Yes, som jag förstått det ska det vara Honkens val till stor del.Praljak skrev: ↑2023-11-17 19:10:40Förmodligen har Honken själv fått tycka till om vem han skulle vilja ha i båset och det har landat i honom.SirDIFalot skrev: ↑2023-11-17 18:21:28Lite hårt. Han lyftes upp från J20 när dom kickade staben och försökte sätta en ny inför slutet av säsongen och kommande kval.captcash skrev: ↑2023-11-17 18:15:00Är han verkligen nått att ha? Aldrig hört talas om eller sett in action mer än vad Expressen skriver, dvs att han hjälpte till att köra HV71 ur SHL!klintan85 skrev: ↑2023-11-17 17:29:50 Ny ass på ingång.
https://www.expressen.se/sport/hockey/h ... ranarstab/![]()
Well, alla är väl värda en chans men uhm, inte direkt beprövad på den nivå som vi skulle behöva verkar det som?
Gör inte Honken historiens vändning av säsongen och vi går upp alternativt finalspel tror jag dom blir assisterande nästa år till någon mer rutinerad
Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Expert.
Blir ju spännande, han har ändå varit med och fostrat många bra HV-spelare i J20. Oskar Olausson, Oscar Fisker-Mølgaard, Connor Bedard, Alexander Suzdalev, Emil Andrae, Simon Holmström och David Gustafsson bland annat.SirDIFalot skrev: ↑2023-11-17 19:11:14Yes, som jag förstått det ska det vara Honkens val till stor del.Praljak skrev: ↑2023-11-17 19:10:40Förmodligen har Honken själv fått tycka till om vem han skulle vilja ha i båset och det har landat i honom.SirDIFalot skrev: ↑2023-11-17 18:21:28Lite hårt. Han lyftes upp från J20 när dom kickade staben och försökte sätta en ny inför slutet av säsongen och kommande kval.captcash skrev: ↑2023-11-17 18:15:00Är han verkligen nått att ha? Aldrig hört talas om eller sett in action mer än vad Expressen skriver, dvs att han hjälpte till att köra HV71 ur SHL!klintan85 skrev: ↑2023-11-17 17:29:50 Ny ass på ingång.
https://www.expressen.se/sport/hockey/h ... ranarstab/![]()
Well, alla är väl värda en chans men uhm, inte direkt beprövad på den nivå som vi skulle behöva verkar det som?
Gör inte Honken historiens vändning av säsongen och vi går upp alternativt finalspel tror jag dom blir assisterande nästa år till någon mer rutinerad
Hehe, känns som vi redan har den delen under kontroll, dvs fostra junisar så de kan joina FBK o Örebro så fort de blir riktigt bra. Inte riktigt det jag värdesätter högst i det läget som vi befinner oss i HA... är HELT ok att köra med 99% legoknektar på 35år om det betyder att vi når SHL. Just nu är det Code Red i hela DIF, vi behöver en lösning för att överleva säsongen och spela oss upp i SHL nästa år, resten kan vänta.Bogart skrev: ↑2023-11-17 20:36:02Blir ju spännande, han har ändå varit med och fostrat många bra HV-spelare i J20. Oskar Olausson, Oscar Fisker-Mølgaard, Connor Bedard, Alexander Suzdalev, Emil Andrae, Simon Holmström och David Gustafsson bland annat.SirDIFalot skrev: ↑2023-11-17 19:11:14Yes, som jag förstått det ska det vara Honkens val till stor del.Praljak skrev: ↑2023-11-17 19:10:40Förmodligen har Honken själv fått tycka till om vem han skulle vilja ha i båset och det har landat i honom.SirDIFalot skrev: ↑2023-11-17 18:21:28Lite hårt. Han lyftes upp från J20 när dom kickade staben och försökte sätta en ny inför slutet av säsongen och kommande kval.
