Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av -daniel- »

Sundling skrev: Sen tror jag Linkan tyvärr(eller lyckligtvis) floppar i KHL och förstärker Djurgården efter nyår.
Där tror jag du har tokfel, Linkan har väl inlett på ett kanonsätt där borta och levererat från dag 1.
Användarvisningsbild
Ritterwand

Inlägg av Ritterwand »

Sundin, knappast va?

Bremberg och Mozyakin verkar hitta varandra bra på träningsmatcherna i alla fall. Jag tror att rysk ishockey är nåt som kommer passa Fredrik rätt bra.
Användarvisningsbild
Stocky

Inlägg av Stocky »

Bara hoppas att Ottoson får en roll som han hade för några år sedan, då har vi helt plötsligt en 40 poängsplockare i honom.
Användarvisningsbild
Ritterwand

Inlägg av Ritterwand »

Stocky skrev:Bara hoppas att Ottoson får en roll som han hade för några år sedan, då har vi helt plötsligt en 40 poängsplockare i honom.
Sätta honom som ytterforward alltså.
IOR

Inlägg av IOR »

Vi kommer få problem iår då det 99% säkert blir dump-and-chase som kommer spelas(vi har inte material för annat). Vi kommer säkert att få fast pucken i sarghörnen superofta, men som konsekvens kommer oxå det komma en hel del kontringar och när vi inte har den bästa defensiven känns det inte bra, kommer bli en hel del 2 mot 1 i år.

Det här kan man kanske ta med en nypa salt, men tror nog prislappen ligger därikring.
"Mathias Tjärnqvist bjuds just nu ut till elitserieklubbarna.

Den förre NHL-spelaren har dock ännu inte fått något napp.

En källa till bloggen säger att AIK har tackat nej, liksom Luleå och Modo.

Anledningen att Tjärnqvist inte har fått napp kan bero på prislappen.

– Han ska ha 210 000 kronor i månaden, säger källan."
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

-daniel- skrev:
Sundling skrev: Sen tror jag Linkan tyvärr(eller lyckligtvis) floppar i KHL och förstärker Djurgården efter nyår.
Där tror jag du har tokfel, Linkan har väl inlett på ett kanonsätt där borta och levererat från dag 1.
Ja, kunde Bremberg briljera helt på egen hand i flera säsonger & snurra upp samtliga Elitserieförsvar så nog kommer Fredrik fixa KHL, dessutom kommer han nu ha likasinnade lekkamrater vid sin sida

Hoppas verkligen att Linkan gör succé i KHL & inte kommer tillbaka denna säsong, det är han värd
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
jensa85

Inlägg av jensa85 »

Först och främst, VÄLKOMMEN HEM MATHIAS!

Har inte riktigt bestämt mig än om laget känns "bu eller bä".
Vi har i ett antal säsonger varit beroende av en spelare. Det är åt helvete egentligen.
I år kommer vi inte ha någon 50-60 poängsspelare som står för 80% av lagets offensiv. 2009/2010 kommer det vara ett lag med mer spridning i poängprotokollet.

Marcus Nilson gjorde 39 poäng på 48 matcher senast i DIF-tröjan. Tjärnqvist gjorde 21 pinnar på 40 ifjol. Tror vi kan förvänta oss iaf 60 poäng av dessa ihop. Minst.

Tycker även många verkar glömma bort att Jacob Josefsson mycket väl kan få ett stort genombrott och säkert kan göra minst 10 poäng mer än ifjol om han bara får chansen. Och då menar jag inte i en fjärdelina med begränsad speltid som center emellan Calle G och Hank.
Killen gjorde faktiskt 16 poäng ifjol och lär ju knappast göra mindre iår. Tror stenhårt på Jacob.

Sen att Andreas Engqvist som bara gjorde 30 matcher i fjol lätt har potential att göra 30 poäng, verkar heller inte folk tänka på. Marcus Krüger har jag också en känsla av att han kommer bidra en hel del offensivt i "rätt" kedja.

Nicklas Danielsson, Kristofer Ottosson, Michael Holmqvist och Tim Eriksson lär inte göra mindre än 20 poäng någon av dom.
Skulle även bli förvånad om inte Ragge och Lill-Honken gör fler än 20.

Lägg därtill att Ölvestad och Fimpen lär göra betydligt bättre ifrån sig iår med tanke på dessa herrars bedrövliga fjolår.

Och slutligen så måste man ju även se Hardy Nilsson som en kanonvärvning. Var ju inte direkt lite gnäll på tränarna förra säsongen menar jag. Nu med Hardy i båset har vi en rutinerad coach som vet vad som krävs och vad man kan kräva av spelarna. Någonting som definitivt saknades förra säsongen.

