Matchtröjor
...
Jo det tror jag. Det går ju inte att ha en röd bortatröjor, tänk bortamatcher mot modo då. Och man får ju inte ha hemmatröjor på bortaplan. Jag tycker vi ska ha dom tröjorna vi har nu och använda den röda som en alternativ tröja att ha på hemmaplan ibland, kanske vid speciella matcher, eller bara nån gång ibland.
-
Nej finns ingen regel på att bortatröjan ska vara vit.
Kanske NHL där dom flesta har det.
Skellefteå och Luelå spelar i Gult, Färjestad gjorde det också (05/06)!
Ska vi gå tillbaka och ta fram tröjor vi haft så helt klart utan tvekan, blå med röda underarmar med sköna gula detaljer från senaste gulderan 2000 och 2001!
Ser dock gärna ett helt nytt ställ, gillar faktiskt inte retro tröjan ett dyft..
Kanske NHL där dom flesta har det.
Skellefteå och Luelå spelar i Gult, Färjestad gjorde det också (05/06)!
Ska vi gå tillbaka och ta fram tröjor vi haft så helt klart utan tvekan, blå med röda underarmar med sköna gula detaljer från senaste gulderan 2000 och 2001!
Ser dock gärna ett helt nytt ställ, gillar faktiskt inte retro tröjan ett dyft..
Regeln säger att bortalaget måste bära ljusa tröjor och hemmatröjorna mörkare. Sen struntar dom i färgen. Anledningen till att de flesta bär vit tröja är då självklart att den är ljusast.
Men det fungerar också bra att bära gula som FBK gjorde om laget de möter spelar i blått, svart eller någon annan mörkare färg.
Men jag har för mig att jag sett DIF spela på bortaplan med sina blåa tröjor, eller så har jag bara drömt det...
Men det fungerar också bra att bära gula som FBK gjorde om laget de möter spelar i blått, svart eller någon annan mörkare färg.
Men jag har för mig att jag sett DIF spela på bortaplan med sina blåa tröjor, eller så har jag bara drömt det...
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- DIF_Soldier
Jag har också haft för mig det, men så är inte fallet.Micke Nylander skrev:Regeln säger att bortalaget måste bära ljusa tröjor och hemmatröjorna mörkare. Sen struntar dom i färgen. Anledningen till att de flesta bär vit tröja är då självklart att den är ljusast.
Anledningen att jag trodde det var att i PC-spelet "Elitserien 2001" hade laget på bortaplan mörka tröjor.

Säg den glädje som varar
- Emil Svelander
Djurgården har ett antal gånger spelat med blåa tröjor på bortaplan.DIF_Soldier skrev:Jag har också haft för mig det, men så är inte fallet.Micke Nylander skrev:Regeln säger att bortalaget måste bära ljusa tröjor och hemmatröjorna mörkare. Sen struntar dom i färgen. Anledningen till att de flesta bär vit tröja är då självklart att den är ljusast.
Anledningen att jag trodde det var att i PC-spelet "Elitserien 2001" hade laget på bortaplan mörka tröjor.Därför trodde jag naturligtvis att det var så.
Sjunger avgå Johnny...
- DIF_Soldier
-
ÖHH???
ljusblå skulle nog vara den sista färg jag skulle välja (förutom lila)jag tycker inte ljusblå har med djurgården att göra utan det ska vara den vanliga merinblåa färgen.
Re: ...
Don_T skrev:Jag saknar lagerbladen från sent 70, tidigt 80-tal!blocco skrev:Jag tycker att det är snyggare utan "stockholms stolthet" och "1891".
Ett stilrent klubbmärke, det gillar jag.
Bara att hålla med, det skulle vara riktigt snyggt!
"Det känns skitkul. Det finns inget roligare lag att spela i än Djurgården. Jag är Djurgårdare sedan födseln." - Sagt av Niklas Andersson
-
wanna be frjestad??
lagerkransen tycker jag påminner för mycket om färjestad men me... det skulle kunna vara snyggt men jag kn lova att vi får höra det sen att vi har "härmat" färjestad
?

djurgårdarn3,
Jag tror fasiken du har löst mysteriet åt mig! Varför är Färjestad Bajen ifrån landet? Jo självklart, det är inte bara för att deras vita tröjor påminner om Bajen, utan för att båda föreningarna har blommor(krans, kalla vad ni vill) som ett tillägg i sina emblem.
Bajen? Färjestad? Aldrig! Vi är DIF!
Därför: Nej tack lagerkrans!
Därför: Stilrent? Ja tack!
Nu vet jag inte hur historien är då jag är född tidigt 80-tal, men snälla, ni som kanske vill se lagerkransen, kom inte med argumentet att DIF ska ha varit först med det. Vi var nog först med lila tröja också... *Mår illa bara jag tänker på det*
Jag tror fasiken du har löst mysteriet åt mig! Varför är Färjestad Bajen ifrån landet? Jo självklart, det är inte bara för att deras vita tröjor påminner om Bajen, utan för att båda föreningarna har blommor(krans, kalla vad ni vill) som ett tillägg i sina emblem.
Bajen? Färjestad? Aldrig! Vi är DIF!
Därför: Nej tack lagerkrans!
Därför: Stilrent? Ja tack!
Nu vet jag inte hur historien är då jag är född tidigt 80-tal, men snälla, ni som kanske vill se lagerkransen, kom inte med argumentet att DIF ska ha varit först med det. Vi var nog först med lila tröja också... *Mår illa bara jag tänker på det*
http://www.jarnkaminerna.nu/images/nost ... akt045.jpg
Något i den stilen fast med rött i stället för orange... plus gul blå stripes från armarna till mitten på bröstet där vår kära logga är.. ..
Eller så behåller vi helt enkelt nuvarande tröjan och sparar pengarna som vi kan lägga på annat.
:edit 10 min senare:
Rugby fan som jag är kan jag inte låta bli att föreslå en utveckling av denna... självklart skall kragen behållas. hehe
http://www.kenilworthrugby.co.uk/images ... ey-cut.jpg
Något i den stilen fast med rött i stället för orange... plus gul blå stripes från armarna till mitten på bröstet där vår kära logga är.. ..
Eller så behåller vi helt enkelt nuvarande tröjan och sparar pengarna som vi kan lägga på annat.
:edit 10 min senare:
Rugby fan som jag är kan jag inte låta bli att föreslå en utveckling av denna... självklart skall kragen behållas. hehe