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
-
Hoppas på det bästa för Honken o co.captcash skrev: ↑2023-11-17 21:08:43Hehe, känns som vi redan har den delen under kontroll, dvs fostra junisar så de kan joina FBK o Örebro så fort de blir riktigt bra. Inte riktigt det jag värdesätter högst i det läget som vi befinner oss i HA... är HELT ok att köra med 99% legoknektar på 35år om det betyder att vi når SHL. Just nu är det Code Red i hela DIF, vi behöver en lösning för att överleva säsongen och spela oss upp i SHL nästa år, resten kan vänta.Bogart skrev: ↑2023-11-17 20:36:02Blir ju spännande, han har ändå varit med och fostrat många bra HV-spelare i J20. Oskar Olausson, Oscar Fisker-Mølgaard, Connor Bedard, Alexander Suzdalev, Emil Andrae, Simon Holmström och David Gustafsson bland annat.SirDIFalot skrev: ↑2023-11-17 19:11:14Yes, som jag förstått det ska det vara Honkens val till stor del.Praljak skrev: ↑2023-11-17 19:10:40Förmodligen har Honken själv fått tycka till om vem han skulle vilja ha i båset och det har landat i honom.SirDIFalot skrev: ↑2023-11-17 18:21:28
Lite hårt. Han lyftes upp från J20 när dom kickade staben och försökte sätta en ny inför slutet av säsongen och kommande kval.
Svårt att släppa irritationen bara. Av alla pengar vi slösat bort, målsättningen vi hade.
Nu lägger vi allt hopp till 2st oprövade J20 tränare.....
Den enskilt viktigaste värvningen är sportchef.
Måste kunna trolla! Mora har i sammanhanget en lågbudgetsatsning men ligger i topp år efter.
Björklöven har Kentää som kan göra guld av bajs. Transatlantvärvningarna är vinst varje gång.
När gjorde vi ett lyckat förvärv på andra sidan pölen som inte kostar skjortan. När lyckades vi värva en finsk spelare som gör skillnad. Ossi undantagen.
Måste kunna trolla! Mora har i sammanhanget en lågbudgetsatsning men ligger i topp år efter.
Björklöven har Kentää som kan göra guld av bajs. Transatlantvärvningarna är vinst varje gång.
När gjorde vi ett lyckat förvärv på andra sidan pölen som inte kostar skjortan. När lyckades vi värva en finsk spelare som gör skillnad. Ossi undantagen.
Nardella. Utan honom hade detta mycket kunnat varit säsong 3 i allsvenskan.EspenK skrev: ↑2023-11-18 08:24:27 Den enskilt viktigaste värvningen är sportchef.
Sen har vi inte riktigt haft samma profil som löven, modo, rögle, Växjö, Luleå osv där man väldigt tungt bygger på huvudsakligen transatlanter och/eller finnar. Jag kanske är nostalgisk av mig men jag skulle nog tappa intresset om hela top6 i DIF var importer.
Agreed. Vill inte heller att vi ska bli plast men faktum är att inhemska spelare med den kvalitet som krävs för topp 6 är sällsynta och dyra. Två tre importer är inte att bli plast.dr111DIF skrev: ↑2023-11-18 13:47:47Nardella. Utan honom hade detta mycket kunnat varit säsong 3 i allsvenskan.EspenK skrev: ↑2023-11-18 08:24:27 Den enskilt viktigaste värvningen är sportchef.
Sen har vi inte riktigt haft samma profil som löven, modo, rögle, Växjö, Luleå osv där man väldigt tungt bygger på huvudsakligen transatlanter och/eller finnar. Jag kanske är nostalgisk av mig men jag skulle nog tappa intresset om hela top6 i DIF var importer.
Det svider nåt oerhört att se Hank i Moras tröja. Hsn hade gjort det bra hos oss men vi valde bort honom.