Ser man det såhär så känns det som att det kan bli riktigt bra. Tror inte att våran offensiv blir vårat problem. Det jag, precis som många andra saknar är en "riktig" förstamålvakt.
Den som lever får se......
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Ritterwand skrev:
Stocky skrev:Bara hoppas att Ottoson får en roll som han hade för några år sedan, då har vi helt plötsligt en 40 poängsplockare i honom.
Precis. Tyvärr verkar coacherna sätta Otto mellan Fimpen och Ölvestad. Släseri med talang!

Föregående år tog det en lång tid att hitta en förstakedja, eftersom man inte ville lägga allt krut i en kedja. Skulle gärna se att DIF i år lade allt krut i en kedja - nämligen:

Otto - Mackan - Tjärna Jr
M. Holmqvist - Ante - Krüger
Tim E - Josefsson - Danielsson
Calle G - Fimpen - Ölvestad

Genom att sätta Otto med Mackan och Tjärna kan Otto förhoppningsvis tänka mer offensivt än han har behövt göra de senaste fem säsongerna. Tycker vidare att det är dumt att inte sätta Josefsson som center i en tredjekedja.
Användarvisningsbild
Ritterwand

Inlägg av Ritterwand »

Östgöten skrev:
Ritterwand skrev:
Precis. Tyvärr verkar coacherna sätta Otto mellan Fimpen och Ölvestad. Släseri med talang!

Föregående år tog det en lång tid att hitta en förstakedja, eftersom man inte ville lägga allt krut i en kedja. Skulle gärna se att DIF i år lade allt krut i en kedja - nämligen:

Otto - Mackan - Tjärna Jr
M. Holmqvist - Ante - Krüger
Tim E - Josefsson - Danielsson
Calle G - Fimpen - Ölvestad

Genom att sätta Otto med Mackan och Tjärna kan Otto förhoppningsvis tänka mer offensivt än han har behövt göra de senaste fem säsongerna. Tycker vidare att det är dumt att inte sätta Josefsson som center i en tredjekedja.
Har exakt samma fjärdeline i tankarna. Tror den skulle bli skitjobbig att möta. Annars skulle jag nog byta plats på Krüger och Danielsson, för Krüger hade fin kemi med Josefson och Tim förra säsongen.
Adamski

Inlägg av Adamski »

Två sköna citat från "Järlan":

"[N]u saknas en forward som vi jobbar på. Där tittar vi på flera intressanta alternativ av hög Elitserieklass, men vi har is i magen, säsongen börjar inte förrän slutet av september."

och

"Vår målsättning är att spela en tuff hockey med bra attityd, och då passar en attitydspelare som Mathias Tjärnqvist perfekt in i vårt lagbygge. Både tränare och spelare känner honom sedan tidigare, så han kommer snabbt smälta in i truppen."

Ok.

Är Tjärnqvist att beteckna som en spelare av hög elitserieklass? Möjligen för sex år sedan men killen verkar ha passerat zenit i karriären. Sen är det givetvis bra med attityd, men det hela handlar om att göra mål också och där är väl kanske inte Tjärnqvist frälsaren. Det är lätt att säga att man ska fördela målskyttet på fler än två spelare men det är nog svårare i realiteten. Det är ju inte precis som att ingen annan än Linkan och Anger fick göra mål förra säsongen.
Hoppas bara att det här laget blir ett riktigt j-a kämpargäng som ger allt i varenda match. Kan Timrå lyckas med detta säsong efter säsong trots ett på papperet ganska dassigt lag så kan väl förhoppningsvis DIF också. Synd bara att man tackade nej till Anger när han till och med erbjöd sig att gå ner i lön, Tjärnqvist kan ju knappast kunna kräva någon jättelön efter sina senaste säsonger och har väl förmodligen inte haft så många andra anbud än det han förkastade från Rögle. Hade inte förväntat ig någon spelare av Linkans kaliber, det vore en utopi, men åtminstone en spelare som kommer ligge topp 10 i poängligan, där lär vi inte hitta någon spelare från DIF.
Berra

Inlägg av Berra »

Adamski skrev:Två sköna citat från "Järlan":
Hade inte förväntat ig någon spelare av Linkans kaliber, det vore en utopi, men åtminstone en spelare som kommer ligge topp 10 i poängligan, där lär vi inte hitta någon spelare från DIF.
Jag skulle tro att Mackan kan hamna topp 10 i poängligan, skulle tro att han gör ca 40 poäng. De träningar jag varit på och matchen mellan DIF/järnkaminerna och LHC/chokladkaninerna visade på ytterst goda tendenser från hans sida.
Sörensen gör ett fantastiskt mål på egen hand då han trycker sig fram, dribblar av en leksing innan han sprätter upp pucken högt bakom Alsenfelt.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Värvning av Tjärnqvist är det inte så mycket att säga om egentligen. Killen är en "hardy-spelare" från grunden och en som kommer prestera under denna tränare och en grundförutsättning för att få ut maximalt av en spelare är att tränaren vill ha honom.

Hardy följer en linje när det kommer till forwards, de skall vara villiga att åka skridskor tills de spyr. Jag delar denna uppfattning till fullo kanske skall tilläggas. Det som oroar mig är dock hur PP-spelet skall fungera? Vem skall styra och ställa? Den enda lösning som jag kan se är ett PP där Ragge styr allt från blå. Behöver inte vara så illa heller. Backskott och sedan full trafik ser jah hellre en ett fasligt petande där inget händer. Min fråga är dock vem som skall föra in pucken i zon och se till att vi kan ställa upp?

Oavsett detta frågetecken känmns det som att Hardy har värvat spelare som han verkligen vill ha och detta är ofantligt viktigt. Undrar bara lite smått hur en spelare som Tim Ericsson kommer fungera med Hardy? Min gissning är att killen kommer försvinna mellan jul och nyår eller göra dundersuccee, tyvärr är väl oddsen störst på att han försvinner.

Mina två stora frågtecken är dock dessa. OM man vill spela tuff hockey bör man då inte ha backar som är skapta för detta spel också? Här känns det som vi saknar både tyngd och tuffhet och det rejält. Hur Nicke Andersson kan få vara kvar är för mig en gåta och tja någon ersättare till Ronnies defensiv finns ju inte heller i laget. Nordamerikanen känns vidare lika osäker som den vi hade förra säsongen. Trodde vi var ute efter en klassback som hade defensiven i centrum. Isatället plockades det in en back som är mer offensiv och vilken klass han håller återstår att see. Snackar man i förväg om klassförvärv bör det dock smälla lite mer än där. ( Detsamma gäller för övrigt Tjärnqvist junior, som hade varit en perfekt värvning om vi fått den såelfördelare som vi faktiskt saknar i dagsläget. )

Känns alltså i min bok som att backarna inte riktigt går hand i hand med forwardsuppsättningen.

Frågetecken nummer två; Skall man spela denna tuffa krigarhockey och lyckas MÅSTE man ha en bra målvakt. Att döma av förra säsongen har vi inte detta tyvärr och vill man nå slutspel med detta spelsätt, som väl i ett slutspel kan funka bra, måste du ha en burväktare av hög kvalité. Se på Brynäs som exempel. Tyvärr har vi som jag ser det tre back-up målisar och detta straffade bort oss från slutspelet förra säsongen och kommer med största säkerhet göra det igen om ingen av de tre tar rejäla kliv framåt. Bara att hoppas på Mark eller Riddarn tar rejäala kliv framåt för det kommer att krävas om vi vill gör aannat än undvika kvalserien.

Att sedan spelare som Fimpen, Danielsson, Ölvestad och Ericsson måstew upp minst tvånivåer jämfört med förra säsongen är uppenbart. En gåta att alla fyra blivit kvar för övrigt.

Avslutningsvis, att sätta otto tillsammans med Ölve och Fimpen är att slösa bort Ottos talang totalt...
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Alltså ni får sluta gnälla om målvakterna. Jag håller med om att Riddarn är för dålig och att Mark inte är en klar elitseriemålvakt ännu, men jag tycker att Wesslau gjorde det bra förra säsongen och har en känsla av att han kommer vara riktigt bra i år.

Sen så håller jag med Adamski här ovanför. Vissa verkar tro att det bara är att trycka på en knapp så sprids målskyttet jämt och fint över hela laget. Men...hade inte dessa herrar tillstånd att göra mål förra året när Linkan var här eller? Klart det blir lite, lite mer plats och speltid nu men jag ser ändå inte att typ åtta tidigare helt anonyma forwards ska kliva in och göra 30p. var...

Jag tycker iaf att truppen ser helt okej ut och vi får hoppas att grabbarna kan skrälla litegrann och göra en kanonsäsong! Men som sagt, just målskyttet är väl det jag oroar mig mest för. Backar och keeper klarar sitt.
Användarvisningsbild
PatteW

Inlägg av PatteW »

Problemet är ju att vi sitter med ett lag där alla/de flesta spelarna måste lyfta sig från tidigare säsonger eller i vissa fall göra sin bästa säsong någonsin för att detta ska ordna sig. Är inte det lite av en utopi? Vi måste ju ha en trupp där vi kan kalkylera in lite skador och andra bakslag för vissa killar.

Jag hoppas verkligen vi har eller får loss lite stålar till och dom ger oss en glad överraskning med minst en värvning till.... trots att dom sagt att sista pusselbiten e på plats...

Kom igen nu, alla får köpa minst en halsduk till! :)
Användarvisningsbild
Fricke

Inlägg av Fricke »

Adamski skrev:
Är Tjärnqvist att beteckna som en spelare av hög elitserieklass? Möjligen för sex år sedan men killen verkar ha passerat zenit i karriären.
Med tanke på att Tjärnqvist spelade VM så sent som i maj så får man nog ranka honom som en spelare av hygglig elitserieklass...
Låst