HA 22/23: Västervik - Djurgårdens IF 6/11

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

DIF_Soldier skrev: 2022-11-06 23:19:28 Forumet vill SÅ GÄRNA att allt ska gå åt helvete, vill så gärna kunna säga "Vad var det jag sa", men DIF fortsätter gäcka gnällkukarna :lol:

De vill FONTÄNSPRUTA i brallan av sin egen pessimism (eftersom riktiga kuken slutade fungera -97: roten till den EGENTLIGA bitterheten). DIF svarar med blue balls of the century: inte ens en mental release görs möjlig :D Höjden av kul!
Hahaha! Jag vill nog inte att det ska gå dåligt utan jag är mest rätt oroad med tanke på truppen vi har och hur spelet sett ut. Hade stor tillit till Fagervall innan säsongen drog igång så kan inte heller påstå att jag ”varnat” för något.

Tycker Robins tweet sammanfattade det hela rätt väl. Vi har i runda slängar 20 SHL-spelare som slängs in på isen helt utan instruktioner och linjer och bara kör. Likt en trasig klocka som står rätt två gånger om dagen så klaffar spelet ibland men oftast går det fel. Sedan har vi sån otrolig spets som avgör matcher på egen hand - hur långt det räcker får vi se men känns som att det är det vi kommer få förlita oss på.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

DIF_Soldier skrev: 2022-11-06 23:19:28 Forumet vill SÅ GÄRNA att allt ska gå åt helvete, vill så gärna kunna säga "Vad var det jag sa", men DIF fortsätter gäcka gnällkukarna :lol:

De vill FONTÄNSPRUTA i brallan av sin egen pessimism (eftersom riktiga kuken slutade fungera -97: roten till den EGENTLIGA bitterheten). DIF svarar med blue balls of the century: inte ens en mental release görs möjlig :D Höjden av kul!
Det har inte gått åt helvete än, men jag kommer citera alla dina inlägg i Mars när det väl går åt helvete, när Fagervall entrar ett slutspel utan en spelidé och förlitar sig på individuell skicklighet.
Kommer aldrig att fungera och det vet ni alla innerst inne, vi lever på lånad tid i toppen.

Modo vinner jämna matcher genom att vara en lagmaskin, och det var så Björklöven pressade HV71 i finalen ifjol också (även om det just då inte gick vägen). Inget lag går in och vinner en final genom att låta spelare ”köra sitt eget race” och hoppas det klaffar.
Manijock
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Manijock »

Nattuggla_ skrev: 2022-11-07 09:38:23

Det har inte gått åt helvete än, men jag kommer citera alla dina inlägg i Mars när det väl går åt helvete, när Fagervall entrar ett slutspel utan en spelidé och förlitar sig på individuell skicklighet.
Kommer aldrig att fungera och det vet ni alla innerst inne, vi lever på lånad tid i toppen.

Modo vinner jämna matcher genom att vara en lagmaskin, och det var så Björklöven pressade HV71 i finalen ifjol också (även om det just då inte gick vägen). Inget lag går in och vinner en final genom att låta spelare ”köra sitt eget race” och hoppas det klaffar.
Varför skulle det vara en sanning att vi kör utan spelide? För att några av er känner så? Eller har Robins tweet/spekulerande i podden blivit någon helig skrift igen? Fråga Joakim vettja. Fråga om studiebesök på några träningar. Känner ni några spelare som beklagat sig?

Annars stannar det vid utomståendes teori. Har väldigt svårt att tro att Fagervall gjort sig en karriär som tränare utan att kunna grundläggande coachning....
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Manijock skrev: 2022-11-07 09:58:10
Nattuggla_ skrev: 2022-11-07 09:38:23

Varför skulle det vara en sanning att vi kör utan spelide? För att några av er känner så? Eller har Robins tweet/spekulerande i podden blivit någon helig skrift igen? Fråga Joakim vettja. Fråga om studiebesök på några träningar. Känner ni några spelare som beklagat sig?

Annars stannar det vid utomståendes teori. Har väldigt svårt att tro att Fagervall gjort sig en karriär som tränare utan att kunna grundläggande coachning....
Självklart finns det någon slags spelidé. Sedan tycker jag att statistiken visar på att den inte är så bra. Att folk gör karriär inom områden utan viss kompetens är väl inte så ovanligt ändå? Oavsett yrke menar jag. Hoppas Honken är duktig och får lite mer fria tyglar under uppehållet för jag tror inte vi kommer byta ut Fagervall oavsett vad.