Det är egentligen en bredare diskussion som är off topic men att så många klubbar sedan 10 år allt mer fyller de ledande producerande rollerna med importer tror jag kan vara anledningen till att svenska spetsspelare som du säger är mer sällsynta. Även anledningen till att läget med tre kronor är som det är. Svensk hockey fostrar en del spetstalanger såklart som lämnar snabbt men breddmässigt fostras mest rollspelare eftersom det är vad som bjuds.EspenK skrev: ↑2023-11-18 14:08:49Agreed. Vill inte heller att vi ska bli plast men faktum är att inhemska spelare med den kvalitet som krävs för topp 6 är sällsynta och dyra. Två tre importer är inte att bli plast.dr111DIF skrev: ↑2023-11-18 13:47:47Nardella. Utan honom hade detta mycket kunnat varit säsong 3 i allsvenskan.EspenK skrev: ↑2023-11-18 08:24:27 Den enskilt viktigaste värvningen är sportchef.
Det svider nåt oerhört att se Hank i Moras tröja. Hsn hade gjort det bra hos oss men vi valde bort honom.
Inte kan Magwood tjäna 90k/mån?Andspe skrev: ↑2023-11-16 10:33:15Enligt Robin så ligger Klasen på runt 100k i månaden. Vilket inte är en överdriven lön för Klasens spetsegenskaper. Däremot Rensfelt 125k, Brodins 150k och även Normans 150k är för mycket. Kruger ligger på 175k och absolut får man två bra spelare på HA-nivå för den summan, men jävlar vad bra vår kapten är på så många olika plan.Nattuggla_ skrev: ↑2023-11-16 09:47:11Har inga problem med att göra mig av med Klasen, Krüger, Brodin osv.Benjamin L. Willard skrev: ↑2023-11-16 00:07:29 Jag kan säga istället för nyförvärv så bör vi vara mer oroliga om hur vi ska klara elitlicensen, kassan är tom och vi har lånat pengar..
Ingen spelare är större än föreningen.
Och helt ärligt.
Vi får typ 2 toppkedjor på den här nivån med den lönen dessa tre besitter. Då räknar jag med toppspelare som också är yngre och inte skadade halva säsongen.
Det som Magwood har åstakimmit i år är inte heller värt 90k/mån
Det är visserligen gissningar där vissa spelare ligger högre och vissa längre. Men det stämmer relativt bra överens med den summa Mr Madhawk gissade fram och bör således vara en fingervisning på vår interna lönehierarki .
För mig personligen har jag svårt att se Kruger lira hos oss nästa säsong om både Norman och Brodda(jag vet, är under kontrakt) drar.

Utan att veta gissar jag på att det är typ vad Schilkey fick av Björklöven som levererat bättre i AHL och snittat över 0,5 poäng per match i DEL.
-
Fimpen slängde ur sig i ngn podd att han hade ca 100k/månGlory1 skrev: ↑2023-11-19 15:44:43Inte kan Magwood tjäna 90k/mån?Andspe skrev: ↑2023-11-16 10:33:15Enligt Robin så ligger Klasen på runt 100k i månaden. Vilket inte är en överdriven lön för Klasens spetsegenskaper. Däremot Rensfelt 125k, Brodins 150k och även Normans 150k är för mycket. Kruger ligger på 175k och absolut får man två bra spelare på HA-nivå för den summan, men jävlar vad bra vår kapten är på så många olika plan.Nattuggla_ skrev: ↑2023-11-16 09:47:11Har inga problem med att göra mig av med Klasen, Krüger, Brodin osv.Benjamin L. Willard skrev: ↑2023-11-16 00:07:29 Jag kan säga istället för nyförvärv så bör vi vara mer oroliga om hur vi ska klara elitlicensen, kassan är tom och vi har lånat pengar..
Och helt ärligt.
Vi får typ 2 toppkedjor på den här nivån med den lönen dessa tre besitter. Då räknar jag med toppspelare som också är yngre och inte skadade halva säsongen.
