Asplöven HC - Djurgårdens IF 1/12 2012

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Re: Asplöven HC - Djurgårdens IF 1/12 2012

Inlägg av SirDIFalot »

Nog för att det spelmässigt ser högst mediokert ut men Asplöven körde väl knappast över oss idag. Vi missade ju några jättechanser och målen vi gav dom var ju vårt egna fel och berodde inte på att Asplöven helt enkelt var övermäktiga. (Adams tabbe, Honkens snubblande och Adams konstiga retur)

Men som jag sa, det är för lite spelmässig förbättring för att jag ska tro att vi kommer klättra rejält i tabellen. Men Zabel verkar i alla fall hittills ha en förmåga att gneta till sig lite fler poäng än Challe när spelet hackar. Men det kan ju också vara en slump.
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av -daniel- »

Aldrig varit så säker på förlust efter första perioden, och med sedvanlig DIF-logik så tändes ett litet hopp som sa "just därför vinner vi".

Det här laget är en gåta.

Men allvarligt, det är en smärre bedrift att bara göra 4 mål mot den här målvakten Puuuuuuroläläa. Måste vara den sämsta keepern jag skådat i svensk hockey under modern tid. Flaxigare spelstil går ju knappt att hitta? Oerhört usel.

Reflektioner i övrigt från matchen:

* Extremt fladdrigt försvarsspel. Douglas är väldigt saknad (nähä?).

* Vi äger mycket puck men har i sedvanlig ordning oerhört svårt att skapa heta målchanser.

* Vårt PP måste bli bättre om vi skall ha chans på en förkvalplats. Nu gjorde vi väl ett mål och 3-2 målet var väl också den frukten av PP-spel men det ser allt annat än bra ut i den spelformen.

* Våra forwards måste börja backhecka fullt ut och hjälpa försvarsspelarna, vi ligger alldeles för lång i från varandra vid vissa tillfällen.

* Kan vi inte sluta slarva, please?

* Jag vill se mer fysiskt spel.
Manijock

Inlägg av Manijock »

SirDIFalot skrev:Nog för att det spelmässigt ser högst mediokert ut men Asplöven körde väl knappast över oss idag. Vi missade ju några jättechanser och målen vi gav dom var ju vårt egna fel och berodde inte på att Asplöven helt enkelt var övermäktiga. (Adams tabbe, Honkens snubblande och Adams konstiga retur)

Men som jag sa, det är för lite spelmässig förbättring för att jag ska tro att vi kommer klättra rejält i tabellen. Men Zabel verkar i alla fall hittills ha en förmåga att gneta till sig lite fler poäng än Challe när spelet hackar. Men det kan ju också vara en slump.
Tiden lär utvisa detta. Men jag har då aldrig, undantaget förra säsongen, varit så orolig för vårat spel som jag är nu. Herregud det är knattemisstag. Usch en mardröm att se DIF just nu...

Trevligt att jensa85 gör comeback igen. Mycket trevligt! :D
Manijock

Inlägg av Manijock »

-daniel- skrev:Aldrig varit så säker på förlust efter första perioden, och med sedvanlig DIF-logik så tändes ett litet hopp som sa "just därför vinner vi".

Det här laget är en gåta.

Men allvarligt, det är en smärre bedrift att bara göra 4 mål mot den här målvakten Puuuuuuroläläa. Måste vara den sämsta keepern jag skådat i svensk hockey under modern tid. Flaxigare spelstil går ju knappt att hitta? Oerhört usel.

Reflektioner i övrigt från matchen:

* Extremt fladdrigt försvarsspel. Douglas är väldigt saknad (nähä?).

* Vi äger mycket puck men har i sedvanlig ordning oerhört svårt att skapa heta målchanser.

* Vårt PP måste bli bättre om vi skall ha chans på en förkvalplats. Nu gjorde vi väl ett mål och 3-2 målet var väl också den frukten av PP-spel men det ser allt annat än bra ut i den spelformen.

* Våra forwards måste börja backhecka fullt ut och hjälpa försvarsspelarna, vi ligger alldeles för lång i från varandra vid vissa tillfällen.

* Kan vi inte sluta slarva, please?

