Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Robinhansen
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Robinhansen »

SirDIFalot skrev:Thoresen är extremt orealistiskt, känns det verkligen nödvändigt att sitta och diskutera honom som fan?
Håller med dig helt och hållet.

Väldigt onödigt och spekulera om en sådan spelare, som i sedan slutar i gnäll på järlan, hardy osv. Bättre och tänka mer realistiskt och bli överraskad!.
Användarvisningsbild
Kentta

Inlägg av Kentta »

Finns det någonting som talar för att Möller kan komma att återvända till Elitserien till nästa säsong?
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

Kentta skrev:Finns det någonting som talar för att Möller kan komma att återvända till Elitserien till nästa säsong?
Si si...

1. Han fick spela 40 NHL-matcher första säsongen, 34 stycken den andra säsongen, och 13 stycken i år. Därmed mindre och mindre NHL-time under hela kontraktstiden.

2. Utgående kontrakt.

3. Han är RFA. Det vill säga restricted free agent, vilket betyder att om han signar för något annat NHL-lag i sommar, så kan Kings matcha deras bud och han måste gå till dom, oavsett vad han själv vill. Skulle han gå till ES, ett år, och återvända så är han inte restricted free agent längre, utan att han signa för vem han vill utan att Kings har några rättigheter för honom. Han vill nog inte signa något nytt tvåvägskontrakt med Kings där de kan skicka honom till AHL hela tiden.

Skulle han då göra en kanonsäsong här skulle han ju ha och välja och vraka mellan klubbarna därborta.

Tror verkligen Oscar skulle göra ett smart drag genom att vända hem ett år, det vill säga, ta ett steg tillbaka för att ta två steg framåt. Hoppas han inser det själv bara...
Expert.
Användarvisningsbild
Kentta

Inlägg av Kentta »

SirDIFalot skrev:
Kentta skrev:Finns det någonting som talar för att Möller kan komma att återvända till Elitserien till nästa säsong?
Si si...

Text
Tacktack! Ja, då är det bara att vänta på att SPORTBLADET AVSLÖJAR.. :wink:

Är förövrigt nöjd med backsidan, så som den kan tänkas se ut redan nu:
Holmqvist-Tjärnqvist

Bartley-Ahnelöv

Printz-Claesson

Inte så illa pinkat, om det spikas. Tjärnqvist kan lika gärna bytas ut mot Kronwall, men jag tror att han är bra sugen på att dra utomlands igen.
Robinhansen

Inlägg av Robinhansen »

Kentta skrev:
SirDIFalot skrev:
Si si...

Text
Tacktack! Ja, då är det bara att vänta på att SPORTBLADET AVSLÖJAR.. :wink:

Är förövrigt nöjd med backsidan, så som den kan tänkas se ut redan nu:
Holmqvist-Tjärnqvist

Bartley-Ahnelöv

Printz-Claesson

Inte så illa pinkat, om det spikas. Tjärnqvist kan lika gärna bytas ut mot Kronwall, men jag tror att han är bra sugen på att dra utomlands igen.

hellre kronwall än tjärna. Kronwall är inte ens i närheten av att vara skadad som tjärna är. Tjärna kan komma men inte på Kronwalls bekostnad
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

SirDIFalot skrev:
Si si...

1. Han fick spela 40 NHL-matcher första säsongen, 34 stycken den andra säsongen, och 13 stycken i år. Därmed mindre och mindre NHL-time under hela kontraktstiden.

2. Utgående kontrakt.

3. Han är RFA. Det vill säga restricted free agent, vilket betyder att om han signar för något annat NHL-lag i sommar, så kan Kings matcha deras bud och han måste gå till dom, oavsett vad han själv vill. Skulle han gå till ES, ett år, och återvända så är han inte restricted free agent längre, utan att han signa för vem han vill utan att Kings har några rättigheter för honom. Han vill nog inte signa något nytt tvåvägskontrakt med Kings där de kan skicka honom till AHL hela tiden.

Skulle han då göra en kanonsäsong här skulle han ju ha och välja och vraka mellan klubbarna därborta.

Tror verkligen Oscar skulle göra ett smart drag genom att vända hem ett år, det vill säga, ta ett steg tillbaka för att ta två steg framåt. Hoppas han inser det själv bara...
Är du hundra på att en spelare kan gå från RFA till UFA genom att ta ett år i Sverige? Eller är det ett antagande?
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

SirDIFalot skrev:
Si si...

2. Utgående kontrakt.

Till det kan läggas att Kings knappast lär vara sugna på att erbjuda honom ett envägskontrakt nu. De gav honom chansen att visa upp sig på slutet. Det innebar ca. 17 min/match i bra omgivning, speltid i PP, etc. Och det började bra! Möller gjorde en assist, gick +1 och hade flera vassa avslut på mål i första matchen. Men sen blev det 8 raka matcher utan poäng...
Abinadi

Inlägg av Abinadi »

Hej nu hoppar jag som ny forummedlem in i diskussionerna kring silly season!

Jag ställer mig tveksam till att Kronwall skulle vilja stanna nästa säsong eftersom han som jag har förstått det har uttryckt en önskan att dra utomlands igen. Men det har väl snackats om att hans familjesituation skulle göra att han skulle vilja stanna men vad innebär egentligen hans familjesituation? Är han gift med barn eller?

Att en sådan som Möller skulle kunna vara intresserad av Djurgården är väl inte helt omöjligt men finns det ens något belägg för att Thoresen skulle vilja dra tillbaka eller är det bara just en önskedröm?