Det är visserligen gissningar där vissa spelare ligger högre och vissa längre. Men det stämmer relativt bra överens med den summa Mr Madhawk gissade fram och bör således vara en fingervisning på vår interna lönehierarki .
För mig personligen har jag svårt att se Kruger lira hos oss nästa säsong om både Norman och Brodda(jag vet, är under kontrakt) drar.Låter ju sinnessjukt att lägga det på en chansning som levererat i tyska andraligan.. Hade han haft en hyfsad produktion i DEL hade jag köpt det. Hela grejen med Magwood för mig är att det var en rätt billig chansning som hade egenskaper man gillade. Å andra sidan skulle jag inte bli förvånad med tanke på hur vi verkar kasta pengar omkring oss utan någon eftertanke.
Om du går tillbaka o kollar när vi värvade honom. Så är det ingen chansning enligt KG. Han är scoutad. Samt värvad som Noah Östlunds ersättare ( 2:a center ), "lekkamrat" till Klasen.
Adrian Carnebo är en chansning.
Sen är det nog inte så mycket "mer chansningar" enligt KG. Då han bränt 7 mille mer än Kentää, exempelvis.
Sen om sportchef/vd är kompetent, är en anna fråga!?
Tycker många andra lag, tex Modo och Björklöven lyckats bättre med sina importer. Flera spelare i laget som får förtroende, pratar engelska och säkert umgås flitigt utanför omklädningsrummet. Det krävs en hungrig kedja med utlänningar som lever för hockey och är här för att ta nästa steg.
Visserligen hade vi juniskedjan förra säsongen som bjöd på lite fart och energi, men i dagens trupp är det nog inte helt lätt för Magwood att komma in och briljera som ensam transatlant.
Magwood har varit lite av en poängkung i andra lag senaste säsongerna, men i DIF har det tagit tvärstopp. Hade troligtvis varit en helt annan lirare bredvid spelare som Powell/ Pooley eller Dickinson/Woods.
Magwood innan Garpen:
Visserligen hade vi juniskedjan förra säsongen som bjöd på lite fart och energi, men i dagens trupp är det nog inte helt lätt för Magwood att komma in och briljera som ensam transatlant.
Magwood har varit lite av en poängkung i andra lag senaste säsongerna, men i DIF har det tagit tvärstopp. Hade troligtvis varit en helt annan lirare bredvid spelare som Powell/ Pooley eller Dickinson/Woods.
Magwood innan Garpen:
Sväva i det blå
Ska sägas att jag gillar Magwood. Jag tycker han bidrar med någon vi saknar, kombinationen av fart och klubbteknik. Hade bara inte räknat med att han var så dyr genom att titta på hur och vart han levererat tidigare.
Vill gärna ha in fler spelare av den spelartypen. Att byta ut Ludde eller Brodin mot en sån med typ strax över 0,5 poäng per match från typ Liiga, DEL eller AHL hade ju varit mumma, en Schilkey eller Pooley. Men möjligt att de hittar glädjen igen och kan revanschera sig med ny coach.
Vill gärna ha in fler spelare av den spelartypen. Att byta ut Ludde eller Brodin mot en sån med typ strax över 0,5 poäng per match från typ Liiga, DEL eller AHL hade ju varit mumma, en Schilkey eller Pooley. Men möjligt att de hittar glädjen igen och kan revanschera sig med ny coach.
Exakt! Håller med om att det låter dyrt, men man hade kanske inte tyckt det om Magwood blommade ut till en poängkung. Lönemässigt är Brodda ett större problem. Fan att det ska krävas blodigt slutspel eller en smäll mot huvudet för att han ska vakna till…Glory1 skrev: ↑2023-11-19 19:58:58 Ska sägas att jag gillar Magwood. Jag tycker han bidrar med någon vi saknar, kombinationen av fart och klubbteknik. Hade bara inte räknat med att han var så dyr genom att titta på hur och vart han levererat tidigare.
