SHL 2014-15

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
sm910
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2014-15

Inlägg av sm910 »

Kall-El skrev:japps det är emot EU-regler att begränsa antalet utlänningar, MEN det är också emot Eu-s regler att tillåta kommunaldopning och ändå fortgår detta.

Skall man slå ner på det ena måste man rimligtvis slå ner lika hårt på det andra.

går ju för övrigt annars utmärkt att komma överrens om att inte använda sig av mer än fem icke svenskar mellan klubbarna.

I övrigt skulle ju junis-VM kunna förläggas samtidigt som någon menlös landslagsturnering pågår. Då skulle det uppehållet kännas mindre plågsamt samtidigt som klubbarna med junisar inte skulle straffas sportsligt.
Det finns ju en betydande skillnad i förbud mot utlänningar och kommundoping. Det tidigare är tydligt förbjudet och svårt att trixa sig runt efter Bosman-domen, den senare finns alla möjliga kreativa upplägg kring och dessutom undantag i EU-reglerna som kan komma ifråga för de som vill sponsra sina idrottsföreningar.

Lagen skulle såklart kunna komma överrens själva om det, likt man gjorde om korttidskontrakt och nhl-spelare som aktualiserades under lockouten senast, men då lär det inte dröja länge innan det gick som det gick med nhl-överrenskommelsen. Någon girig agent, illa dolt påhejad av av vissa svartfötter till lag, drar det till marknadsdomstolen och med ett utlänningsförbud finns det inte mycket tvekan om att man åker dit.
Användarvisningsbild
sm910

Inlägg av sm910 »

Sjöwall skrev:Själv tycker jag att min idé var skitbra, vad tycker ni andra?
Menar du att det bara är double elimination i första rundan? Dvs, de som ryker i första rundan hamnar i loserbracket och sen är det som två sidor i ett slutspelsträd? Det är så jag får det till när jag tolkar ditt träd, och det vore ju inte så rättvist. Då lägger man sig ju rimligtvis i första rundan för att få en så enkel väg till slutspelet som möjligt.

Double-elimination i sin klassiska tappning stödjer jag däremot helhjärtat. Tycka vad man tycka vill om nerven i slutspel, först till 4 är för litet urval för att skilja två jämna lag åt på ett tillfredsställande sätt. Double-elimination blir ett mellanting mellan serie och enkelt utslag i den aspekten. Gör grundserien till en rak dubbelserie och fyll ut med double-elimination istället. Då blir det mindre serielunk, mer slutspelskaraktär överlag över säsongen dessutom.

Däremot känns det som om debatten har ett sjukligt stort intresse av att varje match ska "betyda" något. Det är klart lite nerv är trevligt, men det kan inte vara en quick-fix för att bota problemet med att matcherna inte är tillräckligt intressanta i sig själva. Satsa på att finna lösningar för att göra varje match till en upplevelse i sig, oavsett dess tabellbetydelse, så har vi kommit långt längre. Och då menar jag givetvis inte genom kisscams och cheerleaders, innan NHL-anklagelserna flyger. Men ett första steg kan ju vara att inse att all metadebatt om hur viktigt det är med "betydelsen" av varje match, blir en självuppfyllande profetia av otagg inför alla dessa "betydelselösa" matcher vi har nu.
Användarvisningsbild
Sjöwall

Inlägg av Sjöwall »

sm910 skrev:
Sjöwall skrev:Själv tycker jag att min idé var skitbra, vad tycker ni andra?
Menar du att det bara är double elimination i första rundan? Dvs, de som ryker i första rundan hamnar i loserbracket och sen är det som två sidor i ett slutspelsträd? Det är så jag får det till när jag tolkar ditt träd, och det vore ju inte så rättvist. Då lägger man sig ju rimligtvis i första rundan för att få en så enkel väg till slutspelet som möjligt.

Double-elimination i sin klassiska tappning stödjer jag däremot helhjärtat. Tycka vad man tycka vill om nerven i slutspel, först till 4 är för litet urval för att skilja två jämna lag åt på ett tillfredsställande sätt. Double-elimination blir ett mellanting mellan serie och enkelt utslag i den aspekten. Gör grundserien till en rak dubbelserie och fyll ut med double-elimination istället. Då blir det mindre serielunk, mer slutspelskaraktär överlag över säsongen dessutom.

Däremot känns det som om debatten har ett sjukligt stort intresse av att varje match ska "betyda" något. Det är klart lite nerv är trevligt, men det kan inte vara en quick-fix för att bota problemet med att matcherna inte är tillräckligt intressanta i sig själva. Satsa på att finna lösningar för att göra varje match till en upplevelse i sig, oavsett dess tabellbetydelse, så har vi kommit långt längre. Och då menar jag givetvis inte genom kisscams och cheerleaders, innan NHL-anklagelserna flyger. Men ett första steg kan ju vara att inse att all metadebatt om hur viktigt det är med "betydelsen" av varje match, blir en självuppfyllande profetia av otagg inför alla dessa "betydelselösa" matcher vi har nu.
Självklart är det double-elimination i alla rundor förutom finalen!

Lag 9,10,11,12 hamnar direkt i loser-bracket. 1-8 hamnar direkt i Winner bracket. Förlorar man i loser-bracket har man spelat färdigt, förlorar man i winner-bracket åker man ner till loser-bracket.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Vore sjukt parodiskt om man inte bara stängde ligan utan dessutom tog bort "vinna eller försvinna" momentet ur slutspelet också.
Expert.
Användarvisningsbild
sm910

Inlägg av sm910 »

SirDIFalot skrev:Vore sjukt parodiskt om man inte bara stängde ligan utan dessutom tog bort "vinna eller försvinna" momentet ur slutspelet också.
Med samma argument skulle man ju kunna hävda att vi borde korta ner slutspelsserien till 1 match. Vinna eller försvinna försvinner ju när man har hela 3 förluster på sig innan man ryker!
mb81

Inlägg av mb81 »

Klart det ska vara vinna eller försvinna om man ska ha ett slutspel. Ska man snacka i rättvisetermer är det väl mest rättvist med bara en rak serie där man möter alla lika många gånger hemma och borta och inget slutspel.

Skulle väl dessutom bli ett jävla väntade för det laget som går raka vägen till finalen jämfört med de som går från loserbracket.
Finns det någon tävling som kör det här systemet?
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

sm910 skrev:
SirDIFalot skrev:Vore sjukt parodiskt om man inte bara stängde ligan utan dessutom tog bort "vinna eller försvinna" momentet ur slutspelet också.
Med samma argument skulle man ju kunna hävda att vi borde korta ner slutspelsserien till 1 match. Vinna eller försvinna försvinner ju när man har hela 3 förluster på sig innan man ryker!
Bästa av 5 matcher i slutspelet och gärna finalen i bäst av en match som spelas på typ tele 2 med taket på.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Kall-El skrev:
sm910 skrev:
Bästa av 5 matcher i slutspelet och gärna finalen i bäst av en match som spelas på typ tele 2 med taket på.
Det låter lite bajen bandy över det där. Usch.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

sm910 skrev:
Tabarnak skrev: på vilka grunder förbjuder EU kommundopning av idrottslag?
Artikel 107, TFEU.
Sen beror det iofs på vad man menar med kommundoping. Uppsala kommun lät pröva sin hyfsat generösa finansiering av Uppsala Arena t.ex., och fick igenom det med hänvisning till 107.3(c)

http://ec.europa.eu/competition/state_a ... 0_16_2.pdf
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-192_en.htm
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-394_sv.htm
hatred skrev: Ex skulle Leksand FF kunna kräva samma pengar som hockeylaget får då en kommun inte får ge privata aktörer (vilket Leksands if är) konkurrensfördelar mot övriga företag enligt lagen om offentlig upphandling,
Kommundoping handlar ju inte nödvändigtvis, väldigt sällan vad jag vet, om upphandlingsfrågor. Likställighetsprincipen i kommunlagen däremot torde vara tillämpbar. Nu har det ju i praktiken visat sig finnas ett ganska stort utrymme för kommuner att sponsra elitidrott om det görs för att sätta kommunen på kartan.... :evil:
https://lagen.nu/dom/ra/1993:35

Gävle kommun och deras "En bra start!"-sponsring av Brynäs prövas ju just nu i förvaltningsrätten i falun. Får se vad som sker där.
Åh vad jag skulle njuta om Brynäs åker ur. Gävle Kommun köper namnrättigheterna till Gavlerinken för 1 miljon/säsong och döper arenan till... .......Gavlerinken!
Användarvisningsbild
sm910

Inlägg av sm910 »

mb81 skrev:Klart det ska vara vinna eller försvinna om man ska ha ett slutspel. Ska man snacka i rättvisetermer är det väl mest rättvist med bara en rak serie där man möter alla lika många gånger hemma och borta och inget slutspel.
Problemet nu är ju att vi har en jäkla lång transportsträcka av en grundserie som i slutändan inte betyder särskilt mycket alls, krönt med ett slutspel som på sina bäst till 3 alt. 4 inte är särskilt väl utformat för att ta fram vem som faktiskt är bäst. Double-elimination är ju en kompromiss mellan de båda, mer sportsligt rättvis än vanligt slutspel och mer nerv i än en rak serie. Skär vi bort en god portion av grundserien och fyller med double-elimination slutspel istället, så balanserar vi bättre upp den nu alldeles för stora portion av säsongen som utgörs av en meningsfattigt grundserie, vi får mer slutspelskaraktär/betydelse över hela säsongen i fler matcher och vi får ett sportsligare mer rättvist system för att kröna Sveriges bästa lag i slutändan.
mb81 skrev: Skulle väl dessutom bli ett jävla väntade för det laget som går raka vägen till finalen jämfört med de som går från loserbracket.
Mja, är det 16 lag hamnar man i final på 8:e matchen genom losersbracket, 5:e matchen genom winnersbracket. Matcher som man försöker få att löpa så parallellt som möjligt, men visst kan det bli några kortare uppehåll under slutspelet för vinnarna.

Mest vanligt i amerikanska turneringar vad jag vet, men även i GAA och en del mind/intelligensspel.
Användarvisningsbild
mforce

Inlägg av mforce »

Jag tycker att det mest är så i teorin att "matcherna i grundspelet gäller ingenting". Det är mycket folk på matcherna i en jämn serie där lag får olika formkurvor.
Tror inte att jag någon gång gått på en match och känt att det inte är så viktigt hur det går. Det är förstås bara min känsla. Men jag tycker inte att hockeyfans i allmänhet verkar uttråkade.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Pajasen Wennerholm i aftonbladet:
Dags för slutspurten i SHL och två saker är redan klara.
Modo får kvala och Skellefteå vinner serien.
Men blir det ett nytt SM-guld för de regerande mästarna?
Nej, jag tror inte det.
Det är elva omgångar kvar förutom dagens hängmatch mellan HV71 och Frölunda.

Sedan börjar jakten mot SM-guldet.
Vid den här tiden i fjol tvekade jag inte en sekund.
Då var det Skellefteå och sedan kom ¬ingenting och ingenting.
Den enda överraskningen var att de förlorade två matcher på vägen fram till SM-guldet efter 4–1 i matcher mot HV71, 4–1 mot Linköping och så 4–0 i finalen mot Färjestad.
Det var inte ens spännande.
Nu leder västerbottningarna serien lika överlägset som i fjol, men jag tror ändå inte att de tar sitt tredje raka SM-guld.
Det är skillnad på grundserie och slutspel och den här gången tror jag det mer är Skellefteås noggrannhet och imponerande lägstanivå som gör att de leder serien så klart som de gör.
Men de har inte samma spets och tyngd som i fjol. Det som är avgörande i ett slutspel.

Det finns fler utmanare den här säsongen och jag hittar fyra lag som har kapacitet att få stå där med guldhjälmarna och jubla när det hela är över. Där platsar naturligtvis även Skellefteå, då de aldrig går att räkna bort.
De övriga tre lagen är Växjö, HV71 och outsidern Örebro.
Räknar bort Frölunda och LHC
Frölunda? Nej, jag tror fortfarande att de väger lite för lätt i ett slutspel och att målvaktsspelet inte räcker till.
Linköping? Alltid luriga och kan slå alla lag, men saknar den riktiga bredden och stabiliteten.
Nu kan naturligtvis alla som går till slutspel ta SM-guld i en serie där tio lag av tolv lag får den chansen.

Alla har sina favoriter och jag har mina.
Färjestad är ett lag som alltid är livsfarligt att räkna bort, vilket de visade inte minst i fjol då de tog sig ända till SM-final efter en i övrigt bedrövlig säsong.
Nu har de som många andra värvat ganska friskt sedan vi satt där på upptaktsmötet inför säsongen och klubbarna presenterade sina spelartrupper.
Det är inte många som liknar originalet nu sedan sista transferfönstret stängde den 31 januari.

Min outsider Örebro tillhör de som värvat och format om laget hela säsongen.
I dag har de faktiskt ett lag som kan ta SM-guld om de får rätt resa genom slutspelet.

SHL presenterar en intressant statistik i det fallet, där de gjort en tabell för SHL-lagens möten med topp 6 i tabellen. Hur lagen presterat mot de bästa.
Den tabellen toppas av Örebro, vilket förstärker den känsla jag haft sedan länge.

Livsviktiga ingredienser
Örebro har ett spel som passar mot bra motstånd. De har snabba kontringsspelare som Martin Johansson och en målvakt i Julius Hudacek som ensam kan hålla laget kvar i matcherna. Livsviktiga ingredienser i ett slutspel.
Skellefteå ligger ”bara” sexa i samma tabell.
Västerbottningarnas överlägsna serieledning grundar sig på att de i princip gått rent mot de lag som ligger på nedre halvan av tabellen. Lag sju till tolv.
Mot dem har Skellefteå snittat makalösa 2,67 poäng per match.
Det ser jag som ett klart argument för det jag varit inne på tidigare. Lägstanivån är imponerande, men spetsen och tyngden mot topplagen finns inte på samma sätt som i fjol.

Bottenstriden, då? Ja, att Modo får kvala är lika säkert som att Skellefteå vinner serien.
De har elva poäng upp till Leksands plats ovanför strecket och även om jag har all respekt för nyvärvade Marcel Hossa, så kommer det inte att räcka.
Däremot tror jag att Thomas ”Bulan” Berglund kommer att få tillräcklig
ordning på Brynäs för att slippa kval.
Och magkänslan säger att Djurgården inte är helt säkra än, trots att de har sju poäng ner till Brynäs och en kvalplats. Nej, mitt tips är att Djurgården får följa Modo till kvalspel till slut. Lagen som möts på Hovet i omstarten i morgon.
Brynäs är fullkomligt tvärusla på bortaplan och har sedan tränarbytet ett ännu sämre poängsnitt än innan. Varför skriver man en artikel utan några som helst argument andra än magkänslan?
Kalliasson

Inlägg av Kalliasson »

pulverapa skrev:Pajasen Wennerholm i aftonbladet:
Dags för slutspurten i SHL och två saker är redan klara.
Modo får kvala och Skellefteå vinner serien.
Men blir det ett nytt SM-guld för de regerande mästarna?
Nej, jag tror inte det.
Det är elva omgångar kvar förutom dagens hängmatch mellan HV71 och Frölunda.

Sedan börjar jakten mot SM-guldet.
Vid den här tiden i fjol tvekade jag inte en sekund.
Då var det Skellefteå och sedan kom ¬ingenting och ingenting.
Den enda överraskningen var att de förlorade två matcher på vägen fram till SM-guldet efter 4–1 i matcher mot HV71, 4–1 mot Linköping och så 4–0 i finalen mot Färjestad.
Det var inte ens spännande.
Nu leder västerbottningarna serien lika överlägset som i fjol, men jag tror ändå inte att de tar sitt tredje raka SM-guld.
Det är skillnad på grundserie och slutspel och den här gången tror jag det mer är Skellefteås noggrannhet och imponerande lägstanivå som gör att de leder serien så klart som de gör.
Men de har inte samma spets och tyngd som i fjol. Det som är avgörande i ett slutspel.

Det finns fler utmanare den här säsongen och jag hittar fyra lag som har kapacitet att få stå där med guldhjälmarna och jubla när det hela är över. Där platsar naturligtvis även Skellefteå, då de aldrig går att räkna bort.
De övriga tre lagen är Växjö, HV71 och outsidern Örebro.
Räknar bort Frölunda och LHC
Frölunda? Nej, jag tror fortfarande att de väger lite för lätt i ett slutspel och att målvaktsspelet inte räcker till.
Linköping? Alltid luriga och kan slå alla lag, men saknar den riktiga bredden och stabiliteten.
Nu kan naturligtvis alla som går till slutspel ta SM-guld i en serie där tio lag av tolv lag får den chansen.

Alla har sina favoriter och jag har mina.
Färjestad är ett lag som alltid är livsfarligt att räkna bort, vilket de visade inte minst i fjol då de tog sig ända till SM-final efter en i övrigt bedrövlig säsong.
Nu har de som många andra värvat ganska friskt sedan vi satt där på upptaktsmötet inför säsongen och klubbarna presenterade sina spelartrupper.
Det är inte många som liknar originalet nu sedan sista transferfönstret stängde den 31 januari.

Min outsider Örebro tillhör de som värvat och format om laget hela säsongen.
I dag har de faktiskt ett lag som kan ta SM-guld om de får rätt resa genom slutspelet.

SHL presenterar en intressant statistik i det fallet, där de gjort en tabell för SHL-lagens möten med topp 6 i tabellen. Hur lagen presterat mot de bästa.
Den tabellen toppas av Örebro, vilket förstärker den känsla jag haft sedan länge.

Livsviktiga ingredienser
Örebro har ett spel som passar mot bra motstånd. De har snabba kontringsspelare som Martin Johansson och en målvakt i Julius Hudacek som ensam kan hålla laget kvar i matcherna. Livsviktiga ingredienser i ett slutspel.
Skellefteå ligger ”bara” sexa i samma tabell.
Västerbottningarnas överlägsna serieledning grundar sig på att de i princip gått rent mot de lag som ligger på nedre halvan av tabellen. Lag sju till tolv.
Mot dem har Skellefteå snittat makalösa 2,67 poäng per match.
Det ser jag som ett klart argument för det jag varit inne på tidigare. Lägstanivån är imponerande, men spetsen och tyngden mot topplagen finns inte på samma sätt som i fjol.

Bottenstriden, då? Ja, att Modo får kvala är lika säkert som att Skellefteå vinner serien.
De har elva poäng upp till Leksands plats ovanför strecket och även om jag har all respekt för nyvärvade Marcel Hossa, så kommer det inte att räcka.
Däremot tror jag att Thomas ”Bulan” Berglund kommer att få tillräcklig
ordning på Brynäs för att slippa kval.
Och magkänslan säger att Djurgården inte är helt säkra än, trots att de har sju poäng ner till Brynäs och en kvalplats. Nej, mitt tips är att Djurgården får följa Modo till kvalspel till slut. Lagen som möts på Hovet i omstarten i morgon.
Brynäs är fullkomligt tvärusla på bortaplan och har sedan tränarbytet ett ännu sämre poängsnitt än innan. Varför skriver man en artikel utan några som helst argument andra än magkänslan?
Jag tycker han har en poäng i det han skriver, framförallt angående toppstriden.
Örebro kan definitivt utmana om guldet (sa man iofs om Växjö förra året också, menmen..)
Nu har jag inte sett Brynäs matcher men, enligt media, så har tydligen deras spel varit bra sen Bulan kom in i båset.
Och Djurgårdens spel har varit rätt uselt om jag ska vara helt ärlig.
Henke_F
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Henke_F »

mb81 skrev:Klart det ska vara vinna eller försvinna om man ska ha ett slutspel. Ska man snacka i rättvisetermer är det väl mest rättvist med bara en rak serie där man möter alla lika många gånger hemma och borta och inget slutspel.

Skulle väl dessutom bli ett jävla väntade för det laget som går raka vägen till finalen jämfört med de som går från loserbracket.
Dom skulle ju kunna öka prispengen för att vinna grundserien. Vad är det för summa nu? Borde ju vara 5-10mille. Så skulle det ju vara en liten morot för att vara bäst under längst tid under säsongen. Men skulle dom öka det nu så har väl norrlands-gnaget ett försprång och blir ännu rikare bara.
Jimpen

Inlägg av Jimpen »

Jävlar( ursäkta svordom) vad jag skulle vilja ha Lasch i laget. Teknisk, pigg, vill ha puck, oerhört skicklig och snabb i sitt spel. Mål mot HV direkt och gör oerhört mycket bra i varje byte. Han har utvecklats sen tiden i växjö. Stor skillnad. Vilket kap, dock väldigt dyr.

1+1 efter två perioder.
Låst