HA 22/23: Södertälje - Djurgårdens IF 30/9

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Manijock
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Manijock »

:wink:
Jim Morrison skrev: 2022-10-01 11:02:38
Manijock skrev: 2022-10-01 06:55:40 [media][/media]
SirDIFalot skrev: 2022-09-30 21:48:15
DIF_Soldier skrev: 2022-09-30 20:20:56 Vilken JÄVLA match han gör, JOHAN ALM!

Gå och lägg dig Morrison
Jag måste säga att jag har svårt att förstå dom här hyllningarna. Visst var det en OK debut, men han tappade pucken till ett friläge, och misslyckades att rensa ur egen zon ett par gånger vilket ledde till förlängda SSK-anfall. Sånt brukar det inte ses mellan fingrarna med här på forumet. Jag tyckte han var bra i boxplay men inte särskilt i 5v5. Men folk pratar om det som att det var en insats vi knappt sett tidigare. Men vissa sa ju samma sak om Stefan Warg första matcherna.
Tror iof att du hellre skulle lägga pungen i en vitlökspress än att hylla en spelartyp du på förhand bestämt att du ogillar. Jagar stats och kollar genom matchen hela natten om det krävs för att hitta någon svaghet att ta upp.

Envishet kan vara charmigt men ödmjukhet likaså. Kan inte blunda för Alms smått ofattbara matchdag heller. Sen matchas mest på isen som avslutning. Han kanske floppar senare, men nu är det bara att lyfta på hatten.
Ödmjukhet är ju annars ditt främsta kännetecken :wink:
Jobbar faktiskt med det :lol: Inte sen med att framhäva min lilla hackkyckling Ytterell igår exempelvis.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

Manijock skrev: 2022-10-01 06:55:40 [media][/media]
SirDIFalot skrev: 2022-09-30 21:48:15
DIF_Soldier skrev: 2022-09-30 20:20:56 Vilken JÄVLA match han gör, JOHAN ALM!

Gå och lägg dig Morrison
Jag måste säga att jag har svårt att förstå dom här hyllningarna. Visst var det en OK debut, men han tappade pucken till ett friläge, och misslyckades att rensa ur egen zon ett par gånger vilket ledde till förlängda SSK-anfall. Sånt brukar det inte ses mellan fingrarna med här på forumet. Jag tyckte han var bra i boxplay men inte särskilt i 5v5. Men folk pratar om det som att det var en insats vi knappt sett tidigare. Men vissa sa ju samma sak om Stefan Warg första matcherna.
Tror iof att du hellre skulle lägga pungen i en vitlökspress än att hylla en spelartyp du på förhand bestämt att du ogillar. Jagar stats och kollar genom matchen hela natten om det krävs för att hitta någon svaghet att ta upp.

Envishet kan vara charmigt men ödmjukhet likaså. Kan inte blunda för Alms smått ofattbara matchdag heller. Sen matchas mest på isen som avslutning. Han kanske floppar senare, men nu är det bara att lyfta på hatten.
Jättekonstig bild av mig. Det finns jättemånga duktiga defensiva backar som inte bidrar så mycket offensivt alls. Han kanske blir jättebra på den här nivån. Men jag håller inte med om att det var en wow-debut.
Expert.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Matcher avgörs i special teams.

Kan vi bli något bättre i spelet 5 mot 5 blir vi svåra att hålla från förstaplatsen.

Jim, vad säger statistiken?
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2022-10-01 19:35:26 Matcher avgörs i special teams.

Kan vi bli något bättre i spelet 5 mot 5 blir vi svåra att hålla från förstaplatsen.

Riktigt bra offensiv, riktigt dålig defensiv, typ. Har hög xG men också hög xGA (expected goals för och emot) Kanske ligger i linje med hur lagbygget ser ut just nu. Men vi släpper fortfarande till alldeles för många avslut i egen skottsektor. Mest i serien faktiskt.

Men vi ska vara som bäst i slutspelet så finns tid att tighta till.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

SirDIFalot skrev: 2022-10-01 17:29:20 Men jag håller inte med om att det var en wow-debut.
Tror ingen har hävdat att han var fläckfri. Poängen du missar är att han gör det han gör med de förutsättningarna han går in i matchen med, dels under dagen som var och dels att han inte spelat på evigheter. Med de faktorerna i åtanke är det en väldigt bra debut av Alm.

Själv efter en flytt så vill jag sova i fem veckor obrutet, än mindre spela 21 minuter hockey dessutom merparten shorthanded
Säg den glädje som varar
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Jim Morrison skrev: 2022-10-01 20:31:15

Riktigt bra offensiv, riktigt dålig defensiv, typ. Har hög xG men också hög xGA (expected goals för och emot) Kanske ligger i linje med hur lagbygget ser ut just nu. Men vi släpper fortfarande till alldeles för många avslut i egen skottsektor. Mest i serien faktiskt.

Säger inte emot för det är så det ser ut också.
Men räknas inte special teams in i xGA? Vi har spelat ett par 5v3or och har väl även spelat två stycken 5 min i numerärt underläge? Förstår om det jämnar ut sig men på så här kort tid kan inte det sabba statsen lite?
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Tack för info.
Jag vet att du inte riktigt gillar hopsättningen av vårt försvar.
Kan väl egentligen inte argumentera emot.
Men med Alm, Elliott, Schilling in borde ju vår defensiv förbättras en hel del får vi hoppas.
Även offensiven borde rimligtvis få sig en boost.

.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2022-10-02 06:58:26

Tack för info.
Men med Alm, Elliott, Schilling in borde ju vår defensiv förbättras en hel del får vi hoppas.

.
Ja alltså, på pappret är vår backuppsättning när alla är på plats bäst i ligan. Men det som oroar mig är att det sett rätt snarlikt ut i flera år nu oavsett vilka backar eller lag vi har. Så det tyder snarare på ett systemfel där vi står fel i positionerna och tillåter väldigt mycket skott i egen skottsektor. Så vem vet.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Jim Morrison skrev: 2022-10-03 08:17:31

Tack för info.

.
Ja alltså, på pappret är vår backuppsättning när alla är på plats bäst i ligan. Men det som oroar mig är att det sett rätt snarlikt ut i flera år nu oavsett vilka backar eller lag vi har. Så det tyder snarare på ett systemfel där vi står fel i positionerna och tillåter väldigt mycket skott i egen skottsektor. Så vem vet.
Jag håller med, och det är ju rätt märkligt? Hur kan det leva kvar så länge när man bytt alla personer som sitter på det ansvarsområdet. Förstår inte.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Jim Morrison skrev: 2022-10-03 08:17:31

Tack för info.

.
Intressant, det där har jag tänkt på också. Inte just kanske det ordet, men att det "sitter i väggarna".
Kolla bara på hur snabbt och bra Skellefteå spelar under Robbans ledning. Tittar man tillbaka så har flertalet tränare passerat genom Skellefteå och de har ändå spelat rätt lika....och tyvärr rätt bra.

Vi gick ju bort oss ifjol med det tränarvalet, men det känns som att vi behöver få tillbaka ett "DNA".
Om jag får önska så vore ju ett DNA a la Thomas Eriksson att föredra.
Exempelvis att aldrig tillåta 2 raka förluster. Vinna varenda jävla byte.
Tät defensiv och en fantasifull offensiv. :D

Men jag ska ge Fagervall och Ragge ett par veckor till att få rejäl ordning på spelet.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2022-10-03 11:39:30 Intressant, det där har jag tänkt på också. Inte just kanske det ordet, men att det "sitter i väggarna".
Kolla bara på hur snabbt och bra Skellefteå spelar under Robbans ledning. Tittar man tillbaka så har flertalet tränare passerat genom Skellefteå och de har ändå spelat rätt lika....och tyvärr rätt bra.

Vi gick ju bort oss ifjol med det tränarvalet, men det känns som att vi behöver få tillbaka ett "DNA".

Men jag ska ge Fagervall och Ragge ett par veckor till att få rejäl ordning på spelet.
Den senaste gången vi faktiskt var bra var när Thomas var ansvarig över spelidén och lite senare när Robban styrde rodret mer efter Thomas. Sedan, vad jag förstår, tog Jocke över mer och mer och petade i spelidén och sedan dess har det inte sett bra ut. Då ledsnade Robban och lämnade eftersom han inte var huvudtränare med något att säga till om längre till skillnad när han tillsammans med Thomas tog fram spelidén. Så att det sitter i väggarna stämmer väl till viss del, i alla fall dom senaste åren.

Se bara på Robban respektive Thomas i SAIK och Leksand nu.

En konkret sak som vi faktiskt kan ändra på direkt som kan ge omededelbara resultat är att ta bort överbelastning på puckbärare i egen zon vilket olyckligtvis flyttar ned center till rundeln och lämnar en ensam FW framför mål samt en väldans massa yta.
Praetori

Inlägg av Praetori »

Nattuggla_ skrev: 2022-10-03 11:25:07
Jim Morrison skrev: 2022-10-03 08:17:31 Ja alltså, på pappret är vår backuppsättning när alla är på plats bäst i ligan. Men det som oroar mig är att det sett rätt snarlikt ut i flera år nu oavsett vilka backar eller lag vi har. Så det tyder snarare på ett systemfel där vi står fel i positionerna och tillåter väldigt mycket skott i egen skottsektor. Så vem vet.
Jag håller med, och det är ju rätt märkligt? Hur kan det leva kvar så länge när man bytt alla personer som sitter på det ansvarsområdet. Förstår inte.
Jag tror spelsystemet (och sättet vi lär ut det på) inbjuder motståndarna till de ytorna vid minsta miss från spelarna. Det bollades lite i en annan tråd tidigare.
När det "funkar" så funkar det men så fort vi går bort oss det minsta så finns det en inbyggd riskfaktor.
På juniornivå har vi ju med alla fina placeringar kvitto på att föreningen inte är helt fel ute (eftersom det är typ samma) men när tempot går upp och tajmingen svårare kanske vi helt enkelt inte har spelarmaterialet som klarar av att sätta det felfritt över 60min och då blir vi sårbara när motståndarna är vuxna elitspelare som kan utnyttja det som bjuds.

Jag tror inte man ska ändra för mycket heller eftersom det riskerar att göra hela modellen otydlig (hej Barry Smith) och jag tycker mig se "Ragge" tendenser att vi nu försöker börja i rätt ända. Räknar in ordentligt först och ser till att alla är med på banan och först därefter försöka överbelasta. Om det skiter sig så faller man tillbaka och börjar om men det där kommer kräva kontinuitet och gnugg för att få disciplin på och jag förväntar mig att få se fler "obegripliga" släpp i skottsektorn framöver.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Jim Morrison skrev: 2022-10-03 11:44:27
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2022-10-03 11:39:30 Intressant, det där har jag tänkt på också. Inte just kanske det ordet, men att det "sitter i väggarna".

Den senaste gången vi faktiskt var bra var när Thomas var ansvarig över spelidén och lite senare när Robban styrde rodret mer efter Thomas. Sedan, vad jag förstår, tog Jocke över mer och mer och petade i spelidén och sedan dess har det inte sett bra ut. Då ledsnade Robban och lämnade eftersom han inte var huvudtränare med något att säga till om längre till skillnad när han tillsammans med Thomas tog fram spelidén. Så att det sitter i väggarna stämmer väl till viss del, i alla fall dom senaste åren.

Se bara på Robban respektive Thomas i SAIK och Leksand nu.

En konkret sak som vi faktiskt kan ändra på direkt som kan ge omededelbara resultat är att ta bort överbelastning på puckbärare i egen zon vilket olyckligtvis flyttar ned center till rundeln och lämnar en ensam FW framför mål samt en väldans massa yta.
Klok analys. Samtidigt lite oroande. Vem håller i spelidén nu? Gör tränarna som de vill? Hur stort inflytande har KG (gissar lite på spelet)?
Hur stor nytta gör Tobias Pehrsson? Har väl fått ett par år på sig att påverka.

Enda gången man ska överbelasta är ju när man vinner puck. Eller så pass ofta att man vinner på det i längden. Och just nu förlorar vi bevisligen mer på det än vad vi vinner.
Bygger ju på backar som kan sätta stopp i spelet och att ha kloka centrar som tidigt kan dra rätt slutsats ifall man ska kliva på eller säkra upp slottet.
Praetori

Inlägg av Praetori »

Jim Morrison skrev: 2022-10-03 11:44:27 En konkret sak som vi faktiskt kan ändra på direkt som kan ge omededelbara resultat är att ta bort överbelastning på puckbärare i egen zon vilket olyckligtvis flyttar ned center till rundeln och lämnar en ensam FW framför mål samt en väldans massa yta.
Det är ju lite hybrisvarning att ha ett defensivsystem som kanske hör hemma i SHL-toppen (med tillhörande toppbackar) när man lirar i Allsvenskan. Men det är så otroligt mycket i övrigt som bygger på samma principer och pedagogik i spelmodellen redan från juniornivå.
Jag tycker definitivt vi skall fortsätta med grunden men det behöver skruvas lite på "när" vi skall överbelasta och när vi inte skall göra det och gnugga och det känns som att Ragge har precis alla erfarenheter för att få det att funka (i teorin iaf).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Videll har inte kunnat träna efter matchen mot oss. Underbart, hårda DIF.

https://hockeynews.se/articles/25847/
Säg den glädje som varar
Skriv svar