Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Rocky3000

Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlä

Inlägg av Rocky3000 »

kaminor skrev:
:lol:

Backlund, Raanta, Henrik Karlsson etc. som du nämnt känns ju inte så realistiskt... Men visst det vore ju bra.
Alla dessa målvakter som du nämner är Free Agents!

Får de inte de kontrakt de vill och är ute efter kan Djurgården ha en chans! Plus om vi skapar en kampanj för att signa en bra första keeper, så den som skrattar ..
Bild
Rix

Inlägg av Rix »

Jag kan absolut dela oron med er som säger att vi saknar den där stora och tuffa defensiva backen som väger mycket. Det kan helt klart bli ett problem och det känns som att DIF kör en chansning, eftersom DIF vill spela med mycket puckinnehav så värvar vi många backar som är duktiga med puck, inget fel med det, men vi skulle också behövt ha 1-2 stora defensiva pjäser.

Fyra olika faktorer kommer bli otroligt viktiga i år för att defensiven ska kunna lyckas:

1. Philip Holm är den första faktoren, vill börja med att säga att jag tycker det var fantastik kul att Holm förlängde med DIF, han var utan snack vår bästa back förra året. Nu ligger ett stort ansvar hos Holm, han måste fortsätta att vara en ledande back, antagligen ta en ännu större roll och spela i första backparet och jag både tror och hoppas att han är redo för det. Klarar Holm av att ta ytterligare ett steg i utvecklingen nästa säsong så har vi en av AS bästa backar. Kan säga att denna faktor oroar mig minst.

2. Förlängningen med David Lidström och Timmy Pettersson är nästa.
Jag förstår inte varför DIF förlängde med båda, om båda använde klausel så är det väl okej antar jag. Om vi börjar med Timmy så ska C:et bort från bröstet, han verkar inte heller klara av att bära det, kändes mest som han åkte runt och var frustrerad på sig själv och domsluten hela tiden. Ge den till Honken (om han förlänger) och ge Timmy en mindre roll i en andra kedja så han kan spela mer i en +/- roll där fokus ligger på defensiven.

David Lidström var mot slutet en av våra bättre backar och var även det i dem första 5-10 matcherna. Men han hade alldeles för många dippar under säsongen och behöver hitta jämnheten. Han måste hitta en jämn nivå och hålla den under större delen av säsongen, inte spela 10 bra matcher, sen 10 urusla och sedan 10 helt okej. Han har förlängt/fått förlängt och då måste han visa att han klarar av att spela sitt bästa under hela säsongen. David tjänar mycket på att Sam och Nils tar över i PP så han istället kan fokusera sig på att spela stabilt defensivt och hålla rent framför mål och lira mycket i BP.

3. Nils Andersson - Nils ska alltså vara en ledande spelare i år med mycket speltid i PP och ta ett stort ansvar, min största farhåga med detta är att han missade en hel säsong pga sin knäskada. Klarar han av att spela jämt och bra ett helt år samt producera lite poäng så blir jag nöjd, mycket mer kan man inte kräva av honom anser jag. Lite orolig över hans form och om knäet håller.

4. Arnesson kommer behöva lägga på sig x antal kilon om han ska fortsätta utvecklas, han gjorde en jättebra första säsong. En av dem backarna vi har som är duktig i defensiven och grym på 1 mot 1 spelet. Behöver ta ytterligare ett steg och klara av att han får mer ansvar i år. Ska lira mycket BP och matchas mycket i defensiva situationer. Han gör sin andra säsong och jag hoppas inte han blir en spelare som gjort en bra första säsong för att sen få mycket svårare nästa säsong. Det gäller för Arnesson att fortsätta spela sitt spel, lägga på sig mer styrka och tidigt hitta en bra nivå och hålla den säsongen igenom, klarar hand det blir han en riktigt bra back.

Klarar alla dessa spelare av sina respektive roller och kan göra en jämnare säsong så har vi ett bra lag rent defensivt. Tror Sam kommer klara sin roll som offensiv PP back väldigt bra, men han behöver en defensiv back bredvid sig. Falk kommer klara sin roll som sjunde back bra och kan förhoppningsvis vara en positiv överraskning i år. Om Android anser att Norell håller som åttonde back så litar jag på honom, är väl den av oss på forumet som har störst koll på våra juniorer.

