - 165 -45 48
Jimmie Ölvestad #19
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Finner inga ord inför slutspurten faktiskt. Tittar man på pappret så tycker jag vi borde ha bra chans mot både luleå, saik och timrå hemma. Brynäs borta är inte omöjligt heller. Kan vi ta 9 poäng på dom 4 matcherna så ser det bra ut. Någongång är det väl dags att bryta trenden uppe i foppaland också. Tycker vi har en möjlighet där också, men traditionensmakt är stor.

Tror vi får storstryk mot färjestad och Indians. SSK spöar väl oss som vanligt.

Men årets upplaga av DIF är minst sagt svajigt. Hoppas verkligen att vi kan spela tight som fan och göra mål på våra chanser. Som under 5-raka perioden.

Mycket ansvar vilar på Wesslau, Linkan, Ragge, Bremberg, Anger och Ottos axlar. Om junior+Timpa kedja fortsätter leverera och Schneider och A.Holmqvist skärper sig i defensiven så kan det nog gå vägen.

Tycker det är dålig hets på luleå-matchen också. Snart där. Ses där.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

android skrev:Finner inga ord inför slutspurten faktiskt. Tittar man på pappret så tycker jag vi borde ha bra chans mot både luleå, saik och timrå hemma. Brynäs borta är inte omöjligt heller. Kan vi ta 9 poäng på dom 4 matcherna så ser det bra ut. Någongång är det väl dags att bryta trenden uppe i foppaland också. Tycker vi har en möjlighet där också, men traditionensmakt är stor.

Tror vi får storstryk mot färjestad och Indians. SSK spöar väl oss som vanligt.

Men årets upplaga av DIF är minst sagt svajigt. Hoppas verkligen att vi kan spela tight som fan och göra mål på våra chanser. Som under 5-raka perioden.

Mycket ansvar vilar på Wesslau, Linkan, Ragge, Bremberg, Anger och Ottos axlar. Om junior+Timpa kedja fortsätter leverera och Schneider och A.Holmqvist skärper sig i defensiven så kan det nog gå vägen.

Tycker det är dålig hets på luleå-matchen också. Snart där. Ses där.
Indeed, dock tror jag vi slår SSK borta. Vi måste nog nästan det för att knipa en slutspelsplats (eller hemska tanke; undvika en kvalserie dito). Risken är ju dock att SSK ger lite extra i den matchen, dels för att det är oss de möter och dels för att de vill spela upp sig inför den stundande kvalserien.

Är ruskigt rädd för Luleå-matchen just nu dock... en sånhär "måstematch" är aldrig rolig. Visst, det är långt ifrån den viktigaste matchen vi har kvar men att börja med en förlust hemma gör att vi måste plocka ytterligare en bortamatch. Känns som slutspel redan nu.

Hoppas verkligen folk ser till att komma till Hovet på torsdag. Vi behövs.
Användarvisningsbild
Tibbe
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Tibbe »

Jag tror och hoppas självfallet att DIF kommer att klara av att komma till slutspel!

Däremot så tycker jag att om det blir kvalserie så ska den ändras till nästa säsong.

Dala lagen har ju som förslag (tror det är typ såhär):

9-12 i Elitserien Möter 1-6 i en gemensam kvalserie, där dom första 4 lagen går upp.

Tror det är en bra löstning, med mer chans att stanna kvar altv att kunna gå upp. Sen skulle man inte behöva möta samma lag under elitserien hur många gånger som helst. Nej ta bort ingemansland och gör en 14lags liga nu med totalt 10lag i kvalserien.
Skriv svar