Silly Season 2026/27

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
fryppe
Inlägg: 1444
Blev medlem: 2023-05-11

Silly Season 2026/27

Inlägg av fryppe »

Bra att det är klart med Gunler, nu är det bara spetsen kvar att plocka in.
Praljak
Inlägg: 110
Blev medlem: 2022-02-22
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2026/27

Inlägg av Praljak »

diftobbe89 skrev: 2026-06-21 19:57:17
DIFLuWi skrev: 2026-06-21 19:33:59
diftobbe89 skrev: 2026-06-21 19:10:45
DIF_Soldier skrev: 2026-06-21 18:22:49 Alltså, Hartmann i sig är det ju inget fel på så, om det hade varit en rak ersättare till Grewe, Pettersen eller Hank. Men verkar det vara ”och”, inte ”istället för.”

Fast det är klart - om man säger tack och hej till Stockan och plockar in Hartmann som ersättare så känns det mycket bättre, så länge det inte blir istället för en spelare med spets.
Jag tänker ju att kommer det in en vass forward på vänsterkanten för topp 6 vilket vi verkar leta efter, så ser det ju bra ut. Vejdemo har uppgraderat centersidan. Även om Frondell och Eklund är tunga tapp så kommer ju samtidigt Björck vara ännu bättre, Nordmark vet man för lite om men förväntas gå i andrarundan, säkert fler påväg upp. Ingen trodde ju att Björck skulle slå sig in i SHL förra säsongen.

Vad gäller tapp av seniorer så är ju:

Ut:
Brodin
Rensfeldt
Palve
Costmar
Klasen

In:
Vejdemo
Gunler
Hartmann

Kraftig uppgradering skulle jag säga. Nu är väl inte Hartmann klar ännu men skulle inte byta ut någon av dom vi tappat mot någon av dom på in-listan.

Målvaktssidan står sig stabil. Inga sänken från start.

LaLeggia ut - Carlsson in. Svårt att säga men känslan är väl att vi får in en bättre tvåvägsback.

Tappar vi Björck vore det katastrof. Men där är vi inte ännu. Här och nu har jag svårt att förstå hur folk kan vara så rabiata när truppbygget har uppgraderats på många positioner och där fler är påväg in. Men alla ser det såklart olika.
Det känns väl bara lite tråkigt att vi inte landat någon bomb ännu.
Inga av de vi värvat, förutom Vejdemo, är särskilt flashig, det är inga klara förstalinespelare.

Jämför med Hudon, Bourqe, Bulan, Ante, Josef, Samuelson osv. Och där sätter jag inte riktigt Vejdemo, om inte annat för att det var så väntat och hade viskats så mycket.

Mer som att gå på ett party och bli bjuden på lådvin och smörgåstårta.
Trevligt absolut, gör säkert jobbet, men ibland vill man bara ha lite caviar och champagne.
Så kan man ju tycka men handlar ju lite om roll och hierarki också, vi har ju lyckats behålla våra spetsspelare, men jag håller med om att vi behöver ha in en sexig topp 6 forward till, sen om det är första eller andrakedjan jag tycker ju inte Hudon - Björck - Snively är en pjåkig första med SHL-mått mätt. Men ledningen har ju varit tydliga med att vi inte är färdiga ännu. Sitta och gapa om hockeyallsvenskan och spy på Due-Boje redan nu. Obegripliga individer för mig.
Mycket bra skrivet!!
Rutger
Inlägg: 122
Blev medlem: 2022-05-30

Silly Season 2026/27

Inlägg av Rutger »

Tror inte det blir mer en max en ”spetsspelare” som kommer, ifall man väljer att ta in Hartmann. Isf kommer man behöva göra sig av med spelare, om också Stockselius och Kruger blir kvar. Kommer exempelvis Grewe vara kvar? Byta Pettersen mot Hartmann? Låna ut Nordmark?
Oavsett så hoppas jag verkligen vi tar in minst två spetsbackar i vilket fall.
nevyn
Inlägg: 300
Blev medlem: 2012-04-23
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2026/27

Inlägg av nevyn »

Vi måste ju ha högre förväntningar på Lindström denna säsong. Han har ju mer i säg än han fick ut förra säsongen. Tror han får chansen i första backpar, om han inte höjer sig ökar chansen på att ta in dyr spetsade, då nordamerikansk.
Rutger
Inlägg: 122
Blev medlem: 2022-05-30

Silly Season 2026/27

Inlägg av Rutger »

