Silly season 2007/08 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

m0ng00se skrev:
Kall-El skrev:Tja Anger vill jag egentligen inte heller ha hit, fast det klart ersättare han någon av flopparna Ask, Eklund eller Danielsson känns det ok. Att han skulle kunna ersätta Dragan tror jag dock inte ett ögonblick på. De kvalitéerna har inte Anger.
tycker inte man kan räkna in Ask som en flopp
Ask är en flopp om man tar med i beräkningen den bild av spelaren som DIF målade upp. Ask skulle enligt denna bild bli en viktig kugge att bygga laget kring. Av denna anledning gav man spelaren 2 år. ( Ganska intressant att så många spelare med 2 åriga kontrakt floppat rejält. ) Killen sattes tillsammans med Eklund och Danielsson och jag utgår från att tanken med detta var att han "skulle bli den bärande" spelaren i denna lina. Detta lyckades han inte alls med och kedjan försvann. Han har kanske blivit något bättre i sin nya omgivning, men inte tusan har han levt upp till den beskrivning som DIF hockey hade av honom. Dessutom har han gjort på tok för lite poäng egentligen. Han snackade ju själv om att han skulle snitta en pinne per match. Detta hade jag inte räknat med, men med tanke på detta uttalande borde hans produktion varit högre. Killen köptes väl inte heller in som en defensiv spelare utan snarast som en poängmakare eller? Jag menar defensiva centrar har vi ju redan i Otto, Falk och Bäcker, inte sjutton skulle vi behöva en fjärde eller?

Ask har helt enkelt inte nått upp till de krav / förväntningar som styrelse / tränare och spelaren själv har velat göra gällande. Av denna anledning är han en flopp att han sedan kanske varit bättre än våra juniorer är för min del rätt ointressant. Det intressanta är att jämföra faktiskt resultat med det förväntade. Bengan har i detta fall vida överglänst alla mina förhoppningar och har därmed genomfört en ypperlig säsong. Ask och Eklunds däremot har underpresterat rejält och därför kan de inte få godkänt.
Användarvisningsbild
Fricke

Inlägg av Fricke »

Kall-El

Offensivt har Ask visst varit en besvikelse. Jag vet inte om jag tycker det var kaxigt eller korkat att själv gå ut och säga att man siktade på att snitta en poäng per match. Men han är onekligen en kämpe med ett register, det tar ett år att komma in i Elitserien så låt honom köra ett år till.

Danielsson ser också ut att ha mycket i sig men har inte riktigt hittat en bofast plats i uppställningen. Samma sak med Thörn som borde få en fortsättning.

Däremot är jag mer tveksam till Ericsson, Liwing, Löfberg och Sjögren som helt enkelt inte hållt måttet.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Fricke skrev:Kall-El

Offensivt har Ask visst varit en besvikelse. Jag vet inte om jag tycker det var kaxigt eller korkat att själv gå ut och säga att man siktade på att snitta en poäng per match. Men han är onekligen en kämpe med ett register, det tar ett år att komma in i Elitserien så låt honom köra ett år till.

Danielsson ser också ut att ha mycket i sig men har inte riktigt hittat en bofast plats i uppställningen. Samma sak med Thörn som borde få en fortsättning.

Däremot är jag mer tveksam till Ericsson, Liwing, Löfberg och Sjögren som helt enkelt inte hållt måttet.
Det är just det, behöver vi verkligen ha 4 defensiva centrar? Vi har ju redan Otto, Falk och Bäcker som kan den uppgiften. Vore det inte bättre att få in en center som plockar poäng. Hade Ask "enda" uppgift varit att ha en bäcker roll mellan t ex Dragan och ? så hade kanske mitt omdöme om spelaren varit annorlunda. Nu var väl snarast tanken att Ask skulle hålla i en kedja och faktiskt producera en del. Kanske hade han lite otur och hamna tillsammans med 2 andra floppar, men jag tycker ändå man kunde förvänta sig mer av honom, inte minst då det pratades om att han t o m skulle vara mer komplett än Thoresen...

Hade själv ganska stora förhoppningar på kedjan med Eklund - Ask - Danielsson, men tyvärr visade de i princip ingenting alls. Frågan är om alla dessa tre spelare skall behållas? Själv är jag tveksam...

Däremot håller jag fullständigt med om att Liwing, Ericsson, Sjögren samt Löfberg inte har det som krävs för att platsa i elitserien. Tyvärr har väl dessutom två av nyss nämnda spelare kontrakt även över nästa säsong.
Användarvisningsbild
Fricke

Inlägg av Fricke »

Kall-El skrev:
Fricke skrev:Kall-El

Det är just det, behöver vi verkligen ha 4 defensiva centrar? Vi har ju redan Otto, Falk och Bäcker som kan den uppgiften. Vore det inte bättre att få in en center som plockar poäng. Hade Ask "enda" uppgift varit att ha en bäcker roll mellan t ex Dragan och ? så hade kanske mitt omdöme om spelaren varit annorlunda. Nu var väl snarast tanken att Ask skulle hålla i en kedja och faktiskt producera en del. Kanske hade han lite otur och hamna tillsammans med 2 andra floppar, men jag tycker ändå man kunde förvänta sig mer av honom, inte minst då det pratades om att han t o m skulle vara mer komplett än Thoresen...

Hade själv ganska stora förhoppningar på kedjan med Eklund - Ask - Danielsson, men tyvärr visade de i princip ingenting alls. Frågan är om alla dessa tre spelare skall behållas? Själv är jag tveksam...

Däremot håller jag fullständigt med om att Liwing, Ericsson, Sjögren samt Löfberg inte har det som krävs för att platsa i elitserien. Tyvärr har väl dessutom två av nyss nämnda spelare kontrakt även över nästa säsong.
Poäng. Men nu har väl Asken spelat på kanten de senaste månaderna? Dessutom skulle jag hellre se Ottosson i en mer offensiv center roll nästa år. Han har för mycket talang för att agera städ gumma. Och om han ska städa så borde det vara i bättre omgivning varför jag gillar att han fick tillbaka platsen mellan Dragan och Ölvestad nu senast.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Ask verkar kunna spela både center och forward....

Kombinationen Otto - Ölvestad känns suverän, måste bara hitta rätt tredjelänk till denna duo. Dragan känns som bästa alternativet just nu, men skulle egentligen hellre vilja ha in en mer naturlig målskytt där.

Känns lite grand som att både Otto och Dragan skall ha mycket puck för att lyckas till fullo, därför kanske det inte är så lyckat att lira dessa pjäser tillsammans.

Av denna anledning skulle det vara kul att testa att lira Ask - Eklund och Dragan ihop. Ask och Eklund borde kunna ge Dragan rätt mycket utrymme. Fast då kvarstår ju frågan om vem som skall lira med Otto och Ölvestad, kanske skulle man kunna pröva Danielsson där och verkligen låta killen få chansen i en schystare omgivning.

För övrigt har Falken denna säsong plockat fler poäng än Ask gjort, trots att Falk ofta spelat med två junisar...
Användarvisningsbild
Christopher J

Inlägg av Christopher J »

Både Anger, Frylen och Jonsson är på gång till oss enligt SVD.
Björne Nord
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Björne Nord »

Personligen skulle jag vilja se Hynning i hos oss nästa säsong. Han gör hyfsat med poäng och är dessutom från Stockholm, vilket brukar ses som en merit när vi värvar. Han har väl inte skrivit nytt kontrakt med Luleå ännu fast han kanske siktar mot NHL?
smurf02

Inlägg av smurf02 »

Nyörvärv till nässta sässe:

Backar:
Andreas Holmqvist = Bra back!! 8)
http://eliteprospects.com/player.php?player=463

Marcus Ragnarsson = Skulle vara kul att se!! 8)
http://eliteprospects.com/player.php?player=733

Staffan kronwall: outstanding!! 8)
http://eliteprospects.com/player.php?player=543

Anfall:
Christian Berglund: lirar skönt spel på isen!! 8)
http://eliteprospects.com/player.php?player=707

Tony Mårtensson: pucktrollare enligt mig!! 8)
http://eliteprospects.com/player.php?player=59

Mikael Håkanson: Musse e en personlig favvorit!!! 8)
http://eliteprospects.com/player.php?player=80

Spelare som vi bör behålla:
Ribbenstrand: Tror på killen
Marusak: bra back
Fernholm: Bra back
2xPettersson: Stabila timmy har imponerat på mig
Johansson: underpresterat poängmässigt men stabil

Forwards:
Bremberg
Ottosson
Ölvestad
Hörnqvist: kann bli svårt :´(
Danielsson
Umisevic: läs Hörnqvist
Falk.

Spelare att sattsa på
Löfberg:
Engqvist: (DESSA 3 ÄR Lovande)
Thörn:

Spelare som bör gå:
Backar:
Fredrik Ericson
Martin Lindman
Jonas Liwing

Forwards:
Christian eklund
Christian sjögren
Morten ask

Tipps Lovande Spelare:
David Mårtensson
http://eliteprospects.com/player.php?player=4629

Patrik Gustafsson
http://eliteprospects.com/player.php?player=6292
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Rocker skrev:
m0ng00se skrev:
Kall-El skrev:Tja Anger vill jag egentligen inte heller ha hit, fast det klart ersättare han någon av flopparna Ask, Eklund eller Danielsson känns det ok. Att han skulle kunna ersätta Dragan tror jag dock inte ett ögonblick på. De kvalitéerna har inte Anger.
Nej, verkligen inte! Han har ju varit bra defensivt. Dessutom har han gjort en del riktigt schyssta dragningar... där finns potential! Låt Ask stanna.
Mmhh...
Synd bara att Morten har en intern tävling med Lindman om flest Puck-Out på en säsong, tror iofs Lindman blir svårslagen där.. :wink:
Användarvisningsbild
Emil Svelander
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Emil Svelander »

Lee Harvey Oswald skrev:
Rocker skrev:
m0ng00se skrev:
Nej, verkligen inte! Han har ju varit bra defensivt. Dessutom har han gjort en del riktigt schyssta dragningar... där finns potential! Låt Ask stanna.
Mmhh...
Synd bara att Morten har en intern tävling med Lindman om flest Puck-Out på en säsong, tror iofs Lindman blir svårslagen där.. :wink:
Hur många P-Out har han Lindman? Måste vara upp emot 6-7 iaf.
Sjunger avgå Johnny...
Användarvisningsbild
Kennholt

Inlägg av Kennholt »

Om det är någon som inte håller måttet till nästa säsong så är det Ronnie. Han är för dålig med puck, blir ofta stressad. Och åldern börjar nog ta ut sin rätt.

Ett exempel på det är senast mot mora då Ronnie får tag i pucken i bp och ska enkelt skicka ut den utan press från moraiter. Ronnie drar pucken stenhårt i sargen men helt fel riktning , pucken hamnar hos moraspelar och mål i arslet..

Annars har han också tendenser att drälla med pucken i mittzon..
Kylskåp kylskåp, tegelsten tegelsten!
mankan

Re: Nyförvärvssnack 2007/08

Inlägg av mankan »

Hoppas Anger blir klar snart :lol:
Mankan
Användarvisningsbild
Kennholt

Inlägg av Kennholt »

Det behöver du nog inte oroa dig för, det blir han
Kylskåp kylskåp, tegelsten tegelsten!
Användarvisningsbild
Diffe89
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Inlägg av Diffe89 »

Anger känns som en värvning utifrån vår teori, såklart, men jag har ännu inte bestämt mig om han blir flipp eller flopp. Angående Ronnie så gör han nog faktiskt bäst i att lägga av med hedern i behåll efter den här säsongen, förhoppningsvis efter ett sista slutspel. Vi har andra unga backar på ingång som From-Björk, Persson och Eklund. Jag är säker på att någon kommer att kunna ersätta Ronnie, i alla fall om de får en säsong på sig.
Erik I

Inlägg av Erik I »

Ronnie har väl kontrakt för ett år till, eller har jag fel?

Hoppas vi behåller Otto (när han är bra är han given i landslaget, och tar någon annan honom blir han bergis Gretzky direkt....). V.g. Bengan och Dragan vet man inte, rä de själva vettiga stannar de iaf ett år till, om de inte vill harva i farmarligan som Stefan Liv. Tror det bara är vettigt stanna ett år till i Elitserien (=DIF); i vilket fall har Bengan i dagsläget bra mycket bättre odds än Dragan att platsa i NHL, men tror han är för orutinerad medan Dragn är för ojämn. De kommer dock landa där förr eller senare, kan inte tro annat.
Skriv svar