Ja, det gäller att överleva, MEN vi överlever inte med vår trupp.spocksbeard skrev:Du har rätt Magnus. Det gäller o överleva denna säsong o kunna bygga för framtiden . Det hjälper inte o gnälla o skriva om det uppenbara att vi har mindre pengar o sämre spelare alla vet det. Med vilja kan man förflytta berg o det måste vi visa vi har inget annat .Magnutz skrev:Jo, det är ju så. Har påpekat detta förut. Vi har det vi har. Det måste på något vis räcka denna säsong. Däremot kan det jobbas med det andra. Gruppkemi etc. Jag reagerade faktiskt på att Högström gnällde på domarinsatsen när han intervjuades- det är ett dåligt tecken. Det betyder att det är obalans nånstans. Hos Högström ensamt eller någon annanstans.Sjöwall skrev:Haha, du tror verkligen att det är gruppkemi osv som saknas i truppen? Vi saknar BRA spelare i truppen. Det vi har nu är enbart tredje/fjärde-kedjespelare. I dagens läge skulle jag enbart spela Sörensen och Samuelsson i topp-6. Detta är ett problem som vi haft hela säsongen och kommer ha resten av den ocksåMagnutz skrev:Lugn och ro i truppen. Tid för att vara tillsammans och stärka personkemin.
Hitta eventuella bitar som måste tas bort. Vad det nu må vara. Sånt som påverkar gruppkemin negativt är en del.
Men... lugn och ro, tillbaka till det enkla. In på isen i 190, var elaka och spela enkelt. Kanske svårt men det måste till. SAIK spelar som de gör för att de kan det. Vi ska också spela som vi kan.
Blir jävligt spännande detta.
Det som måste hända är en utveckling av spelarna vi har. Det får jobbas på. Kör 1-3-1 a la Lasse Falk/Putte Carlsson eller vafan som helst som funkar. Slå till icing - döda hockeyn om så krävs. Eller har jag fel? Är det döda för att leva?
Hoppas det blir en utveckling...
Säsongen 14/15
Re: Säsongen 14/15
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Bra där. Då kan jag skita i allt . Ska du börja gå med domedags skylt utanför hovet oxå?Sjöwall skrev:Ja, det gäller att överleva, MEN vi överlever inte med vår trupp.spocksbeard skrev:Du har rätt Magnus. Det gäller o överleva denna säsong o kunna bygga för framtiden . Det hjälper inte o gnälla o skriva om det uppenbara att vi har mindre pengar o sämre spelare alla vet det. Med vilja kan man förflytta berg o det måste vi visa vi har inget annat .Magnutz skrev:Jo, det är ju så. Har påpekat detta förut. Vi har det vi har. Det måste på något vis räcka denna säsong. Däremot kan det jobbas med det andra. Gruppkemi etc. Jag reagerade faktiskt på att Högström gnällde på domarinsatsen när han intervjuades- det är ett dåligt tecken. Det betyder att det är obalans nånstans. Hos Högström ensamt eller någon annanstans.Sjöwall skrev:Haha, du tror verkligen att det är gruppkemi osv som saknas i truppen? Vi saknar BRA spelare i truppen. Det vi har nu är enbart tredje/fjärde-kedjespelare. I dagens läge skulle jag enbart spela Sörensen och Samuelsson i topp-6. Detta är ett problem som vi haft hela säsongen och kommer ha resten av den ocksåMagnutz skrev:Lugn och ro i truppen. Tid för att vara tillsammans och stärka personkemin.
Hitta eventuella bitar som måste tas bort. Vad det nu må vara. Sånt som påverkar gruppkemin negativt är en del.
Men... lugn och ro, tillbaka till det enkla. In på isen i 190, var elaka och spela enkelt. Kanske svårt men det måste till. SAIK spelar som de gör för att de kan det. Vi ska också spela som vi kan.
Det som måste hända är en utveckling av spelarna vi har. Det får jobbas på. Kör 1-3-1 a la Lasse Falk/Putte Carlsson eller vafan som helst som funkar. Slå till icing - döda hockeyn om så krävs. Eller har jag fel? Är det döda för att leva?
