Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse
Re: Djurgårdens ekonomi
Det är helt enkelt för jävligt. Som du säger, att dom inte lär sig!
Trodde man skulle få slippa krisrubriker angående ekonomin i alla fall. Jag tror inte vi överlever en resa till med budgetlag efter budgetlag.
Att budgeten är sprängd till spelare som heter Lassen och Widing är också irriterande. Widing kanske man inte kan kalla felvärvning, utom när man har facit i handen. Dock kan man ju fråga sig om han var värd 300 000 i månaden från början.
Att tro att vi kan värva ihop ett SM-guldslag är ju helt fel. Vi måste bygga vårat lag på intensiva spelartyper, kemi i laget och spelare med hjärta för klubben. Samt spetsspelare. Detta spetsspelare måste ju vara otroligt bra scoutade. Så verkar ju inte fallet ha varit i år.
Trodde man skulle få slippa krisrubriker angående ekonomin i alla fall. Jag tror inte vi överlever en resa till med budgetlag efter budgetlag.
Att budgeten är sprängd till spelare som heter Lassen och Widing är också irriterande. Widing kanske man inte kan kalla felvärvning, utom när man har facit i handen. Dock kan man ju fråga sig om han var värd 300 000 i månaden från början.
Att tro att vi kan värva ihop ett SM-guldslag är ju helt fel. Vi måste bygga vårat lag på intensiva spelartyper, kemi i laget och spelare med hjärta för klubben. Samt spetsspelare. Detta spetsspelare måste ju vara otroligt bra scoutade. Så verkar ju inte fallet ha varit i år.
Född till sportchef.
Nu är detta lite tudelat vilken tråd det ska in i men eftersom allt i slutändan handlar om pengar så passar det här =)
Iaf 4/5 av ev en säsongs värvningar borde uppfylla kraven som ledningen har, födda kring sthlm. hjärta för laget m.m. Håller man på dom principerna så är jag rätt säker på att det blir billigare än att ta in utomstående legoknektar. Problemet var nog dock att vi redan förra och förr förra året hade det problematiskt på sista raden i årsredovisningen och inte ens då var spelartruppen så jäkla dyr. Vi kan skylla alla dar i veckan på att vi inte äger arenan men då det är så det är så får vi rätta oss efter våra intäkter och sänka de rörliga kostnaderna ännu mer.
Hörde om ett lag i AS i fotboll som prognostiserade sina intäkter (läs publiksnittet) efter hur mycket kostnader dom hade. Tror att detta är väldigt vanligt men säg det stora företag som gör så? Tror de flesta prognostiserar sina kostnader efter förväntade intäkter.
Iaf 4/5 av ev en säsongs värvningar borde uppfylla kraven som ledningen har, födda kring sthlm. hjärta för laget m.m. Håller man på dom principerna så är jag rätt säker på att det blir billigare än att ta in utomstående legoknektar. Problemet var nog dock att vi redan förra och förr förra året hade det problematiskt på sista raden i årsredovisningen och inte ens då var spelartruppen så jäkla dyr. Vi kan skylla alla dar i veckan på att vi inte äger arenan men då det är så det är så får vi rätta oss efter våra intäkter och sänka de rörliga kostnaderna ännu mer.
Hörde om ett lag i AS i fotboll som prognostiserade sina intäkter (läs publiksnittet) efter hur mycket kostnader dom hade. Tror att detta är väldigt vanligt men säg det stora företag som gör så? Tror de flesta prognostiserar sina kostnader efter förväntade intäkter.
Driver eget företag med fem (inklusive jag) på lönelistan och DIF:s bugdetteringsprocess är felaktig i grunden baserat på det jag ser utifrån (jag är ingen insider i DIF). De flesta företag som budgeterar på det sättet som DIF verkar göra misslyckas i det långa loppet. För att driva en framgångsrik verksamhet TROR jag på följande formel:crike skrev:Hörde om ett lag i AS i fotboll som prognostiserade sina intäkter (läs publiksnittet) efter hur mycket kostnader dom hade. Tror att detta är väldigt vanligt men säg det stora företag som gör så? Tror de flesta prognostiserar sina kostnader efter förväntade intäkter.
I en budget är det svårt att uppskatta både intäkter och kostnader. Idén måste därför att ta små risker och att jobba fokuserat med de resurser man har. Prioritera små steg framför stora. Fasta intäkter och rörliga kostnader.
Följande budgetupplägg är bra utifrån ovan sagda.
Max 50% av prognosticerade intäkter - måsteutgifter som hyror och fasta löner.
Max 30% av prognosticerade intäkter - rörliga villutgifter av sällanköpskaraktär (ex. ny ismaskin) och gruppbaserade bonusar
Minst 20% av prognosticerade intäkter går till långsiktigt sparande
DIF hade en situation där klubben inför denna säsong trodde att de blivit en storklubb, något DIF inte har en ekonomi för. Budgeten för spelarna ökades något. Tappade spelare skulle fyllas till sista budgetkronan. När Josefsson, Enqvist, Pettersson, Klubertanz, Wesslau och Zigomanis försvann skulle de ersättas med minst lika dyra spelare för det borde göra DIF till en utmanare till guldet.
DIF upplevdes behöva Kempe på tvåårskontrakt (varför då? - det finns mer lovande juniorer i J20). Lönekostnaderna för de befintliga backarna steg - DIF värvar en billig Lassen som ersättare för Timmy. Nilson funderar på NHL - DIF värvar två målskyttar utifrån i form av Ekman och Widing iställer för att värva en klassback istället för Lassen och som ersättare till Ragge som var skadad.
Tyvärr är detta ett axplock och det vittnar om en sportslig organisation som inte tror på det egna juniorlaget vad gäller FORWARDS (som DIF produserar) men när det gäller BACKAR (som DIF inte producerar). Allt utifrån en logik som sannolikt bygger på hur mycket FORWARDS och BACKAR får kosta i respekive del. Summa summarum - DIF har sannolikt en budgetporocess som inte fungerar.
-
Wainscotting
- Säsongskort: Ja
Jag har för mig att Djurgården budgeterade för att gå till kvartsfinal, men att man inte har budgeterat för längre än så.
Dessutom stämmer det väl att publiksnittet har varit högre än det man räknade med innan säsongens början?
Så långt är allt väl.
Är det någon som kan tänkas veta hur de sena värvningarna av herrar Kronwall, Nilson och Hannula kan påverkat årets ekonomi?
Dessutom stämmer det väl att publiksnittet har varit högre än det man räknade med innan säsongens början?
Så långt är allt väl.
Är det någon som kan tänkas veta hur de sena värvningarna av herrar Kronwall, Nilson och Hannula kan påverkat årets ekonomi?
”Suffering is permanent, obscure and dark, And shares the nature of infinity.”
William Wordsworth visste vad det innebär att vara supporter.
Dem sa väl att Ragge hade dem lite räknat med att han kanske inte skulle hålla och dem andra två hade dem en buffert för?Wainscotting skrev:Jag har för mig att Djurgården budgeterade för att gå till kvartsfinal, men att man inte har budgeterat för längre än så.
Så långt är allt väl.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Det enda man med säkerhet vet om vår ekonomi är att vi alltid visar röda siffror när allt är klappat och klart. Jag har försökt sluta bry mig kring vår budget då det verkar vara så många okända och svårbegripliga faktorer som spelar in. Förra året var väl bevis nog för hur speciell situation vi verkar befinna oss i. Sedan kan vi fortsätta snacka stålbad och tidigare misstag några år till, tyvärr.Wainscotting skrev:Jag har för mig att Djurgården budgeterade för att gå till kvartsfinal, men att man inte har budgeterat för längre än så.
Så långt är allt väl.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
-
Wainscotting
Ja, det där med de negativa resultaten är ungefär lika säkert som att solen går upp i öster.BOMBOM BOUCHARD skrev:Det enda man med säkerhet vet om vår ekonomi är att vi alltid visar röda siffror när allt är klappat och klart. Jag har försökt sluta bry mig kring vår budget då det verkar vara så många okända och svårbegripliga faktorer som spelar in. Förra året var väl bevis nog för hur speciell situation vi verkar befinna oss i. Sedan kan vi fortsätta snacka stålbad och tidigare misstag några år till, tyvärr.Wainscotting skrev:Jag har för mig att Djurgården budgeterade för att gå till kvartsfinal, men att man inte har budgeterat för längre än så.
Så långt är allt väl.
Mycket av det borde bero på arenafrågan, men det är inte särskilt troligt att den situationen kommer att förändras den närmaste tiden så det är bara att bita ihop medan landsortslagen med hjälp av Robin Hood-skatten får kommunala bidrag och nya fina arenor det ena efter det andra.
Gissningsvis är det som du säger att det fortfarande finns små hål att fylla efter de tunga åren och att det kommer att fortsätta att finnas ekonomiska osäkerheter de kommande åren också.
”Suffering is permanent, obscure and dark, And shares the nature of infinity.”
- -daniel-
Nån sa till mig att det med de 2 kvartarna (dvs 3:e kvarten borträknat) att det lutar åt att gå plus-minus noll i år, kommer dock inte ihåg vart jag hörde det i från så ta det med en hästskopa salt.
Men det är väl inte helt orimligt eftersom vi har ett riktigt fint publiksnitt? Nästa säsong har vi väl också 3 hemmaderbyn mot Solna vilket ger extra klirr i kassan.
Men det är väl inte helt orimligt eftersom vi har ett riktigt fint publiksnitt? Nästa säsong har vi väl också 3 hemmaderbyn mot Solna vilket ger extra klirr i kassan.
- Frasse
- Medlem: Ja, ständig medlem
Janne E svarade på frågan runt ekonomin i samband med en intervju av Wikegård i säsongskorts-baren.-daniel- skrev:Nån sa till mig att det med de 2 kvartarna (dvs 3:e kvarten borträknat) att det lutar åt att gå plus-minus noll i år, kommer dock inte ihåg vart jag hörde det i från så ta det med en hästskopa salt.
Enligt de svar som Janne gav då så var vi "on-track" budgetmässigt (på publikintänkterna)om vi gick till kvarten och spelade två hemmamatcher, således torde intänkterna ifrån publiken vara lite högre än budgeterat.
Likaså så låg marknadssidan över budget i försäljning medans rörelsesidan (läs spelartruppen) lite över budget.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
Alltså vad är det som händer? Först är det osäkert om vi ens har råd med Daniel Tjärnqvist trots att flera tunga löneposter har försvunnit, och nu har vi inte råd att betala en deltidslön till Johan Garpenlöv. Jag har uppfattat läget som om att ekonomin för första gången på länge ska vara bra, men det verka ju uppenbarligen som om att ekonomin är sämre än på länge.
En oroande utveckling är det...
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 3062104.ab
Att man inte vill betala DT vad som helst och att man inte vill ha kvar Garpenlöv till de pengar han får emot den prestation man anser sig få ut av honom betyder inte automatiskt att ekonomin är dålig.Salas skrev:Alltså vad är det som händer? Först är det osäkert om vi ens har råd med Daniel Tjärnqvist trots att flera tunga löneposter har försvunnit, och nu har vi inte råd att betala en deltidslön till Johan Garpenlöv. Jag har uppfattat läget som om att ekonomin för första gången på länge ska vara bra, men det verka ju uppenbarligen som om att ekonomin är sämre än på länge.
Tycker som sagt att vi ska vänta tills DIF uttalar sig. Fast vissa har ju bestämt sig för flera veckor sen att domedagen var här.
-
DIF SJÖSTADEN
Skickade följande mail till JE, TE och JJ, inte överraskande var det Ednertz som svarade.
Se nedan!
Ang.: Ekonomiska problem?
15:33
Dölj information Ednertz, Jan Lägg till i Kontakter
Till XX
Från: Ednertz, Jan (jan.ednertz@difhockey.se)
Skickat: den 22 maj 2011 15:33:22
Till: XX (XX)
Jag kan endast svara om ekonomin som är god. Vi har samma budget för laget som förra säsongen. Vad gäller spelare så får järlan svara på vad som ska in. Janne Skickat från min HTC ----- Reply message -----
Från: XX <XX>Datum: sön, maj 22, 2011 13:00Rubrik: Ekonomiska problemTill: "Engström, Tommy" <tommy.engstrom@difhockey.se>, "jan.jarlefeltd@difhockey.se" <jan.jarlefeltd@difhockey.se>, "Ednertz, Jan" <jan.ednertz@difhockey.se>
Hej, Slänger iväg detta mail och hoppas ni svarar,inte i detalj men på ngt sätt iaf.Är det åt h-e med DIFs ekonomi eller hur ser det ut?Om man jämför årets trupp med förra året så måste ju denna vara avsevärt mkt billigare,eller hur ligger det till. Sitter DIF i skiten ordentligt?är det anledningen till truppen?är det anledningen till att Garpen fick gå? Vi har om Lassen drar 3 backar som ska in,är Daniel Tjärnqvist en av dom?Vad händer?är vi i samma sits som 05/06 nu?räknar vi in Nisse i årets trupp och betalar vi för honom? Tacksam för svar!
Med Vänliga
Hälsningar X
Se nedan!
Ang.: Ekonomiska problem?
15:33
Dölj information Ednertz, Jan Lägg till i Kontakter
Till XX
Från: Ednertz, Jan (jan.ednertz@difhockey.se)
Skickat: den 22 maj 2011 15:33:22
Till: XX (XX)
Jag kan endast svara om ekonomin som är god. Vi har samma budget för laget som förra säsongen. Vad gäller spelare så får järlan svara på vad som ska in. Janne Skickat från min HTC ----- Reply message -----
Från: XX <XX>Datum: sön, maj 22, 2011 13:00Rubrik: Ekonomiska problemTill: "Engström, Tommy" <tommy.engstrom@difhockey.se>, "jan.jarlefeltd@difhockey.se" <jan.jarlefeltd@difhockey.se>, "Ednertz, Jan" <jan.ednertz@difhockey.se>
Hej, Slänger iväg detta mail och hoppas ni svarar,inte i detalj men på ngt sätt iaf.Är det åt h-e med DIFs ekonomi eller hur ser det ut?Om man jämför årets trupp med förra året så måste ju denna vara avsevärt mkt billigare,eller hur ligger det till. Sitter DIF i skiten ordentligt?är det anledningen till truppen?är det anledningen till att Garpen fick gå? Vi har om Lassen drar 3 backar som ska in,är Daniel Tjärnqvist en av dom?Vad händer?är vi i samma sits som 05/06 nu?räknar vi in Nisse i årets trupp och betalar vi för honom? Tacksam för svar!
Med Vänliga
Hälsningar X
FBK: +1,5 miljoner
Luleå: +7,4 miljoner
Skellefteå: +6,4 miljoner
Djurgården: +3 miljoner
AIK: +4,3 miljoner
Timrå: +400 000
Modo: -5 miljoner
Frölunda: -19 miljoner
HV71: -3 miljoner (ca)
LHC: -3 miljoner
SSK: -500 000
Brynäs: +1,6 miljoner
Så ska elitserielagens ekonomiska resultat ha sett ut enligt Ola Winther på hockeysverige. Stämmer det att vi går med tre miljoner plus så är det väldigt bra.
Källa: http://hockeysverige.se/article/1204424 ... st-for-fbk
Luleå: +7,4 miljoner
Skellefteå: +6,4 miljoner
Djurgården: +3 miljoner
AIK: +4,3 miljoner
Timrå: +400 000
Modo: -5 miljoner
Frölunda: -19 miljoner
HV71: -3 miljoner (ca)
LHC: -3 miljoner
SSK: -500 000
Brynäs: +1,6 miljoner
Så ska elitserielagens ekonomiska resultat ha sett ut enligt Ola Winther på hockeysverige. Stämmer det att vi går med tre miljoner plus så är det väldigt bra.
Källa: http://hockeysverige.se/article/1204424 ... st-for-fbk
Hur 17 lyckas man gå back 19 miljoner kronor?
Skönt att vi gick plus trots bara kvartsfinal.
Sent from my Legend using Tapatalk
i
-
Torpedo Novgorod
Kraftigt vikande publiksiffror och missat slutspel gör susen. Frölunda hade över 2000 färre i publiksnitt iår. Om vi säger att åskådaren betalar i snitt 250kr för biljetten och kringförsäljning så blir det 13,5 miljoner i tapp, sen slutspelet där dom inte kunde fylla arenan med 12000 pers (värt många miljoner varje hemmamatch).isolerad skrev:Hur 17 lyckas man gå back 19 miljoner kronor?