Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Millwall
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Millwall »

BOMBOM BOUCHARD skrev:Börja med att sköta er några matcher. Sedan ska ni se att polis och övriga ordningsmän försvinner från arenan en efter en. Kan man dessutom föra en dialog med DIF och polis och på så vis kunna få till förbättringar så är det en påskyndande positiv faktor.
Hur tycker du att det har varit på matcherna sedan det s.k. Skandalderbyt. Lugnt eller stökigt? Tog Ordningsmakten i så att dom sket knäck senaste derbyt? Svaret på den frågan är JA.

Ordningsmakten tar varje chans att trycka ner oss även om vi är skötsamma. Initiativet bör därför komma från deras sida.
Ragge1

Inlägg av Ragge1 »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
Jockmaniac skrev:
Gneblon skrev:
Foreveryoung skrev:
Jockmaniac skrev:Frågan är precis som kall-el säger, varför var det inte lika viktigt att hålla trappen ren på ghnietsidan? Där har vi den väsentliga frågan...
aik markerar nar vakter/polis kliver in pa deras laktare, det gor inte vi. Vi maste halla ihop och visa att de inte ar onskvarda. Om vi bara later dem kora med oss kommer de aldrig sluta.
Alltså på riktigt. Jag blir fan rädd för mänskligheten när folk börjar resonera sådär. Jockemaniac har sagt det vettigaste...
Det är "vårat" eget fel att polisen agerar som dom gör... Visst det finns säkerligen rötägg där också men helt ärligt. Hur jävla svårt skall det vara att följa reglerna som är uppsatta. Jag menar det e ju jäääääävligt märkligt att t.ex. Aktiv sittplats inte råkar ut för alla dessa hemska trakasserier som vissa delar ur klacken råkar ut för. Osv...
Kan meddela att det finns klickar i klacken som heller aldrig råkar i knipa med polisen. Det är alltid samma personer, och bara för att de råkar sitta i JK:s styrelse, eller har Fabriken-tröjor betyder inte det att de är heliga och Guds bästa barn...

Jaa absolut, börja slåss med polisen så är problemet löst. Det är ju ett krig vi kan vinna på sikt :lol: Jesus, vart är samhället på väg!
Ja, man blir verkligen fundersam över vissa människor. Markera mot polisen? Hur då?
Genom regelrätta demonstrationer och samtal? Ja det är jag med på.
Men dessvärre tror jag knappast det är den lösningen dessa individer menar.

Hur tänker dom? Verkar som de sätter sig själva över det regelverk som demokratiskt tagits fram, bara för att de inte håller med eller får som de vill. Fattar de ens själva vilket unket samhälle sådant skapar?
Sedan tror jag en del sätter sin egen person (och "närmaste vänner") högre än laget och övriga fans och ser sig som de sanna allvetarna som har rätt att agera bäst fan dom vill.

Deras ego och självbild lämnar en hel del att önska.

Lösning:
Börja med att sköta er några matcher. Sedan ska ni se att polis och övriga ordningsmän försvinner från arenan en efter en. Kan man dessutom föra en dialog med DIF och polis och på så vis kunna få till förbättringar så är det en påskyndande positiv faktor.
Fortsätt ställa till med skit och det kommer att bli en allt mer övervakad läktarkultur. Och med en hårdare övervakning kommer självfallet allt fler oskyldiga att riskera att bli illa behandlade. Så jävla enkelt är det.

Det positiva är att det är ett fåtal idioter som missköter sig och ställer till med skit.
Det negativa är att det får riktigt stora konsekvenser för alla som sköter sig.
Om jag fick bestämma skulle jag se till att porta dessa "tuffingar" på minst 2 år från alla idrottsarenor. Vid evntuella återfall 5 år. Har de inte lyckats växa till sig efter det är nog hoppet ute och de kan glömma fler tillträden på läktarna.
Det översta du skriver är inget som ännu har hänt, men något du bygger hela ditt inlägg på.
"Börja sköta er några matcher" - Vad fan menar du med det?
Nämn senaste incident på Hovets eller Globens läktare sedan den 22:a december förra året.
Jag vill knappt gå in på den löjeväckande diskussionen om det "ofantliga problemet" att det står människor i gångarna, men varför är det okej att det var mycket folk i mittuppgången på gnagets sida förra derbyt? De verkar bevisligen ha löst problemet mycket bättre.
Polisen ska inte stå på våra läktare, det måste få konsekvenser. På läktaren kommer de alltid hitta saker att ta folk för, precis som skedde i senaste derby (även om orsaken till att de tog folk är väldigt oklar).

Och att Abbe sitter på en post i DIF där han blir förtrodd som den som ska ge info till DIF och polis om hur många OVs som behövs en viss match samtidigt som han äger firman som tillhandahåller tjänsten är inte hållbart!
Bäst i stan!
Användarvisningsbild
Don66-2

Inlägg av Don66-2 »

Att polisen gör ingripanden beror på att det FINNS skit i DIF:s supporterskara! Punkt!!
Att det sedan ingrips random beror givetvis på att de inte har tid/ork/lust att urskilja folk och folk, nåt skit har hänt och sedan går drevet! Att skylla på att gnagarna "får göra som dom vill" är så oerhört barnsligt så jag blir alldeles matt!

Om falangerna ser till att hålla ordning i sina egna led så ska ni se att era "problem" med polisen avtar!
Highwind

Inlägg av Highwind »

Om jag får välja har jag hellre poliser i klacken istället för kriminella (som råkar hålla på samma lag som mig).
Användarvisningsbild
JohanPez
Säsongskort: Ja

Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av JohanPez »

Don66-2 skrev:Att polisen gör ingripanden beror på att det FINNS skit i DIF:s supporterskara! Punkt!!
Att det sedan ingrips random beror givetvis på att de inte har tid/ork/lust att urskilja folk och folk, nåt skit har hänt och sedan går drevet! Att skylla på att gnagarna "får göra som dom vill" är så oerhört barnsligt så jag blir alldeles matt!

Om falangerna ser till att hålla ordning i sina egna led så ska ni se att era "problem" med polisen avtar!
Exakt!
Jag har bekanta som arbetar som vakter både på gnagets och våra matcher och det tråkiga beskedet jag fått är att de rent generellt har lättare med "kamratuppfostran" om jag tillåts använda uttrycket. Att Polisen vid senaste matchen plockade folk slumpmässigt är förmodligen som någon skrev att Polisen satt upp mål att gripa x personer. Det är ju en följd av hur det sett ut tidigare samt det faktum att en gnagare nästan dog(!?). När det gäller den här typen av problem måste man ju se det långsiktigt. Sköter vi oss långsiktigt kommer poliserna backa undan men man måste ha tålamod mer än bara en handfull derbyn innan det ger effekt.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Don66-2 skrev:Att polisen gör ingripanden beror på att det FINNS skit i DIF:s supporterskara! Punkt!!
I alla skaror finns det skit. Jag kan inte se hur det är relevant. De individer som inte sköter sig skall vara föremål för ingripande, ingen annan -- oavsett vilket lag man håller på, klädsel, kön eller något annat.

De rötägg till poliser som har gjort bort sig skall ställas till svars för detta. Om de som drabbats vill "agera" så är det här jag skulle börja.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

Man blir mörkrädd när man bevittnar hur vissa resonerar. Inser ni själva hur det låter? Ett rättssystem som tillämpar metoden "slå först, fråga sen", är knappast ett rättssystem värt namnet! Då har nämligen rättssäkerheten satts ur spel. När man motiverar det faktum att oskyldiga drabbas med att "det är något vi får stå ut med" eller "ett pris man får betala för att komma till bukt med problemen" måste man ha i åtanke att vi vid det laget har hamnat i ett läge där vi accepterar arbiträr straffskipning. Ni vet - sådant som diktaturer sysslar med. Frågan vi då måste ställa oss är: Vill vi ha det så? Om inte - vad gör vi för att sätta stopp för detta? Det är på dessa frågor som utgångspunkten för diskussionen bör ligga.

Och nej, jag föreslår inte att lösningen är att ge snuten på käften...
Användarvisningsbild
Millwall

Inlägg av Millwall »

JohanPez skrev:Att Polisen vid senaste matchen plockade folk slumpmässigt är förmodligen som någon skrev att Polisen satt upp mål att gripa x personer.
Det låter ju rättssäkert och tryggt.

Under Stalins utrensningar så hade NKVD order om att gripa en viss kvot av sabotörer, spioner m.m. Skyldiga eller oskyldiga spelade liksom ingen roll. Samma taktik synes Ordningsmakten ha. Det spelar då ingen roll om vi sköter oss eller inte.

Avlägsna, omhänderta och/eller grip en viss kvot. Det ser bra ut i statistiken och för kärringen Göthblad.
WK4

Inlägg av WK4 »

Tänkte först skriva ett riktigt långt inlägg angående polisen/klacken/säkerhetsarbete men nöjer mig med ett betydligt kortare:

"What we've got here is... failure to communicate."

Till polisen:
Bete er som folk och ge fan i att dundra in med buss i en kö bestående av barnfamiljer, julgranar och vanliga supportrar så att de får kasta sig åt sidan för att slippa hamna under bussen (upplevde jag själv vid ca 17.20, senaste derbyt) så kanske fler tycker att ni gör ett bra jobb och välkomnar er på matcherna istället. Kom ihåg att det är ni som sitter på våldsmonopolet.

Till er som blir provocerade av att det står OV och poliser på klacksektionerna:
Följ de regler och bestämmelser som är uppsatta (de allra flesta av mycket goda skäl) så att polisen och OV inte får någon som helst anledning att ens kliva in i någon situation.
Kom ihåg att det är förbannat jävla korkat och helt kontraproduktivt att börja slåss/diskutera med polis, OV osv. Det enda det leder till är att man själv får på skallen den här gången och att man förlorar frihet nästa gång för att man givit polis, OV osv skäl för att skärpa till det ännu mer.

Tycker man att OV, polis osv behandlar en fel så är det en helt omöjlig fajt att vinna om man tar den direkt. I det läget går det inte att komma någonstans, det är tyvärr bara att se till att ha koll på vem det var så man kan ta det vidare i ett senare skede och till rätt instanser formulerat på ett sätt som gör att man iaf verkar lite vuxen. Kan du inte formulera dig på ett sånt sätt själv? Ta hjälp av någon då.
Puckon som inte kan bete sig och följa regler/lagar, oavsett om de är poliser, OV eller supportrar [sic!], ska bort från matcherna.

Att få polisen och säkerhetsansvariga att lyssna på åsikter/upplevelser och få de att sluta strutsa för de rötägg som finns på deras sidor får vi bara genom att sköta oss innan, under och efter match. Någon annan framkomlig väg finns inte!

Vad ajikå gör eller inte gör på sin sida är fullkomligt jävla ointressant och inte något som man som Djurgårdare ska lägga ner något som helst intresse eller energi på. Det för inte vår klackkultur framåt.

Fan, nu blev det långt ändå!
:mrgreen:
If you're not confused, you're misinformed
Foreveryoung

Inlägg av Foreveryoung »

Alltsa.. Folk har verkar inte ha nagon koll. Ni fragade varfor snutarna inte gar ner pa aiks laktare, jag sa varfor.

DIFhockey verkar ju inte agera alls eller skydda sina suportrar mot overvald och misshandel, fortsatter det sa sa kommer folk borja trottna pa riktigt och vi ar nere pa rattornas publiksiffror och stamning pa laktaren. Snart kommer det bli som derbyt pa Rasunda 2008 pa Hovet/Globen, jag lovar.

Folk skriver i princip "skyll er sjalva om ni pratar med en polis, klart ni blir utkastade. Gor som de sager, sug det ni far i kaften och var glada". Bor vi i javla nordkorea eller?
Användarvisningsbild
seppuko
Kontakt:

Inlägg av seppuko »

Nej, jag tror knappast att vanliga svenssons och barnfamiljer slutar gå på matcherna för att det blir mindre klack och mindre stök på matcherna. aiks publikproblem är ju sittplats, inte klacken. Ska man jämföra saker i sina resonemang bör man ha lite fakta.

Det är väl allmänt känt att vanliga svenssons uppskattar finstämmig klacksång men samtidigt avskyr den bittra eftersmaken som kan bli ibland, med inkastade saker på isen (som hände flertalet gånger förra säsongen, ingen denna?) eller bråk innanför eller utanför arenan. Sen att komma hem och läsa nyheter om folk som blivit misshandlade under samma match man själv bevittnat är inte heller något som behagar en vanlig svensson. Dock är jag övertygad om att man även vet om att problemet är och finns hos båda sidor och uppkommer allt som oftast bara vid ett derby mellan båda två. Så därför har vi det stora problemet ungefär fem matcher per säsong så länge båda lagen befinner sig i samma serie. Så låt oss inte göra problemet större än vad det är till att börja med.

Att polisen gör som dom gör, eller har en kvot som vissa säger tror jag inte riktigt på. Dom kan dock ha en lägre tolerans just på grund av händelserna förra säsongen, och att då käfta mot polisen faller in under den lägre toleransen är inte konstigt. Deras uppdrag är att hålla en säkerhet där, och låt oss komma ihåg att det är vi genom förra året som satte ribban, inte polisen. Vi som inte stod i klacken förra året utan såg det på tv blev helt förfärade. Hade det gått lugnt till hela förra säsongen hade vi inte sett dessa aktioner från polisen idag.

Det man som klackmedlem bör och ska göra framöver är att följa de direktiv som ges av OV och polisen och därmed inte försöka käfta emot. Man är där för att se en match och stötta sitt lag med finstämmig klacksång, inget annat. Det är ett sportevenemang man är på, inte en demonstration mot övermakten.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Fast till sanningen hör att en stor anledning till att sittplatspubliken hittat tillbaka till Djurgårdens matcher är den bra inramning som blivit sen Järnkaminerna & Djurgården Hockey började samarbeta. Således borde DIF Hockey med allra största allvar ta den här kritiken som framförs och försöka stå upp mot myndigheter och poliser och inte svika Järnkaminerna i den här frågan, konsekvensen på sikt blir garanterat att vi kommer sjunka tillbaka publikmässigt om stora delar av klacken försvinner.

Sen tycker jag hela den här frågan är komplicerad som fan; naturligtvis finns det drägg som saboterar men det man hört från senaste derbyt var helt makabert från ordningsmaktens sida. Man skall aldrig, under några som helst konsekvenser, kunna bli utslängd från ett evenemang om man under STÄDADE former vänligen ifrågasätter varför folk kastas ut. Då är något ruttet i förhållningssättet Polis & OV har till det hela.
Användarvisningsbild
Don66-2

Inlägg av Don66-2 »

Men vänta nu...en räka kan räkna ut med arslet att NÅGONTING hände under derbyt, det finns ingen som helst trovärdighet att polisen skulle börja kasta ut folk bara för att dom kände för det! Att det sedan även blev folk som kanske inte var inblandade i händelserna är en annan sak men återigen: Det FINNS en orsak till att detta händer!

Så att börja fjanta med snack som uppror och "återta läktarna" blir bara patetiskt, det är ju just p.g.a. sån mentalitet som sådant här uppstår! Det finns bara ETT sätt att hantera detta: Hålla sig i skinnet och vara på plats för att stödja sitt lag utan tjafs så kommer detta att lösa sig på sikt!
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Don66-2 skrev:Men vänta nu...en räka kan räkna ut med arslet att NÅGONTING hände under derbyt, det finns ingen som helst trovärdighet att polisen skulle börja kasta ut folk bara för att dom kände för det! Att det sedan även blev folk som kanske inte var inblandade i händelserna är en annan sak men återigen: Det FINNS en orsak till att detta händer!
Så du tror på fullaste allvar att JK's ordförande Dan Blomberg var full och hetsig, eller aggressiv mot polisen? Eller att samtliga som hade Fabriken / UCS tröjor på sig inte uppförde sig?

Kom in i matchen.

Finns dock inte en vettig människa som kan förespråka att man skall göra någon slags revolt mot polisen & OV, väljer att ignorera den skiten för det är så jävla patetiskt men att ignorera faktumet att det här inte sköts bra från polisens sida är likväl det ett stort skämt.
Användarvisningsbild
Caveman

Inlägg av Caveman »

Don66-2 skrev:Men vänta nu...en räka kan räkna ut med arslet att NÅGONTING hände under derbyt, det finns ingen som helst trovärdighet att polisen skulle börja kasta ut folk bara för att dom kände för det! Att det sedan även blev folk som kanske inte var inblandade i händelserna är en annan sak men återigen: Det FINNS en orsak till att detta händer!

Så att börja fjanta med snack som uppror och "återta läktarna" blir bara patetiskt, det är ju just p.g.a. sån mentalitet som sådant här uppstår! Det finns bara ETT sätt att hantera detta: Hålla sig i skinnet och vara på plats för att stödja sitt lag utan tjafs så kommer detta att lösa sig på sikt!
Det är skrämmande att läsa vad du skriver.

Sitt på din stol, tyst för fan!
Skriv svar