Med den här texten i huvudet vill jag se följande backpar i år:

Sam - Holm
Timmy P - Nils Andersson
Arnesson - David L
Falk
Norell

Backpar där vi blandar offensiva spelare med spelare som ska fokusera på den defensiva rollen, varje backpar behöver ha spelare som kan sköta pucken och en som kan fokusera mer på att hålla rent framför målvakt.
Hoppas även att Challe återigen är så smart så han spar en del av budgeten (om vi har råd), märker DIF att backarna inte håller defensivt så måste vi få in en sån backtyp under säsongen. Förra året behövde vi få in en PP back, en sån spelare är typ omöjligt att hitta under en brinnande säsong, speciellt när alla lag letar efter en sån. En defensiv back som håller AS klass måste vara mycket lättare, behöver inte vara en jätteförstärkning utan snarare än stabil spelare som klarar att spela sarg ut och hålla rent framför mål.

Summa: Säger som SirDIFalot, vi har tappat muskler men får ökad kraft i PP. Jag tror helt klart att det är lättare att hitta en back till i december/januari för att säkra defensiven än att försöka hitta en back som kan styra upp PP. Känner mig inte jätteorolig, men visst finns det en viss oro i att vi kommer vara något svaga defensivt sätt.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Det är ett jävligt farligt spel att lägga de defensiva "kraven" på Holm och Arnesson då båda är unga spelare.

Frågan måste dessutom åter ställas om det behövs "3 PP-backar" i ett lag?

Borde det egentligen inte räcka med en riktigt bra som matchas samtliga minuter som laget spelar PP?

Nu menar inte jag att alla tre av Lidström, Timmy och Andersson borde ersatts, men två av tre hade jag väldigt gärna bytt bort mot bättre defensiva alternativ. Bara att hoppas att Timmy hittar tillbaka för där såg det verkligen inte bra ut förra säsongen.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

Kall-El skrev:Det är ett jävligt farligt spel att lägga de defensiva "kraven" på Holm och Arnesson då båda är unga spelare.

Borde det egentligen inte räcka med en riktigt bra som matchas samtliga minuter som laget spelar PP?

Nu menar inte jag att alla tre av Lidström, Timmy och Andersson borde ersatts, men två av tre hade jag väldigt gärna bytt bort mot bättre defensiva alternativ. Bara att hoppas att Timmy hittar tillbaka för där såg det verkligen inte bra ut förra säsongen.
Vi har ju bara en PP-back? Sam sen har vi inga fler. Menar du Lidström så är han ju definitivt mer defensivt än offensivt inriktad.

Skulle gladeligen byt ut Timmy och Nils mot två andra backar. Men nu hade ju båda kontrakt tyvärr.
Expert.
Staten

Inlägg av Staten »

Vi kanske ska ge Nils en chans först innan vi börjar såga honom också?
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Staten skrev:Vi kanske ska ge Nils en chans först innan vi börjar såga honom också?
Ja visst kommer han få en chans att spela ja.
Expert.
Rix

Inlägg av Rix »

Sorry för min trippelpost, tar bort två sen när jag är vid datorn.
PETTAX

Inlägg av PETTAX »

fattar inte hur folk kan gnälla på backsidan, att vi inte har några bjässar som plockar bort framför mål osv. vi hade murray, i min mening så blev laget varken bättre eller sämre med honom. och det säger jag inte för att vara taskig mot murray, då han gjorde en helt godkänd insats, utan för att vi måste bli en lagmaskin!

om folk gnäller för att vi är för mesiga framför vårt eget mål så kan jag hålla med. men vi är minst lika mesiga framför motståndarnas mål! alla spelare, oavsett vikt och längd, måste stå upp för varandra och ta fighten framför alla mål! det är knappast så att motståndarna får stå och slå på våra spelare utan att domarna agerar. så väger vår back bara 85 kg och möter en forward på över 120kg, så ska vår back stå upp och skydda vår målis. ge forwarden en smäll, ta 2-3 själv, få en utvisning med dig. vi får PP minst 2 min och producerar ett mål tackvare spelskickliga backar. det är min dröm i alla fall. och att vi går till ES. samt att vi spelar fysiskt och blir obehagliga att möta.
Jag skäms aldrig för att hålla på DIF. Djurgårdare tills jag dör!
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev:
Kall-El skrev:Det är ett jävligt farligt spel att lägga de defensiva "kraven" på Holm och Arnesson då båda är unga spelare.

Vi har ju bara en PP-back? Sam sen har vi inga fler. Menar du Lidström så är han ju definitivt mer defensivt än offensivt inriktad.

Skulle gladeligen byt ut Timmy och Nils mot två andra backar. Men nu hade ju båda kontrakt tyvärr.
Jag tycker ni båda har fel; ingen av Lidström / Timmy / Andersson kan väl klassificeras som offensiva eller defensivt lagda backar utan samtliga är 2-vägsbackar.

Som jag ser det har vi 1 offensiv back kommande säsong i Lofquist (även fast jag har sett han för lite för att egentligen kunna uttala mig men allt pekar ju på det), samt möjligtvis Arnesson som kan klassificeras som den enda defensivt präglade spelaren. Resten är spelande två-vägs backar.

Förvisso ett tämligen modernt sätt att formera en backuppställning men det gäller ju att de här typen av backar håller måttet, och förra säsongen var det bevisligen inte så. Det är ju uppenbart att Challe tror stenhårt på filosofin att backarna skall vara hyfsade på att fördela spelet och följa med upp i anfallen.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

PETTAX skrev:fattar inte hur folk kan gnälla på backsidan, att vi inte har några bjässar som plockar bort framför mål osv. vi hade murray, i min mening så blev laget varken bättre eller sämre med honom. och det säger jag inte för att vara taskig mot murray, då han gjorde en helt godkänd insats, utan för att vi måste bli en lagmaskin!

om folk gnäller för att vi är för mesiga framför vårt eget mål så kan jag hålla med. men vi är minst lika mesiga framför motståndarnas mål! alla spelare, oavsett vikt och längd, måste stå upp för varandra och ta fighten framför alla mål! det är knappast så att motståndarna får stå och slå på våra spelare utan att domarna agerar. så väger vår back bara 85 kg och möter en forward på över 120kg, så ska vår back stå upp och skydda vår målis. ge forwarden en smäll, ta 2-3 själv, få en utvisning med dig. vi får PP minst 2 min och producerar ett mål tackvare spelskickliga backar. det är min dröm i alla fall. och att vi går till ES. samt att vi spelar fysiskt och blir obehagliga att möta.
Det där var nog det bästa och mest insiktsfulla inlägg jag läst här på länge.

Tack!

Dessutom - välkommen till forumet.
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
PETTAX

Inlägg av PETTAX »

Andy skrev:
PETTAX skrev:fattar inte hur folk kan gnälla på backsidan, att vi inte har några bjässar som plockar bort framför mål osv. vi hade murray, i min mening så blev laget varken bättre eller sämre med honom. och det säger jag inte för att vara taskig mot murray, då han gjorde en helt godkänd insats, utan för att vi måste bli en lagmaskin!

Det där var nog det bästa och mest insiktsfulla inlägg jag läst här på länge.

Tack!

Dessutom - välkommen till forumet.
Tack så mycket! det glädjer mig att det i alla fall finns någon som tycker som jag, då kan det finnas hopp för vår fina förening! :)
Jag skäms aldrig för att hålla på DIF. Djurgårdare tills jag dör!
robin_dif

Inlägg av robin_dif »

Backsidan må vara spikad men denna spelare kommer flytta till Stockholm

Robin Wiehager

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=4014

Västerås är ute efter han.. kan vara en defensivpjäs
Manijock

Inlägg av Manijock »

robin_dif skrev:Backsidan må vara spikad men denna spelare kommer flytta till Stockholm

Robin Wiehager

Är detta du själv du gör reklam för?

8)
Rix

Inlägg av Rix »

robin_dif skrev:Backsidan må vara spikad men denna spelare kommer flytta till Stockholm

Robin Wiehager

-22 sista säsongen hos Malmö och ett år i Frankrike, nej tack, sen är det ju så att backarna är spikade, eventuellt nyförvärv ser vi nog först i december om det behövs.
Manijock

Inlägg av Manijock »

Rix skrev:

Robin Wiehager

-22 sista säsongen hos Malmö och ett år i Frankrike, nej tack, sen är det ju så att backarna är spikade, eventuellt nyförvärv ser vi nog först i december om det behövs.
Och det kommer behövas...
Låst