Det man ändå kan hoppas på gällande Gunler är att han fortsätter utvecklas. Han gör en okej säsong poängmässigt, och då ska man komma ihåg att han oftast spelat i en tredjekedja och troligtvis sällan spelat powerplay.
Användarvisningsbild
fryppe
Inlägg: 1444
Blev medlem: 2023-05-11

Silly Season 2026/27

Inlägg av fryppe »

nevyn skrev: 2026-06-22 09:36:27 Vi måste ju ha högre förväntningar på Lindström denna säsong. Han har ju mer i säg än han fick ut förra säsongen. Tror han får chansen i första backpar, om han inte höjer sig ökar chansen på att ta in dyr spetsade, då nordamerikansk.
Lindström måste bli bättre kan inte se att han håller samma nivå iår igen, han kan så mycket bättre tycker man såg att han blev bättre mot slutet av säsongen redan.
antondahlback
Inlägg: 99
Blev medlem: 2025-02-10

Silly Season 2026/27

Inlägg av antondahlback »

Gunler är väl rätt fin? Svensk, bra ålder och hygglig produktion senaste säsongerna?
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 11523
Blev medlem: 2009-12-01

Silly Season 2026/27

Inlägg av Jim Morrison »

Jag gillar Gunler och tror han har ännu mer i sig att hämta. Han har dessutom redan producerat på en bra nivå i SHL när han var yngre så det är inget riktigt wild-card som Ylönen.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
captcash
Inlägg: 5645
Blev medlem: 2012-03-31
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sthlm

Silly Season 2026/27

Inlägg av captcash »

Har absolut inget emot Gunler, kommer funka svinbra i en 2/3 kedja, men vi måste ha in spets nu för en klockren första lina!
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Felix.32
Inlägg: 276
Blev medlem: 2024-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2026/27

Inlägg av Felix.32 »

Nu är Hartmann klar enligt Expressen, vi köper loss honom från Timrå m.ao.
B.I.B.A
Inlägg: 3388
Blev medlem: 2009-08-06

Silly Season 2026/27

Inlägg av B.I.B.A »

Hartmann känns helt meningslös. Vansinne om vi betalar för att köpa loss honom. Om nu inga spetsspelare vill till DIF, överbetala då inte för bredd. Hitta billiga rollspelare istället och håll i pengarna tills marknaden öppnar sig.
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 11523
Blev medlem: 2009-12-01

Silly Season 2026/27

Inlägg av Jim Morrison »

Ok. Jag antar att vi får hoppas på lite mer utbredd scoring där många spelare gör mellan 20-30 poäng. Tittar vi på Skellefteå förra säsongen hade dom bara en kedja som kom över 30 och det var deras förstakedja med Lindberg, Hugg och Aagard. Resten betydligt lägre.

Men då gäller det verkligen dels att vi hittar rätt i kedjekonstellationerna och inte byter var och varannan match för att det inte fungerar någon period vilket var ett riktigt dåligt mönster förra säsongen. Sedan behöver vi hitta en bra leadingline som kan driva spelet match efter match.

Helst av allt vill jag ha in en förstacenter så att inte Björck får ett enormt ansvar sin första säsong som senior även om jag tror väldigt mycket på honom men annars kanske något sånt här;

Hudon - Björck - Snively
Ny - Vejdemo - Gunler
Stockselius - Josefson - Hartmann

Här har vi frågetecken för Josefson vilket hade varit ännu en fördel med att ta in center - kunna spela JJ som fjärde.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
fryppe
Inlägg: 1444
Blev medlem: 2023-05-11

Silly Season 2026/27

Inlägg av fryppe »

Undrar hur det är tänkt nu ska vi ha in en till forward eller är vi klara nu? hoppas vi ska in med en back och en forward till minst.
Svanken
Inlägg: 312
Blev medlem: 2021-03-04

Silly Season 2026/27

Inlägg av Svanken »

fryppe skrev: 2026-06-22 11:50:03 Undrar hur det är tänkt nu ska vi ha in en till forward eller är vi klara nu? hoppas vi ska in med en back och en forward till minst.
Vad som har sagts är att de ska in 2 fw och en back itöver Gunler. Så ja 1 fw och en back om nu Hartmann blir klar
Användarvisningsbild
fryppe
Inlägg: 1444
Blev medlem: 2023-05-11

Silly Season 2026/27

Inlägg av fryppe »

Hartmann avtackad av timrå.
Skriv svar