Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
BigJ

Re: Silly-season 2015-16 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av BigJ »

SirDIFalot skrev:
BigJ skrev:
ciirree skrev:Sallinen, Hultström... och Cehlin. Får gärna presenteras imorgon. Tack på förhand!
Känns väldigt vågat att ta tre spelare från ett lag som inte klarade att slå ett HA lag över 7 matcher.

Håller med de som förespråkar att vi även behöver en del spelare med lite mer attityd, helst förstås en kombination men det kanske kommer :D
Alltså vart ligger logiken i ett sånt uttalande? Jag har aldrig fattat det där. Så när norska landslaget inte kommer någonstans i VM men har 3-4 elitspelare med Thoresen och Zuccarello b la. Då är det spelare vi inte borde ta för att dom varit ledande spelare i lag som misslyckats?

Sallinen var ligans kanske bästa tvåvägscenter.

Hultström den poängbästa backen i 5 mot 5.
Jo fast du kan väl inte jämföra Norge där de du just nämnde är i en helt annan klass än övriga laget. Leksands ursprungliga lag tippades väl av de flesta hamna någonstans i mitten om jag inte minns fel och där ingick inte ngn av trion som folk vill ha hit. Dessa tre har kommit in på sluttampen och laget har inte gjort ett dugg bättre resultat än innan.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

BigJ skrev:
SirDIFalot skrev:
BigJ skrev:
ciirree skrev:Sallinen, Hultström... och Cehlin. Får gärna presenteras imorgon. Tack på förhand!
Känns väldigt vågat att ta tre spelare från ett lag som inte klarade att slå ett HA lag över 7 matcher.

Håller med de som förespråkar att vi även behöver en del spelare med lite mer attityd, helst förstås en kombination men det kanske kommer :D
Alltså vart ligger logiken i ett sånt uttalande? Jag har aldrig fattat det där. Så när norska landslaget inte kommer någonstans i VM men har 3-4 elitspelare med Thoresen och Zuccarello b la. Då är det spelare vi inte borde ta för att dom varit ledande spelare i lag som misslyckats?

Jo fast du kan väl inte jämföra Norge där de du just nämnde är i en helt annan klass än övriga laget. Leksands ursprungliga lag tippades väl av de flesta hamna någonstans i mitten om jag inte minns fel och där ingick inte ngn av trion som folk vill ha hit. Dessa tre har kommit in på sluttampen och laget har inte gjort ett dugg bättre resultat än innan.
Jag ser fortfarande inte logiken bakom ditt resonemang. Hur bra måste en individuell spelare vara för att på egen hand göra ett bottenlag till ett mittenlag? Såna spelare finns ju inte. Och Leksand blev väl ändå bättre efter att Hultström kom in? Så det du säger är ju inte sant heller. Var Leksand mittentippade har jag missat det. Snackades väl om DIF, LIF och Modo om bottenplatserna redan i somras. Sallinen har inte kommit in under sluttampen utan varit med hela säsongen. Poängen är i alla fall jag tycker du gör ett stort misstag när du tittar på lagets resultat när du ska bedöma individuella spelares insatser och kvaliteter.
Expert.
ciirree
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av ciirree »

Sallinen har spelat hela säsongen i Leksand, Hultström gjorde fem matcher i LHC innan han kom till Leksand.

Asså va? Spelar väl ingen roll vart man tippar laget?
Leksand var starkt beroende av Sallinen, Hultström, Ryno och Ritola. Dessa fyra var Leksands bästa spelare genom hela serien och skulle gå in i vilket annat SHL lag som helst.

EDIT: Andra på bollen
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

EnkelP skriver att Danielsson och Pajen troligtvis står utan kontrakt nästa helg, då deras lag som jag förstår det är på väg ur schweiziska högstaligan. Hm...
ciirree

Inlägg av ciirree »

pulverapa skrev:EnkelP skriver att Danielsson och Pajen troligtvis står utan kontrakt nästa helg, då deras lag som jag förstår det är på väg ur schweiziska högstaligan. Hm...
Wow, Danielsson hade varit nåt.
Användarvisningsbild
Andspe

Inlägg av Andspe »

ciirree skrev:
pulverapa skrev:EnkelP skriver att Danielsson och Pajen troligtvis står utan kontrakt nästa helg, då deras lag som jag förstår det är på väg ur schweiziska högstaligan. Hm...
Thoresen - Sallinen - Danielsson

Hade ju varit något! Föga troligt dock..

Tiden är inne för Djurgårdens version av Mr. Minecraft att träda fram :D
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
ciirree

Inlägg av ciirree »

Andspe skrev:
ciirree skrev:
Skaplig kedja.
BigJ

Inlägg av BigJ »

SirDIFalot skrev:
BigJ skrev:
SirDIFalot skrev:
BigJ skrev:

Jag ser fortfarande inte logiken bakom ditt resonemang. Hur bra måste en individuell spelare vara för att på egen hand göra ett bottenlag till ett mittenlag? Såna spelare finns ju inte. Och Leksand blev väl ändå bättre efter att Hultström kom in? Så det du säger är ju inte sant heller. Var Leksand mittentippade har jag missat det. Snackades väl om DIF, LIF och Modo om bottenplatserna redan i somras. Sallinen har inte kommit in under sluttampen utan varit med hela säsongen. Poängen är i alla fall jag tycker du gör ett stort misstag när du tittar på lagets resultat när du ska bedöma individuella spelares insatser och kvaliteter.
Ja du brukar ju som sagt tycka att jag är alldeles för positiv :D

Mig veterligen så var det flera som hade Leksand närmare mitten typ 6-10 men skit samma, laget borde ju ändå varit konkurrenskraftigt till skillnad mot Norges landslag, det var det jag menade.

Om jag hade bestämt så hade jag tagit Sallinen av de nämnda, även om jag vet att Hultström är mycket giftig i offensiv zon. Hellre Gysbers eller Nisse A (ju tyvärr inte går).

Cehlin kanske kan bli jättebra om han får vara hel och träna hårt under sommaren men känslan är väl ändå att vi har bra bredd i truppen och att vi behöver mer spets och där känns det för osäkert med Cehlin som jag ser det.
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Jag är mer en nöjd om Thoresen och Sallinen ansluter, och sedan innan Brodin. Det är ju nästan över förväntan framåt.

Vi bör nog koncentrera oss på en vettig backsida också om detta ska bära sig, lägg resten av pengarna där.
Spela fult
BigJ

Inlägg av BigJ »

diftobbe89 skrev:Jag är mer en nöjd om Thoresen och Sallinen ansluter, och sedan innan Brodin. Det är ju nästan över förväntan framåt.

Vi bör nog koncentrera oss på en vettig backsida också om detta ska bära sig, lägg resten av pengarna där.
Håller med, ngn riktigt bra ersättare till Arnesson. Våra övriga unga backar får man ju också hoppas tar ett stort kliv till nästa säsong.
Användarvisningsbild
Farstakostym

Inlägg av Farstakostym »

In med Cehlin, NU!
Axel_K

Inlägg av Axel_K »

Andspe skrev:
ciirree skrev:

Hade ju varit något! Föga troligt dock..

Tiden är inne för Djurgårdens version av Mr. Minecraft att träda fram :D
Mm... Den ena Mr.Minecraft ryktas ju vara DIF.
Är det han som givit oss pengar för Thoresen tro?;)
Användarvisningsbild
Farstakostym

Inlägg av Farstakostym »

Alvarez till Malmö nu, kanske?
Puckey

Inlägg av Puckey »

Sjöwall skrev:
Puckey skrev:Bara för att kittla fantasin - om vi fick hjälp att nå samma budget som HV & company skulle Djurgården kunnat se ut något så här (grymma spelare som skulle kunna tänka sig att spela i SHL, Landeskog, Hörnqvist etc får nog hamna i något senare luftslott:

Kempe - Engqvist - Sallinen
Sörensen - Thoresen - Fällström
Cehlin - Ljungh - Brodin
Hank - Hage - Ahlén

Kronwall - Hultström
Ahnelöv - Urbom
Claesson - Högström
Holm - Falk

Tellqvist
Armalis

Gamla siffror, men har svårt att föreställa mig någon större skillnad, annat än att Skellefteå troligen ligger minst lika högst, liksom även Luleå och Malmö till nästa år (och Djurgården det här året betydligt lägre).
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... 2648078.ab

Det känns som ett halvt landslag att kasta ut på isen, bara sett till spelare som antingen redan ryktas in, är under kontrakt eller skulle kunna tänkas återvända till Djurgården och SHL om ekonomin inte stod i vägen. Vi har seriens näst högsta publiksnitt, en av landets bästa juniorverksamheter och ett av de allra starkaste varumärkena - det finns ingenting Djurgården i sig självt gör som inte borde placera oss bland de rikaste klubbarna. Det som håller oss tillbaka är en arenasituation vi fått höra att det kan dröja 10-20 år innan Sthlm tycker att det är dags att åtgärda, medan andra kommuner pumpar in pengar i sina lag. Enlig all sportslig rättvisa borde vi tillhöra toppen, vi producerar helt fantastiska spelare, har publikunderlaget och varumärket. Att kasta ett sånt drömlag på isen vore inget köpelag, det vore att utkräva den plats vi skulle haft om det inte vore för alla yttre omständigheter med kommunaldoping och en hopplös arenasituation som gör det omöjligt att konkurrera på lika villkor.

Vill någon vänligt sinnad miljarddär med ett genuint djurgårdshjärta ta upp kampen med Percy och Mr.Minecraft skulle jag inte skämmas det minsta över att tacka ja till de pengarna.
Kul att du har med Ahlen i det laget. Tycker du han platsar?

-Skickat från min OnePlus One via TapaTalk-
Är övriga platser fyllda på gränsen till perfektion kan man välja lite med hjärtat också! Ser tyvärr ingen chans till att få in Ahlén i dagens trupp om vi inte lyckas skicka bort vissa kontrakterade spelare, men nog kommer jag att sakna honom.
Puckey

Inlägg av Puckey »

ciirree skrev:Jag hade väl inte direkt älskat om Djurgården hade en gubbe som slängde in miljoner till spelartruppen. Men jag måste endå erkänna att det sticker lite i ögat när man pratar om "samma villkor" gällande dessa fallskärmar. Samtidigt får klubbarna ta in hur många miljoner som helst från sina rika kontakter.
Jag gillar inte det.
Jag är inte heller förtjust i det, men som det ser ut just nu vore det snarare ett verktyg för att nå de förutsättningar vi enligt all logik borde ha. Vi har näst högst publiksnitt i landet (med hyfsat god marginal), har bland de starkaste varumärkena i idrottssverige, är en av godisbitarna för Cmore och har en av landets bästa juniorverksamheter.

Hockeyn är fullkomligt sjuk när ett sådant lag kan ligga och harva med en budget lägre än lag som drar färre besökare än vi gjorde i hockeyallsvenska på grund av en jävligt jobbig arenasituation och andra lags kommunala stöd. Är absolut inte för något skrytbygge med ett gäng superdyra kanadicker, men ger någon oss medlen att faktiskt ha råd att värva hem "våra" spelare skulle jag vara tacksam så in i helvete. Vi ska inte behöva se Kempe hamna långt upp i norrland för att vi inte ens har råd att erbjuda en någorlunda marknadsmässig lön (för att vara shl) på hans position i år. Sen är det klart att jag hellre ser att vi får en lösning på arenafrågan så att vi kan stå på egna ben, men just nu är det ett faktum att utan extern finansiering kan vi sälja ut Hovet varenda match, och ändå bli fast med en spelarbudget miljontals kronor under vissa lag med ett publiksnitt runt 6000 pers.
Låst