Kall-El skrev:
Du måste vara osedvanligt korkad. Inte ens en världsmålvakt som Brodeur hade räddat alla de frilägen som vi gett bort till motståndarna. Visst förslustsiffrorna hade kunnat bli mindre i flera matcher, men att på fullaste allvar tro att det räcker med att byta målvakt för att inte släppa in mål, med vårt nuvarande försvarsagerande, är om något fullständigt uppåt väggarna.
Du måste ha läsförmåga som en alkogroda på dekis.
När har jag påstått att en annan (bättre) keeper hade tagit alla de frilägen vi bjudit på i försvaret?
Läs om, läs rätt.
EDIT: Förövrigt håller jag med Lee Harvey om att det inte bara är 2-mot-1 lägen / frilägen som det varit släpphänt målvaktsspel på. Många bedrövligt onödiga mål har släppts in på skott utifrån etc.
Kall-El skrev:Den stora boven i dramat är inte målvaktsspelet utan försvarsspelet i stort. Det bjuds på för mycket is och alldeles för många 2-1 samt 3-3 lägen. Med andra ord så räcker det inte med att bara plocka in en ny målvakt utan hela tänket i spelet utan puck måste bli bättre. OM man sedan kunde spela lite rakare offensivt, ta fler avlsut och inte dutta runt så förtvvilat skulle risken att åka på en kontring bli betydligt mindre. Det vore nog bättre om hela det defensiva spelet blev bättre och när detta sker kan man sedan med fördel utvärdera om målvakterna håller för spel i högsta serien eller inte. I dagens läge kan deta omöjligen avgöras då den hjälp de får är nästintill obefintlig.
Även om vi haft Daniel Larsson i mål hade vi antagligen förlorat ungefär lika många matcher som vi gjort i år då ingen målvakt klarar av att stå emot när det bjussas på så mycket som det gör från utespelarna. Visst torskarna hade kunnat bli mindre, men flera poäng mer tveksamt.
Skall man gnälla på något bör det snarast vara vissa utespelares inställning i eget försvar. Vissa glider ju för fasen bara runt på rören istället för att ta i. Sedan kanske man kan tycka att tränarna borde klara av att styra upp ett kreativt anfallsspel med ett fungerande försvarsagerande, men detta kanske är för mycket begärt. Jag kommer fortfarande ihåg den matchen då Montén och Johansson hade ensamansvaret för Säcken var sjuk. Vårt agernade försvarsmässigt i den matchen påminner väldigt mycket om hur det ser ut just nu...
De allra flesta är nog överrens om att försvarsspelet inte sett direkt lysande ut stora stunder av matcherna, och att det bjudits på alltför många svåra lägen för målvakterna. Men för att vinna matcher så gäller det att ha en keeper som åtminstonde kan överraska och ta något av alla de frilägen som uppstått. Där har varken Riddarn eller Wesslau övertygat. Snarare tvärtom. En elitseriemålvakt skall ha kapaciteten att kunna rädda laget ibland (även fast man såklart inte kan ställa omänskliga krav...), men den sista utposten känns inte direkt som någon riktig räddare då vi tamejfan nästintill släppt in samtliga 2-mot-1 lägen.
Vidare så skall en bra målvakt inte bjuda på så många enkla juniormisstag som vår duo gjort hittils. Det håller liksom inte. Spelarna måste kunna lita på att man har en målis som är stabil och som åtminstonde har kapaciteten att rädda laget och verkligen spika igen då & då, men så har det tyvärr inte varit.
Risken är också uppenbar att både Riddarn & Wesslau känner att pressen på dem att prestera ökar dramatiskt ju längre serien går, och ju längre ner i tabellen vi hamnar. Klarar deras psyken det? Är de tillräckligt mogna? Finns dessvärre en uppenbar risk att viljan blir alldels för stor och att de låser sig fullständigt. En spänd & nervös målvakt ger inte direkt ett intryck som bättrar på en halvdarrig (med några få lysande undantag) backupssättnings självförtroende.
Jag tror helt klart att både Riddarn och Wesslau har potential att bli riktigt bra målvakter, men de har kommit in i det alldeles fel den här säsongen. Som flera sagt tidigare så passar båda utmärkt som 2:a keepers i någon / några säsonger tills de utvecklats en aning mer, men att axla det stora ansvar som det faktiskt är att ha första spaden i ett elitserielag kanske är en för stor grej för dem som det ser ut i dagsläget.
Förövrigt förstår jag inte hur du kan påstå att vi inte hade haft fler poäng om vi hade haft Daniel Larsson mellan stolparna. Befängt.
Du måste vara osedvanligt korkad. Inte ens en världsmålvakt som Brodeur hade räddat alla de frilägen som vi gett bort till motståndarna. Visst förslustsiffrorna hade kunnat bli mindre i flera matcher, men att på fullaste allvar tro att det räcker med att byta målvakt för att inte släppa in mål, med vårt nuvarande försvarsagerande, är om något fullständigt uppåt väggarna.
