SHL 18/19 : Djurgårdens IF - Skellefteå 5/3-2019

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
minalman
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 18/19 : Djurgårdens IF - Skellefteå 5/3-2019

Inlägg av minalman »

Efter att ha sovit på saken drar jag slutsatsen att vi inte är bättre än så här.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Lidingö DIF skrev:Samma evinnerliga jävla snurrande i egen zon i väntan på att alla planeter, stjärnor och galaxer ska lägga sig i linje medans alla våra motståndare parkerar på vår blå och bara står och studerar spektaklet. Helt klart finns det en spelide och plan eftersom det ser likadant ut varenda match. Ser verkligen fram emot när denna spelide blommar ut från att vara en dynghög till en vacker blomma vilket den uppenbarligen skall göra nu alldeles lagom till slutspelet.
Underbar post. Börjar också fundera så smått på vad vi sysslar med.

Finns så många aspekter på det hela, jag hävdar med bestämdhet att det här laget har en brutalt skev självbild där man fortfarande, efter 48 spelade omgångar, verkar tro att vi är så satans mycket bättre än resultatet på tavlan. Tror Robban börjar bli orolig medan spelarna uppenbarligen tror det bara är att slå på en knapp för att börja leverera "det sista" (som den enkla lilla detaljen att göra mål). Kolla bara på Tom Nilsson-intervjun på sida...

Jag förstår precis som alla andra att man inte kan kräva en jämnhög prestation över hela säsongen men vi har tamejfan inte gjort EN ENDA BRA MATCH SETT ÖVER 60 MIN. Vi slarvar, går ifrån arbetsinsatsen, spelar nonchalant vilket är tydliga tecken på att det är något gravt fel i årets trupp. Är rädd att den fina starten paradoxalt nog spoilerade hela vår säsong, det har hela tiden funnits en övertro på att DIF anno 18/91 bara kan "koppla på" igen och börja vinna.

Ett bra lag blir inte rövknullade i en back-to-back av Örebro eller Malmö. Förlorar inte var och varannan jävla match på hemmaplan och framförallt inser att det är back to basics som gäller. Helt och hållet Robert Ohlsson och hans gelikars uppgift att pränta in ödmjukhet hos spelarna. Dessutom är jag jävligt trött på Roberts obefintliga fingertoppskänsla (som igår, var har superpress på SAIK och har pressat ner dem i 3 byten i rad och har häng på en kvittering, då slänger man in den tandlösa 4e linan som såklart spelar som en påse skit och så hamnar vi omedelbums under press i egen zon så var det momentumet brutet).

Nä, jag är trött på det här patetiska laget. Vi är inte bättre än såhär och om vi inte helt plötsligt skulle hitta en formtopp åker vi ut med smörat arsle direkt i kvarten.
Manijock

Inlägg av Manijock »

Nu tycker jag vi studerar Corsi-statistiken och sjunger We shall overcome.....

Linköping, Brynäs eller Örebro i åttondelen? Vad tar vi helst? Absolut inte Örebro i min bok. Bättre i alla lagdelar. Nu är jag ändå försiktigt positiv och hoppas att vi håller Hv bakom oss så vi slipper Rögle. Ett Rögle som absolut plockar oss i två raka matcher. Betydligt vassare i egen zon framförallt och har en högre spets med Bristedt, Zaar och gänget.
Användarvisningsbild
Buford

Inlägg av Buford »

-daniel- skrev:
Lidingö DIF skrev:Samma evinnerliga jävla snurrande i egen zon i väntan på att alla planeter, stjärnor och galaxer ska lägga sig i linje medans alla våra motståndare parkerar på vår blå och bara står och studerar spektaklet. Helt klart finns det en spelide och plan eftersom det ser likadant ut varenda match. Ser verkligen fram emot när denna spelide blommar ut från att vara en dynghög till en vacker blomma vilket den uppenbarligen skall göra nu alldeles lagom till slutspelet.
Underbar post. Börjar också fundera så smått på vad vi sysslar med.