Lagerkransen är en väldigt gammal symbol och har haft lite olika betydelser genom historien. Dock är seger och vinnare den tydligaste symboliken.
Ett halvt millennium före kristus fick vinnare i olika idrottsliga spel bland de gamla grekerna en lagerkrans, något som sen fördes över till OS under antikens dagar.
Även i Rom hade lagerkransen samma betydelse, men då handlade det inte så mycket om idrott utan snarare om seger i krig och liknande.
Ska vi ens ha en krans ska den bestå av ekblad och inget annat då ekens tradition i Djurgårdens IF är otroligt stark. Tyvärr försvinner den mer och mer, men i början av förra seklet fanns det ofta en rund krans av gröna ekblad runt skölden. På 1950-talet fanns det även en krans som liknar lagerkransen i form och utseende, men som bestod av ekblad istället för lagerblad.
Krans, både den runda och den som liknar lagerbladskransen, som är gjord av ekblad ser jag gärna på enstaka souvenirer, men absolut inte på en matchtröja!
På någon speciellt gjord plakat/vimpel eller liknande i samband med SM-guld är det för mig okej med en lagerkrans, då symboliken med seger och vinnare ändå finns sen långt tillbaka i den idrottsliga historien. Men annars vill jag inte se någon lagerkrans!
Någon ring med Stockholms Stolthet vill jag inte heller se utan stödjer DIF Fotbolls kamp mot Alliansföreningen i den frågan! Bort!
Sen håller jag med om att matchtröjan som vi har nu, det är nog den snyggaste som går att göra.
Ett halvt millennium före kristus fick vinnare i olika idrottsliga spel bland de gamla grekerna en lagerkrans, något som sen fördes över till OS under antikens dagar.
Även i Rom hade lagerkransen samma betydelse, men då handlade det inte så mycket om idrott utan snarare om seger i krig och liknande.
Ska vi ens ha en krans ska den bestå av ekblad och inget annat då ekens tradition i Djurgårdens IF är otroligt stark. Tyvärr försvinner den mer och mer, men i början av förra seklet fanns det ofta en rund krans av gröna ekblad runt skölden. På 1950-talet fanns det även en krans som liknar lagerkransen i form och utseende, men som bestod av ekblad istället för lagerblad.
Krans, både den runda och den som liknar lagerbladskransen, som är gjord av ekblad ser jag gärna på enstaka souvenirer, men absolut inte på en matchtröja!
På någon speciellt gjord plakat/vimpel eller liknande i samband med SM-guld är det för mig okej med en lagerkrans, då symboliken med seger och vinnare ändå finns sen långt tillbaka i den idrottsliga historien. Men annars vill jag inte se någon lagerkrans!
Någon ring med Stockholms Stolthet vill jag inte heller se utan stödjer DIF Fotbolls kamp mot Alliansföreningen i den frågan! Bort!
Förstår inte heller hur Wallin kunde få igenom tröjan, för ingen som var där gillade den. Ingen. Ändå drev han sin linje...Frasse skrev:Flames-tröjan är det absolut fulaste ett Djurgårdslag har spelat i.
Hur Peter Wallin, trots "viparnas" protester lyckades driva igenom beslutet om den tröjan är för mig en gåta.
Retro-tröjan man spelar i idag är helt klart den snyggaste, om man nu kan tycka att en matchdräkt är snygg.
Sen håller jag med om att matchtröjan som vi har nu, det är nog den snyggaste som går att göra.
Mats Sundin - Jävla Svin!
Hammarby finns inte längre!
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Dulee, Bergh, Huokko och Rådbjer. Allmänna IK – Kvinnomisshandlarnas klubb.
Hammarby finns inte längre!
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Dulee, Bergh, Huokko och Rådbjer. Allmänna IK – Kvinnomisshandlarnas klubb.
-
håller med!
det ska abra vara denna tröjan som vi har nu den så kallade retrotröjan sen ska vi inte ha någon lagerkrans eller stockholms stolthet den ska vara helt ren helst utan reklam med men de klarar vi inte med tanke på ekonomin.
Haha, är det inte väl lite väl mycket HV71 mitten 90-talet över den?shma skrev: Rugby fan som jag är kan jag inte låta bli att föreslå en utveckling av denna... självklart skall kragen behållas. hehe