Re: Sv: Säsongen 14/15
Nej, vi måste värva oss ur dettaspocksbeard skrev:Bra där. Då kan jag skita i allt . Ska du börja gå med domedags skylt utanför hovet oxå?Sjöwall skrev:Ja, det gäller att överleva, MEN vi överlever inte med vår trupp.spocksbeard skrev:Du har rätt Magnus. Det gäller o överleva denna säsong o kunna bygga för framtiden . Det hjälper inte o gnälla o skriva om det uppenbara att vi har mindre pengar o sämre spelare alla vet det. Med vilja kan man förflytta berg o det måste vi visa vi har inget annat .Magnutz skrev:Jo, det är ju så. Har påpekat detta förut. Vi har det vi har. Det måste på något vis räcka denna säsong. Däremot kan det jobbas med det andra. Gruppkemi etc. Jag reagerade faktiskt på att Högström gnällde på domarinsatsen när han intervjuades- det är ett dåligt tecken. Det betyder att det är obalans nånstans. Hos Högström ensamt eller någon annanstans.Sjöwall skrev: Haha, du tror verkligen att det är gruppkemi osv som saknas i truppen? Vi saknar BRA spelare i truppen. Det vi har nu är enbart tredje/fjärde-kedjespelare. I dagens läge skulle jag enbart spela Sörensen och Samuelsson i topp-6. Detta är ett problem som vi haft hela säsongen och kommer ha resten av den också
-
Blir jävligt spännande detta.[/quote]
Haha, du tror verkligen att det är gruppkemi osv som saknas i truppen? Vi saknar BRA spelare i truppen. Det vi har nu är enbart tredje/fjärde-kedjespelare. I dagens läge skulle jag enbart spela Sörensen och Samuelsson i topp-6. Detta är ett problem som vi haft hela säsongen och kommer ha resten av den också[/quote]
Jo, det är ju så. Har påpekat detta förut. Vi har det vi har. Det måste på något vis räcka denna säsong. Däremot kan det jobbas med det andra. Gruppkemi etc. Jag reagerade faktiskt på att Högström gnällde på domarinsatsen när han intervjuades- det är ett dåligt tecken. Det betyder att det är obalans nånstans. Hos Högström ensamt eller någon annanstans.
Hoppas det blir en utveckling...[/quote]
Du har rätt Magnus. Det gäller o överleva denna säsong o kunna bygga för framtiden . Det hjälper inte o gnälla o skriva om det uppenbara att vi har mindre pengar o sämre spelare alla vet det. Med vilja kan man förflytta berg o det måste vi visa vi har inget annat .[/quote]
Ja, det gäller att överleva, MEN vi överlever inte med vår trupp.[/quote]
Bra där. Då kan jag skita i allt . Ska du börja gå med domedags skylt utanför hovet oxå?[/quote]
Nej, vi måste värva oss ur detta[/quote]
Jo vi kan ju hoppas vi kan värva nån bra med Djurgårdhjälpens hjälp . Tror vi skulle kunna använda vår speed mer som Luleå .
Blir jävligt spännande detta.[/quote]
Haha, du tror verkligen att det är gruppkemi osv som saknas i truppen? Vi saknar BRA spelare i truppen. Det vi har nu är enbart tredje/fjärde-kedjespelare. I dagens läge skulle jag enbart spela Sörensen och Samuelsson i topp-6. Detta är ett problem som vi haft hela säsongen och kommer ha resten av den också[/quote]
Jo, det är ju så. Har påpekat detta förut. Vi har det vi har. Det måste på något vis räcka denna säsong. Däremot kan det jobbas med det andra. Gruppkemi etc. Jag reagerade faktiskt på att Högström gnällde på domarinsatsen när han intervjuades- det är ett dåligt tecken. Det betyder att det är obalans nånstans. Hos Högström ensamt eller någon annanstans.
Du har rätt Magnus. Det gäller o överleva denna säsong o kunna bygga för framtiden . Det hjälper inte o gnälla o skriva om det uppenbara att vi har mindre pengar o sämre spelare alla vet det. Med vilja kan man förflytta berg o det måste vi visa vi har inget annat .[/quote]
Bra där. Då kan jag skita i allt . Ska du börja gå med domedags skylt utanför hovet oxå?[/quote]
Jo vi kan ju hoppas vi kan värva nån bra med Djurgårdhjälpens hjälp . Tror vi skulle kunna använda vår speed mer som Luleå .
Haha, du tror verkligen att det är gruppkemi osv som saknas i truppen? Vi saknar BRA spelare i truppen. Det vi har nu är enbart tredje/fjärde-kedjespelare. I dagens läge skulle jag enbart spela Sörensen och Samuelsson i topp-6. Detta är ett problem som vi haft hela säsongen och kommer ha resten av den också[/quote]spocksbeard skrev:Hitta eventuella bitar som måste tas bort. Vad det nu må vara. Sånt som påverkar gruppkemin negativt är en del.
