Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Jepe
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Jepe »

mb81 skrev:
Jepe skrev:Glöm inte att DIF räknar med att förlora sju SJU miljoner till AIK pga av ett så genomruttet beslut att det finns inte! I de där SJU MILJONERNA försvinner minst TVÅ topp spelare! Att vi då förlänger med våra egna är inte konstigt! Om något så klaga på att vi själva ska stå för AIKs fallskärm!
Är det klart att vi står för aiks fallskärm själva? Budgeten kanske läggs från det. Så har vi tur får vi in 6,5 mille till. Det kan gå till värvningar under säsongen och sanera vår dåliga ekonomi.
Nej det är inte helt klart att vi ska stå för hela den summan. Men det lutat åt det enligt vår VD, så jag tror som du skriver att man räknar bort de där pengarna nu och bygger laget efter en budget som kan ge extra under säsongen.
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

android skrev:
DIF_Soldier skrev:
android skrev:
DIF_Soldier skrev:Nu blir till och med jag skraj. Jag brukar annars sitta ganska lugnt i båten. Hur fan är det tänkt?
Det är tänkt att en förstakedja ska in. Man har säkrat upp två defensiva centerroller i Honken och Jocke Eriksson. Man hoppas att Rundqvist eller Ljungh ska ta ett kliv under vintern. Framåt så vet man vad man får av Hank, Ahlén, Saviano, Guter, Sörensen och Alvarez (nåja Nyman vet väl i alla fall). Av dessa spelare får man hårt jobb i alla lägen alla matcher och med en lite uppsida på flera av dessa. Sedan hoppas man att någon av Heinerö, Nyström eller Lindberg ska ta ett kliv till. Man satsar på att bygga en hårt arbetande grupp med en del spets.

På backsidan satsar man på två stabila backar. Man tror att Högström och Deilert är tillräckligt bra för att supporta dessa i PP och man tror att Norell håller för elitseriespel. Man har även utvecklingspotential i Holm och Englund.

Jag tror (om vi nu får in spets) att DIF blir ett jobbigt lag att möta. Kan bara Tellan (eller vem det nu blir) hålla en hög jämn nivå över hela säsongen så kan det bli hyfsat. Många av våra spelare passar bra för ett tight försvarsspel och kontringar.

Eller så går det åt helvete.
Om jag förstår dig rätt så är tanken att Rundqvist eller Ljungh får förtroendet att centra andrakedjan medan Jocke och Honken centrar tredje respektive fjärde? Möjligen då att utlåning stundar för den av Ljungh och Runken som inte tar chansen?
Typ så. Även om jag tror att man räknar med att starta med Jocke som andracenter men hoppas på utveckling för främst Ljungh. Tror inte Ljungh blir utlånad. Rundqvist kan säkerligen bli aktuell för utlåning då han säkerligen var klar oavsett vilken serie vi hade spelat i. Samma sak med Nyström. Samtidigt är det väl det som är spännande med unga spelare, att det finns en uppsida.

Jag kan även tänka mig att det kommer finnas lite stålar kvar för att plocka in något efter jul om det skulle behövas.

Allt jag skriver är endast spekulationer.
Det är de spekulationer som låter mest begripliga. Men det är en sån oerhörd gamble.

Varenda spelare som ska in förstakedjan i måste vara i absoluta toppskiktet i SHL om detta ska funka. Jag förväntar mig namn som Josefson, Olausson, Zachrisson, Engqvist, Danielsson, Klasen, Zlatan.

Blir säkert nån oprövad, billig sate från AHL. Ångest.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
4.9.5

Re: Sv: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första in

Inlägg av 4.9.5 »

knaZen skrev:Från MrMadHawk:
"Enligt mina uppgifter ska DIF hitta samarbete med allsvensk klubb. Och låna ut spelare dit. Därav alla förlängningar. Kan bli Vita Hästen."

Edit: Länk: http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2 ... -utlaning/
Almtuna känns inte helt omöjligt

Swype:at från min Sony Xperia Z1 i tapatalk
Jag är en förbannad jävla pessimist jag vet,

One man does not simply "dömma ut Djurgården"

Brase yourself - The Djurgården fans is coming
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Helt klart måste det skäras bland forwards. Tror det blir enligt följande:

Lånas ut:
Kalin
Heinerö
Nyberg (har han verkligen kontrakt??)
Lindberg
Liljendahl

Släpps helt:
Sundberg, Krüger
MadDIF

Inlägg av MadDIF »

DIF_Soldier skrev:
Det är de spekulationer som låter mest begripliga. Men det är en sån oerhörd gamble.

