Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse
- Jim Morrison
Inte så konstigt nu när Jacob ska försöka återuppta karriären. Hoppas vi plockar in en ny scout på Due-Bojes position också.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
-
Vore extremt konstigt om vi gick från 3 st (Wiken, Josefson, Due-Boje) till endast 2 st när vi gått upp en division.Jim Morrison skrev: ↑2025-05-11 13:42:48 Inte så konstigt nu när Jacob ska försöka återuppta karriären. Hoppas vi plockar in en ny scout på Due-Bojes position också.
- Jim Morrison
Jonas Tegnér är med där också men jag håller med om andemeningen. Vi ska ju inte minska organisationen nu.DjurgårdareiNorrland skrev: ↑2025-05-11 14:19:20Vore extremt konstigt om vi gick från 3 st (Wiken, Josefson, Due-Boje) till endast 2 st när vi gått upp en division.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
-
Juste, han hade jag glömt, lol.Jim Morrison skrev: ↑2025-05-11 14:54:45Jonas Tegnér är med där också men jag håller med om andemeningen. Vi ska ju inte minska organisationen nu.DjurgårdareiNorrland skrev: ↑2025-05-11 14:19:20Vore extremt konstigt om vi gick från 3 st (Wiken, Josefson, Due-Boje) till endast 2 st när vi gått upp en division.
Precis, rimligtvis borde vi blivit en till även om Josefson inte gjort ett comebackförsök, nu ska snarare 2 st in (helst) men minst en ersättare till Due-Boje.
Detta innebär just nu att vi om Josef lyckas slå sig in i truppen har Wikegård (sportchef), Due-Boje (ass sportchef) och Tegnér (analytiker). Minst en till analytiker/scout måste då in. Vad gör för övrigt Josef ifall han inte kan lira?
Blir Sportchef...Wiken är väl inte egentligen tänkt att vara sportchef utan han ska vara övergripande ansvarig för all idrottslig verksamhet i föreningen.
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Någon som läst in sig på motionerna till SIF och kan göra en snabb analys av vad det skulle innebära för svensk hockey. Att de skulle gynna oss har jag redan förstått 

1. Ändring av antalet lag i SHL och HAKnickedick skrev: ↑2025-05-14 13:59:48 Någon som läst in sig på motionerna till SIF och kan göra en snabb analys av vad det skulle innebära för svensk hockey. Att de skulle gynna oss har jag redan förstått![]()
Ett 1X2-förslag där man snackar om att nuvarande ordning inte är bra ekonomiskt, särskilt för HA-klubbarna. Man vill att SIF ska utreda om minskning eller ökning skulle vara bäst för svensk hockey.
2. Upp- och nedflyttning mellan SHL och HA ska omfatta minst två lag
För att göra det lättare att ta steget från HA till SHL och för att få stopp på toksatsningarna klubbarna gör med pengar de inte har för att ta sig upp.
3. Samverkan mellan ligaorganisationerna
Bilda gemensam organisation likt fotbollen med Svensk Elitfotboll för att mediapengarna ska fördelas mer jämlikt samt bättre förhandlingsposition mot mediaföretagen.
4. Tidigare sista övergångsdatum för juniorspelare samt kontakter inför hockeygymnasium
Sista övergångsdatum vill man ska vara 1 september för att se till att spelarna inte lämnar för ”bättre” föreningar när som helst. Spelarna utvecklas bäst i hemmamiljö och förslaget skulle bidra till ett större lugn och bättre utveckling hos juniorer.
5. Begränsning av utländska spelare i juniorserierna
Precis som titeln säger, detta för att gynna svenska juniorer genom mer speltid. Istället för att speltiden ska gå till schweizare, letter eller finnar.
6. Ökade resurser för utvecklingsverksamhet
Man vill genomlysa frågan om lönetak då klubbarna har fått högre och högre intäkter men allt i princip gått in i spelarbudgeten. Genom lönetak skulle man tvinga klubbarna lägga mer resurser på juniorverksamheten.
Nu var detta bara kort summering, men ungefär detta som är andemeningen med förslagen.
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Tack för sammanfattning.JanneDIF skrev: ↑2025-05-14 14:18:071. Ändring av antalet lag i SHL och HAKnickedick skrev: ↑2025-05-14 13:59:48 Någon som läst in sig på motionerna till SIF och kan göra en snabb analys av vad det skulle innebära för svensk hockey. Att de skulle gynna oss har jag redan förstått![]()
Ett 1X2-förslag där man snackar om att nuvarande ordning inte är bra ekonomiskt, särskilt för HA-klubbarna. Man vill att SIF ska utreda om minskning eller ökning skulle vara bäst för svensk hockey.
2. Upp- och nedflyttning mellan SHL och HA ska omfatta minst två lag
För att göra det lättare att ta steget från HA till SHL och för att få stopp på toksatsningarna klubbarna gör med pengar de inte har för att ta sig upp.
3. Samverkan mellan ligaorganisationerna
Bilda gemensam organisation likt fotbollen med Svensk Elitfotboll för att mediapengarna ska fördelas mer jämlikt samt bättre förhandlingsposition mot mediaföretagen.
4. Tidigare sista övergångsdatum för juniorspelare samt kontakter inför hockeygymnasium
Sista övergångsdatum vill man ska vara 1 september för att se till att spelarna inte lämnar för ”bättre” föreningar när som helst. Spelarna utvecklas bäst i hemmamiljö och förslaget skulle bidra till ett större lugn och bättre utveckling hos juniorer.
5. Begränsning av utländska spelare i juniorserierna
Precis som titeln säger, detta för att gynna svenska juniorer genom mer speltid. Istället för att speltiden ska gå till schweizare, letter eller finnar.
6. Ökade resurser för utvecklingsverksamhet
Man vill genomlysa frågan om lönetak då klubbarna har fått högre och högre intäkter men allt i princip gått in i spelarbudgeten. Genom lönetak skulle man tvinga klubbarna lägga mer resurser på juniorverksamheten.
Nu var detta bara kort summering, men ungefär detta som är andemeningen med förslagen.
Bra sammanfattning men begränsning av utländska spelare gällde väl främst seniorserier där man ville ha ett tak medan man för juniorer ville ha en rekommendation om jag minns rätt.