Hur många hungriga transatlanter får man för Brodda och Rensfeldts löner? Minst en kedja.
Håller med Robin om att DIF måste gräva där man står, men finns det en H&M knapp att trycka på nästa säsong måste vi göra det..
Sväva i det blå
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Excelutdraget är en estimering på hur lönerna (med sociala avgifter) skulle kunna vara fördelade då vi vet truppens totala kostnad och att hela budgeten är spenderad och fått konkrekt info på 5-6 spelare och estimerad övriga utifrån det. Alltså ingen vetskap om vad Magwood tjänar, inte heller dom andra spelare som nämns i inläggen ovan.Glory1 skrev: ↑2023-11-19 15:44:43Inte kan Magwood tjäna 90k/mån?Andspe skrev: ↑2023-11-16 10:33:15Enligt Robin så ligger Klasen på runt 100k i månaden. Vilket inte är en överdriven lön för Klasens spetsegenskaper. Däremot Rensfelt 125k, Brodins 150k och även Normans 150k är för mycket. Kruger ligger på 175k och absolut får man två bra spelare på HA-nivå för den summan, men jävlar vad bra vår kapten är på så många olika plan.Nattuggla_ skrev: ↑2023-11-16 09:47:11Har inga problem med att göra mig av med Klasen, Krüger, Brodin osv.Benjamin L. Willard skrev: ↑2023-11-16 00:07:29 Jag kan säga istället för nyförvärv så bör vi vara mer oroliga om hur vi ska klara elitlicensen, kassan är tom och vi har lånat pengar..
Och helt ärligt.
För mig personligen har jag svårt att se Kruger lira hos oss nästa säsong om både Norman och Brodda(jag vet, är under kontrakt) drar.Låter ju sinnessjukt att lägga det på en chansning som levererat i tyska andraligan.. Hade han haft en hyfsad produktion i DEL hade jag köpt det. Hela grejen med Magwood för mig är att det var en rätt billig chansning som hade egenskaper man gillade. Å andra sidan skulle jag inte bli förvånad med tanke på hur vi verkar kasta pengar omkring oss utan någon eftertanke.
Utan att veta gissar jag på att det är typ vad Schilkey fick av Björklöven som levererat bättre i AHL och snittat över 0,5 poäng per match i DEL.
Givetvis har vi inte gissat helt rätt.
Expert.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Vet vi egentligen det? Eller antar vi bara?EspenK skrev: ↑2023-11-18 14:08:49Agreed. Vill inte heller att vi ska bli plast men faktum är att inhemska spelare med den kvalitet som krävs för topp 6 är sällsynta och dyra. Två tre importer är inte att bli plast.dr111DIF skrev: ↑2023-11-18 13:47:47Nardella. Utan honom hade detta mycket kunnat varit säsong 3 i allsvenskan.EspenK skrev: ↑2023-11-18 08:24:27 Den enskilt viktigaste värvningen är sportchef.
Nu ska man inte tro alla siffror som florerar i denna tråd, en del skriver ju faktiskt att de bara spekulerar.
Men finns det en gnutta sanning i siffrorna verkar vi ju måsta betala mer för att få spelare till oss.
Särskilt dyra verkar ju spelare med Djurgårdshjärta vara.
Kanske dags att släppa Djurgårdssatsningen innan gamla Djurgårdare drar ned ekonomin i skiten?
Ta hit Kenttä och med det en massa transatlanter. Då kanske det blir en förändring? När de märker att de inte är guds gåva till ishockeyn.
Nu verkar ju spelare som vänder hem fatta att de kan hota med att trissa upp lönerna för sponsorer och fans skulle gå bananas om Kruger, Brodda och Norman hamnat i andra klubbar. Kanske skulle låtit Norman gå till HV? Kruger Färjestad? Brodin till LHC?
Brodin och Norman har då kostat betydligt mer än de smakat.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm