Silly season 2007/08 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
odburt
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av odburt »

Jag funderade på Jiris kontrakt, det börjar ju inte förrän i slutet av oktober...
Betyder det att vi måste se Liwing eller Ericsson i DIF igen?!?!
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

odburt skrev:Jag funderade på Jiris kontrakt, det börjar ju inte förrän i slutet av oktober...
*

Tror inte det, ledningen sa att dem jobbar hårt på och låna ut dom.
mankan

Inlägg av mankan »

odburt skrev:Jag funderade på Jiris kontrakt, det börjar ju inte förrän i slutet av oktober...
Det var exakt det jag skrev tidigare därför hoppas jag att ledningen värvar två backar även fast kronwall kommer.. Nu märker vi i alla fall att det händer något tror vi får se en värvning alldeles, alldeles snart.
Mankan
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

mankan skrev:
Det var exakt det jag skrev tidigare därför hoppas jag att ledningen värvar två backar även fast kronwall kommer.. Nu märker vi i alla fall att det händer något tror vi får se en värvning alldeles, alldeles snart.
Det är kanske tänkt att dom ska kolla vilka av Persson eller Eklund som håller bäst?

Men dem kan ju floppa sönder så, skulle inte varit fel med 2 backar.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Börjar bli lite fundersam på Kronwall. Ledningen gick ju ut med och sa att de ville ha två backar ( 1 kvar iom Jiris påskrift ) som kan spela både offensivt och defensivt. Kronwall känns som en dunderdefensiv back tillika inte direkt bra med puck. Känns som att vi redan har ett överflöd av den typen av backar. Det vi behöver ha är mer spelande backar som har lite fart. Därför säger jag nej tack till Kronwall då han inte är den typen av spelare som vi behöver. Vill inte ha en säsong till då vi helt saknar vettiga alternativ från blå i PP. Vill med andra ord ha in en högerfattad back med lite känsla i handlederna.

Om vi däremot skulle kunna få Kronwall plus en back som kan "spela" hockey ser jag inget fel med att signa honom. Inte minst då det dröjer 15 matcher innan Jiri kan få börja spela.

Nej tack till kronwall, om vi inte kan kombinera hans namnunderskrift med den backtyp som vi saknar.
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

Kall-El skrev:Börjar bli lite fundersam på Kronwall. Ledningen gick ju ut med och sa att de ville ha två backar ( 1 kvar iom Jiris påskrift ) som kan spela både offensivt och defensivt. Kronwall känns som en dunderdefensiv back tillika inte direkt bra med puck. Känns som att vi redan har ett överflöd av den typen av backar. Det vi behöver ha är mer spelande backar som har lite fart. Därför säger jag nej tack till Kronwall då han inte är den typen av spelare som vi behöver. Vill inte ha en säsong till då vi helt saknar vettiga alternativ från blå i PP. Vill med andra ord ha in en högerfattad back med lite känsla i handlederna.

Om vi däremot skulle kunna få Kronwall plus en back som kan "spela" hockey ser jag inget fel med att signa honom. Inte minst då det dröjer 15 matcher innan Jiri kan få börja spela.

Nej tack till kronwall, om vi inte kan kombinera hans namnunderskrift med den backtyp som vi saknar.
Kronwall är hur välkommen som helst, skit i om han inte är en spelande back. Det är bra att styrelsen försöker signa honom, backarna ser riktigt tunna ut, vem tackar nej till duktige Staffan?
Användarvisningsbild
Bladman
Säsongskort: Ja

Inlägg av Bladman »

stolpskott skrev:
Kall-El skrev:Börjar bli lite fundersam på Kronwall. Ledningen gick ju ut med och sa att de ville ha två backar ( 1 kvar iom Jiris påskrift ) som kan spela både offensivt och defensivt. Kronwall känns som en dunderdefensiv back tillika inte direkt bra med puck. Känns som att vi redan har ett överflöd av den typen av backar. Det vi behöver ha är mer spelande backar som har lite fart. Därför säger jag nej tack till Kronwall då han inte är den typen av spelare som vi behöver. Vill inte ha en säsong till då vi helt saknar vettiga alternativ från blå i PP. Vill med andra ord ha in en högerfattad back med lite känsla i handlederna.

Kronwall är hur välkommen som helst, skit i om han inte är en spelande back. Det är bra att styrelsen försöker signa honom, backarna ser riktigt tunna ut, vem tackar nej till duktige Staffan?
Det beror ju lite på vad man får välja på!
Djurgår'n tills jag dör!
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Ofta gör man det felet när man värvar att man bara ser till spelarens namn och meriter, inte lika mycket på om han är en spelartyp som man saknar.

I fallet Staffan Kronwall känns detta klockrehnt. Kronwall hade varit en kanonersättare om Ronnie valt att läggga av eller om vi inte förlängt med Timmy t ex. Vi snackar alltså här om en back som har defensiven som signum. Visst han är betydligt bättre än Liwing / Ericsson är, men är han verkligen den typ av spelare som laget skulle må bäst av att få in?

Jag tror att svaret på den frågan är nej. Vi behöver få in en spelare av Kronwalls kvalité men kvaliteerna skall ligga på den offensiva delen inte på den defensiva. Tror knappast att Kronwall kan leda ett PP från blå, däremot är han nyttig i boxplay, men i denna spelform har vi redan andra pjäser, kanske inte lika bra som Kronwall, men de funkar.

Av detta följer att vi borde se oss om efter en mer spelande back. Det kanske kunde gå och snacka med "Sudden-finansiärerna", de kanske kunde tänka sig att hosta upp de pengar som behövs för att hem Kronwall så kan styrelsen leta vidare efter den där spelande backen.

Ärligt tror jag dessutom att vi skulle behöva både kronwall och en back till av klass. Inte minst då Jiri missar första 15 matcherna.
Pepp91

Inlägg av Pepp91 »

Kall-El skrev:Ofta gör man det felet när man värvar att man bara ser till spelarens namn och meriter, inte lika mycket på om han är en spelartyp som man saknar.

I fallet Staffan Kronwall känns detta klockrehnt. Kronwall hade varit en kanonersättare om Ronnie valt att läggga av eller om vi inte förlängt med Timmy t ex. Vi snackar alltså här om en back som har defensiven som signum. Visst han är betydligt bättre än Liwing / Ericsson är, men är han verkligen den typ av spelare som laget skulle må bäst av att få in?

Jag tror att svaret på den frågan är nej. Vi behöver få in en spelare av Kronwalls kvalité men kvaliteerna skall ligga på den offensiva delen inte på den defensiva. Tror knappast att Kronwall kan leda ett PP från blå, däremot är han nyttig i boxplay, men i denna spelform har vi redan andra pjäser, kanske inte lika bra som Kronwall, men de funkar.

Av detta följer att vi borde se oss om efter en mer spelande back. Det kanske kunde gå och snacka med "Sudden-finansiärerna", de kanske kunde tänka sig att hosta upp de pengar som behövs för att hem Kronwall så kan styrelsen leta vidare efter den där spelande backen.

Ärligt tror jag dessutom att vi skulle behöva både kronwall och en back till av klass. Inte minst då Jiri missar första 15 matcherna.
Men det gick väl lite lösa rykten om att vi också hade kontakt med en hyffsat bra spelande back från SM-liga, hur mycket man ska tro på dem låter jag vara osagt, men han skulle tydligen vara högerskytt och väldigt bra från blåa linjen. Schneider verkar det vara tal om och han tillsammans med Kronwall skulle kunna fungera bra och får man båda dessa herrar så blir det nog utan tvekan en slutspels-plats på våren nästa år. Förutsatt att Linkan och resten av våra forwards samt de andra håller sig skadefria....
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Om nu det där lösa ryktet om backen från finska ligan stämmer är det helt klart en spelare som laget DIF skulle ha större nytta av. Vi har inte haft en bra PP-back sedan lock-out säsongen om man skall vara lite elak och detta måste man ha om man vill nå minsta framgång.
Användarvisningsbild
Drutten

Inlägg av Drutten »

Vad ska vi med en duktig pp-back till om vi inte kan hålla tätt bakåt? Det är INTE fel att stärka upp defensiven för vår del som det ser ut nu. Vi släppte in alldeles för mycket mål förra säsongen.

Dessutom tror jag inte heller att Kronwall är direkt dålig i PP....
Ingen seger utan offer
isolerad

Inlägg av isolerad »

Drutten skrev:Vad ska vi med en duktig pp-back till om vi inte kan hålla tätt bakåt? Det är INTE fel att stärka upp defensiven för vår del som det ser ut nu. Vi släppte in alldeles för mycket mål förra säsongen.
Det där har du fått om bakfoten. Vi släppte inte alls in för mycket mål förra säsongen. Vi släppte bara in 146 puckar. Däremot gjorde vi alldeles för få mål.
Tex släppte vi in tre mål mer än FBK som vann serien, men å andra sidan gjorde dom 51 mål mer. Därför kom dom etta och inte vi.

Hv som kom två släppte in 150 mål, dvs fler än oss. Och ändå kom de tvåa.
i
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Drutten skrev:Vad ska vi med en duktig pp-back till om vi inte kan hålla tätt bakåt? Det är INTE fel att stärka upp defensiven för vår del som det ser ut nu. Vi släppte in alldeles för mycket mål förra säsongen.

Dessutom tror jag inte heller att Kronwall är direkt dålig i PP....
Alldeles för många vet jag inte om jag kan hålla med om. Vi hamnade på en femteplats i insläppta mål och det är inte direkt fy skam. HV hade fler insläppta mål men hamnade två i grundserien. Offensiv back som kan kötta puckar på mål i PP? Ja, tack!
pekka21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av pekka21 »

Det skulle inte vara helt fel att få in en back som är bra i PP men ingen katastof heller, som jag ser det så finns det i dagsläget tre stycken backar som är aktuella för PP: Marusak, Johansson och Frylèn spelare som Oscar Eklund och Dennis Persson vet jag inte hur dem skulle fungera i ett PP men det kanske skulle passa perfekt.
"Det känns skitkul. Det finns inget roligare lag att spela i än Djurgården. Jag är Djurgårdare sedan födseln." - Sagt av Niklas Andersson
Användarvisningsbild
Drutten

Inlägg av Drutten »

isolerad skrev:
Det där har du fått om bakfoten. Vi släppte inte alls in för mycket mål förra säsongen. Vi släppte bara in 146 puckar. Däremot gjorde vi alldeles för få mål.
Tex släppte vi in tre mål mer än FBK som vann serien, men å andra sidan gjorde dom 51 mål mer. Därför kom dom etta och inte vi.

Hv som kom två släppte in 150 mål, dvs fler än oss. Och ändå kom de tvåa.
Ok, statistiken ljuger ju inte, det har du rätt i. Min åsikt är ändå att vi ska bygga ett lag med en stark defensiv. Det kommer vi långt på, och det är också ett måste då våra forwards inte producerar lika mycket mål som motståndarna. Defensiv hockey är trist, men i längden brukar man vinna på det. Iallafall resultatmässigt.
Ingen seger utan offer
Skriv svar