Silly Season 2025/26

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Knickedick
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2025/26

Inlägg av Knickedick »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2025-04-09 14:55:46
tadaa123 skrev: 2025-04-09 14:12:31
SirDIFalot skrev: 2025-04-08 23:04:52
Nelson Muntz skrev: 2025-04-08 21:06:27 Brodda????
Shit. Dom pengarna hade jag gärna sett på en rejäl ”hållkäftenvärvning” på en målvakt. Måste ju kunna köpa ut han.
Att köpa ut någon innebär ju tyvärr inte att dom pengarna sparas in.

Om vi erbjuder Brodin 6 eller 9 månaderslöner istället för dom 12 han har kvar. Varför skulle han accpetera det? Givetvis ska vi försöka. Men det är ju inte direkt som med Ytterell eller Gradin, att dom kan få liknande kontrakt någon annanstans. Brodin kan ju som bäst hoppas på 35k i månaden i Almtuna just nu.
Kan någon mer insatt förklara för mig hur fan det kommer sig att Brodin sitter på en sådan monsterlön (är väl 200k+ i månaden?), men ändå är bänkad varje match? Är han så dålig nu alltså?
Jag är inte mer insatt än en vanlig supporter. Men för mig är det rätt tydligt att Brodin är slut som spelare.
Blommade ut i slutspelet för typ 2 år sedan, gjorde några bra matcher mot Löven, efter en svag grundserie. Trodde det vänt.
Men senaste åren och särskilt senaste säsongen har ju tydligt visat en klart nedåtgående trend.
Svag på pucken, dålig ork (typ raka ben efter en rusch).
Händer ofta spelare som i sin prime levt på fart och styrka (Ölvestad, Jonte H). Exempelvis tror jag inte Grewe kommer spela särskilt högt upp i ålder (eller serie för den delen).
Helt makabert att Brodin har kvar ett år. Hans lön hade kunnat användas till en riktigt vass kedja med en bra sportchef.

Btw, vi står inför en rejäl ombyggnation kommande vinter (oavsett utgång). Troligen blir vi kvar och då behövs många nya pusselbitar.
Jag tror det handlar mer om spelidé, vi har ju helt klart valt att spela ett spel som inte passar för spelare med fart och fysik. Vi har valt att spela med puckinnehav och passningsorienterat riskminimerande offensiv med försök till kontrollerade zoningångar.
Till Brodins försvar vill jag säga att en spelare är aldrig bättre än den chansen/förtroendet du får av din klubb/tränare. Det är ett val av spelsätt att ha spelartypen Dick/Klasen/TK/Eklund/ ständigt i line-upen och lämna spelare som Brodin/Grewe/Wersäll utanför line-upen. Återstår att se de kommande två matcherna om det varit rätt val av spelsätt.
Användarvisningsbild
Chabo

Silly Season 2025/26

Inlägg av Chabo »

Jim Morrison skrev: 2025-04-09 10:35:01 Det går inte att konstatera nog hur bakbunden KG gjorde oss med sina kontrakt under den korta perioden han var sportchef.
Kan vi snälla lära os av detta.
Den extrema kostnaden det innebar när man ”sparade in” lönekostnaden i och med att KG kunde ta sportchefsrollen.

Jag känner oro för att Wiken och JJ ska rodda detta framåt. Vill ha en dedikerad, meriterad sportchef för herrlaget.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Silly Season 2025/26

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Knickedick skrev: 2025-04-09 15:16:48
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2025-04-09 14:55:46
tadaa123 skrev: 2025-04-09 14:12:31
SirDIFalot skrev: 2025-04-08 23:04:52
Nelson Muntz skrev: 2025-04-08 21:06:27 Brodda????
Shit. Dom pengarna hade jag gärna sett på en rejäl ”hållkäftenvärvning” på en målvakt. Måste ju kunna köpa ut han.
Att köpa ut någon innebär ju tyvärr inte att dom pengarna sparas in.

Om vi erbjuder Brodin 6 eller 9 månaderslöner istället för dom 12 han har kvar. Varför skulle han accpetera det? Givetvis ska vi försöka. Men det är ju inte direkt som med Ytterell eller Gradin, att dom kan få liknande kontrakt någon annanstans. Brodin kan ju som bäst hoppas på 35k i månaden i Almtuna just nu.
Kan någon mer insatt förklara för mig hur fan det kommer sig att Brodin sitter på en sådan monsterlön (är väl 200k+ i månaden?), men ändå är bänkad varje match? Är han så dålig nu alltså?
Jag är inte mer insatt än en vanlig supporter. Men för mig är det rätt tydligt att Brodin är slut som spelare.
Blommade ut i slutspelet för typ 2 år sedan, gjorde några bra matcher mot Löven, efter en svag grundserie. Trodde det vänt.
Men senaste åren och särskilt senaste säsongen har ju tydligt visat en klart nedåtgående trend.
Svag på pucken, dålig ork (typ raka ben efter en rusch).
Händer ofta spelare som i sin prime levt på fart och styrka (Ölvestad, Jonte H). Exempelvis tror jag inte Grewe kommer spela särskilt högt upp i ålder (eller serie för den delen).
Helt makabert att Brodin har kvar ett år. Hans lön hade kunnat användas till en riktigt vass kedja med en bra sportchef.

Btw, vi står inför en rejäl ombyggnation kommande vinter (oavsett utgång). Troligen blir vi kvar och då behövs många nya pusselbitar.
Jag tror det handlar mer om spelidé, vi har ju helt klart valt att spela ett spel som inte passar för spelare med fart och fysik. Vi har valt att spela med puckinnehav och passningsorienterat riskminimerande offensiv med försök till kontrollerade zoningångar.
Till Brodins försvar vill jag säga att en spelare är aldrig bättre än den chansen/förtroendet du får av din klubb/tränare. Det är ett val av spelsätt att ha spelartypen Dick/Klasen/TK/Eklund/ ständigt i line-upen och lämna spelare som Brodin/Grewe/Wersäll utanför line-upen. Återstår att se de kommande två matcherna om det varit rätt val av spelsätt.
Tror vi ser olika på Brodin, gott så.

Men däremot är inte jag heller nöjd med vårt spelsystem. Det har ju utvecklats väldigt lite (om något?) efter jul.
Som LHO sa under säsong, vi vinner inte för att vi är så bra utan för att vi är minst dåliga (ursäkta om jag minns orden fel, men så jag kommer ihåg andemeningen).
Rätt fantasilöst anfallsspel eftersom vi hela tiden kör med hängslen och livrem. Vi är lite som en v8 som puttrar på med varvstrypare för att inte riskera cylindrarna. Men vi mår egentligen bättre med mer gaspådrag.
Viktigare med hög trea istället för sätta press i anfallszon och skapa långa anfall.
Kanske Kimbys spelsystem passar bättre för lag med små resurser som behöver spela safe för att ta poäng?
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Silly Season 2025/26

Inlägg av Mattias_87 »

Osten östlund skrev: 2025-04-09 14:27:01 Är det orealistiskt att få Borgman att lira i HA?
Känns tufft, han är i en bra ålder. Kanske går till SSK eller råtta om dom går upp?
Avskaffa tre mot tre.
DjurgårdareiNorrland

Silly Season 2025/26

Inlägg av DjurgårdareiNorrland »

Mattias_87 skrev: 2025-04-10 14:08:55
Osten östlund skrev: 2025-04-09 14:27:01 Är det orealistiskt att få Borgman att lira i HA?
Känns tufft, han är i en bra ålder. Kanske går till SSK eller råtta om dom går upp?
Garanterat 0% chans att han spelar i SHL.
MrMadhawk sa också att Magnus Hellberg är en av målvakterna vi diskuterar med vid SHL-spel.
Känns också orealistiskt om vi blir kvar i Hockeyallsvenskan.
Användarvisningsbild
fryppe

Silly Season 2025/26

Inlägg av fryppe »

Alltså det är sjukt jobbigt om vi skulle förlorar ikväll och inte tar oss till SHL att det står spelare och väntar på att få spela för oss. det är den jobbigaste känslan.
Osten östlund

Silly Season 2025/26

Inlägg av Osten östlund »

Användarvisningsbild
crike

Silly Season 2025/26

Inlägg av crike »

Osten östlund skrev: 2025-04-11 09:53:24 Vem signade Andren?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -i-budkrig
Viktor Andrén lämnar Djurgården – överens med Almtuna
Viktor Andrén, 31, har utgående kontrakt med Djurgården – och någon fortsättning där blir det inte. I stället säger uppgifter till Silly-surr att det blir en återkomst till Almtuna för SM-guldvinnaren från 2018. Andrén värvades från just Uppsalaklubben för två år sedan och kom då från en riktigt stark säsong.

I Djurgården har han den här säsongen haft det lite tyngre. Förra säsongen var han den uttalade ettan, men den här säsongen har Andrén mestadels varit backup för Hugo Hävelid.

Kan tillägga att de påstår att Leksand jagar AJF
Manijock

Silly Season 2025/26

Inlägg av Manijock »

crike skrev: 2025-04-11 09:56:25

Viktor Andrén, 31, har utgående kontrakt med Djurgården – och någon fortsättning där blir det inte. I stället säger uppgifter till Silly-surr att det blir en återkomst till Almtuna för SM-guldvinnaren från 2018. Andrén värvades från just Uppsalaklubben för två år sedan och kom då från en riktigt stark säsong.

I Djurgården har han den här säsongen haft det lite tyngre. Förra säsongen var han den uttalade ettan, men den här säsongen har Andrén mestadels varit backup för Hugo Hävelid.

Skrällen.... Tjomme dammsuger hockeyvärlden på Djurgårdare!
Knickedick

Silly Season 2025/26

Inlägg av Knickedick »

Han petar ändå inte Grewe
joppe79

Silly Season 2025/26

Inlägg av joppe79 »

Salsten ryktas vara klar redan.
Användarvisningsbild
Disciplinnämnden
Medlem: Ja, ständig medlem

Silly Season 2025/26

Inlägg av Disciplinnämnden »

Andren har helt och hållet tankarna på Almtuna nästa säsong. Syntes ju att han hade tankarna på annat, målet han släppte där i 3:e perioden inhoppet. Bara att bänka och kalla in Gidlöv eller ta upp någon från J20.
Osten östlund

Silly Season 2025/26

Inlägg av Osten östlund »

joppe79 skrev: 2025-04-12 10:43:42 Salsten ryktas vara klar redan.

Han?

https://www.eliteprospects.com/player/7 ... ik-salsten
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2025/26

Inlägg av Jim Morrison »

Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
joppe79

Silly Season 2025/26

Inlägg av joppe79 »

Osten östlund skrev: 2025-04-12 11:46:20
joppe79 skrev: 2025-04-12 10:43:42 Salsten ryktas vara klar redan.

Han?

https://www.eliteprospects.com/player/7 ... ik-salsten
Hans bror
https://www.eliteprospects.com/player/3 ... em-salsten
Skriv svar