Säsongen 17/18

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 17/18

Inlägg av -daniel- »

Senast jag kollade så var det vinster, dvs göra fler mål än motståndarna, som gav poäng och inget annat. Men det kanske är för banalt i tider av corsi och andra fina uttryck att gå på insamlade poäng...man kanske skulle skriva om regelböckerna och istället räkna skott-i-farliga-sektorn, alternativt puckinnehav-i-motståndarzonen som den enskilt avgörande faktorn för ett lags placering...?

Att ta hjälp av statistik är naturligtvis intressant, men låt det aldrig gå till överdrift. I vissa fall har det uppenbarligen gått till överdrift.
Användarvisningsbild
Think if...
Kontakt:

Inlägg av Think if... »

Med tanke på att tabellen allt som oftast haltar betänkligt så ljuger den hela tiden.

Men visst är väl den stora skillnaden denna säsong jmf förra, att vi inte fastnar i uppspelen fr egen zon. Jag tappade håret i början av förra säsongen. Nu finns det vägar och idéer ut ur zon vilket gör att omställningarna resulterar i mål och chanser.
Using Tapatalk
Användarvisningsbild
android

Säsongen 17/18

Inlägg av android »

Själv blickar jag bara nedåt. Livsfarligt att glädja sig åt vinster anser jag. Matchen mot Växjö blir en vattendelare utav sällan skådat slag. Torsk där och det kan gå hur som helst resten av säsongen.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:Senast jag kollade så var det vinster, dvs göra fler mål än motståndarna, som gav poäng och inget annat. Men det kanske är för banalt i tider av corsi och andra fina uttryck att gå på insamlade poäng...man kanske skulle skriva om regelböckerna och istället räkna skott-i-farliga-sektorn, alternativt puckinnehav-i-motståndarzonen som den enskilt avgörande faktorn för ett lags placering...?

Att ta hjälp av statistik är naturligtvis intressant, men låt det aldrig gå till överdrift. I vissa fall har det uppenbarligen gått till överdrift.
Fast vad hade ovanstående med statistik att göra?
Expert.
Praetori

Inlägg av Praetori »

SirDIFalot skrev: Jag är av åsikten att en tabell kan absolut ljuga. Var FBK seriens bästa lag när dom hade ett fast grepp om förstaplatsen i inledningen av säsongen? Tveksamt. Har Frölunda varit tionde bästa laget i serien? Nej.

Att en tabell aldrig ljuger är en gammal myt som borde slagits sönder för länge sedan.
Jag håller med om det generella påståendet men det var inte vad jag avsåg utan att tabellen inte ljuger om oss. Det finns ett par lag som överpresterat och ett par som inte fått ordning förrän på sistone (Skellefteå och Frölunda främst) men topp 4 har vi minst kapacitet till. Jag tippade laget som etta eller tvåa innan säsongen drog igång när kedjor och spelidé började utkristallisera sig och även om det kanske var lite väl positivt så tror jag vi landar bland topp 4 till våren.

Kaffe kommer tappa i tabellen och SAIK och Fisk kommer klättra, möjligen åtföljda av HV. Malmö blir spännande men jag tror inte de är riktigt där i redan i år.

Robban&Co har nycklarna till trasslet under förra säsongen och bortsett från PP så är man på rätt väg utvecklingsmässigt på precis alla plan med spelare som på allvar börjat komma in i spelsystemet men en del nyförvärv och kedjor som inte satt sig ännu. När det klickar i som det skall så trycker vi ner lag som SAIK, FBK och även Växjö på ett imponerande sätt även om det inte håller i 60min. Grundfysiken och fysträningarna är av enorma proportioner (och gubbarna har sammanhållning och moral att faktiskt jobba på det, vissa som Högga som tom kör extra med egen tränare) så grabbarna kommer bara bli bättre och orka lyfta upp det höga presspelet längre och längre när det taktiska sitter.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev:
-daniel- skrev:Senast jag kollade så var det vinster, dvs göra fler mål än motståndarna, som gav poäng och inget annat. Men det kanske är för banalt i tider av corsi och andra fina uttryck att gå på insamlade poäng...man kanske skulle skriva om regelböckerna och istället räkna skott-i-farliga-sektorn, alternativt puckinnehav-i-motståndarzonen som den enskilt avgörande faktorn för ett lags placering...?