Finns så många aspekter på det hela, jag hävdar med bestämdhet att det här laget har en brutalt skev självbild där man fortfarande, efter 48 spelade omgångar, verkar tro att vi är så satans mycket bättre än resultatet på tavlan. Tror Robban börjar bli orolig medan spelarna uppenbarligen tror det bara är att slå på en knapp för att börja leverera "det sista" (som den enkla lilla detaljen att göra mål). Kolla bara på Tom Nilsson-intervjun på sida...

Jag förstår precis som alla andra att man inte kan kräva en jämnhög prestation över hela säsongen men vi har tamejfan inte gjort EN ENDA BRA MATCH SETT ÖVER 60 MIN. Vi slarvar, går ifrån arbetsinsatsen, spelar nonchalant vilket är tydliga tecken på att det är något gravt fel i årets trupp. Är rädd att den fina starten paradoxalt nog spoilerade hela vår säsong, det har hela tiden funnits en övertro på att DIF anno 18/91 bara kan "koppla på" igen och börja vinna.

Ett bra lag blir inte rövknullade i en back-to-back av Örebro eller Malmö. Förlorar inte var och varannan jävla match på hemmaplan och framförallt inser att det är back to basics som gäller. Helt och hållet Robert Ohlsson och hans gelikars uppgift att pränta in ödmjukhet hos spelarna. Dessutom är jag jävligt trött på Roberts obefintliga fingertoppskänsla (som igår, var har superpress på SAIK och har pressat ner dem i 3 byten i rad och har häng på en kvittering, då slänger man in den tandlösa 4e linan som såklart spelar som en påse skit och så hamnar vi omedelbums under press i egen zon så var det momentumet brutet).

Nä, jag är trött på det här patetiska laget. Vi är inte bättre än såhär och om vi inte helt plötsligt skulle hitta en formtopp åker vi ut med smörat arsle direkt i kvarten.
Två mycket bra inlägg! Årets upplaga av DIF visade sig vara ett luftslott, dags för både stab och spelare att flytta ut ur det, ut till verkligheten!

Nu kan man bara hoppas på en jävla massa tur och en rejäl medvind (eller storm snarare) om det ska bli ett slutspel värt att minnas. Känns jävligt surt eftersom nånstans så köpte även jag luftslottet och hade förväntningar, det var ju nu, denna säsong vi skulle ta det där jäkla guldet...
Praetori

Inlägg av Praetori »

Buford skrev: Känns jävligt surt eftersom nånstans så köpte även jag luftslottet och hade förväntningar, det var ju nu, denna säsong vi skulle ta det där jäkla guldet...
Lite där jag tror skon klämmer för de flesta. Förhoppningar som inte ligger i paritet med lagets förmåga. Vi är inte DÄR än men folk förväntar sig överkörning efter överkörning ändå.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Praetori skrev:
Buford skrev: Känns jävligt surt eftersom nånstans så köpte även jag luftslottet och hade förväntningar, det var ju nu, denna säsong vi skulle ta det där jäkla guldet...
Lite där jag tror skon klämmer för de flesta. Förhoppningar som inte ligger i paritet med lagets förmåga. Vi är inte DÄR än men folk förväntar sig överkörning efter överkörning ändå.

Alltså, förlåt....
Men du måste väl för fan kliva ur din vadderade DIF-Box iaf en gång denna säsong?

Det är ingen...eller i varje fall väldigt få som kräver "överkörning efter överkörning", hur kan du vrida det till nåt sånt?
Ibland tror jag att det är vår Sportchef som reggat sig under Nicket Praetori, för att hela tiden liksom förklara/försvara läget.

Du uttrycker dig snyggt, har en fin retorik och en rätt sund värderingsgrund, fint så.
Men det blir sådan skev balans när upplägget/tanken med DIF 2018/2019 aldrig får ifrågasättas

Ett minimikrav som jag tror fler än jag hade inför denna säsong var att vi åtminstone skulle vara hyfsat starka hemma på Hovet, spela för skölden på bröstet och kanske att DIF i några matcher skulle kännas gedigna och utstråla någon sorts kontinuitet i det man gör (det har tom lag som Mora, TIK, LHC, Örebro lyckats med ...om än sporadiskt).

