Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
South_Exil

Re: Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av South_Exil »

ciirree skrev:Nämn en värvning förutom Ante som Jocke gjort och man kände; "Wow, grymt!"
Jag kan hjälpa er: 0.

Vår scoutingverksamhet är bra, och det är spännande med värvningar som L Johansson, Lagesson, Pettersson och nu Strandberg. Eller förlängningen likt Adam, där man har en bra känsla och det faller väl ut. Men det borde finnas utrymme för någon spetsvärvning. Eller ska vi alltid fynda och vara nära guldet år på år, men aldrig satsa fullt ut?
De flesta vet att vi inte har den största plånboken, men vi har inte den minsta. Dessutom är våran ekonomi god.
Inför nästa säsong om Ante är frisk så har vi Ljungh/Johansson ut och Bemström/Strandberg in på centersidan.

Nu har vi inte ens avslutat denna säsong, så man vet aldrig. Men att döma av tidigare sillyn så bör vi inte förvänta oss värvningar likt Josefson.
Det är klart att det är trevligt när den känslan kommer. Men det är också en skön känsla att se att Jocke värvat Lagesson och Petterson för mer eller mindre kaffepengar och det blir succé både spelmässigt och gruppdynamikmässigt jämfört med SAIK som troligen slantade upp för Ellis = Fiasko.
Örebro som plockade nån tjeck = Fiasko
Luleå Johnston, bra i början sedan läktarn. Knappast gratis.
Växjö slantade Youds från Leksand, troligen dyr. Släpptes till Rögle osv.

Överlag har vi hittat jäkligt rätt i nyförvärven. Var väl mest Fagerudd som man visste inte skulle bli en 30 poängsback som Jocke lite antydde (skulle fylla Hultströms hål). Där vetefan vad han tänkte.

Med det sagt. Hoppas ändå verkligen på en tung centervärvning till nästa år. Gärna Josefson eller Norman (som ju kan spela wing också)
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Norman känns ju inte så "tung". Kanske kan ersätta Ljungh som 3:e center men ingen LJ direkt.

Fan vad trött jag blir idag, nu går allt åt fel håll igen.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
Salas
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Salas »

Jag har idag haft väldigt svårt att smälta det faktum att vi antagligen kommer få se Linus Johansson i en annan SHL-klubb kommande säsong. Hans succé har ju knappast gått obemärkt förbi, och intresset lär ha varit stort från ett flertal SHL-klubbar.

Att vi just tappar Linus är inte i sig det värsta, utan det värsta är det faktum att Djurgården Hockey idag är en farmarklubb åt de rika SHL-lagen. Det suger något fruktansvärt att vi står för en grym scouting, ger spelare tid för att utvecklas till bra SHL-spelare, för att sedan förlora samma spelare den dagen de börjar prestera. Jag hade verkligen inte haft något problem med det om klubbar som Växjö, Linköping och Skellefteå hade haft ett publiksnitt på 15-20k/match, men när vårt publiksnitt nästan är det dubbla så är det helt uppenbart att något är galet. Det är tragiskt att vi inte ens kan övertala spelare vi utvecklat till att stanna när vi dessutom tillhör den absoluta serietoppen.
Vi kan ju i ärlighetens namn inte ens vara nära att matcha konkurrenters bud om det redan nu är helt uteslutet att Linus lämnar?

Jag hoppas innerligt att Linus signar för en klubb utomlands, men det känns inte så sannolikt. Värvningen av Sebastian Strandberg är jag dock nöjd med, känns som en helt klockren värvning. Fungerar han väl så har vi en given spelare att signa inför nästa säsong. Problemet med Strandberg är väl dock att han kommer tacka för sig så fort Hv71 ringer om han presterar hos oss, likt den farmarklubb vi tyvärr är.
sensei skrev:Norman känns ju inte så "tung". Kanske kan ersätta Ljungh som 3:e center men ingen LJ direkt.
Jag älskar Linus Johansson, men han är knappast bättre än Norman. De har olika roller förvisso, men Norman hade enkelt gått in som förstecenter i flera SHL-klubbar.
crike1

Inlägg av crike1 »

Rasmussen ska vilja tillbaka till NHL därav endast kontrakt säsongen ut. Bra att Jocke inte dödade budgeten för det (förutsatt att Ante kommer tillbaka, även om jag inte vet hur dessa två är i jämförelse).