* Jag vill se mer fysiskt spel.
Borde låsa tråden efter denna post... Sammanfattningsvis mycket bra!
Användarvisningsbild
Buford

Inlägg av Buford »

Jag saknar aggresiviteten, varför kan vi inte fortsätta med det fysiska spelet vi hade mot Leksand? Det small hela tiden i sargen och motståndarna gjorde i byxan. Vi skulle tjäna mycket på det. Den matchen påminde mycket om gamla, tunga lagmaskinen DIF.
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Backchecking. Mot leksand var den världsklass. Där är nyckeln tror jag. När våra helt OK forwards (de är inga målgörare tyvärr men bra "jobbare" utom #23) börjar jobba hem i hundra procent och hjälper vårt urusla försvar, då lär det se bättre ut. Spelvändningar börjar med backchecking.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Malto

Inlägg av Malto »

Lennhammer var riktigt bra. Enda back som konsekvent vägrar släppa offensiva blå utan kliver fram. Synd att han saknar lite spelsinne när han väl tar pucken.
Isabo

Inlägg av Isabo »

Angående att komma trea så ser det väldigt mörkt ut. Ett av argumenten för det skulle vara att bl.a. SSK möjligen skulle börja tappa när NHL-spelarna åker hem (om lockouten upphör vill säga), VIk har väl också rätt många NHL-lirare som levererar? Våra Lockout-lirare har inte direkt briljerat så vi förlorar inte lika mycket på att de försvinner som de andra lagen möjligen kan göra.
Men, det är trots allt bara ett litet argument som kanske inte alls blir aktuellt, de andra kan mycket väl fortsätta prestera utan lockouterna, och fortsätter vi ligga på samma nivå som nykomlingarna spelmässigt så är det jävligt svårt. Jag önskar inget hellre än att vi nu vinner typ 30 raka matcher eller åtminstone tar en direktplats. Fast att komma topp tre eller ens vinna serien har ju tidigare visat sig inte alltd innebära något bra. Rögle spelade playoff och gick upp på vår bekostnad... :(
Isabo

Inlägg av Isabo »

[quote="Isabo"]att vi nu vinner typ 30 raka matcher eller åtminstone tar en direktplats. ([/quo

Självklart en extremt överdrift. Jag drömmer inte ens om det när jag sover för det är så overkligt.
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Glada nyheter: Innan Zabel började snackade vi om att det behövdes kanske cirka 2,3 poäng per match för att komma upp i de 100 som normalt behövs för topp tre. Sedan dess har vi tagit 2,4 poäng per match.
Edit: nu behövs 60 pinnar på 26 matcher vilket betyder 2,31. Klart lättare än 2,4!
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Div1Norra

Inlägg av Div1Norra »

Så trist att behöva se laget tillbaks i träsket av osäkerhet och misstag i de senaste två matcherna. Men vi får trots allt vara nöjda med att grabbarna krigar sig tillbaks in i matchen. Det hade inte hänt tidigare på säsongen... Jäklar vilken skillnad det var under rören efter 3-2. Snacka om att det sitter i skallen på dem...

Annars tre bra saker med matchen:
- Tre poäng, poängsnittet är på uppgång. Härligt!
- Hank - vår nya sniper
- Klacken (med i topp för 26e matchen i rad...)

På måndag går vi mot 3 nya pinnar. Jag skiter i hur det ser ut, bara vi vinner. Äntligen hemma på Hovet igen!
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Vi är verkligen inte bättre än så här. Med tur och en del individuella prestationer lyckas vi vinna över ett lag som blev klart för AS i slutet av sommaren. Vi möter ett lag med en stomme av division-1 killar kryddat med vad som blev över från andra AS-lag.

Spelare för spelare tjänar våra tusentals kronor mer i månaden. Lagbygget sägs vara genomtänkt. Dessvärre byggt av en tränare som redan fått kicken.

Finns inget i denna match som får mig att återfå hoppet. Tvärtom.

Vi har nu tagit 3 av de 4 senaste matcherna och ligger ändå 3 p efter lag 7.

Ojojoj, vi har verkligen lyckats bli riktigt dåliga senaste säsongerna.

Vad är felet med DIF?

3p borta mot ett skitlag, wow liksom. Nu jävlar blir det playoff eller nå´t.....
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Isabo

Inlägg av Isabo »

Klart man nånstans hellre ser en vinst framför finlir. Hellre grishockey och seger än finlir och förlust. Självklart skulle det vara ännu bättre med finlir OCh seger, men så kul kommer vi uppenbarligen inte ha det. det är snarare närmare motsatsen just nu, skitdåligt spel och förlust...
subba1891

Inlägg av subba1891 »

Hur fan kan asplöven ha gjort fler mål än oss sammanlagt i tabellen? (67 - 65)
Användarvisningsbild
JohanPez

Inlägg av JohanPez »

subba1891 skrev:Hur fan kan asplöven ha gjort fler mål än oss sammanlagt i tabellen? (67 - 65)
för att lagen de möter inte anser att igelkotten är den ultimata stancen mot dem. Givetvis är vi inneffektiva men det är inte hela sanningen.
Skriv svar