Diskussionen är egentligen således onödig.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Praetori

Inlägg av Praetori »

Jim Morrison skrev: 2022-11-07 08:00:24 Tycker Robins tweet sammanfattade det hela rätt väl. Vi har i runda slängar 20 SHL-spelare som slängs in på isen helt utan instruktioner och linjer och bara kör. Likt en trasig klocka som står rätt två gånger om dagen så klaffar spelet ibland men oftast går det fel. Sedan har vi sån otrolig spets som avgör matcher på egen hand - hur långt det räcker får vi se men känns som att det är det vi kommer få förlita oss på.
Fast jag tycker att man rätt tydligt ser hur man "vill" spela. Dvs spelidén är rätt klar för grabbarna. Men man lyckas inte sätta spelet och synka positioneringen (och motståndarna gör ju vad de kan för att sabba såklart) konsekvent i 60min.
Ibland skiter grabbarna i det och bara "kör" istället för att tex alltid sätta uppspelen på en spelare i fart och med yta och "börja om" när möjligheten inte finns. Mest disciplinerade är nog fan 4e-kedjan även om de fastnar i en del "dump-och-stök". Men jag tycker mig kunna ana att vi steg för steg faktiskt ser bättre och bättre ut spelmodellsdisciplinmässigt (fan det blev ett långt ord) i myrsteg för varje match. Det här KAN bli jävligt bra om det sätter sig.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Praetori skrev: 2022-11-07 11:13:32
Fast jag tycker att man rätt tydligt ser hur man "vill" spela. Dvs spelidén är rätt klar för grabbarna. Men man lyckas inte sätta spelet och synka positioneringen (och motståndarna gör ju vad de kan för att sabba såklart) konsekvent i 60min.
Ibland skiter grabbarna i det och bara "kör" istället för att tex alltid sätta uppspelen på en spelare i fart och med yta och "börja om" när möjligheten inte finns. Mest disciplinerade är nog fan 4e-kedjan även om de fastnar i en del "dump-och-stök". Men jag tycker mig kunna ana att vi steg för steg faktiskt ser bättre och bättre ut spelmodellsdisciplinmässigt (fan det blev ett långt ord) i myrsteg för varje match. Det här KAN bli jävligt bra om det sätter sig.

Men när detta sker, kan det för en "vanligt dödlig hockeytittare" se ut som att det inte finns någon spelidé.
Dvs när idén på skisstavlan inte kan omsättas i praktisk handling på isen
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Wow, vilket manligt inlägg, får jag klämma lite på dina biceps? :wink:

Vissa finner trygghet i att lita på processen, tro gott om föreningens ansvariga, tro på långsiktighet, för ibland löser sig faktiskt saker…..och då har all oro varit helt i onödan.

Andra går igång ganska fort och ser potentiella orosmoln.
Dessa individer har ett behov att att slänga ur sig olika scenarion, ibland mindre genomtänkta mer känslostyrda inlägg, för att liksom förbereda sig på det värsta.

Kanske finns någon också som kör efter Soldatens Kuk-Spruts-Scenario (dock tveksamt, tror verkligen ingen här inne vill att DIF ska devalveras ännu mer)

Sedan har vi kategorin som alltid måste drar igång tävlingen, Vem som är mest DIF/Bäst supporter/Har mest logisk och därmed korrekt analys av läget

Alla gillar vi DIF, det yttrar sig på lite olika sätt bara
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av #10 »

Nog om detta, tror dom flesta är överens om att vi borde kunna spela mkt bättre än vi gjort med den trupp vi har.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

Jim Morrison skrev: 2022-11-07 08:00:24
Tycker Robins tweet sammanfattade det hela rätt väl. Vi har i runda slängar 20 SHL-spelare som slängs in på isen helt utan instruktioner och linjer och bara kör. Likt en trasig klocka som står rätt två gånger om dagen så klaffar spelet ibland men oftast går det fel. Sedan har vi sån otrolig spets som avgör matcher på egen hand - hur långt det räcker får vi se men känns som att det är det vi kommer få förlita oss på.
Småintressant att Challe Berglund gick in och "gillade" den tweeten. Speciellt när man vet vilka spelare i laget han har bäst kontakt med och i synnerhet när man hört en del om vad dessa tycker om våra tränare.