Varenda spelare som ska in förstakedjan i måste vara i absoluta toppskiktet i SHL om detta ska funka. Jag förväntar mig namn som Josefson, Olausson, Zachrisson, Engqvist, Danielsson, Klasen, Zlatan.

Blir säkert nån oprövad, billig sate från AHL. Ångest.
Just Zlatan ska väl ses som ganska oprövad i SHL sammanhang :)
Kan inte rå för att jag är näst intill perfekt
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Sjukt att Malmö som inte gick upp har en starkare trupp än oss. Man kan ju undra vad Alvarez tänker. Som det ser ut i dag byter klubbarna plats med varandra till nästa år.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

android skrev:
DIF_Soldier skrev:Nu blir till och med jag skraj. Jag brukar annars sitta ganska lugnt i båten. Hur fan är det tänkt?
Det är tänkt att en förstakedja ska in. Man har säkrat upp två defensiva centerroller i Honken och Jocke Eriksson. Man hoppas att Rundqvist eller Ljungh ska ta ett kliv under vintern. Framåt så vet man vad man får av Hank, Ahlén, Saviano, Guter, Sörensen och Alvarez (nåja Nyman vet väl i alla fall). Av dessa spelare får man hårt jobb i alla lägen alla matcher och med en lite uppsida på flera av dessa. Sedan hoppas man att någon av Heinerö, Nyström eller Lindberg ska ta ett kliv till. Man satsar på att bygga en hårt arbetande grupp med en del spets.

På backsidan satsar man på två stabila backar. Man tror att Högström och Deilert är tillräckligt bra för att supporta dessa i PP och man tror att Norell håller för elitseriespel. Man har även utvecklingspotential i Holm och Englund.

Jag tror (om vi nu får in spets) att DIF blir ett jobbigt lag att möta. Kan bara Tellan (eller vem det nu blir) hålla en hög jämn nivå över hela säsongen så kan det bli hyfsat. Många av våra spelare passar bra för ett tight försvarsspel och kontringar.

Eller så går det åt helvete.
Jag tycker att Androids analys känns både realistisk och balanserad. Det är nog ungefär så Challe tänkt.

Själv är jag glad över förlängningarna. Särskilt de med Honken och Jocke (ja - jag erkänner att jag missbedömnde Jockes "bäst före datum") som ger oss rutinerade, hårt arbetande defensiva centrar samt de med speadkulan Saviano och kulturbäraren Hank the Tank. Är också glad över att se Ljungh och Holm förlänga. Marcus kan ta ytterligare ett kliv i sin utveckling och var stundtals lysande i Allsvenskan nu gäller det "bara" att hålla den nivån längre perioder och under flera matcher - grabben har det i kroppen. Falk är kanske den förlängningen jag inte direkt jublar för, men som många varit inne på - unga backar behöver ofta tid på sig. Personligen är jag glad att vi haft alla dessa unga backar de senaste säsongerna även om många av dem fått ta för stort ansvar för tidigt. Falk förtjänar en "andra chans".

Frågar någon mig vad som bör prioriteras så skulle jag vilja se att allt blev klart med Tellan - försvaret byggs bakifrån. Att vi fick in en stabil rutinerad defensiv back av klass - det behöver inte se bra ut eller gå fort bara han läser spelet, är på rätt plats vid rätt tillfälle, spelar enkelt och hårt och "kommer till jobbet varje dag". Har han en distinkt och bra öppnande första pass är det också önskvärt. Jag vill se en klippa som bär vårt försvar och som kan fungera som föregångsman för våra ungdomar. Utöver dessa två vill jag se en klass-center som kan förmå att både vara laglojal och gneta (det kommer att behövas i den här gruppen) och att samtidigt bidra med finess, artisteri och med att bryta mönster. En center som kan servera macka på macka till vilka två forwards det nu blir i första linan (Guter och Sörensen kanske).