Kan någon bifoga källan som påstår att Wesslau är på väg till solna? Själv så skulle jag känna mig nöjd om bara Tellan kommer hem och spikar igen kassen! Han har ju verkligen sagt sig vara sugen på att spela för Djurgår'n igen och känslan är väl att Owuya vill pröva lyckan utomlands.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Hellre Kronwall än Tjärna? Konstigt hur man kan resonera så tycker jag. Tjärna är en riktig klassback, Kronwall är en stabil back.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Robinhansen

Inlägg av Robinhansen »

Mäklaren skrev:Hellre Kronwall än Tjärna? Konstigt hur man kan resonera så tycker jag. Tjärna är en riktig klassback, Kronwall är en stabil back.
Han må vara en klassback, men han är lika mycke skadad som Forsberg nästan, Kronwall är en av dom bättre backarna i elitserien pch sällan skadad. Kostar förmodligen mindre med..
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

Kronwalls status har jag ingen större koll på själv. Magkänslan säger dock att han kommer att spela i KHL nästa säsong. Jag vågar påstå att Möller till 90% kommer att hamna i Djurgården under förutsättning att vi vill ha honom och att han inte vill spela i KHL. I NHL lär han inte ha mycket att hämta i dagsläget (se inlägg ovan). När det gäller Wesslau tror jag att det blir AIK för att han har spelat där tidigare, för att de behöver en ny förstamålvakt, och för att vi BORDE satsa våra slantar på Tellen OM Mark drar. Ja, och för att Wesslau inte lär stanna i Nordamerika ett år till förstås. Men allt detta är ju egentligen bara spekulationer. Inte helt grundlösa förvisso, men likväl spekulationer.

Thoresen känns närmare NHL än Elitserien IMO, så det är nog mer önsketänkande från vissa.

Håller med Mäklaren angående Kronwall vs. Tjärna Sr.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

AMMC skrev:
SirDIFalot skrev:
Si si...

2. Utgående kontrakt.

Är du hundra på att en spelare kan gå från RFA till UFA genom att ta ett år i Sverige? Eller är det ett antagande?
Har han genomfört hela sitt rookiekontrakt får man göra så, vilket till exempel inte Daniel Larsson gjorde. Men nu när du säger det ska jag kolla upp det mer exakt...
Expert.
Abinadi

Inlägg av Abinadi »

Jag resonerar i alla fall att om vi har antingen en kanske inte alltför skadad Tjärna Sr nästa säsong eller Kronwall så har vi ju faktiskt en ganska tjusig backuppsättning eftersom Lassen t.ex. knappast lär få så mycket speltid. Känns som en skön mix med backar som är trygga defensivt (Ahnelöv, Printz) och backar som kan skjuta från blå (Holmqvist och Bartley) även om jag inte skulle tacka nej till Klubertanz. Känns ju för tillfället som att krutet läggs på Tjärna om det ska bli en till back i truppen. Enligt mig skötte ju sig Claesson fint i slutspelet. Spelar för det mesta moget, smart och enkelt. Han får gärna lite speltid även nästa säsong.

Det känns som att det som skulle saknas för nästa säsong är som vi har konstaterat, en ruggigt bra center och någon poänggörare. Är det realistiskt att tänka sig Klasen i DIF nästa säsong? Någon som har mer om det egentligen ser ut med den biten?
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

SirDIFalot skrev:
AMMC skrev:
Har han genomfört hela sitt rookiekontrakt får man göra så, vilket till exempel inte Daniel Larsson gjorde. Men nu när du säger det ska jag kolla upp det mer exakt...
Gör det, för jag har en förnimmelse att en draftad spelare inte kan bli UFA innan en särskild ålder (typ 25 eller 27...). Osäker däremot om ett "utanför NHL-år" tar det ur funktion...

Hittade något om det.
Restricted Free Agents

Players who are no longer considered "entry-level" but do not qualify as unrestricted free agents become restricted free agents when their contracts expire.

Qualifying Offers
The current team must extend a "qualifying offer" to a restricted free agent to retain negotiating rights to that player.
If the qualifying offer is not made, the player becomes an unrestricted free agent.

If the player rejects a qualifying offer, he remains a restricted free agent.

Unrestricted NHL Free Agents

The 27-or-7 Benchmark
As of 2008, any player whose contract has expired can declare himself an unrestricted free agent if he is at least 27 years old or has at least seven years of service as an NHL player.
Detta är anledningen till att exempelvis Radulov inte kommer tillbaka till NHL och skriver på ett grymt kontrakt för valfri NHL-klubb. Innan han fyllt 27 så tillhör han Nashville när det kommer till NHL.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Hallman intervjuade Hank nyss.

När det gäller Moras Henrik Eriksson, även känd som Hank the Tank när han spelade i Djurgården är kontraktsläget följande:
- Jag har kontrakt med Mora kommande säsong. Första säsongen där, 2009-2010 så var jag utlånad från Djurgården men säsongen som var så tillhörde jag Mora och det gör jag kommande säsong också.

Envisa rykten gör gällande att du är på väg till AIK?
- Va?! Ha, ha nä men det där... det där är helt taget ur luften. Det har jag inte hört själv ens.

Okej, har du elitserieklausul då?

-Ja, det har jag.

Det finns ju andra rykten med, du har bland annat påståtts vara på väg tillbaka till Djurgården också?
-Okej, men det har jag inte heller hört något om. Jag har kontrakt med Mora nästa säsong också, det är så det är. Något annat vill jag inte kommentera.

---

Förhelvete DIF... Trodde det var sommarens mest givna värvning.
Expert.
Låst