Det stämmer. Han har lirat division 1 med Väsby nu ett helt år som 15-åring. Nyss fyllda 16 tar han alltså klivet över till DIF.SkönaDjurgårn skrev:Monologa på du, android. Jag gillar att läsa det du skriver!
AMMC>> Är Liljendahl den där stora, kaxiga, lite Sudden-lika killen från Sthlms lag? Kapten.
Tråden som rör allt runt vårt U16,J18 samt J20 lag
Re: Tråden som rör allt runt vårt U16,J18 samt J20 lag
- Jim Morrison
Är så jävla glad att Liljendahl kommer till DIF. Han har ruggig potential den killen.
Ska även bli väldigt roligt att se om TV-puckskedjan återförenas.
Ska även bli väldigt roligt att se om TV-puckskedjan återförenas.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Två stora och tunga centrar i Liljendahl och Lindberg, det är sällan fel. Bergkvist och Andrén blir också intressanta, de gör oerhört mycket poäng på U16-nivå.
På backsidan är alla tre tv-puckare som också figurerat i landslagssnacket för deras årskull.
På backsidan är alla tre tv-puckare som också figurerat i landslagssnacket för deras årskull.
- SkönaDjurgårn
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Tack Sir och AMMC, man vill ju ha lite koll på junisarna. Ska bli kul att följa hans framfart. Var väl lite väl kaxig för min smak, jag gillar mer Micke J, Otto, Josefson och såna killar, menmen...han verkar jävligt bra iaf! 

- Jim Morrison
Det står att Liljendahl ansluter redan denna säsongen till J18, någon som vet när?
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Jag har förstått det som att Tobias kommer kliva in direkt.
Får se när han börjar spela matcher med laget, men ska väl börja träna direkt. Kan vara lite pappersarbeta m.m.
Bra förstärkning för J18 i vilket fall som helst. En redan stark centerlinje blir ännu starkare (Kalin, Tornainen, Bergman, Nemes och nu Liljendahl).
Känns skönt att vi fortsätter få in riktigt bra backar.
Det skulle vara intressant att se vilka DIF har tackat nej till.
Det borde komma en lista med spelare för J20 snart också. Enligt Stoppel så har båda listorna dröjt för att spelare har varit på landslagsuppdrag. Det var den enda information jag fick. Detta var under jul och nyår. Mig veterligen var de enda landslagen ute då J20 och U17.
Detta är nu endast spekulationer, jag förankrar det inte överhuvudtaget i verkligheten. Jag anser ändå att det är hyfsat realistiska spekulationer
Från J20 landslaget kan jag inte se att vi kan göra en övergång till vårat J20 lag.
U17 hade dessa spelare med Stockholmsanknytning med:
Oscar Dansk MV, Brynäs, 1994
Jesper Pettersson , B, Lhc, 1994
Filip Forsberg, F, Leksand, 1994 (Sthlm och Sthlm, östervåla är han i från.
)
Jag har svårt att se någon av dessa gå till DIF.
Andra spelare som eventuellt kan vara aktuella skulle kunna vara:
William Karlsson,F, Västerås 1993. Bördig från Märsta. Gjorde 41 poäng på 26 matcher i superelit Södra. Spelat 8 matcher för V-ås i Allsvenskan.
Gustav Björklund,F, Västerås 1993. Från Huddinge. 35p på 24 matcher. Spelat 9 matcher för V-ås i Allsvenskan
Marcus Bohman,B, Modo, 1993. Spelade i DIF U16. Spelat 27 matcher med Modos J20 i Superelit och gjort 8 poäng. En stabil bit med nästan 90 kg på 180 cm. Ryktas till DIF redan denna säsong.
Simon Mattsson, F, Leksand,1993. Fjolårets Succe från Sunne är faktiskt från Skå från början. Varit lite struligt runt Leksand och Simon har haft en lite tung säsong. Kanske vill hem till Stockholm?
Tim Vesterberg, F, MoDo, 1993. Från Stockholm. Spelade U17 VM förra året.
David Rydell, F, Modo, 1992. Spelat i DIF J18. Kraftull spelare med landslagsmeriter.
Jeremy Boyce-Rotewall, F, Timrå, 1993. Hade ju varit Mumma. Är från Huddinge och en stooor talang. Lär dock inte ske.
Det finns väldigt mycket Stockholmare ute i landet. Någon av överstående hade dock varit mumma då dom har utmärkt sig.
Sedan finns ju även SSK, Huddinge och Almtuna som säkert har något guldkorn bland juniorerna.
Jag har ju listat väldigt många forwards. Det är väl mest för att dom är lättast att ha koll på. Lagen som kommer till hovet brukar inte ha backar som utmärker sig direkt.
Samtidigt är det nog bakåt som J20 laget behöver förstärka till nästa säsong. Även fast det kommer upp väldigt bra -93 backar.
På forwardssidan är väl spets aldrig fel.
Målvaktssidan ser bra ut med Due-boje som spelar övertygande.
När Team 18 mötte Team 19 i December så hade DIF sammanlagt fem spelare med. Då saknades spelare som Zibanejad, Sörensen etc. Så nog finns det bredd i DIF.
KG har minst sagt ett smörgåsbord. Hoppas bara att han kan ha fingertoppskänsla i valen. Stölden av Sörensen till denna säsongen var klockren. Jag hoppas på något liknande i år.
Jag tänkte återkomma med ett lite längre inlägg när J20-listan är släppt.
EDIT: När jag ändå är inne och petar i ämnet. Wiking (Vilket jävla namn) Westlund är en -92 back som spelat över 20 matcher i Division 1 med Vallentuna. Ungefär samma premisser som Holm hade innan han kom till DIF J20.
Får se när han börjar spela matcher med laget, men ska väl börja träna direkt. Kan vara lite pappersarbeta m.m.
Bra förstärkning för J18 i vilket fall som helst. En redan stark centerlinje blir ännu starkare (Kalin, Tornainen, Bergman, Nemes och nu Liljendahl).
Känns skönt att vi fortsätter få in riktigt bra backar.
Det skulle vara intressant att se vilka DIF har tackat nej till.
Det borde komma en lista med spelare för J20 snart också. Enligt Stoppel så har båda listorna dröjt för att spelare har varit på landslagsuppdrag. Det var den enda information jag fick. Detta var under jul och nyår. Mig veterligen var de enda landslagen ute då J20 och U17.
Detta är nu endast spekulationer, jag förankrar det inte överhuvudtaget i verkligheten. Jag anser ändå att det är hyfsat realistiska spekulationer

Från J20 landslaget kan jag inte se att vi kan göra en övergång till vårat J20 lag.
U17 hade dessa spelare med Stockholmsanknytning med:
Oscar Dansk MV, Brynäs, 1994
Jesper Pettersson , B, Lhc, 1994
Filip Forsberg, F, Leksand, 1994 (Sthlm och Sthlm, östervåla är han i från.

Jag har svårt att se någon av dessa gå till DIF.
Andra spelare som eventuellt kan vara aktuella skulle kunna vara:
William Karlsson,F, Västerås 1993. Bördig från Märsta. Gjorde 41 poäng på 26 matcher i superelit Södra. Spelat 8 matcher för V-ås i Allsvenskan.
Gustav Björklund,F, Västerås 1993. Från Huddinge. 35p på 24 matcher. Spelat 9 matcher för V-ås i Allsvenskan
Marcus Bohman,B, Modo, 1993. Spelade i DIF U16. Spelat 27 matcher med Modos J20 i Superelit och gjort 8 poäng. En stabil bit med nästan 90 kg på 180 cm. Ryktas till DIF redan denna säsong.
Simon Mattsson, F, Leksand,1993. Fjolårets Succe från Sunne är faktiskt från Skå från början. Varit lite struligt runt Leksand och Simon har haft en lite tung säsong. Kanske vill hem till Stockholm?
Tim Vesterberg, F, MoDo, 1993. Från Stockholm. Spelade U17 VM förra året.
David Rydell, F, Modo, 1992. Spelat i DIF J18. Kraftull spelare med landslagsmeriter.
Jeremy Boyce-Rotewall, F, Timrå, 1993. Hade ju varit Mumma. Är från Huddinge och en stooor talang. Lär dock inte ske.
Det finns väldigt mycket Stockholmare ute i landet. Någon av överstående hade dock varit mumma då dom har utmärkt sig.
Sedan finns ju även SSK, Huddinge och Almtuna som säkert har något guldkorn bland juniorerna.
Jag har ju listat väldigt många forwards. Det är väl mest för att dom är lättast att ha koll på. Lagen som kommer till hovet brukar inte ha backar som utmärker sig direkt.
Samtidigt är det nog bakåt som J20 laget behöver förstärka till nästa säsong. Även fast det kommer upp väldigt bra -93 backar.
På forwardssidan är väl spets aldrig fel.
Målvaktssidan ser bra ut med Due-boje som spelar övertygande.
När Team 18 mötte Team 19 i December så hade DIF sammanlagt fem spelare med. Då saknades spelare som Zibanejad, Sörensen etc. Så nog finns det bredd i DIF.
KG har minst sagt ett smörgåsbord. Hoppas bara att han kan ha fingertoppskänsla i valen. Stölden av Sörensen till denna säsongen var klockren. Jag hoppas på något liknande i år.
Jag tänkte återkomma med ett lite längre inlägg när J20-listan är släppt.
EDIT: När jag ändå är inne och petar i ämnet. Wiking (Vilket jävla namn) Westlund är en -92 back som spelat över 20 matcher i Division 1 med Vallentuna. Ungefär samma premisser som Holm hade innan han kom till DIF J20.
Född till sportchef.
- Jim Morrison
Ja herregud, om Filip Forsberg skulle ansluta så skulle jag hoppa av glädje. Men det lär inte ske.
Nej precis.Jim Morrison skrev:Ja herregud, om Filip Forsberg skulle ansluta så skulle jag hoppa av glädje. Men det lär inte ske.
Liljendahl var inte med idag när J18 möte Gnaget. Gnaget lyckades till och med vinna. Trots att DIF sköt nästan 50 skott.
Född till sportchef.
Android:
Filip Forsberg är visserligen född i Östervåla, men han har Leksand som moderklubb så stockholmskopplingen är verkligen i svagaste laget. Den kan vi nog avskriva som en ren önskedröm från din sida.
Jag tror inte att vi ska förvänta oss särskilt mycket i nyförvärvsväg till J20-laget. Dels gör både J20 och J18 bra säsonger och man har många kvalitetsspelare bland 93orna som lär få chansen. Och sen är det ju surr om att det kommer spelas fler överåriga i J20-serierna än tidigare, för att man ska kunna behålla ett par 91or som man inte vill släppa men som inte platsar i a-laget ännu.
Angående backsidan så tror jag att Arnesson och kanske Walltott (94or) kommer få spela en del för J20 nästa säsong. Tillsammans med uppflyttade 93or så lär luckorna fyllas ganska snabbt mao.
Men en eller två spelare kan det givetvis bli, det brukar ju bli så trots allt.
Filip Forsberg är visserligen född i Östervåla, men han har Leksand som moderklubb så stockholmskopplingen är verkligen i svagaste laget. Den kan vi nog avskriva som en ren önskedröm från din sida.
Jag tror inte att vi ska förvänta oss särskilt mycket i nyförvärvsväg till J20-laget. Dels gör både J20 och J18 bra säsonger och man har många kvalitetsspelare bland 93orna som lär få chansen. Och sen är det ju surr om att det kommer spelas fler överåriga i J20-serierna än tidigare, för att man ska kunna behålla ett par 91or som man inte vill släppa men som inte platsar i a-laget ännu.
Angående backsidan så tror jag att Arnesson och kanske Walltott (94or) kommer få spela en del för J20 nästa säsong. Tillsammans med uppflyttade 93or så lär luckorna fyllas ganska snabbt mao.
Men en eller två spelare kan det givetvis bli, det brukar ju bli så trots allt.
Det här var nog en av de sämsta matcherna jag sett ett DIF-juniorlag göra, uruselt verkligen i 2 perioder. Sen när man väl tänder till i tredje så kliver domaren in i handlingen och verkligen serverar gnaget två mål som avgör. Då är jag mycket snäll i min bedömning av rättsskiparen, snubben borde bli avstängd.android skrev:Nej precis.Jim Morrison skrev:Ja herregud, om Filip Forsberg skulle ansluta så skulle jag hoppa av glädje. Men det lär inte ske.
Liljendahl var inte med idag när J18 möte Gnaget. Gnaget lyckades till och med vinna. Trots att DIF sköt nästan 50 skott.
Lite frapperande att se att J18 ofta blir sämre när Pontus Åberg kliver ner dit. Åberg är helt överlägsen på den här nivån och det verkar få effekten att taktiken blir nåt i stil med "ta burskydd, lämna pucken till Åberg, hoppas att han vinner matchen". Det funkar givetvis inte att spela på det viset.
Nu ser jag inte så mycket J18, men har sett "Åberg-fenomenet". Det blir lite mindre lag. Hoppas att man kan få ihop det.
Såg att Adam Winborg hängde två kassar för gnaget. Hur fungerar han på J18 nivå? Han var ju dominant på U16 nivå i DIF.
Angående Forsberg så var det självklart önsketänkande.
Såg att Adam Winborg hängde två kassar för gnaget. Hur fungerar han på J18 nivå? Han var ju dominant på U16 nivå i DIF.
Född till sportchef.
Känns lite som att det är båda eller ingen som gäller för J18 med Mika och Åberg. Sätt dom tillsammans eller låt bli typ.android skrev:Nu ser jag inte så mycket J18, men har sett "Åberg-fenomenet". Det blir lite mindre lag. Hoppas att man kan få ihop det.
Winborg satt ett friläge efter att domaren släppt årets största tripping/fasthållning på Djurgårdare som bröt in framför målet. Sen gjorde han sitt andra i PP, ganska bra skott. Såg tyvärr rätt bra ut, verkar vara något så ovanligt som någon som faktiskt valde bort oss för gnaget. Har dock varit osynlig i de andra två matcherna jag sett honom denna säsong.
Hoppas att så många som möjligt tar chansen att se J20 spela i helgen förövrigt. Match mot Linköping direkt efter a-lagets match mot Modo!
DIF borde pusha lite för LHC matchen. Visserligen lördag, men det kan väl vara ett trevligt lördagsnöje med J20 också.
Född till sportchef.
Ska bli kul att se Andrén. Har ju fullkomligt sprutat in poäng i U16 i år. På 29 matcher har han gjort 30 mål och 32 assist.
AMMC har du någon koll på hur surret i J-lagen är att testa lyckan i juniorligorna på andra sidan pölen? Att gå i Gabbes fotspår.
Gerard Hanson var väl över i år, men fick inget napp. Jag tycker att han har höjt sig i år. Är bra mycket jämnare. Undrar hur han tänker. Hans bror (greger) spelar väl där borta fortfarande?
Ska bli en intressant J20 helg med Lhc på lördag och HV på Söndag. Skall försöka se båda två.
Ska då försöka specialstudera backarna och Weigel.
AMMC har du någon koll på hur surret i J-lagen är att testa lyckan i juniorligorna på andra sidan pölen? Att gå i Gabbes fotspår.
Gerard Hanson var väl över i år, men fick inget napp. Jag tycker att han har höjt sig i år. Är bra mycket jämnare. Undrar hur han tänker. Hans bror (greger) spelar väl där borta fortfarande?
Ska bli en intressant J20 helg med Lhc på lördag och HV på Söndag. Skall försöka se båda två.
Ska då försöka specialstudera backarna och Weigel.
Född till sportchef.
Inte hört något åtminstone. Sen kan man ju tänka på att historiskt sett så är ju Landeskog och Urbom undantagen snarare än regeln när det kommer till spelare som åkt över till CHL. Det brukar handla om relativt talangfulla spelare som känner att de har för många framför sig för att de ska få chansen i a-laget. Typexempel William Wallén.android skrev: AMMC har du någon koll på hur surret i J-lagen är att testa lyckan i juniorligorna på andra sidan pölen? Att gå i Gabbes fotspår.
De jag tror att CHL-lag säkert skulle vilja ha över, och som jag absolut inte skulle vilja tappa är Zibanejad och Åberg.