Vi ser ett lag som kommer att arbeta hårt och vara jobbigt att möta. Ett lag som är byggt efter de ekonomiska omständigheter vi har att rätta oss efter i Stockholm utan kommundopning, starka lokala företag och "smarta upplägg". Målsättningen måste vara att undvika kval och att lägga grunden för att återetablera DIF som ledande ishockeyförening. Långsiktigt ansvarstagande kräver att inte spendera pengar vi inte har och bygga smart. Hoppas detta håller - det får vi se om ett par månader.
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
Andy

Re: Sv: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första in

Inlägg av Andy »

4.9.5 skrev:
"Enligt mina uppgifter ska DIF hitta samarbete med allsvensk klubb. Och låna ut spelare dit. Därav alla förlängningar. Kan bli Vita Hästen."

Jag tror att Almtuna ligger i det troligas riktning.
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Positiv till alla förlängningar, men mest fundersam kring Falk. Tyckte inte han riktigt håller måttet (ännu) på HA-nivå, hur skall det gå på SHL-nivå då kan man fråga sig? Men är väl tänkt som 7:e - 8:e back.

Också oroad över vad som händer med Norell.

Jocke & Honken är grymt viktiga för det här laget, men det känns lite tveksamt att speciellt Jocke håller i SHL. Möjligtvis som 3:e center. Tror som android att man hoppas väldigt mycket på att Ljungh skall ta än större kliv - vilket jag förvisso tror han har potential att göra.

Dock så är vi nog alla rörande överens om att vi behöver en vass förstalina.
Användarvisningsbild
Jepe

Inlägg av Jepe »

Andy skrev:
4.9.5 skrev:

Jag tror att Almtuna ligger i det troligas riktning.
Samarbetar inte Almtuna och aik? Blir väl iofs svårt nu när båda spelar i HA.
2014-04-07, vad hände?
mb81

Inlägg av mb81 »

jensa öhling skrev:Sjukt att Malmö som inte gick upp har en starkare trupp än oss. Man kan ju undra vad Alvarez tänker. Som det ser ut i dag byter klubbarna plats med varandra till nästa år.
De byter inte plats med några om de vinner serien. De spelar final mot tvåan om shl-plats.

Om man ska vara pessimistisk och antar att vi kommer sist så ska vi möta fjärde bästa lag i allsvenskan efter deras kvalserie. Så lär bli någon av ssk,aik,rögle,bofors,mora,karlskrona. Dessa lag har vi verkligen inte sämre trupp än.
Btw är malmö så gott som klara med sin trupp. De ska mest ha in breddspelare medans vi ska ha in en förstafemma typ.
Dessutom slog väl det lag vi har nu malmö alla matcher utom en gång förra säsongen. Så överskatta inte deras lag av elitserierejects och hyfsade allsvenska lirare.
ciirree

Inlägg av ciirree »

Många som säger "De höll inte i SHL för några år sedan så varför ska dem göra det nu?"

Tänker främst på Honken. Kan det inte vara så att Honken fått en helt annan roll nu än innan. Liknande den han hade hos oss i HA. Han är grym framför mål i PP, dessutom en bra spelare till att döda utvisningar.
Ni som har koll. Vad hade han för roll senast i SHL? Jag kommer inte ihåg alls.
mb81

Inlägg av mb81 »

-daniel- skrev:Positiv till alla förlängningar, men mest fundersam kring Falk. Tyckte inte han riktigt håller måttet (ännu) på HA-nivå, hur skall det gå på SHL-nivå då kan man fråga sig? Men är väl tänkt som 7:e - 8:e back.

Också oroad över vad som händer med Norell.

Jocke & Honken är grymt viktiga för det här laget, men det känns lite tveksamt att speciellt Jocke håller i SHL. Möjligtvis som 3:e center. Tror som android att man hoppas väldigt mycket på att Ljungh skall ta än större kliv - vilket jag förvisso tror han har potential att göra.

Dock så är vi nog alla rörande överens om att vi behöver en vass förstalina.
Vad händer med Norell? Ska han dra över till nordamerika redan?
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Cirre// Tyvärr hade han samma roll i Linköping, bortsett från PP. Just under Säcken förresten. Hade sämst plus/minus i hela Elitserien då.
mb81

Inlägg av mb81 »

jensa öhling skrev:Cirre// Tyvärr hade han samma roll i Linköping, bortsett från PP. Just under Säcken förresten. Hade sämst plus/minus i hela Elitserien då.
Ja han var väl helt slut enligt alla när han kom till oss. Jag ville iaf inte ha honom. Men han motbevisa mig iaf.
Till hans försvar var att han verkar spelat med sjukt mycket skador i lhc.
Låst