Jo vi kan ju hoppas vi kan värva nån bra med Djurgårdhjälpens hjälp . Tror vi skulle kunna använda vår speed mer som Luleå .[/quote]
Inte med Säcken som tränare, han vill inte spela så.
Det blir väl då att anpassa sin idé till det material man har.
När laget märker att det börjar osa mammut, dra iväg tio, elva icings på raken.. Bryt mönster. Ta en i vanliga fall helt fuckad timeout.. Kasta vattenflaskor på isen... Här är det inte finlirar-smockor som ska delas ut. Här är det dirty fighting, Mike Tyson's Punch Out, bit nån i örat så det blöder-spel som behövs. Är det snyggt på isen? Skita ner det.
FÖRTYDLIGANDE: Nu menar jag inte att vi ska bitas och peta folk i ögonen och dra i håret. Se det som metaforer, bildspråk.
Sen, eftersom folk har svårt att läsa mellan raderna, vill jag uttrycka tydligt att jag också vill att vi värvar in tunga pjäser som kan lyfta sina kedjor flera snäpp. En Ragnarsson-typ-back, en A Engqvist-center och en riktigt het sniper RW/LW...
Desperate times call för desperate measures.
När laget märker att det börjar osa mammut, dra iväg tio, elva icings på raken.. Bryt mönster. Ta en i vanliga fall helt fuckad timeout.. Kasta vattenflaskor på isen... Här är det inte finlirar-smockor som ska delas ut. Här är det dirty fighting, Mike Tyson's Punch Out, bit nån i örat så det blöder-spel som behövs. Är det snyggt på isen? Skita ner det.
FÖRTYDLIGANDE: Nu menar jag inte att vi ska bitas och peta folk i ögonen och dra i håret. Se det som metaforer, bildspråk.
Sen, eftersom folk har svårt att läsa mellan raderna, vill jag uttrycka tydligt att jag också vill att vi värvar in tunga pjäser som kan lyfta sina kedjor flera snäpp. En Ragnarsson-typ-back, en A Engqvist-center och en riktigt het sniper RW/LW...
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Om vi spelar så kommet vi dra på oss utvisningar vilket kommer öra till mål i baken. Ser inte varför det skulle vara bra att slå icing?Magnutz skrev:Det blir väl då att anpassa sin idé till det material man har.
Det är just detta som vi måste komma bort från. Vi måste hålla i pucken och sluta dumpa ner den i offensiv zon. Först då kan vi etablera en offensiv.
Sålänge vi har kontroll på pucken för inte motståndarna mål. Att förespråka en destruktiv icing/slå ifrån sig -hockey är nog inte rätt väg att gå.
Inte som 100%lösning men i matcher som t ex igår. När vi tar 1a perioden på poäng. Vi är bättre än Brynäs under stora delar av första. När sedan andra perioden skiftar och vi tappar vårt spel medan Brynäs hittar sitt spel, då behöver mönster brytas. Det görs genom att se till att motståndarnas tempo, det tempo de vill ha, störs ut. Vill de lira snabbt och utan uppehåll? Kladda med puck, slå icing etc. Då kommer de av sig. Sen är det ju klart att vi måste lira också men inte om det ser ut som det såg ut igår i andra.Sjöwall skrev:Om vi spelar så kommet vi dra på oss utvisningar vilket kommer öra till mål i baken. Ser inte varför det skulle vara bra att slå icing?Magnutz skrev:Det blir väl då att anpassa sin idé till det material man har.
Det är just detta som vi måste komma bort från. Vi måste hålla i pucken och sluta dumpa ner den i offensiv zon. Först då kan vi etablera en offensiv.
Sålänge vi har kontroll på pucken för inte motståndarna mål. Att förespråka en destruktiv icing/slå ifrån sig -hockey är nog inte rätt väg att gå.
Hur som helst.. jag hoppas det blir bättre. Att vi kommer att ha råd med värvningar.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Jag förstår hur du tänker och tycker helt klart det är intressant. Just att förstöra spelet för motståndarna när vårt lag kommer i gungning och deras börjar komma igång. Vissa verkar missförstå och tro att det handlar om längre perioder av detta, när det egentligen kan liknas vid små tjuvnyp för att få motståndarna ur "flowet" för att sedan återgå till sitt vanliga spel och försöka etablera.Magnutz skrev:Det blir väl då att anpassa sin idé till det material man har.