Typ allt?
Praetori

Inlägg av Praetori »

Petter Carnbro på http://hockeynews.se/articles/1034/ körde en liten analys igår.
Jag håller med om det mesta förutom tramset om målvakterna. Det är inte Adam och Jocke som överpresterar utan försvarsspelet som jobbar föredömligt.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:
SirDIFalot skrev:

Typ allt?
Att separera prestation från resultatet? Visst kan väl statistik vara ett hjälpmedel för det men inget man behöver använda om man inte vill.
Expert.
Användarvisningsbild
DRC

Inlägg av DRC »

SirDIFalot skrev:
Praetori skrev:
SirDIFalot skrev:
android skrev:
SirDIFalot skrev:Jag tycker det är oerhört viktigt att separera prestation från resultat. Livsfarligt om man har ansvariga som gömmer sig bakom citat som "vi hittar vägar att vinna" och blundar för att det finns saker som måste förbättra för att man råkar ha stolpe in eller målvaktsspel som peakar under en period.
Vad tycker du om säsongen då? Prestation kontra resultat?
Jag har inte sett dom andra lagen tillräckligt för att ställa det i jämförelse med tabellplacering. Men vi har väl kanske fått ut lite mer än vi borde. Precis som att vi ifjol vid samma tidpunkt hade fått ut mindre än vi borde. Stora skillnaden är väl målvaktsspelet som högst troligtvis har hållit en nivå som inte kommer fortsätta. Sen kan vi förstås inte förvänta oss samma poängutdelning om vi fortsätter vara så dåliga i PP. Men 5v5 tycker jag oftast vi är starkare än motståndarna.
Tabellen ljuger inte. När spelidén sitter så är vi förtjusande bra, utklassning i långa stunder mot några av SHLs bästa formationer. Andra gånger ser det inte lika vasst ut men försvaret är mestadels redigt även när vi spelar som dasslock. Visst finns det saker att förbättra, det finns det alltid men detta lag är ljusår bättre än förra året och om folk får vara friska och hela så känns det som att det kan bli en rolig vår.
Jag är av åsikten att en tabell kan absolut ljuga. Var FBK seriens bästa lag när dom hade ett fast grepp om förstaplatsen i inledningen av säsongen? Tveksamt. Har Frölunda varit tionde bästa laget i serien? Nej.

Att en tabell aldrig ljuger är en gammal myt som borde slagits sönder för länge sedan.
Precis som att vikten av att vinna tekningar också är en myt?

Det var ngn unfancy stats-Elvis i Cmores podd som förra året i princip förde i bevis att tabellen efter 10 omgångar +/- 2 placeringar, undantaget en klättrare och en dalare, typ är sluttabellen.

Jag är helt för att hålla separat bok över prestation med tex Corsi. Men när dagen är slut så är det W:n som räknas.
Användarvisningsbild
DRC

Inlägg av DRC »

android skrev:Själv blickar jag bara nedåt. Livsfarligt att glädja sig åt vinster anser jag. Matchen mot Växjö blir en vattendelare utav sällan skådat slag. Torsk där och det kan gå hur som helst resten av säsongen.
Högmod är en av dödssynderna.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

http://backistankar.blogspot.se/2016/10 ... gnall.html

Det här inlägget skrev Per Bäckman när Karlskrona toppade serien förra säsongen. Tabellen ljuger inte? Give me a break.

Däremot är vi ett lag som spelar bra och förtjänar väl att ligga där vi ligger i runda slag. Behöver bara få in någon som kan lösa PP. Och nej, då snackar jag inte om en ny tränare istället för Musse.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
DRC

Inlägg av DRC »

Jim Morrison skrev:http://backistankar.blogspot.se/2016/10 ... gnall.html

Det här inlägget skrev Per Bäckman när Karlskrona toppade serien förra säsongen. Tabellen ljuger inte? Give me a break.

Däremot är vi ett lag som spelar bra och förtjänar väl att ligga där vi ligger i runda slag. Behöver bara få in någon som kan lösa PP. Och nej, då snackar jag inte om en ny tränare istället för Musse.
#Skillz?
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

DRC skrev:
Jim Morrison skrev:http://backistankar.blogspot.se/2016/10 ... gnall.html

#Skillz?
Skillz.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
AlltidoavsettDIF

Inlägg av AlltidoavsettDIF »

Att jämföra oss med kåhåkå ifjol är som att påstå att hund och katt är av samma ras. Karlskrona hade en helt galen effektivitet samt räddningsprocent. Det enda som talar emot är defensivt att Adam helt plötsligt blir mänsklig igen.
Praetori

Inlägg av Praetori »

daaviid skrev:
Praetori skrev:
daaviid skrev:Nu kan man börja att snacka parodi. SHL's kappvändande regelnissar kan ju bara dra något gammalt över sig.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... nformerats
Det är nog snarare på förekommen anledning. Vårat bortdömda mål blev ju en snackis. Man kanske snarare skall se det som något positivt att SHL faktiskt kan ta till sig av kritik och ändra direktiven.
Sant, men det ser ändå inte bra ut. Dom skämmer ut sig på ett sätt, men jag håller med om att det ska vara mål.
Skellefteås utbrott verkar ju som jag misstänkte vara ett hederligt SAIK-frispel:
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... nformerade
Skriv svar