Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
pulverapa
Säsongskort: Ja

Sv: Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första

Inlägg av pulverapa »

John Terry skrev:
pulverapa skrev:
John Terry skrev:
pulverapa skrev:
VäsbyMental skrev:Challe borde scouta College spelare i USA. Måste ju finnas hur många som helst som lägger av då dom inte får NHL/AHL kontrakt. Finns säkert en hel del riktigt bra spelare som inte är allt för dyra.
Det finns väl inget som heter scouting inom hockey i Europa egentligen. Det handlar om kontaktnät. Jag är övertygad om att Challe har ett bra kontaktnät. Det handlar snarare om att lyckas träffa rätt (ha lite tur). Det känns som att det är vår tur att ha lite flyt nästa säsong. (Himelfarb, Little, Holloway, Lee)

Jag tycker också att Challe ska rikta in sig på den kanadensiska marknaden. Den amerikanska marknaden känns väldigt tunn. Den tror jag inte alls på.

Skojar du?
Nämn en klubb med scouter.
Aha du menade så. Nä just scouter med enbart scouting som arbetsuppgift är väl väldigt sällsynt. Men scouting sysslar ju sportchefer, tränare och "kontakter" med hela tiden.
Det låter dyrt att skicka över Challe med personal till USA för att scouta spelare. Det får hans kontakter sköta. Dessutom kan det bli problematiskt att scouta spelare under sommaren då de troligen sysslar med party - inte hockey.
Användarvisningsbild
18DIF91
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första inlä

Inlägg av 18DIF91 »

pulverapa skrev:
Jepe skrev:Kan på ett sätt köpa att Åberg och Gustafsson lämnar som spelat några år. Men Wennberg känns bara larvigt att han drar. "Testa nått nytt" jo tjena, stackars hans omgivning om han tröttnar efter inte ens ETT år. Otacksamt och vidrigt. Bitter? JA!! Men nån jäkla känsla måste man ha.
Det är väl ett tecken på att stämningen i föreningen inte är den bästa. Det måste rensas på alla plan.
Nåt har varit rätt ruttet ända sen säsongen vi åkte ut, om inte tidigare än så.

Men som sagt, hel del saker som måste göras. Sen kan man ju hålla på med utrensningar till höger och vänster, men om inte någon kan sätta fingret på vart det felas kan man ju hålla på och rensa i evigheter innan något händer.

Verkar som föreningen på nån vänster tappat greppet om att det är hockey det hålls på med. Sen tycker jag även att spelarna sätts i fokus framför klubben. Visst, spelarna är en viktig del av klubben, men på sistone är det som att DIF Hockey bara låtit spelare skriva helt obegripliga kontrakt som i princip enbart gynnar spelarna och inte klubben.

Förvisso är det bra att kunna knyta spelare till sig, men nån gräns måste det finnas också. Om klubben i sig är för loj och medgörlig så kommer spelarna förvisso spela, men det blir som att de gör det i väntan på något bättre och man bryr sig inte direkt om hur det går för klubben.

Tycker Åbergs kontrakt är typexempel på det, vet inte vad för kontrakt Wennberg och Gustafsson hade, men tycker det fortfarande är rent dumdristigt från klubbens sida att signa en spelare för 2 år med ES klausul när man försöker återgå till ES. Spelaren tjänar ju i princip mer på att klubben blir kvar i AS än att den avancerar uppåt.

Vill man inte förbinda sig i två år, så pang, då får man ta ett ettårskontrakt och sen ta sina chanser på marknaden efter det. Och skall man nödvändigtvis ha klausuler så visst, men skriv då för fan in några för klubbens räkning. T.ex om man inte presterar det man skall så kan klubben helt enkelt bryta kontraktet utan kostnad för klubben.

Finns ju vissa exempel på individer som gladeligen nyttjat Djurgården för rehabträning men när det väl kommer till krita i slutändan bara tänkt på sig själva. DIF Hockey måste sluta vara så snälla hela tiden och börja tänka mer på klubben i sig också.
Alltid Oavsett.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Det jobbiga är ju inte att vi tappar våra bästa spelare heller tyvärr.

Det värsta är att underpresterande spelare med höga löner från förra säsongen har fått möjlighet att förlänga sina kontrakt!
Göran

Inlägg av Göran »

Dom spelare som har lämnat DIF skall vi önska lycka till i sina nya miljöer !Jag tror att när det har gått ett tag så kommer dom att inse att borta bra men hemma bäst .
Just nu har vi en trupp som vi måste stötta och tro på ! Kan den sen utökas med en bra målvakt till och en till två bra backar och ett par riktiga målgörare så blir det här riktigt bra.Många har tyckt att det är i försvaret det har klickat i under gångna säsongen och på några platser har det kanske gjort det (men den mest noncharlanta har lämnat oss nu ) så jag ser ljust på den situationen.Jag tycker personligen att det har hänt för lite framåt under hela året .
Jag tror att Challe har lagt krut på en bra lösning på den punkten och jag inbillar mig även att han kommer att lösa tränar frågan på ett bra och snyggt sätt .
Efter den 11 april kanske vi har fått svar på det mesta ?
Användarvisningsbild
pulverapa

Sv: Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i första

Inlägg av pulverapa »

Göran skrev:Dom spelare som har lämnat DIF skall vi önska lycka till i sina nya miljöer !Jag tror att när det har gått ett tag så kommer dom att inse att borta bra men hemma bäst .
Just nu har vi en trupp som vi måste stötta och tro på ! Kan den sen utökas med en bra målvakt till och en till två bra backar och ett par riktiga målgörare så blir det här riktigt bra.Många har tyckt att det är i försvaret det har klickat i under gångna säsongen och på några platser har det kanske gjort det (men den mest noncharlanta har lämnat oss nu ) så jag ser ljust på den situationen.Jag tycker personligen att det har hänt för lite framåt under hela året .
Jag tror att Challe har lagt krut på en bra lösning på den punkten och jag inbillar mig även att han kommer att lösa tränar frågan på ett bra och snyggt sätt .
Det är väl snarare så att det inte klickade i försvaret. (Inte i anfallet heller direkt.) Och förresten, vilken tränarfråga?
Användarvisningsbild
Buford

Inlägg av Buford »

Göran skrev:Dom spelare som har lämnat DIF skall vi önska lycka till i sina nya miljöer !Jag tror att när det har gått ett tag så kommer dom att inse att borta bra men hemma bäst .
Vilken trupp? Vi har en handfull spelare klara, snarare så tappar vi spelare som hade kontrakt. Har på känn att när Challe slutligen är klar med truppen så kommer det att vara många besvikna fans här inne.
VäsbyMental

Inlägg av VäsbyMental »

Borta bra men hemma bäst?

Så vi ska acceptera att spelare drar när det går tufft och sedan välkomna dom med öppna armar den dagen det går bra igen. Nej, där håller jag inte med alls.
De spelare som lämnar när det går dåligt är enligt mig inte välkomna tillbaka. Jag syftar framför allt på Wennberg som höll ut hela 1 säsong.
Dock är jag inte förvånad att dom drar då det är så hela marknaden ser ut för tillfället. Snabba cash
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

VäsbyMental skrev:Borta bra men hemma bäst?

Så vi ska acceptera att spelare drar när det går tufft och sedan välkomna dom med öppna armar den dagen det går bra igen. Nej, där håller jag inte med alls.
De spelare som lämnar när det går dåligt är enligt mig inte välkomna tillbaka. Jag syftar framför allt på Wennberg som höll ut hela 1 säsong.
Dock är jag inte förvånad att dom drar då det är så hela marknaden ser ut för tillfället. Snabba cash
Jag tror ändå han tycker det känns grymt bra att få komma till Roger Rönnberg och faktiskt ha chansen att visa upp sig ännu mer nästa säsong i Elitserien. Cashen bryr han sig nog inte om ännu - han gör nog allt för att komma till NHL. Alexander Wennberg känns väldigt seriös.

Jag träffade hans föräldrar på JVM och måste säga att jag tyckte de verkade jättebra, där har han mycket bra förebilder.

Jag är inte bitter gentemot någon av våra juniorer som sökt sig vidare.
Rix

Inlägg av Rix »

pulverapa skrev:

Jag tror ändå han tycker det känns grymt bra att få komma till Roger Rönnberg och faktiskt ha chansen att visa upp sig ännu mer nästa säsong i Elitserien. Cashen bryr han sig nog inte om ännu - han gör nog allt för att komma till NHL. Alexander Wennberg känns väldigt seriös.

Jag träffade hans föräldrar på JVM och måste säga att jag tyckte de verkade jättebra, där har han mycket bra förebilder.

Jag håller med dig fullt ut pulver, ingen idé att vara bitter över att juniorerna söker sig vidare, dem vill till NHL och gör allt för att komma dit. Hade vi spelat i ES hade Wennberg och Åberg fortsatt hos oss till 95 % säkerhet, nu spelar vi i AS och då kommer vi tyvärr tappa både duktiga juniorer samt bra spelare, bara något vi får räkna med.

Nu vill jag dock att DIF ska börja producera lite nyförvärv, känns oerhört dött på den fronten för tillfället och det gör att alla dessa tapp känns tyngre.
Göran

Re: Sv: Re: Silly-season 2013-2014 ständigt uppdaterat i för

Inlägg av Göran »

pulverapa skrev:
Det är väl snarare så att det inte klickade i försvaret. (Inte i anfallet heller direkt.) Och förresten, vilken tränarfråga?
Jag menade givetvis att det inte var det bästa försvarsspelet vi sett och inte anfall heller . Fungerar dessa bra tillsammans blir det ofta bättre resultat också.
Tränar frågan ? Jag hoppas och tror att det blir ändring på den framöver.
kaminor

Inlägg av kaminor »

Mankan84 skrev: Joakim Hagelin: Oskarshamn
Har utnyttjat elitserieklausul och kommer således spela där.
Användarvisningsbild
18DIF91

Inlägg av 18DIF91 »

Rix skrev:
pulverapa skrev:

Jag håller med dig fullt ut pulver, ingen idé att vara bitter över att juniorerna söker sig vidare, dem vill till NHL och gör allt för att komma dit. Hade vi spelat i ES hade Wennberg och Åberg fortsatt hos oss till 95 % säkerhet, nu spelar vi i AS och då kommer vi tyvärr tappa både duktiga juniorer samt bra spelare, bara något vi får räkna med.

Nu vill jag dock att DIF ska börja producera lite nyförvärv, känns oerhört dött på den fronten för tillfället och det gör att alla dessa tapp känns tyngre.
Kan väl vara så att man kanske inte är så pigga med att spotlighta talangfulla spelare när man vet att de kommer bli huggna så fort det går. Känns ju lite meningslöst med att ha en bra juniorverksamhet när de knappt ens hinner spela i A-laget innan något annat lag från nån annan liga är framme och hugger i dem.
Alltid Oavsett.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Tycker faktiskt det skulle vara en generell regel i hockeysverige som gick ut på att "juniorspelare i klubb X kan ej byta klubb innan de fyllt Y år (exempelvis 20?)". Det är en smärre skandal att lag dammsugs på juniorspelare som fått sin hockeyfostran i en klubb och sen presterar på sin höjd en bra säsong innan spelaren i fråga försvinner.

Det här är ett fenomen som pågått hur länge som helst i HA-klubbar har jag förstått, lider med alla lag som råkar ut för detsamma. Gör ju hela juniorsatsningen halvt meningslös.

Nåväl, inte helt on topic men ni får stå ut ändå.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

http://hockeypuls.se/nyheter/1.5744682- ... -malvakter

Jag kunde ju få drömma lite i varje fall om Jocke Lundström i Timrå?

:lol:
Användarvisningsbild
Roppan

Inlägg av Roppan »

-daniel- skrev:Tycker faktiskt det skulle vara en generell regel i hockeysverige som gick ut på att "juniorspelare i klubb X kan ej byta klubb innan de fyllt Y år (exempelvis 20?)". Det är en smärre skandal att lag dammsugs på juniorspelare som fått sin hockeyfostran i en klubb och sen presterar på sin höjd en bra säsong innan spelaren i fråga försvinner.

Det här är ett fenomen som pågått hur länge som helst i HA-klubbar har jag förstått, lider med alla lag som råkar ut för detsamma. Gör ju hela juniorsatsningen halvt meningslös.

Nåväl, inte helt on topic men ni får stå ut ändå.
Jag gnäller också, men samtidigt skäms jag lite.. för det är först nu man tar dessa problem på allvar, när man själv sitter i skiten. Sen blir det lite löjligt att som Djurgårdare gnälla på att elitserieklubbar dammsuger "våra juniorer". "Våra juniorer" har vi själva dammsugit upp från hela Stockholm med omnejd. Wennberg har spelat i Djurgården i tre säsonger, det blir lite löjligt att påstå vi är hans fosterklubb. Han är fostrad i Boo. Andreas Engqvist är fostrad i Spånga, Krüger kom väl rätt tidigt - men är knappast en Djurgårdsprodukt från början. Osv.

Det såg precis likadant ut när jag spelade hockey (i Spånga). Våra B-juniorer spelade upp laget i Elit.. men lämnade sen laget för Djurgården, AIK och Hammarby(som spelade i samma serie som Spånga skulle spela i kommande säsong - det var häftigare att lira i storklubbarna). Halva laget slutade och man tvingades fylla på med yngre spelare för att ens få ihop ett lag(undertecknad bl a). Den säsongen var en stor grund till att jag tröttnade på ishockey, det är inte kul att som Djurgårdare spela på Hovet mot Djurgården - mot sina gamla klubbkamrater - och torska med tvåsiffrigt varje match.

Vi har själva ALLTID dammsugit stockholmsjunisar, och fungerat som ett raffinaderi för dessa hockeytalanger. Nu har vi halkat efter genom att spela i den näst högsta serien och inte på något sätt kunna utmana landets övriga välmående klubbar med sina enorma och moderna träningstalanger. I Jönköping har du exempelvis fyra ishallar på gångavstånd från varandra, och förmodligen Europas största och modernaste träningscentrum för ishockeyspelare. Spelar du i Djurgården som junior åker du kommunalt till Hovet från föräldrahuset i någon förort, och sen kanske bussas vidare ut till Mälarhöjden för att träna i ett tält. Har du tur tränar laget på Hovet, i en timme. Sen ska AIK ha isen. Jag har full förståelse för Wennberg, Gustafsson och Åberg.. men självklart är jag också besviken.
Låst