Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget
Jag är nöjd med Kimby ska ju kanske tilläggas. Varit öppen hela vägen angående att testa med honom. Men vill gärna ha lugn och ro i föreningen om vi ska satsa på en så oprövad person. Ställer krav på övriga ledningen.
Jag hör vad ni säger om hans tid i Löven. Men måste understryka vilken skillnad det är på att stå i fronten för en större klubb, kontra agera klassisk spelartränare bakom en stor trygg headcoach som Fagervall. Det är oprövat, det vill jag bara understryka. Men tror ändå att det kan vara ett korrekt steg.
Jag hör vad ni säger om hans tid i Löven. Men måste understryka vilken skillnad det är på att stå i fronten för en större klubb, kontra agera klassisk spelartränare bakom en stor trygg headcoach som Fagervall. Det är oprövat, det vill jag bara understryka. Men tror ändå att det kan vara ett korrekt steg.
Vet inte om Filander är så fruktansvärt imponerande. Hans hockey är tämligen sönderläst och rätt enkel kan jag tycka. De slår en lång puck upp på en spelare som ligger på bortre blå. Denne dumpar bakom förlängda och så ska de bygga spelet därifrån. Det är chansartad kontringshockey och inte vad jag tycker att DIF ska spela. Nu kanske Filander anpassat spelet efter att ha haft det lag han haft, men jag tycker att Almtuna spelar en mycket mer utvecklande och spännande hockey.Jim Morrison skrev: ↑2023-11-21 14:00:51 Kimby är ett bra alternativ på den här nivån. Klart namn som Filander lockar men det är så orimligt i den sitsen vi är i. Såg idag att Frölunda vill ha antingen honom eller Robert Ohlsson att ersätta Rönnberg.
Ska bli spännande att se Kimby i ett lag med lite annorlunda resurser. Vad jag hört är han bra på spelarutveckling, dvs en så kallad ”spelar-coach” som är väldigt nära spelarna. Omtyckt av spelare och bra att få ut max av trupper. Just den biten är något jag tycker vi saknat och bara där är mycket vunnet.
Ett övergripande spelsätt kan man sätta tillsammans med en, förhoppningsvis, duktig sportchef. Sedan har han bevisligen ett bra taktiskt kunnande också om man ska ta hans tid i Björklöven där dom var mer spelförande än i Almtuna där siffrorna sett okej ut, inte mer. Men det kanske är förståeligt sett till trupper.
Viktor Tuurala hade varit ett annat intressant namn annars men han kanske är för färsk ännu.
Jag tycker Kimby är lite som Graham Porter (tills han gick till Chelsea). En tränare som får en grupp prestera på en nivå ingen annan trodde och gör det genom att spela med väldigt mycket boll/puckinnehav.
Bara vi inte går tillbaka till dagsböter bara för att du slår en icing så är jag nöjd. Jag gillar när man vill äga matchbilden, men det ställer ett jävla krav på sportchefen också. Kan inte slänga sig med sådant om du har fel spelartyper bara för att det låter flashigt.
Ingen tränare går ju in med inställningen "vi ska ha extremt lite puck och bara boxa ut"... Det är ju en anpassning för att ha chans att vinna matchen.
Ingen tränare går ju in med inställningen "vi ska ha extremt lite puck och bara boxa ut"... Det är ju en anpassning för att ha chans att vinna matchen.
- diftobbe89
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Okej, så indirekt visar man redan nu att Honken och Patrik inte håller, 2-3 dagar hann man bekanta sig med varann innan det kommer uppgifter om ny tränare
redan där försämras våra chanser framöver.
KG ska skita i vem som tränar DIF framöver det ska en framtida sportchef utse. Vi har ju precis gjort klart med nya tränare det skulle nog underlätta om man visar att man tror på dom. Honken är förmodligen bättre coach än Kimby. Det är vad jag tror.

KG ska skita i vem som tränar DIF framöver det ska en framtida sportchef utse. Vi har ju precis gjort klart med nya tränare det skulle nog underlätta om man visar att man tror på dom. Honken är förmodligen bättre coach än Kimby. Det är vad jag tror.
Spela fult
Det säger man inte. Man har säkrat en tränare för nästa säsong och inte denna.diftobbe89 skrev: ↑2023-11-21 15:39:59 Okej, så indirekt visar man redan nu att Honken och Patrik inte håller, 2-3 dagar hann man bekanta sig med varann innan det kommer uppgifter om ny tränareredan där försämras våra chanser framöver.
- diftobbe89
Det spelar ingen roll. Det skickar ändå signaler att Honken och Patrik Andersson bara är något tillfälligt, innan dom ens fått en chans. Och det är inte KG som ska bestämma några tränare för nästa säsong kan jag tycka.Cyber skrev: ↑2023-11-21 15:42:19Det säger man inte. Man har säkrat en tränare för nästa säsong och inte denna.diftobbe89 skrev: ↑2023-11-21 15:39:59 Okej, så indirekt visar man redan nu att Honken och Patrik inte håller, 2-3 dagar hann man bekanta sig med varann innan det kommer uppgifter om ny tränareredan där försämras våra chanser framöver.
Spela fult
-
Håller med blir lite tveksamt. Men det är ju därför vi ligger där vi ligger. Ponera att "laget exploderar" med Honken! Har han gjort ett bra jobb, tror inte han vill gå tillbaka till ass igen.diftobbe89 skrev: ↑2023-11-21 15:49:51Det spelar ingen roll. Det skickar ändå signaler att Honken och Patrik Andersson bara är något tillfälligt, innan dom ens fått en chans. Och det är inte KG som ska bestämma några tränare för nästa säsong kan jag tycka.Cyber skrev: ↑2023-11-21 15:42:19Det säger man inte. Man har säkrat en tränare för nästa säsong och inte denna.diftobbe89 skrev: ↑2023-11-21 15:39:59 Okej, så indirekt visar man redan nu att Honken och Patrik inte håller, 2-3 dagar hann man bekanta sig med varann innan det kommer uppgifter om ny tränareredan där försämras våra chanser framöver.
Antingen in med Kimby nu, eller bara ge laget lite lugn 1v eller 2 iallafall.
- diftobbe89
Honken kommer flyga och ha SHL-intresse runt sig om några månader, vara omtyckt i gruppen men inte intresserad vid den tiden att bli ass igen. Vi förlorar honom och tar in en coach från Almtuna istället som inte alls kommer leva upp till dom förväntningar man hade.. Eller vissa hade. Såhär kommer det garanterat sluta.Osten östlund skrev: ↑2023-11-21 15:58:54Håller med blir lite tveksamt. Men det är ju därför vi ligger där vi ligger. Ponera att "laget exploderar" med Honken! Har han gjort ett bra jobb, tror inte han vill gå tillbaka till ass igen.diftobbe89 skrev: ↑2023-11-21 15:49:51Det spelar ingen roll. Det skickar ändå signaler att Honken och Patrik Andersson bara är något tillfälligt, innan dom ens fått en chans. Och det är inte KG som ska bestämma några tränare för nästa säsong kan jag tycka.Cyber skrev: ↑2023-11-21 15:42:19Det säger man inte. Man har säkrat en tränare för nästa säsong och inte denna.diftobbe89 skrev: ↑2023-11-21 15:39:59 Okej, så indirekt visar man redan nu att Honken och Patrik inte håller, 2-3 dagar hann man bekanta sig med varann innan det kommer uppgifter om ny tränareredan där försämras våra chanser framöver.
Antingen in med Kimby nu, eller bara ge laget lite lugn 1v eller 2 iallafall.
Spela fult
- Jim Morrison
Man kan väl vända på det också? Hade varit en ganska vågad gamble att låta alla eventuella huvudtränare sajnas av andra klubbar för att redan nu satsa fullt ut på Honken som bara har 2-3 matcher som huvudtränare för ett seniorlag i bagaget.
Sen är det ju ingenting DIF har gått ut med? Det är Sportbladet som rapporterar ett rykte. Apropå eventuella ”ställningstaganden”
Sen är det ju ingenting DIF har gått ut med? Det är Sportbladet som rapporterar ett rykte. Apropå eventuella ”ställningstaganden”
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
- diftobbe89
Honken är också huvudtränare. Dom enda signaler detta skickar är att vi inte tror på honom, så hade jag tolkat det om jag precis blivit huvudcoach och det sipprar ut att klubben redan tänkt sig en annan huvudtränare för nästa säsong. Jävligt klumpigt och dåligt av KG om detta stämmer.Jim Morrison skrev: ↑2023-11-21 16:29:04 Man kan väl vända på det också? Hade varit en ganska vågad gamble att låta alla eventuella huvudtränare sajnas av andra klubbar för att redan nu satsa fullt ut på Honken som bara har 2-3 matcher som huvudtränare för ett seniorlag i bagaget.
Spela fult
- Jim Morrison
I en perfekt värld hade en annan sportchef varit tillsatt nu och kunnat välja sin egna tränare. Nu ser väl marknaden ut som den gör och om man då har alternativet att säkra upp ett av dom bättre valen på den här nivån bör man nog göra det. Alternativet är ju att som sagt att gambla på Honken fullt ut och kanske missa alla andra alternativ om det inte flyger.diftobbe89 skrev: ↑2023-11-21 16:47:45Honken är också huvudtränare. Dom enda signaler detta skickar är att vi inte tror på honom, så hade jag tolkat det om jag precis blivit huvudcoach och det sipprar ut att klubben redan tänkt sig en annan huvudtränare för nästa säsong. Jävligt klumpigt och dåligt av KG om detta stämmer.Jim Morrison skrev: ↑2023-11-21 16:29:04 Man kan väl vända på det också? Hade varit en ganska vågad gamble att låta alla eventuella huvudtränare sajnas av andra klubbar för att redan nu satsa fullt ut på Honken som bara har 2-3 matcher som huvudtränare för ett seniorlag i bagaget.
Man kan ju hoppas på en bra rollfördelning där Honken har inflytande på exempelvis spelet samt fw och Kimby har spelarutveckling samt matchcoachning. Ta bort epitetet huvudtränare.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Kimby är väl en betydligt större gamble än att satsa på Honken? De har ungefär samma erfarenhet som tränare, men man har stenkoll på Honken efter flera år i föreningen på olika nivåer, medan Kimby har ett gott rykte efter några hyfsade år i Almtuna och ett påstående om att han var "hjärnan bakom Björklövens succésäsong" för några år sedan (där den enskilt största anledningen till framgång var en lyckträff i form av Joe Cannata i mål). Långt ifrån säkert att det blir någon succé i DIF.
Vi vet naturligtvis för lite än så länge, men det ser inte jättebra ut om man först går ut med att man satsar på Honken samt värvar en ny assisterande, för att därefter visa att det är högst temporärt genom att värva en ny tränare på flerårskontrakt från och med nästa säsong, och först därefter värva en ny sportchef. Man får väl hoppas att det i så fall redan finns en sportchef som är klar men inte presenterad.
Vi vet naturligtvis för lite än så länge, men det ser inte jättebra ut om man först går ut med att man satsar på Honken samt värvar en ny assisterande, för att därefter visa att det är högst temporärt genom att värva en ny tränare på flerårskontrakt från och med nästa säsong, och först därefter värva en ny sportchef. Man får väl hoppas att det i så fall redan finns en sportchef som är klar men inte presenterad.
-
KG skulle max ha varit sportchef i en "övergångsperiod ". Ny sportchef skulle anställts första säsongen i HA.Jim Morrison skrev: ↑2023-11-21 16:58:21I en perfekt värld hade en annan sportchef varit tillsatt nu och kunnat välja sin egna tränare. Nu ser väl marknaden ut som den gör och om man då har alternativet att säkra upp ett av dom bättre valen på den här nivån bör man nog göra det. Alternativet är ju att som sagt att gambla på Honken fullt ut och kanske missa alla andra alternativ om det inte flyger.diftobbe89 skrev: ↑2023-11-21 16:47:45Honken är också huvudtränare. Dom enda signaler detta skickar är att vi inte tror på honom, så hade jag tolkat det om jag precis blivit huvudcoach och det sipprar ut att klubben redan tänkt sig en annan huvudtränare för nästa säsong. Jävligt klumpigt och dåligt av KG om detta stämmer.Jim Morrison skrev: ↑2023-11-21 16:29:04 Man kan väl vända på det också? Hade varit en ganska vågad gamble att låta alla eventuella huvudtränare sajnas av andra klubbar för att redan nu satsa fullt ut på Honken som bara har 2-3 matcher som huvudtränare för ett seniorlag i bagaget.
Man kan ju hoppas på en bra rollfördelning där Honken har inflytande på exempelvis spelet samt fw och Kimby har spelarutveckling samt matchcoachning. Ta bort epitetet huvudtränare.
-Om nu VD är anställd , varför inte tala om när han börjar (så vi slipper dom här gissnings lekarna). Ja sen vem det är kanske man behöver hålla på!?
- är det Kimby. Så tycker jag att man kunde köpt loss honom.
- Finns inget positivt i det här för Honken, tror man på honom eller inte?
- Blir detta bra, Honken lyckas (Kimby är yngre än Honken).
Så är det nog osannolikt att han "tar steget tillbaka ".
Detta är ett av dom stora problemen DIF hockey har. Tror att vi fortfarande är super attraktiv för allt o alla!
- Jim Morrison
Ni har bra poänger såklart och jag gillar också Honken jättemycket. Om ryktet stämmer hoppas jag verkligen vi får ha båda nästa säsong för jag tror dom skulle kunna komplettera varandra bra.
Jag kan inte låta bli att dra på smilbanden när samma folk som gastat hela hösten att "KG SKA INTE ANSTÄLLA SPOTT, VI SKA HA EN NY SC FÖRST", nu kovänder och överger sitt ställningstagande för att det råkar bli favoriten 
Nåja supporterskap är sen gammalt en oas av hyckleri

Nåja supporterskap är sen gammalt en oas av hyckleri

Senast redigerad av Manijock den 2023-11-21 17:42:29, redigerad totalt 1 gånger.