Nåja, vi behöver inte jättebra tränare. Den här truppen ska mangla serien över tid ändå. Det får väl hacka ett tag. Men till slut borde plånboken avgöra. Men det är fan en bedrift att få så få delar av spelet att klicka som dom fått hittills. Men nu är Honken på plats och man får jobba på lite saker under uppehållet. Även om alla ungtupparna är på landslag.
Expert.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Ja alltså, jag ser inte Tommy Samuelsson som någon demontränare direkt utan snarare helt ok/rätt dålig men HV var fullständigt dominanta ändå. Förhoppningen är väl att en helt ok tränare räcker men vi måste börja få spelövertag över en längre tid snarast om HV-jämförelsen ska hålla.
Manijock

Inlägg av Manijock »

Jim Morrison skrev: 2022-11-08 07:54:41 Ja alltså, jag ser inte Tommy Samuelsson som någon demontränare direkt utan snarare helt ok/rätt dålig men HV var fullständigt dominanta ändå. Förhoppningen är väl att en helt ok tränare räcker men vi måste börja få spelövertag över en längre tid snarast om HV-jämförelsen ska hålla.
Hur klassar vi tränare? Vad använder vi för underlag för att få någon typ av slutsats? Det här är en bra tränare kontra "helt ok/rätt dålig"... Intervjuer? Känns tunnt va?Det enda vi kan gå på är resultat och där ligger väl Samuelsson rätt skapligt till? Inte i år dock måste man väl understryka. Kanske bara är en magkänsla.
Manijock

Inlägg av Manijock »

SirDIFalot skrev: 2022-11-08 00:10:23
Småintressant att Challe Berglund gick in och "gillade" den tweeten. Speciellt när man vet vilka spelare i laget han har bäst kontakt med och i synnerhet när man hört en del om vad dessa tycker om våra tränare.

Nåja, vi behöver inte jättebra tränare. Den här truppen ska mangla serien över tid ändå. Det får väl hacka ett tag. Men till slut borde plånboken avgöra. Men det är fan en bedrift att få så få delar av spelet att klicka som dom fått hittills. Men nu är Honken på plats och man får jobba på lite saker under uppehållet. Även om alla ungtupparna är på landslag.
Detta är intressant. Speciellt med tanke på hans väldigt råa jargong under pausintervju på Hovet under kvalet ifjol. Han höll knappast igen på artilleriet gällande vissa spelare. Just ledare kan jag inte erinra mig om undantaget JE som naturligtvis fick på snoken duktigt.

Challe känns oerhört arg för att arvet efter honom inte förvaltades mer varsamt.
Döden

Inlägg av Döden »

SirDIFalot skrev: 2022-11-08 00:10:23

Speciellt när man vet vilka spelare i laget han har bäst kontakt med och i synnerhet när man hört en del om vad dessa tycker om våra tränare.

Har jag missat något eller vad menas med detta? Är det någon spelare som klagat på tränarna?
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

Manijock skrev: 2022-11-08 09:21:15
Jim Morrison skrev: 2022-11-08 07:54:41 Ja alltså, jag ser inte Tommy Samuelsson som någon demontränare direkt utan snarare helt ok/rätt dålig men HV var fullständigt dominanta ändå. Förhoppningen är väl att en helt ok tränare räcker men vi måste börja få spelövertag över en längre tid snarast om HV-jämförelsen ska hålla.
Hur klassar vi tränare? Vad använder vi för underlag för att få någon typ av slutsats? Det här är en bra tränare kontra "helt ok/rätt dålig"... Intervjuer? Känns tunnt va?Det enda vi kan gå på är resultat och där ligger väl Samuelsson rätt skapligt till? Inte i år dock måste man väl understryka. Kanske bara är en magkänsla.
Jag skulle klassa det som att antingen överprestera i tabellposition gentemot budget, eller att över tid vara bra på skapa övertag i skott/målchanser/mål på sina motståndare. Sen om man gör det genom att spela en framåtlutad offensiv hockey eller en mer tråkig disciplinerad defensiv hockey spelar mig mindre roll.
Expert.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

SirDIFalot skrev: 2022-11-08 10:31:35
Manijock skrev: 2022-11-08 09:21:15
Jag skulle klassa det som att antingen överprestera i tabellposition gentemot budget, eller att över tid vara bra på skapa övertag i skott/målchanser/mål på sina motståndare. Sen om man gör det genom att spela en framåtlutad offensiv hockey eller en mer tråkig disciplinerad defensiv hockey spelar mig mindre roll.
Luleå och Bulan är väl ett rätt bra exempel på det sistnämnda. En tight defensiv hockey som ändå är framgångsrik och skapar spelövertag över tid.
Skriv svar