Mäklaren skrev:Varför så upprörda? Istället för Josefson kommer vi förmodligen att få in en stabil och etablerad 30-poängsgörande center som kommer att vara nyttigare för DIF än vad Jacob hade varit. Josefson är grymt överskattad.
Dessutom får vi in Nisse Ekman istället för Ante Engqvist. Också det ett KLART uppköp. Åtminstone offensivt.
Det är väl det risken är att vi inte får. Jacob lär knappast ha lyft någon hög lön som planerad tredjecenter.
Risken är stor att vi får se någon form av chansning eller någon spelare från våra konkurrenter som vill ha mer speltid. Själv hoppas jag på en spelare som Zigomanis, men det lär inte hända.
Med tanke på Nilson, Ekman och klassback blir det nog en "budgetspelare"
Vi får åtminstone ca 1,6 miljoner extra. Sen hur mycket av de pengarna som kommer att gå till lönebudgeten är ju en annan fråga såklart.
Sen håller jag dig om att det inte är så solklart att vi får in en bättre center nu, vi ska ju komma ihåg att vi tappat 3 centrar nu i Josefson, Ante och Zigomanis. Jag personligen vill inte se Mackan som center utan låta honom fortsätta i sin "fria" roll. Då har vi bara Otto som center av hög klass, om inte Krüger kliver in i den rollen dvs, men även då behöver vi ha in en bra center.
Tror inte ens vi får in någon ersättare till Josefson i första läget, utan DIF lär avvakta hans NHL-camp och såfall värva spelare under säsongen. Personligen tycker jag det är fel strategi, speciellt med tanke på att vi har alldeles för få naturliga centrar i laget som läget är nu. Otto, Falk & Fimpen. Vill inte se Mackan i en centerroll, och helst inte Krüger heller... Tanken med Josef var ju självklart att han skulle axla ett än större ansvar och få bli 2:a center i laget - hoppas att man således inser vikten i att ta in någon ny som direkt kan gå in i en 2:a lina och centra på ett bra sätt. Tror Ziggy anses för dyr för uppgiften - för mig hade det varit det självklara valet.
EDIT: Tar förgivet - som alla andra - att Ekman ansluter och Mackan stannar. Fortfarande inte helt övertygad om Mackans varande i DIF nästa säsong...tror han mycket väl, med en stark avslutning av VM-turneringen, kan tänka sig att lämna.
Jimmie - Otto - Mackan
Ekman - Dixon - Kruger
Tjärna - Falken - Tim
Cehlin - Fimpen - Brodin
Dixon var ju fenomenalt dålig i slutspelet, men riktigt bra i matcherna mot DIF i grundserien. Vet inte vad han begär i lön eller om han är klar eller vill till typ KHL.
FInns en del rätt underliga uttalanden i intervjun med Josefson
"Men när jag skrev på för Djurgården så trodde jag inte att NJ skulle komma med ett sånt förslag som de sedan gjorde. Jag trodde inte att de trodde så mycket på mig som det visade sig att de gör."
Ehh.. vad de säger och vad de egentligen tror behöver inte nödvändigtvis stämma överens. Lou Lamoriello vill ha sina spelare i AHL innan de flyttas upp till A-laget, det har han sagt uttryckligen många gånger genom åren och väldigt få spelare undantas detta. Senast att slippa var väl Travis Zajac för 5 år sen, men en kille som Zach Parise slapp inte undan. Vidare har Devils 11 forwards och 5 backar och 2 målvakter under kontrakt (inräknat de som är på Restricted Free Agent-kontrakt) inför nästa säsong med närmare 17 miljoner dollar i lönetaksutrymme. Detta innebär att de har väldigt mycket pengar att röra sig med för att fylla 3-4 positioner. Att de inte skulle kunna hitta en duglig veterancenter för tredjelinan verkar näst intill otroligt.
"– Då när de berättade så växte beslutet fram mer och mer och till slut kände jag att fan, jag måste försöka. Jag måste bara försöka, den här chansen får jag kanske aldrig igen."
En spelare draftad i förstarundan som inte skulle bli erbjuden ett kontrakt efter två år? Det händer i princip aldrig. Risken att Josefson inte skulle få ett kontraktserbjudande nästa sommar hade varit minimal om inte obefintlig. Det bör både han och Wallén vetat hela tiden.
Ritterwand skrev:Ehh.. vad de säger och vad de egentligen tror behöver inte nödvändigtvis stämma överens. Lou Lamoriello vill ha sina spelare i AHL innan de flyttas upp till A-laget, det har han sagt uttryckligen många gånger genom åren och väldigt få spelare undantas detta.
Situationen liknar den med Daniel Larsson som hamnade i AHL i två år. Positivt är att Jacob åtminstone lämnade svaret i början av maj istället för i början av juni. Daniel Larsson flytt till Grand R var betydligt mer oläglig än den Jacob gör nu.
Nisse och Mackan mer eller mindre klara, det borde fan vara karneval här i tråden. Men folk deppar vidare över att en junior minsann "sagt så", vad är det för nått? Släpp det där nu, vi har ju sjukt mycket bättre lag på pappret med mr Djurgården himself (enl. mig) Ekman, m.fl.
Och det är inte ens slut ännu, 2 platser kvar. Skitkul!
Härligt att hemsidan meddelar att man ska leta efter en ersättare till Josefsson.
Om Josefsson inte platsar i NHL så kommer vi att få en sjuk bredd även kommande säsong, vilket jag på sätt och vis tycker är riktigt underbart, även om jag fortfarande ställer mig starkt kritisk till Josefssons sätt att agera. Men men, en dag så kommer väl även jag över det.
sthlm_dif skrev:Härligt att hemsidan meddelar att man ska leta efter en ersättare till Josefsson.
Om Josefsson inte platsar i NHL så kommer vi att få en sjuk bredd även kommande säsong, vilket jag på sätt och vis tycker är riktigt underbart, även om jag fortfarande ställer mig starkt kritisk till Josefssons sätt att agera. Men men, en dag så kommer väl även jag över det.
Genom att låta honom träna med laget bevisar ju att DIF är till största delen missnöjda med agenten. Hade man varit förbannad på Jacob så hade man nog visat det.
Vore smakligt om han kommer tillbaka, utan att vi behöver betala någon lön alls(eller bara en liten del av den). Med den bredden skulle vi kunna gå långt i ett slutspel. Jag tar då förgivet att han går framåt i sin utveckling nästa säsong.
Lycka är att vara Djurgårdare. Vi é med dig överallt! Kämpa Nisse!
Jag har svårt att se Josefsson ta en plats i Devils inte minst då i princip alla nya killar som kommer in till den organisationen skall drillas i AHL innan de tar klivet upp.
Även Josefsson imponera under campen har jag svårt att se ett lag som Devils chansa med en tredje center heller utan jag misstänker att det kommer trilla in någon spelare till där.
Ställer mig dock något frågande till varför Josefsson får träna med DIF. Skall han få göra detta borde dealen varit att platsar han i Devils stannar han kvar, gör han inte det åker han hem till DIF och Devils står för lönen.
Med den dealen skulle DIF i alla fall kunna vinna något litet på denna trista historia...
... Även om Ekman och Nilson förstärker menar jag att det fortfarande saknas en center.
Vore kanske idé att chansa lite här och bara signa dessa två killar samt den där backen och sedan avvakta och se vad som händer med Josefsson samt även Zigomanis. Dock att chansa med en sådan viktigt sak som en central centerposition känns lite vanskligt, men i detta läget är det kanske den bästa vägen att gå. Ekman, Otto och Falk kanske kan lira centrar med 5 forwards par som man sedan bara rullar runt på.
Josefssons snack om "jag trodde inte Devils var intresserad..." låter som rent skitsnack i mina öron. Killen draftades tidigt och det tror som faan att inte Devils skulle släppa honom även om han väntade en säsong till. Dessutom gillar jag inte när välbetalda hockeyspelare anser sig ha rätt att bryta kontrakt bara för att de "får en större chans". Jag är uppbunden med canal digital i 13 månader till och de har blivit av med PL. Inte fasen fick jag bryta det kontraktet enligt dem, att de dessutom hade mage att anse att trimmad moppeåkning och spanska ligan skulle kunna ersätta PL gjorde mig inte direkt mindre upprörd. Det jag vill ha sagt är alltså att om denna typ av kontrakt gäller för en vanlig svensson bör kontrakt även gälla för välavlönade idrottsmän.