Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Stulle
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Silly-season 2013-2014 - (Nästa år alltså)

Inlägg av Stulle »

Om motivationen sitter i lönechecken så är man ju fel ute redan från början enligt mig. Där emot är belöningar för ett bra jobb i de flesta fallen bara positivt.
Jag är inte arg, och inte besviken.
Användarvisningsbild
pulverapa
Säsongskort: Ja

Inlägg av pulverapa »

SirDIFalot skrev:
pulverapa skrev:Anders Hedberg, scout för New York Rangers, sa häromveckan att pengar inte får en spelare att spela bättre. Det kanske ligger någonting i det? Hedberg är ju ingen dununge i branschen.
Ja, han syftade ju främst på fallet med PA Parenteau som värvades till Avalanche på ett kontrakt för $4.0M om året, alltså typ fem gånger så hög lön som tidigare.

Fast det som streck-daniel snackar om är ju en bonus om man vinner, alltså en morot, det kan ju förstås göra skillnad. Men att sitta på en högre månadslön än tidigare kommer förstås inte göra någon bättre.

Tommy Engström har väl sagt att Linkan alltid varit som bäst när han haft en rätt saftig poängbonus?
Ja, Tommy Engström har sagt det till mig personligen.
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av -daniel- »

Stulle skrev:Om motivationen sitter i lönechecken så är man ju fel ute redan från början enligt mig. Där emot är belöningar för ett bra jobb i de flesta fallen bara positivt.
Förstår inte riktigt vad du menar här faktiskt. Självklart sitter motivationen till stor del i lönechecken hos de flesta spelare i dagens idrott. Visst finns det vissa som har hjärta för en viss klubb, eller själva sporten. Men till syvende och sist handlar det oftast om att tjäna så mycket pengar som möjligt för att kunna försörja sig och sin familj. Precis som de flesta i vanliga yrken.
Användarvisningsbild
Stulle

Inlägg av Stulle »

-daniel- skrev:
Stulle skrev:Om motivationen sitter i lönechecken så är man ju fel ute redan från början enligt mig. Där emot är belöningar för ett bra jobb i de flesta fallen bara positivt.
Förstår inte riktigt vad du menar här faktiskt. Självklart sitter motivationen till stor del i lönechecken hos de flesta spelare i dagens idrott. Visst finns det vissa som har hjärta för en viss klubb, eller själva sporten. Men till syvende och sist handlar det oftast om att tjäna så mycket pengar som möjligt för att kunna försörja sig och sin familj. Precis som de flesta i vanliga yrken.
Det jag menar är i kategorin där en person endast är ute efter att tjäna pengar för att försörja sin familj så måste väl yrket professionell ishockeyspelare vara ganska under-representerad. Man börjar ju spela hockey (eller vilken idrott dom helst) för att man tycker det är kul och inte för att man eventuellt kan tjäna bra med pengar på det. Visst, med åren kanske checken blir mer betydlig och glädjen mindre. Jag kan ju bara tala för mig själv men jag skulle aldrig göra något jag inte trivdes med bara för att jag fick bra betalt.
Jag är inte arg, och inte besviken.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Stulle skrev:
-daniel- skrev:
Det jag menar är i kategorin där en person endast är ute efter att tjäna pengar för att försörja sin familj så måste väl yrket professionell ishockeyspelare vara ganska under-representerad. Man börjar ju spela hockey (eller vilken idrott dom helst) för att man tycker det är kul och inte för att man eventuellt kan tjäna bra med pengar på det. Visst, med åren kanske checken blir mer betydlig och glädjen mindre. Jag kan ju bara tala för mig själv men jag skulle aldrig göra något jag inte trivdes med bara för att jag fick bra betalt.
Klart alla börjar spela för att det är kul. Då är de ju barn. När man blir vuxen handlar det förstås mer om att försörja sin familj. Även om de givetvis inte tycker jobbet är tråkigt. Men jag tror definitivt det finns spelare som hellre skulle göra annat. Men om vi tar Nichlas Falk som exempel, han kanske inte var jättemotiverad att spela 10/11. Men varför lägga av när han ändå håller måttet och kan dra in 100-150k i månaden ett år till? Jag tror definitivt att han och många andra hade lagt av tidigare om det inte vore för de stora pengarna som finns i hockeyn.
Expert.
brsk

Inlägg av brsk »

SirDIFalot skrev:
Stulle skrev:
-daniel- skrev:
Klart alla börjar spela för att det är kul. Då är de ju barn. När man blir vuxen handlar det förstås mer om att försörja sin familj. Även om de givetvis inte tycker jobbet är tråkigt. Men jag tror definitivt det finns spelare som hellre skulle göra annat. Men om vi tar Nichlas Falk som exempel, han kanske inte var jättemotiverad att spela 10/11. Men varför lägga av när han ändå håller måttet och kan dra in 100-150k i månaden ett år till? Jag tror definitivt att han och många andra hade lagt av tidigare om det inte vore för de stora pengarna som finns i hockeyn.

"I've always considered writing the most hateful kind of work. I suspect it's a bit like fucking, which is only fun for amateurs. Old whores don't do much giggling." - Hunter S Thompson.

Dvs inget är lika roligt i längden, speciellt inte om det är något man måste göra för sin försörjning.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Hur tycker du det varit att spela i HockeyAllsvenskan för egen del. Utvecklande?

- Det tycker jag definitivt. Om man jämför med elitserien så går det snabbare rent spelmässigt och alla lag är roliga att möta. Jag har kontrakt med Djurgården en säsong till och skulle det bli allsvenskt spel så skulle jag absolut kunna tänka mig att spela här en säsong till. Man är ju Djurgårdare.
Från MrMadhawk angående Åberg nästa säsong. Kul att höra! Men tror definitivt att Nashville kommer vara där och rycka.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
kaminor

Inlägg av kaminor »

Trodde det skulle rassla in ett par till kontraktsförlängningar när Sörensen kritade på...
Rix

Inlägg av Rix »

kaminor skrev:Trodde det skulle rassla in ett par till kontraktsförlängningar när Sörensen kritade på...
Beror väl på våran situation, vi vet inte var vi spelar nästa säsong (ES hoppas vi alla såklart), samt att vi vet väl inte hur stor budget vi kommer ha riktigt, därför kan vi inte krita på med alla spelare nu direkt.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

kaminor skrev:Trodde det skulle rassla in ett par till kontraktsförlängningar när Sörensen kritade på...
Spelare som Wennberg ska väl höra med laget han blir draftad av, de äldre vet nog inte om de ska fortsätta överhuvudtaget, sedan ligger nog övriga i gruppen av spelare som vi inte vet om vi förlänger med förrän vi känner till vår budget till nästa år och vilken serie vi spelar i.

Kalus, Holm och Gustafsson skulle jag nog kunna tänka mig förlänga med på en gång dock.
Expert.
Praetori

Inlägg av Praetori »

SirDIFalot skrev:Men om vi tar Nichlas Falk som exempel, han kanske inte var jättemotiverad att spela 10/11. Men varför lägga av när han ändå håller måttet och kan dra in 100-150k i månaden ett år till? Jag tror definitivt att han och många andra hade lagt av tidigare om det inte vore för de stora pengarna som finns i hockeyn.
Jag vägrar att ens umgås med tanken att Falken skulle behövt någon annan motivation än klubbtröjan för att kliva ut på isen. :evil:
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Morwin

Inlägg av Morwin »

SirDIFalot skrev:
Spelare som Wennberg ska väl höra med laget han blir draftad av, de äldre vet nog inte om de ska fortsätta överhuvudtaget, sedan ligger nog övriga i gruppen av spelare som vi inte vet om vi förlänger med förrän vi känner till vår budget till nästa år och vilken serie vi spelar i.

Kalus, Holm och Gustafsson skulle jag nog kunna tänka mig förlänga med på en gång dock.
agree, även Dustin är ett självklart val i min mening om nu inte han stannar ändå pga kontraktet
- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
Användarvisningsbild
Sjöwall

Inlägg av Sjöwall »

Morwin skrev:
SirDIFalot skrev:

agree, även Dustin är ett självklart val i min mening om nu inte han stannar ändå pga kontraktet
Dustins fru trivs jävligt bra i Stockholm tydligen vilket känns positivt även om det är oklart vad (+1) betyder i hans kontrakt.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Sjöwall skrev:
Morwin skrev:
SirDIFalot skrev:

Dustins fru trivs jävligt bra i Stockholm tydligen vilket känns positivt även om det är oklart vad (+1) betyder i hans kontrakt.
Är hon inte i Kanada för att hon är "home sick" som hon uttryckte det?

Men som jag tolkar det har Dustin kontrakt nästa år också. Även om jag är tveksam till att ha kvar honom om det gäller elitseriespel.
Expert.
Användarvisningsbild
David1891

Sv: Silly-season 2013-2014 - (Nästa år alltså)

Inlägg av David1891 »

En förlägning av Dustin ser jag gärna, oavsett vart vi spelar nästa säsong. Dock endast i ES om det nu blir så att EU-spelar regeln slopas.
Man föds som Djurgårdare, allt annat är förlossningsskador!
Låst