Säsongen 2024/25

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 2024/25

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Rudi skrev: 2025-02-17 14:12:42 Eftersom topplagen är jämna i år borde det var mindre viktigt att vinna serien. Om man får SSK eller Löven i semi gör väl detsamma egentligen.
Men det vet vi inte, det kan vara Löven eller AIK för vår del. Och jag vet då vilket lag jag då skulle fördra även om Löven inte blir någon lätt uppgift.

Att sluta etta är att skaffa sig fördelar hela vägen ut. Jag tror exempelvis att vi hade vunnit den sjunde avgörande matchen mot Modo om vi haft hemmaplan.
Hypotetiskt, javisst. Men jag tror verkligen inte det är slumpen att ettan gått upp senaste åren. En serietabell ljuger inte, men dessutom får lag 1 välja motstånd hela vägen.

Exempelvis tar jag ju gärna Västerås i kvarten före Oskarshamn om jag får möjlighet att välja.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
DjurgårdareiNorrland

Säsongen 2024/25

Inlägg av DjurgårdareiNorrland »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2025-02-17 14:20:37
Rudi skrev: 2025-02-17 14:12:42 Eftersom topplagen är jämna i år borde det var mindre viktigt att vinna serien. Om man får SSK eller Löven i semi gör väl detsamma egentligen.
Men det vet vi inte, det kan vara Löven eller AIK för vår del. Och jag vet då vilket lag jag då skulle fördra även om Löven inte blir någon lätt uppgift.

Att sluta etta är att skaffa sig fördelar hela vägen ut. Jag tror exempelvis att vi hade vunnit den sjunde avgörande matchen mot Modo om vi haft hemmaplan.
Hypotetiskt, javisst. Men jag tror verkligen inte det är slumpen att ettan gått upp senaste åren. En serietabell ljuger inte, men dessutom får lag 1 välja motstånd hela vägen.

Exempelvis tar jag ju gärna Västerås i kvarten före Oskarshamn om jag får möjlighet att välja.
Jag är mer inne på Rudis spår överlag men eftersom det kan bli gnaget så är jag osäker.
De verkar ha en psykologisk fördel över oss och två matcher i matchen som jag tror inte vi vinner är Melin vs Kimby och Brattström vs Hävelid.

Hamnar vi etta kan vi välja bort gnaget hela vägen.
Dessutom skulle man kunna välja SSK i semi om det står mellan Löven och SSK eftersom det är kortare resor osv. Känns som att detaljerna blir viktigare i år, men jag tror båda semifinalerna kan ha 7 matcher i sig oavsett vilka som hamnar där.
Användarvisningsbild
Rojk

Säsongen 2024/25

Inlägg av Rojk »

Fem poäng och 17 mål upp till förstaplatsen med en match mindre spelad. Finns möjligtvis en chans att gå om?

Gäller att vi vinner ett antal matcher med flera måls marginal.

Djurgården
Mora (H)
Almtuna (H)
SSK (H)
Nybro (B)
Tingsryd (H)
Östersund (H)
Oskarshamn (H)
Kalmar (H)

Karlskoga
Mora (B)
AIK (H)
Tingsryd (B)
Nybro (H)
Björklöven (B)
Västerås (H)
Vimmerby (H)
It's easier to be an asshole to words than to people
Användarvisningsbild
Hepsnastian

Säsongen 2024/25

Inlägg av Hepsnastian »

Rojk skrev: 2025-02-17 17:18:16 Fem poäng och 17 mål upp till förstaplatsen med en match mindre spelad. Finns möjligtvis en chans att gå om?

Djurgården
Mora (H)
Almtuna (H)
SSK (H)
Nybro (B)
Tingsryd (H)
Östersund (H)
Oskarshamn (H)
Kalmar (H)

Karlskoga
Mora (B)
AIK (H)
Tingsryd (B)
Nybro (H)
Björklöven (B)
Västerås (H)
Vimmerby (H)
Jag skulle vara nöjd med följande resultat.

