Varg skrev:Undrar var (skrid)skon klämmer egentligen? Det känns inte som att alla spelarna är dåliga. De flesta har ju presterat bra eller väldigt bra antingen hos oss eller i deras tidigare klubbar och har ofta fina meriter som professionella hockeyspelare. Sen att några spelare verkar få spela oavsett om de har gjort bra eller dåligt ifrån sig, kan man ju se som lite konstigt, men är är det verkligen tränarna som är problemet? Jag tycker att Nymans backcoachning funkade ganska bra när Säcken var headcoach. Musses forwardscoachning och powerplay har enligt mig aldrig varit jättebra, men är det hans fel att vi inte gör mål? Robert Olsson orkar jag inte försöka lägga skulden på längre. Jag tycker faktiskt bara synd om honom. Sen är det ju sportcheferna som verkar jobba hårt, slita med ekonomi, hålla kontakter och analysera statistik... Jag ligger vaken på nätterna och tänker på det här och kan inte sova.. Vad eller vems är felet?
"Felet" är att man tvingats bygga ett i princip helt nytt lag med begränsad budget och spelartillgång som skall spela efter ett spelsystem som man inte riktigt behärskar. Det går för fort för ett lag som inte är sammansvetsat och där kedjorna inte satt sig, eller ens där alla spelare är skolade/lämpliga för den typen av hockey.
Det måste finnas personkemi och spelarna måste veta vart kamraterna befinner sig och vad de tänker göra härnäst och så är inte fallet just nu.
Samma sak i försvarsspelet där man fattar individuella beslut att lämna sin zon för att stöta på en puckhållare och kamraterna blir stående med svarte petter och ett par sekunders för lite förvarning. Man hamnar på fel sida motståndarna och får jobba reaktivt istället för proaktivt vilket blir fruktansvärt jobbigt i längden.
Som interim-lösning innan man fått ihop lagbygget och kedjekemin skulle jag gärna se att man alternerar lite med klassisk torpedhockey och lyfter upp forwards medan centern går ner och stöttar den offensiva backen som kliver på lite medan siste back har en mer renodlad försvarsroll. Annars blir det som Wikegård klockrent lade fram i sin senaste analys att man åker runt över hela banan utan någon styrsel.
Som det är nu så har man tvingats gå ner med de offensiva formationerna vilket gör att i princip varenda spelvändning sker från djupt ner i egen zon och därmed måste man jobba sig över hela planen och transportera pucken mot ett samlat motstånd istället för att låta pucken göra grovjobbet. Det senare är ju önskvärt eftersom det är betydligt lättare att få upp ett högt tempo om pucken står för arbetet snarare än lårmusklerna.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.