Trist med Linus, även om det inte är bekräftat. Jag kan hålla med om att man skulle gått lite längre för att behålla honom, vilket man kanske också gjort. Gillar hans karaktär och sätt att spela. Sen kan det ju helt enkelt vara så att han har andra planer som vår plånbok helt enkelt inte kan tävla med, även om vi grävt djupt. Spelarna har trots allt egna agendor också.
South_Exil

Inlägg av South_Exil »

sensei skrev:Norman känns ju inte så "tung". Kanske kan ersätta Ljungh som 3:e center men ingen LJ direkt.

Fan vad trött jag blir idag, nu går allt åt fel håll igen.
Just nu är Ljungh förstecenter. Med Ante tillbaka andrecenter.
Norman är absolut en uppgradering mot Ljungh och ska också spela i en av de två första (huvudsak ) producerande kedjorna.
Varför måste förste- /andrecenter vara tunga -förstår inte.
Snarare viktigt med tyngd och fysisk i tredje fjärde där man främst ska stänga ned.

Tittar vi istid så är LJ nu 3a (4a om vi räknar Vejdemo som C) i laget.
Kom då ihåg att MacD varken spelade PP / PK inledningsvis. Nu spelar han båda former.

Förutsatt Ante hel, MacDavid kvar (tror han blir det, Jonte större risk) samt ny topp 2 center in så antar jag att man bedömt såväl Ljungh som LJ som 3:e / 4:e center medan löneanspråk och roll (främst troligt LJ som haft krav på större roll) motsvarat 1:e / 2:e center och då har DIF bestämt sig för att släppa.

Klart det är tråkigt men vi ska inte deppa ihop.
En centersida med
1. Engqvist
2. Ny (Josefson/Norman/Likvördig)
3. MacDavid ett år äldre o bättre
4. Strandberg eller HA fynd med HÖG arbetskapacitet tycker jag ser MYCKET bra ut.

Få saker är så energislukande i ett lag som när spelares självbild inte stämmer med rollen.
Uppenbar risk att det skulle blivit så med LJ och kanske även Ljungh (mindre troligt)
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

Frågan är om inte huvudproblemet med Linus är att vi inte kan erbjuda honom den rollen han anser sig förtjäna? Linus Johansson förtjänar utan minsta tvivel att vara top två i vår centeruppsättning så som han spelat under säsongen. Att Marcus Davidsson förlängde kan ju ha skett på premissen att han ska bli lovad spel i powerplay och få en större roll nästa säsong? Om så är fallet har Jocke gjort bort sig fullständigt, då Marcus till skillnad från Linus är relativt enkel att ersätta.

Så här sa Linus för några veckor sedan:
  • Vill du vara kvar?
    – Ja, det är ett stort alternativ för mig, verkligen. Sedan är det klart, det ska klicka med allting, socialt och ekonomiskt, och speciellt vilken plats man ska ha i laget och spela offensivt.
South_Exil

Inlägg av South_Exil »

Salas skrev:Frågan är om inte huvudproblemet med Linus är att vi inte kan erbjuda honom den rollen han anser sig förtjäna? Linus Johansson förtjänar utan minsta tvivel att vara top två i vår centeruppsättning så som han spelat under säsongen. Att Marcus Davidsson förlängde kan ju ha skett på premissen att han ska bli lovad spel i powerplay och få en större roll nästa säsong? Om så är fallet har Jocke gjort bort sig fullständigt, då Marcus till skillnad från Linus är relativt enkel att ersätta.

• Vill du vara kvar?
    – Ja, det är ett stort alternativ för mig, verkligen. Sedan är det klart, det ska klicka med allting, socialt och ekonomiskt, och speciellt vilken plats man ska ha i laget och spela offensivt.
Rollen är problemet. Samt ev känningar på ännu vassare spelare än Linus.
Ta hand om våra egna (fotbollen har mycket att lära här) så betalar de förhoppningsvis tillbaka sen (Ante, Tellan, mfl).
Exempel
Linus 180k
Mackan 80k
Med ny andrecenter in och bra prognos på Ante.
Förstår då hur Jocke resonerat
Morwin
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Morwin »

Praetori skrev:
förevigtdjurgården skrev:Spekulationer och eventuella anledningar är egentligen ovidkommande sett till det faktum att jag gillar spelartypen och människotypen Linus Johansson. Det är allt.

Självklart är det jättetråkigt om han har löneanspråk som vi inte kan matcha med andra spelare i beaktning, men det är inte där min bajssmak grundar sig, utan snarare i det faktum att jag gillar det som Linus står för och det ska bli tråkigt att inte se honom i världens finaste tröja något mer.
Vilken klubb är LJ klar för då? 8)
Är väl klar för äckelsjö som alla andra spelare :/

Skickat från min F8331 via Tapatalk
- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Jocke resonerar i mitt tycke lite snett här; han vill uppenbarligen inte gå in i budkrig med andra klubbar för att han helt krasst inte tycker spelarna i fråga är värda 150-200'. Men inser han då vad vi faktiskt kommer få betala för ersättare (som förmodligen på pappret är bättre)? Roll i laget tror jag personligen varit en mindre fråga, utan det är säkerligen mestadels ekonomiskt.

Hmm jag är lite skeptisk här. Om DIF på allvar vill vara en klubb för toppen så kan vi inte släppa spelare som LJ.
mb81

Inlägg av mb81 »

South_Exil skrev:
Salas skrev:Frågan är om inte huvudproblemet med Linus är att vi inte kan erbjuda honom den rollen han anser sig förtjäna? Linus Johansson förtjänar utan minsta tvivel att vara top två i vår centeruppsättning så som han spelat under säsongen. Att Marcus Davidsson förlängde kan ju ha skett på premissen att han ska bli lovad spel i powerplay och få en större roll nästa säsong? Om så är fallet har Jocke gjort bort sig fullständigt, då Marcus till skillnad från Linus är relativt enkel att ersätta.

• Vill du vara kvar?
Rollen är problemet. Samt ev känningar på ännu vassare spelare än Linus.
Ta hand om våra egna (fotbollen har mycket att lära här) så betalar de förhoppningsvis tillbaka sen (Ante, Tellan, mfl).
Exempel
Linus 180k
Mackan 80k
Med ny andrecenter in och bra prognos på Ante.
Förstår då hur Jocke resonerat
Precis. Vi har även Vejdemo som kan gå in som andracenter. Men både Macdavid och Vejdemo kan försvinna i sommar. Men att de förlängde antyder ändå att de vill fortsätta en säsong till hos oss.
Men blir de kvar är jag inte speciellt orolig.

Linus Norberg på sportbladet som är den journalist som följer oss bäst är rätt säker på att Ante spelar nästa säsong.
ciirree

Inlägg av ciirree »

Jag som hårt kritiserade Jocke tidigare idag tycker iallafall att Jocke gjorde rätt som inte budade hårt på Rasmussen (om vi nu var intresserade). Vill tillbaka till NHL därav bara kontrakt säsongen ut.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

ciirree skrev:Jag som hårt kritiserade Jocke tidigare idag tycker iallafall att Jocke gjorde rätt som inte budade hårt på Rasmussen (om vi nu var intresserade). Vill tillbaka till NHL därav bara kontrakt säsongen ut.
Jag tror att Rasmussen ville till Växjö för att han har en historia där och att dom är favoriter till guldet. Vad vi skulle betala var nog ganska oväsentligt.
Avskaffa tre mot tre.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Framför allt får man inte släppa centrar som man kan bygga laget kring över tid. Det är dessa spelare som man skapar en stabil sportslig grund kring.

Just nu har vi två sådana centrar i Ljungh och Johansson och vi ser ut att tappa båda. För mig är det snudd på tjänstefel och jag menar att just den typen av högpresterande centrar som är lite för dåliga för KHL/NHL, men samtidigt jävligt bra i SHL måste behållas.

Klarar man inte av att göra detta ja då kan man lika gärna lägga ner verksamheten.

De unga lovande centrarna som just nu är lika bra eller kanske till och med lite bättre än Johansson kommer försvinna inom 2 säsonger och då står vi där och måste bygga om centerbesättningen från grunden.

Hade vi behållit en av dessa "stomcentrar" hade vårt lag presterat bättre och det hade dessutom varit mycket enklare att bygga upp resten av laget också.

Om detta är en ekonomisk fråga hade man kanske helt enkelt varit tvungen att offra en av de yngre spelarna eftersom dessa ändå är försvunna inom någon säsong eller så.

Och då har man inte ens berört det faktum att vi inte vet om våra unga centrar blir kvar nästa säsong en gång och vi vet inte heller om Ante kommer kunna spela ishockey något mera.

Det skulle vara ohyggligt jobbigt om även Johansson hamnade i en annan SHL klubb och om detta sker kan jag omöjligen se detta som något annat än ett bevis för att DIF-hockey är på väg ner i graven. Ytterst skickade dit pga av vad jag kommunaldopning.

Bara att hoppas att Johansson försvinner till Schweiz eller KHL...
förevigtdjurgården

Inlägg av förevigtdjurgården »

Helt enig med Kall-El. Hade vi kunnat signa LJ på tre eller fyra säsonger med en marknadsmässig lön och relevanta spelområden så hade vi ganska snart kunnat befästa oss i tiopen. I mina ögon är LJ mer kaptensmaterial än Ridderwall, bättre än Ljungh och i sämsta fall en top2 center i vårt lag.

Att man passar på LJ betyder antingen att vi har en bomb på gång, eller att det helt enkelt inte är förstått vilket värde LJ har för oss. Jag har svårt att se att vi skulle bombvärva, men hoppas kan man ju alltid, och lutar tyvärr mer åt alternativ två. Nu har vi ju Högga på långkontrakt, och det är ett gott tecken, men fatta att ha Ante, Högga och LJ på långkontrakt.. vilken dröm.
25/4-2025
Stavhoppet

Inlägg av Stavhoppet »

Kall-El skrev:Framför allt får man inte släppa centrar som man kan bygga laget kring över tid. Det är dessa spelare som man skapar en stabil sportslig grund kring.

Just nu har vi två sådana centrar i Ljungh och Johansson och vi ser ut att tappa båda. För mig är det snudd på tjänstefel och jag menar att just den typen av högpresterande centrar som är lite för dåliga för KHL/NHL, men samtidigt jävligt bra i SHL måste behållas.

Klarar man inte av att göra detta ja då kan man lika gärna lägga ner verksamheten.

De unga lovande centrarna som just nu är lika bra eller kanske till och med lite bättre än Johansson kommer försvinna inom 2 säsonger och då står vi där och måste bygga om centerbesättningen från grunden.

Hade vi behållit en av dessa "stomcentrar" hade vårt lag presterat bättre och det hade dessutom varit mycket enklare att bygga upp resten av laget också.

Om detta är en ekonomisk fråga hade man kanske helt enkelt varit tvungen att offra en av de yngre spelarna eftersom dessa ändå är försvunna inom någon säsong eller så.

Och då har man inte ens berört det faktum att vi inte vet om våra unga centrar blir kvar nästa säsong en gång och vi vet inte heller om Ante kommer kunna spela ishockey något mera.

Det skulle vara ohyggligt jobbigt om även Johansson hamnade i en annan SHL klubb och om detta sker kan jag omöjligen se detta som något annat än ett bevis för att DIF-hockey är på väg ner i graven. Ytterst skickade dit pga av vad jag kommunaldopning.

Bara att hoppas att Johansson försvinner till Schweiz eller KHL...
Måste säga att för en gångs skull är jag väldigt enig med dig.

Att tappa spelare som Linus betyder kanske inget nästa år om det är så att Davidsson och Vejdemo stannar, men året efter då? Kan vi räkna med att det varje år kommer att slå igenom minst en center som agera 2/3 center?
Jag hade mkt hellre sett ett 3års med Linus som uttalad 2:a center och sen låtit de yngre killarna utvecklas som 3:centrar.

Jag håller fast vid vad jag skrev tidigare med lite otur med NHL/AHL/KHL/NLA och även SHL, så är det 8 spelare som kan lämna.
Ljungh
Linus
Lundh
Bourque
Davidsson
Davidsson
Fjällby
Vejdemo

Sen har vi de som kanske inte går till någon superliga men ändå
Possler
Ahlén
Ridderwall
De saknar alla kontrakt för nästa år.

Även Brodin saknar kontrakt men honom hoppas jag att vi kan signa så det är klart.

Egentligen är det ju enbart Engqvist och Bergfors av de bärande spelarna som vi kan räkna in för nästa år.

Att då ersätta ovanstående spelare med en hel trave Allsvenska spelare känns sådär...
Låst