Serien är snart färdigspelad, vi har underpresterat, oavsett skador

Tror folk är besvikna bara för att DIF inte längre känns som... DIF
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Erik af Sibirien

Inlägg av Erik af Sibirien »

Det är Praetori som får mig att orka med vardagen.
Praetori

Inlägg av Praetori »

Lee Harvey Oswald skrev: Du uttrycker dig snyggt, har en fin retorik och en rätt sund värderingsgrund, fint så.
Men det blir sådan skev balans när upplägget/tanken med DIF 2018/2019 aldrig får ifrågasättas
Nog fan kan det ifrågasättas men det är knappast i upplägget eller tanken om spelmodellen det brister. Vi spelade med samma spelsystem förra säsongen och trots vissa brister i spelarmaterialet så fungerade det i det stora hela. Oavsett så får det ju fan vara någon form av nyans på kritiken. När vi vinner är vi antingen BÄST och "stuga DIF" eller så är vi kassa och hade tur. När vi förlorar är det aldrig bra motståndare utan allt är sportchefernas fel, tränare, Musse eller någon utsedd hackkyckling till spelare. Forumet har en viss nivå sedan gammalt men på senare tid har nivån verkligen sjunkit.
Lee Harvey Oswald skrev: Ett minimikrav som jag tror fler än jag hade inför denna säsong var att vi åtminstone skulle vara hyfsat starka hemma på Hovet, spela för skölden på bröstet och kanske att DIF i några matcher skulle kännas gedigna och utstråla någon sorts kontinuitet i det man gör (det har tom lag som Mora, TIK, LHC, Örebro lyckats med ...om än sporadiskt).

Serien är snart färdigspelad, vi har underpresterat, oavsett skador

Tror folk är besvikna bara för att DIF inte längre känns som... DIF
Jag hade verkligen inga förhoppningar alls på säsongen men med Ante, Josefson, Dick, Bemström, Hulta samt Davidssons så finns det ju en viss uppsida med laguppställningen. Att sedan Lilja och Brodin visade högform gjorde ju att förhoppningarna ökade men spelidén är krävande och nivån måste verkligen vara 100% för att det inte skall bli 60min slit och utsida varje match. Och det är just i det sistnämnda som det brister. Spelarmaterialet FINNS men inte på en sådan bredd att det funkar att skrinna på 80% för att man är tjockistränad eller har huvudet under armen i väntan på slutspel.
Laget har verkligen inte Järnkaminer på samtliga positioner i samtliga kedjor men de få slitvargar och uppoffrande lagspelare vi har sitter folk ÄNDÅ och klankar ner på.

Man såg tidigt vad lagets motivationsnivå låg under CHL. Det är ungefär samma inställning som till serielunken och det är HÄR möjligen som vi kan gnälla på lagledning och tränarstab som inte lyckas motivera grabbarna bättre men samtidigt saknar vi vår lagkapten och vi pratar om moderna idrottsmän, inte småungar.

Folk kan klaga men personligen tycker jag att man kan göra det med lite objektiva glasögon och inte som undergångsvurmande nihilister (vilket fö är föga Järnkaminsmässigt).
Laget är inte så dåligt som vad de uppvisat under Februari och kanske inte fullt så bra som det såg ut i September Oktober men kapacitetsmässigt så finns det en mycket stor potential och därför är det ingen idé att börja gråta innan slutspelet.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Står helt klart på Praetoris sida i denna debatt.

Jag tror att en väldigt stor faktor i denna debatt är ingångsvärdet.
Många fick gulddrömmar ungefär samtidigt som Nyström utropade oss till självklara guldvinnare tidigt i höstas när allt rullade på.
Mitt ingångsvärde var en bra bit ned, hoppades på topp 6, men när vår kapten gick sönder förstod jag att vi skulle få det tufft.

Jag tycker helt enkelt att vi saknar en del viktiga pusselbitar för att vara ett absolut topplag. Därför är jag inte förvånad att vi nu krigar om slutspelsplatserna. Fjällby och Davidssons som andralina säger ju det mesta om vilket lag vi har att tillgå. Måste vara en av seriens svagaste andrafemma.
Ska jag titta objektivt på det så ser exempelvis Hv klart starkare ut än oss på papperet, och se var de ligger? (Tror hv tar guldet till slut).
Så, klart jag är besviken när vi pendlar i prestation. Men det ligger ju i vår spelidé. Inte pendlandet i sig, men när det klaffar ser det jävligt bra ut, motsatsen är ingen trevlig syn, vi blir väldigt passiva när alla inte kuggar i. Med en frisk Ante och en ersatt Högström hade vi garanterat klarat av att spela på en högre nivå vid fler tillfällen. Just nu är vi inte bättre. Sedan kan ju spelidén ifrågasättas, men att byta nu tror jag inte alls på.

Men att kasta in handduken och gräva ned sig nu?
Det skulle aldrig falla mig in.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av #10 »

BOMBOM BOUCHARD skrev:Står helt klart på Praetoris sida i denna debatt.

Jag tror att en väldigt stor faktor i denna debatt är ingångsvärdet.
Många fick gulddrömmar ungefär samtidigt som Nyström utropade oss till självklara guldvinnare tidigt i höstas när allt rullade på.
Mitt ingångsvärde var en bra bit ned, hoppades på topp 6, men när vår kapten gick sönder förstod jag att vi skulle få det tufft.

Jag tycker helt enkelt att vi saknar en del viktiga pusselbitar för att vara ett absolut topplag. Därför är jag inte förvånad att vi nu krigar om slutspelsplatserna. Fjällby och Davidssons som andralina säger ju det mesta om vilket lag vi har att tillgå. Måste vara en av seriens svagaste andrafemma.
Ska jag titta objektivt på det så ser exempelvis Hv klart starkare ut än oss på papperet, och se var de ligger? (Tror hv tar guldet till slut).
Så, klart jag är besviken när vi pendlar i prestation. Men det ligger ju i vår spelidé. Inte pendlandet i sig, men när det klaffar ser det jävligt bra ut, motsatsen är ingen trevlig syn, vi blir väldigt passiva när alla inte kuggar i. Med en frisk Ante och en ersatt Högström hade vi garanterat klarat av att spela på en högre nivå vid fler tillfällen. Just nu är vi inte bättre. Sedan kan ju spelidén ifrågasättas, men att byta nu tror jag inte alls på.

Men att kasta in handduken och gräva ned sig nu?
Det skulle aldrig falla mig in.
Bra, då är vi minst 3 här på forumet som fortfarande tror på nåt.
Användarvisningsbild
Vikas

Inlägg av Vikas »

Uniteds knattelag slår ut PSG i Champions League.

Får en att tro på mirakel i alla fall.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

De flesta av oss har säkert en förhoppning om att Robert & co är genin som maskat formen senaste månaden, att Ölvestad haft en sån tung träningsperiod med grabbarna att vi alla förstummas av de pigga benen samtliga kommer ha när slutspelet tar vid och vi släpper på den intensiva träningen. Även att Bemström missat målet med flit och att Bergfors medvetet hällt blött krut i bössan.

Men....jag blir mer & mer skeptisk, speciellt när vi går ut och är så praktusla som senast när vi spelar säsongens förmodligen viktigaste match.

Nåja, hade tippat DIF 6a innan säsongen så borde inte vara jättebesviken men märkligt nog är jag verkligen besviken. Vi får se var det landar.
williams

Inlägg av williams »

Om vi inte hade tappat placeringar, och istället fått jaga lite längre ner och tillslut hamnar topp 6, så skulle besvikelsen varit mindre såklart.

Men, jag tror om vi undviker mer skador så blir det ett bra slutspel. med denna form är vi knappast favoriter vilket lag vi än möter och är underdogs. Med DIF-logik så är det bättre.
Skriv svar