Marty hade blivit tokig på vårt försvarsspel när folk slänger sig i tid & otid för att täcka skott, vilket oftas resulterar i att pucken ändra riktning på den täckande spelaren.
Men uppspelen hade blivit bättre då han gör det mycket bättre än DIFs backar.
Man vill ju ändå inte ha Mark sen man såg tror det var Jokerit hemma nu i träningsmatcherna. Har ingen bra erfarenhet av honom har aldrig sett honom göra bra i från sig. Iofs har jag inte sett så mycket av honom men det är mitt intryck.
"Matte Alba har ingen näsa tack vare Håkan Södergren."
Det är väl en lite annan nivå? Jag tycker i alla fall inte Mark ska vakta buren. Ser Riddarn alla dagar före även om han har gjort några magplask nu på sistonde.
"Matte Alba har ingen näsa tack vare Håkan Södergren."
Har sagt det förut och säger det igen - ärketönten Mark kommer aldrig att bli något. Ni måste vara helt jävla blåsta om ni vill skicka in honom i A-lagskassen.
Vad spelar det för roll om han är en tönt eller inte, det är väl ändå inte det målvaktsspel handlar om... Sen har iaf inte jag hört något om han skulle vara en jobbig spelare att ha i sitt lag, snarare tvärtom.
Då jag bor i Uppsala går jag på Almtunas matcher, och Mark har verkligen överaskat i år och varit mycket stabil. Han var också grym då han såg till att Sverige slog Ryssland, ett Ryssland som har ett antal spelare som skulle på in i NHL...
Hade DIF haft en stabil förstakeeper (se t.ex. Daniel Larsson) så hade inte Mark varit aktuell, men nu är det (iaf i mitt tycke) så att DIF har två målvakter som inte är redo att axla ansvaret som förstamålvakt.
Lill-Riddarn tycker jag ofta kan se ut som en rädd fågelunge på isen och han känns inte sådär stabil som en förstamålvakt måste göra: En sån som går till jobbet och varje match gör ett bra dagsverke. Dock har han en hög högstanivå, men han verkar inte palla pressen än.
Att DIF värvade Wesslau tycker jag var konstigt från början. Hade man behållt Larsson, hade jag förstått värvningen, men nu är den bara märklig då Wesslau är en typisk andrakeeper i ES. Han spelar hyfsat stabilt, men har inte förmågan att vinna matcher åt ett lag. Man kan slänga in honom lite då och då och få ett hyfsat dagsverke, men inte mer och ett lag som DIF skulle behöva en keeper som kan ta hem och vara omänsklig ibland (se t.ex. Daniel Larsson).
Med andra ord tycker jag att man skulle kunna ge Owuya en chans. Många supportrar verkar se honom som en pajas, men han är faktiskt en seriös, duktig ung målvakt som kan blir riktigt bra med rätt matchning och träning.
Det känns som att Mark har tagit kliv framåt i år och det faktum att han får spela i Almtuna har nog gjort honom gott. Det är en sak att lira j-20 och en annan att spela i allsvenskan. Tror nog att han kan bli något faktiskt.
Hans lilla "musikkarriär" ska man nog inte använda som argument för att såga honom som hockeyspelare iaf
Vår målvatsuppsättning är inget annat än en nödlösning. Ridderwall var tänkt som backup, men Larssons sena uttåg ur truppen satte käppar i maskineriet. Frågan är ifall vi inte skulle försökt att vara lite kallare när vi letade efter en ny målvakt. Valet av Wesslau var väl snarare ett led i Stockholmsstrategien (som hittills varit ganska usel sportmässigt) än vara grundat på faktiska kunskaper.
Hoppas vi reder ut det här och kan satsa på en bättre målvakt nästa år. Kan tänka mig Bjurling, Heino, Enroth eller någon annan liknande. I den omgivningen skulle Ridderwall fungera bra.
rikkard skrev:Vår målvatsuppsättning är inget annat än en nödlösning. Ridderwall var tänkt som backup, men Larssons sena uttåg ur truppen satte käppar i maskineriet. Frågan är ifall vi inte skulle försökt att vara lite kallare när vi letade efter en ny målvakt. Valet av Wesslau var väl snarare ett led i Stockholmsstrategien (som hittills varit ganska usel sportmässigt) än vara grundat på faktiska kunskaper.
Hoppas vi reder ut det här och kan satsa på en bättre målvakt nästa år. Kan tänka mig Bjurling, Heino, Enroth eller någon annan liknande. I den omgivningen skulle Ridderwall fungera bra.
Det är nog större chans att Danne vänder hem än Enroth, verkar gå bättre för Enroth där borta.
Om inte Tellan får mer speltid hoppas jag att DIF för diskussioner med honom. Hans kontrakt går ut efter den här säsongen, och det är frågan om han väljer att förlänga med Phoenix eller om han vänder hem.
Tar hellre Tellan före Larsson alla dagar i veckan.
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore