Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
rated_x

Inlägg av rated_x »

någon somk vet om Frylen kommer att ersättas eller om DIF kommer plocka upp någon junior
Fnatte79
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Fnatte79 »

128 skrev:Men skulle han verkligen ha spelat förra säsongen då? Jag får känslan av att han var med bara för att få in sina pengar...
Det får vi nog aldrig veta men jag håller med där...
Dock så har han nog fått lite mer "skit" än han förtjänat.

Hoppas vi plockar in någon ny nu och täcker upp... vi borde ju ha lite kulor över.
DIF 4 Ever
Användarvisningsbild
Struten
Säsongskort: Ja

Inlägg av Struten »

Fnatte79 skrev:
128 skrev:Men skulle han verkligen ha spelat förra säsongen då? Jag får känslan av att han var med bara för att få in sina pengar...
Det får vi nog aldrig veta men jag håller med där...
Dock så har han nog fått lite mer "skit" än han förtjänat.

Hoppas vi plockar in någon ny nu och täcker upp... vi borde ju ha lite kulor över.
Det var ju någon förut som skrev en lista på dem bäst betalda spelarna i DIF från förra säsongen. Där var Edvin högt upp på listan om jag inte kommer ihåg helt fel så visst borde det finnas pengar att använda.

Kollade på "free agents" i elitserien och dem intressantaste där tyckte jag var Lintner och Duane Harmer. Är född -94 så jag har inga bra minnen från Lintner när han var här för några säsonger sedan men vet att han är rikrigt bra offensivt men skitkass defensivt.

Harmer följde jag när han kom till SAIK för ett eller två år sedan och han gjorde det väldigt bra och producerade bra med poäng. Säsongen därefter gjorde han kanske inte lika mycket poäng i snitt men 22 poäng under en hel säsong är mer än godkänt för en back i ett lag som slutade nia och 6 poäng mer än någon back i DIF.

Det enda som talar emot är hans ålder (34) men att ersätta Frylén med Harmer är ett plus på backsidan. Dessutom skulle vi få en högerfattad back och en back som är bra i PP. Även om vi gjort några powerplay-mål under våra tre försäsongsmatcher så skulle vårt spel i den spelformen bli ännu bättre.

Som sagt, Frylén mot Harmer skulle göra allafall mig nöjd.
robin_dif

Inlägg av robin_dif »

Finns ju även en del backar i finska ligan som är free agent.Kantor, Matt Nickerson osv finns en del. Dock ingen vidare koll på dessa. någon som har koll på tillängliga backar?
Användarvisningsbild
Struten
Säsongskort: Ja

Inlägg av Struten »

robin_dif skrev:Finns ju även en del backar i finska ligan som är free agent.Kantor, Matt Nickerson osv finns en del. Dock ingen vidare koll på dessa. någon som har koll på tillängliga backar?
Angående Matt Nickerson så är det bara att kolla i statistiken att det är en riktigt stor back som tar många utvisningar och en sån behöver vi inte.
Robert Kantor har jag ingen bra koll på men om jag inte minns fel så har han ett riktigt kanonskott och han gjorde bra med poäng i FBK säsongen 06-07.

Sen skulle jag vilja veta mer om Doug O'Brien, senast i Lukko Rauma i SM-liga
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Dif har nu faktiskt ett kanonläge att skapa balans i backbesättningen. I dagsläget har vi tre tyngre backar:

Ragnarsson
Ronnie
Printz

Till detta har vi två lite rappare:

Schneider
Timmy

Plockar man in en lite kvickare back till så kan man kombinera ihop en tyngre back med en kvickare dito. Detta skulle skapa en balans som i alla fall jag kulle gilla rejält.

Den kvicka backen behöver inte nödvändigtvis vara offensiv. Det viktiga är att han är följdsam och bra på rören så han kan täcka upp lite bakom Printz, Ragge eller Ronnie. Om han sedan kan slå en passning är det givetvis ett extra pluss.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Kall-El skrev:Dif har nu faktiskt ett kanonläge att skapa balans i backbesättningen. I dagsläget har vi tre tyngre backar:

Ragnarsson
Ronnie
Printz

Schneider
Timmy

Plockar man in en lite kvickare back till så kan man kombinera ihop en tyngre back med en kvickare dito. Detta skulle skapa en balans som i alla fall jag kulle gilla rejält.

Den kvicka backen behöver inte nödvändigtvis vara offensiv. Det viktiga är att han är följdsam och bra på rören så han kan täcka upp lite bakom Printz, Ragge eller Ronnie. Om han sedan kan slå en passning är det givetvis ett extra pluss.
Precis. Tror inte offensiven blir nåt problem då vi nu faktiskt har 3 duktiga PP-backar. Så jag ser naturligtvis helst en allroundback, om inte tycker jag att dennes främsta styrka ska vara defensiven, för som jag ser det så är det första gången på många år som vår defensiv är svag, och inte tvärt om. Självklart ska det ju vara en följdsam back, men han ska inte vara tokoffensiv, då jag har fått känslan att vi redan har en sådan i Schneider.
Säg den glädje som varar
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

DIF_Soldier skrev:
Kall-El skrev:Dif har nu faktiskt ett kanonläge att skapa balans i backbesättningen. I dagsläget har vi tre tyngre backar:

Ragnarsson
Ronnie
Printz

Schneider
Timmy

Precis. Tror inte offensiven blir nåt problem då vi nu faktiskt har 3 duktiga PP-backar. Så jag ser naturligtvis helst en allroundback, om inte tycker jag att dennes främsta styrka ska vara defensiven, för som jag ser det så är det första gången på många år som vår defensiv är svag, och inte tvärt om. Självklart ska det ju vara en följdsam back, men han ska inte vara tokoffensiv, då jag har fått känslan att vi redan har en sådan i Schneider.
Den sista backen behöver inte alls vara offensivt lagd. Skulle själv t o m föredra en mer allround kille typ Timmy. Det viktiga är att killen är följdsam och snabb. Han behöver absolut inte kunna styra ett PP eller liknande utan snarast är det av betydelse att han vet hur man skall agera i eget försvar.
Therocket1

Inlägg av Therocket1 »

Maxim Kondratiev kan vara ett alternativ om han inte lyckas övertyga Anaheim att han duger i NHL.
Bild
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Ragnarsson
Ronnie
Printz

Schneider
Timmy

Det finns en mindre begränsning relaterat till resonemanget och det är att Ragnarsson och Ronnie börjar bli till åren. DIF måste därför spela in en till två backar i år. Oscar Eklund alternativt Niklas Andersson bör därför få rejält med speltid i år för att kunna bli ordinarie och senior back att bygga laget kring nästa år.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Östgöten skrev:

Ragnarsson
Ronnie
Printz

Schneider
Timmy

Det finns en mindre begränsning relaterat till resonemanget och det är att Ragnarsson och Ronnie börjar bli till åren. DIF måste därför spela in en till två backar i år. Oscar Eklund alternativt Niklas Andersson bör därför få rejält med speltid i år för att kunna bli ordinarie och senior back att bygga laget kring nästa år.
Självfallet måste yngre spelare spelas in, men att småchansa att Andersson eller Eklund skall vara tillräckligt bra för att ta en backplats 1-6 är lite farligt inte minst då Schneider inte dyker upp förrän efter ett antal omgångar. Säg att Ragge eller Ronnie inte kan spela pga krämpor. Då måste både Andersson och Eklund kunna gå in på platserna 1-6 för inte försvaret skall falla ihop. Kör man dessutom med det upplägget kommer vi bara ha 4 pålitliga backar under de första 10 omgångarna vilket känns väldigt otryggt i min värld.

En hockeysässong är dessutom väldigt lång och jag är av den fasta övertygelsen att du behöver ha 6 pålitliga backar för att man skall få det hela att gå runt. Med tanke på alla matcher som spelas borde juniorer kunna matchas in som avlastare då schemat blir för tätt samt täcka upp vid skador. Det man däremot inte skall göra är att sätta två unga spelare i ett 4e backpar då detta får ytterst begränsad istid.

Skall jag dessutom vara helt krass är jag inte säker på att vare sig Eklund eller Andersson kommer bli backar av bra elitklass. Båda två kan bli det, men att döma av deras föregående säsonger är jag långtifrån övertygad. Det krävs alltså att båda dessa herrar föörbättrar sitt spel avsevärt.
Sidney Crosby

Inlägg av Sidney Crosby »

Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Kall-El skrev:...En hockeysässong är dessutom väldigt lång och jag är av den fasta övertygelsen att du behöver ha 6 pålitliga backar för att man skall få det hela att gå runt. Med tanke på alla matcher som spelas borde juniorer kunna matchas in som avlastare då schemat blir för tätt samt täcka upp vid skador. Det man däremot inte skall göra är att sätta två unga spelare i ett 4e backpar då detta får ytterst begränsad istid.

Skall jag dessutom vara helt krass är jag inte säker på att vare sig Eklund eller Andersson kommer bli backar av bra elitklass. Båda två kan bli det, men att döma av deras föregående säsonger är jag långtifrån övertygad. Det krävs alltså att båda dessa herrar föörbättrar sitt spel avsevärt.
Frågan jag ställer är relaterad till den klass Oscar Eklund alternativt Niklas Andersson håller? Tycker att DIF borde avvakta ett antal träningsmatcher och om det blir nödvändigt på grund av att Oscar och Niklas inte håller i år antingen göra klart med en ny back alternativt att ta hit Dave S tidigare. Tyvärr tror jag att Edvin fick en breddspelarlön och jag är därför rädd att DIF kommer att ersätta Frylén med en breddback.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Östgöten skrev:
Kall-El skrev:...En hockeysässong är dessutom väldigt lång och jag är av den fasta övertygelsen att du behöver ha 6 pålitliga backar för att man skall få det hela att gå runt. Med tanke på alla matcher som spelas borde juniorer kunna matchas in som avlastare då schemat blir för tätt samt täcka upp vid skador. Det man däremot inte skall göra är att sätta två unga spelare i ett 4e backpar då detta får ytterst begränsad istid.

Frågan jag ställer är relaterad till den klass Oscar Eklund alternativt Niklas Andersson håller? Tycker att DIF borde avvakta ett antal träningsmatcher och om det blir nödvändigt på grund av att Oscar och Niklas inte håller i år antingen göra klart med en ny back alternativt att ta hit Dave S tidigare. Tyvärr tror jag att Edvin fick en breddspelarlön och jag är därför rädd att DIF kommer att ersätta Frylén med en breddback.
Enligt de lönelistor som folk härinne referrerar till hade Edvin rätt hög lön. Om denna information sedan stämmer eller inte vill jag låta vara osagt. Däremot håller jag helt klart med om att om alternativen blir att välja mellan att låta en junior få chansen eller att ta in en äldre "medelmåtta" ja då föredrar jag junisen alla veckans dagar.
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Kall-El skrev:Enligt de lönelistor som folk härinne referrerar till hade Edvin rätt hög lön. Om denna information sedan stämmer eller inte vill jag låta vara osagt. Däremot håller jag helt klart med om att om alternativen blir att välja mellan att låta en junior få chansen eller att ta in en äldre "medelmåtta" ja då föredrar jag junisen alla veckans dagar.
Om jag har förstått det hela rätt hade Edvin 150 000 kr i månaden, något som är den genomsnittliga lönen i elitserien. Jag vet inte hur lönespridningen fördelar sig och är därför osäker på populationens medianlön. Jag är dock tveksam att DIF kan värva en klassback för 150 000 kr per månad.

Standarden i Elitserien verkar vara att lagen har fyra till sju etablerade backar som kompletteras med juniorer. Att DIF bara har fem etablerade backar är därför inte ett svaghetstecken som är specifikt för Stockholmsklubben utan det är en generell tendens även bland bönderna i övriga Sverige.
Låst