T.ex när Ahlén kastat handskarna. Det har faktiskt fungerat, vi har spelat bättre av det.Lynxlynx skrev:Jag förstår hur du tänker och tycker helt klart det är intressant. Just att förstöra spelet för motståndarna när vårt lag kommer i gungning och deras börjar komma igång. Vissa verkar missförstå och tro att det handlar om längre perioder av detta, när det egentligen kan liknas vid små tjuvnyp för att få motståndarna ur "flowet" för att sedan återgå till sitt vanliga spel och försöka etablera.Magnutz skrev:Det blir väl då att anpassa sin idé till det material man har.
Jag hoppas Säcken låter Ahlén kasta iväg sina handskar oftare ifall det känns som att vi börjar tappa vårt flow och de får upp ett momentum!
- SirDIFalot
Har vi fått något förtydligande om hur vida Falk har varit petad eller skadad?
Expert.
skadad, lätt axelskada men tränar nu. Deilert sa detta innan lördagsmatchen i säsongsbaren. Deilert hade en lårkaka som blivit värre när han tränade, men båda beräknas vara tillbaka nu snart.SirDIFalot skrev:Har vi fått något förtydligande om hur vida Falk har varit petad eller skadad?
2014-04-07, vad hände?
- diftobbe89
Då behöver man inte spekulera i det mer, tack.Jepe skrev:skadad, lätt axelskada men tränar nu. Deilert sa detta innan lördagsmatchen i säsongsbaren. Deilert hade en lårkaka som blivit värre när han tränade, men båda beräknas vara tillbaka nu snart.SirDIFalot skrev:Har vi fått något förtydligande om hur vida Falk har varit petad eller skadad?
Spela fult
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Ser stora likheter mot förra säsongen.
Spelet under hösten var inte bra.
Vi var väldigt ojämna.
Långa stunder utspelade på bortaplan.
Förvaret var den lagdel som såg bäst ut.
Anfallsspelet var krampaktigt och det såg ut som vi hade glömt att lossa handbromsen.
Sedan lossnade det och vi blev bättre efter jul. Och sedan hittade vi formtoppen när Säcken kom.
Skillnaden nu är att motståndet är betydligt bättre och vi såras brutalare för det krampaktiga spelet. Dessutom dominerade vi i PP då och det räddade många poäng. Nu är vi direkt dåliga i den spelformen.
Så, jag tror vi kommer bli bättre och bättre. Men vi måste lossa handbromsen tidigare än ifjol, annars kommer vi vara mer eller mindre avsågade till Jul.
Det första som måste ordnas är PP. Med vunna poäng kommer självförtroende och då ökar också chanserna till att spelet 5 mot 5 förbättras. Och vi hade haft betydligt mer poäng nu med ett fungerande 5 mot 4 spel.
Ett eller två riktigt vassa nyförvärv skulle naturligtvis underlätta situationen. Men finns resurserna och förmågan att locka till oss spelare som verkligen förstärker? Tveksamt.
Gäller att gilla läget och göra det bästa av det man för stunden förfogar över.
Spelet under hösten var inte bra.
Vi var väldigt ojämna.
Långa stunder utspelade på bortaplan.
Förvaret var den lagdel som såg bäst ut.
Anfallsspelet var krampaktigt och det såg ut som vi hade glömt att lossa handbromsen.
Sedan lossnade det och vi blev bättre efter jul. Och sedan hittade vi formtoppen när Säcken kom.
Skillnaden nu är att motståndet är betydligt bättre och vi såras brutalare för det krampaktiga spelet. Dessutom dominerade vi i PP då och det räddade många poäng. Nu är vi direkt dåliga i den spelformen.
Så, jag tror vi kommer bli bättre och bättre. Men vi måste lossa handbromsen tidigare än ifjol, annars kommer vi vara mer eller mindre avsågade till Jul.
Det första som måste ordnas är PP. Med vunna poäng kommer självförtroende och då ökar också chanserna till att spelet 5 mot 5 förbättras. Och vi hade haft betydligt mer poäng nu med ett fungerande 5 mot 4 spel.
Ett eller två riktigt vassa nyförvärv skulle naturligtvis underlätta situationen. Men finns resurserna och förmågan att locka till oss spelare som verkligen förstärker? Tveksamt.
Gäller att gilla läget och göra det bästa av det man för stunden förfogar över.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Vi har ett bra defensivt grundspel, shl:s bästa målvakt, en väl fungerande grupp där alla arbetar för varandra. Det finns helt klart någonting att bygga vidare på. Vi behöver rent taktiskt hitta tydligare övergångar från försvar till anfall, att kunna hitta snabba spelomvändningar. Nu försvarar vi oss utan tanke på vad vi ska göra sen. Därutöver behöver vi helt klart öka kompetensnivån i laget genom att värva. Det går inte att komma ifrån.