Djurgården
Mora (H) 3p
Almtuna (H) 3p
SSK (H) 1p
Nybro (B) 2p
Tingsryd (H) 3p
Östersund (H) 3p
Oskarshamn (H) 1p
Kalmar (B) 2p
Delägare
Användarvisningsbild
klintan85

Säsongen 2024/25

Inlägg av klintan85 »

DIF-DIF skrev: 2025-02-16 21:48:44
klintan85 skrev: 2025-02-16 21:17:45 Det är otroligt jämt i Hckeyallsvenskan i år. Just nu känns det som alla kan slå alla bland de 8 första. Det blir inget lätt val i år för något lag. AIK kan inte förlora just nu, man har tagit tre stora vinster på mindre än en vecka. Kalmar utklassade Björklöven idag. Och Mora och Oskarshamn kan man inte räkna bort för de kan slå alla när de spelar som bäst.
Jag är tämligen säker på att du kan räkna bort Mora och Oskarshamn. De lär inte vinna tre bäst av sju serier även om de kanske kan skrälla i enstaka matcher.
Oskarshamn ska man nog inte räkna bort om man får igång sina transatlanter. De har ju ändå ligans bästa producerande back.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
klintan85

Säsongen 2024/25

Inlägg av klintan85 »

Jo men DIF är ju ligans bästa bortalag men bara 4 hemma. Jag vet inte om det alltid är sådan fördel med hemma fördel. Bäst med att komma högt upp är att man får välja motstånd och slipper Karlskoga tills en final.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
Rojk

Säsongen 2024/25

Inlägg av Rojk »

Hepsnastian skrev: 2025-02-17 17:26:12 Jag skulle vara nöjd med följande resultat.

Djurgården
Mora (H) 3p
Almtuna (H) 3p
SSK (H) 1p
Nybro (B) 2p
Tingsryd (H) 3p
Östersund (H) 3p
Oskarshamn (H) 1p
Kalmar (B) 2p
Jag tror det finns större chans på 2p hemma mot Oskarshamn än Kalmar borta.
It's easier to be an asshole to words than to people
Heraklion

Säsongen 2024/25

Inlägg av Heraklion »

Rojk skrev: 2025-02-17 17:18:16 Fem poäng och 17 mål upp till förstaplatsen med en match mindre spelad. Finns möjligtvis en chans att gå om?

Djurgården
Mora (H)
Almtuna (H)
SSK (H)
Nybro (B)
Tingsryd (H)
Östersund (H)
Oskarshamn (H)
Kalmar (H)

Karlskoga
Mora (B)
AIK (H)
Tingsryd (B)
Nybro (H)
Björklöven (B)
Västerås (H)
Vimmerby (H)
Vi har mycket goda chanser
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Säsongen 2024/25

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

DjurgårdareiNorrland skrev: 2025-02-17 14:27:38

Jag är mer inne på Rudis spår överlag men eftersom det kan bli gnaget så är jag osäker.
De verkar ha en psykologisk fördel över oss och två matcher i matchen som jag tror inte vi vinner är Melin vs Kimby och Brattström vs Hävelid.

Dessutom skulle man kunna välja SSK i semi om det står mellan Löven och SSK eftersom det är kortare resor osv. Känns som att detaljerna blir viktigare i år, men jag tror båda semifinalerna kan ha 7 matcher i sig oavsett vilka som hamnar där.
Mm, för oss är det nog en fördel att slippa gnaget. Men jag tänker att alla fördelar, stora som små, kan få gigantiska resultat ( Shl).
Så därför vill jag att vi ska ha så många marginaler som möjligt på vår sida. Skulle kunna vara den kortare resvägen mot SSK som gör oss liiiite mer utvilade i finalen mot ett reströttare Bik som krigat på med resor till Umeå.

Som sagt, inte säkert vi får ut någon fördel av en förstaplats, inte då någon större, men tänk om?
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
dr111DIF

Säsongen 2024/25

Inlägg av dr111DIF »

Hepsnastian skrev: 2025-02-17 17:26:12

Djurgården
Mora (H)
Almtuna (H)
SSK (H)
Nybro (B)
Tingsryd (H)
Östersund (H)
Oskarshamn (H)
Kalmar (H)

Karlskoga
Mora (B)
AIK (H)
Tingsryd (B)
Nybro (H)
Björklöven (B)
Västerås (H)
Vimmerby (H)
Jag skulle vara nöjd med följande resultat.

Djurgården
Mora (H) 3p
Almtuna (H) 3p
SSK (H) 1p
Nybro (B) 2p
Tingsryd (H) 3p
Östersund (H) 3p
Oskarshamn (H) 1p
Kalmar (B) 2p
Störst risk för tapp är Nybro borta en söndag och sista mot Kalmar. Resten inkl tälje känns som väldigt låga odds på trepoängare.
dr111DIF

Säsongen 2024/25

Inlägg av dr111DIF »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2025-02-17 18:47:04
DjurgårdareiNorrland skrev: 2025-02-17 14:27:38

Mm, för oss är det nog en fördel att slippa gnaget. Men jag tänker att alla fördelar, stora som små, kan få gigantiska resultat ( Shl).
Så därför vill jag att vi ska ha så många marginaler som möjligt på vår sida. Skulle kunna vara den kortare resvägen mot SSK som gör oss liiiite mer utvilade i finalen mot ett reströttare Bik som krigat på med resor till Umeå.

Som sagt, inte säkert vi får ut någon fördel av en förstaplats, inte då någon större, men tänk om?
En fördel är det, absolut. Framför allt för att kunna välja bort råttorna, tyvärr. Top2 kontra 3:a dock en betydligt större fördel.

Förra året fick brynäs ihop det så på slutet så tabellen spelade ingen roll typ. Året innan var förstaplatsen en enorm fördel för MoDo eftersom det var tre topplag då och stor skillnad på motstånd i semi.
Användarvisningsbild
diftobbe89

Säsongen 2024/25

Inlägg av diftobbe89 »

När Roger Melin dundrar in med flinten i katakomberna kommer det ta tvärstopp. Dom överlever aldrig en semi, dom får passa på att njuta så länge det varar.
Spela fult
DIFLuWi

Säsongen 2024/25

Inlägg av DIFLuWi »

Vi kan alltså ha 12 poäng upp på Björklöven efter nästa match.
Med tanke på vad som sagts innan säsong och även under säsong är det inte illa.

Vi har dessutom ett lättare schema än Biken in i mål, goda chanser att ta förstaplatsen.
Och jag håller (faktiskt!) inte riktigt med BOMBOM om vikten av förstaplatsen.
Den här säsongen känns det som att det finns en tydlig topp fyra som varit konsekvent.
Det känns som att det inte spelar någon större roll när vi får dem, om det är så att vi får SSK eller Björka i semi och sen Biken i final är lite sak samma.

För Ajk eller Kalmar lär väl inte skrälla sig till en semi?

Nåja, kan vi hålla den här nivån känns det fint. Vi känns uppåtgående. Snart är Dick och Kelleher tillbaka och värmda för slutspel. Alla växlar upp.

Har en riktigt bra känsla.
Ur spår bönder.
Det är alltid kul att spela match. Så enkelt är det.
Praetori

Säsongen 2024/25

Inlägg av Praetori »

DIFLuWi skrev: 2025-02-17 22:03:49 Vi kan alltså ha 12 poäng upp på Björklöven efter nästa match.
Med tanke på vad som sagts innan säsong och även under säsong är det inte illa.

Vi har dessutom ett lättare schema än Biken in i mål, goda chanser att ta förstaplatsen.
Och jag håller (faktiskt!) inte riktigt med BOMBOM om vikten av förstaplatsen.
Den här säsongen känns det som att det finns en tydlig topp fyra som varit konsekvent.
Det känns som att det inte spelar någon större roll när vi får dem, om det är så att vi får SSK eller Björka i semi och sen Biken i final är lite sak samma.

För Ajk eller Kalmar lär väl inte skrälla sig till en semi?

Nåja, kan vi hålla den här nivån känns det fint. Vi känns uppåtgående. Snart är Dick och Kelleher tillbaka och värmda för slutspel. Alla växlar upp.

Har en riktigt bra känsla.
Ur spår bönder.
Spöket i maskinen är kolsäckarna. De är pånyttfödda under Melin och kan nog skrälla mot valfritt gäng de ställs inför.
Den enda "positiva" effekten är att vinnaren av den bataljen kommer vara sargad oavsett vem som går vinnande ur den och det finns inga lag i HA denna säsong som har samma resiliens i bredden som DIF (utom möjligen på målvaktssidan där 1 skada = cirkus).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Rolv

Säsongen 2024/25

Inlägg av Rolv »

klintan85 skrev: 2025-02-17 18:19:03

Jo men DIF är ju ligans bästa bortalag men bara 4 hemma. Jag vet inte om det alltid är sådan fördel med hemma fördel. Bäst med att komma högt upp är att man får välja motstånd och slipper Karlskoga tills en final.
Är vi 4 hemma i poängsnittet eller inspelade poäng?! Vi har ju oerhört många hemmamatcher under slutspurten, så är det inte poängsnittet kan ju statistiken vara missvisande då vi troligtvis släpar några hemmamatcher mot flertalet andra lag i ligan.
Skriv svar