SHL 2018/19

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Re: SHL 2018/19

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Donkels-2.0 skrev:
Lee Harvey Oswald skrev:
förevigtdjurgården skrev:Nu är vi femma. Kul.
Ja, visst är det, jag tänker njuta hela fredagen ....och minnas hur det kändes.
För efter Lördag/Tisdag (HV.b /Saik. h) så ligger vi 8-9.

Det vore fan på sin plats nu att spelet och tabelläget till slut speglar varandra.
Är så grymt förbannat less på höra SeeMååår spamma om ToppMöte!!!! varje gång DIF ska fortsätta sin Sirapströga vandring mot säsongsavslut
Gör vi det, ligger 8-9 efter helgen?
Njaa, troligen inte, skönt det.
Otroligt små marginaler dock, vi ger bort ännu en match, bara rent flyt att HV inte vänder till vinst i 3:e (bara deras oförmåga, vi hade ingen koll på läget)

Vi är fortsatt rädda, lama och svaga när det bränner till
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

SirDIFalot skrev:
förevigtdjurgården skrev:
SirDIFalot skrev:
vr6power skrev:Det som saknas i detta lag är en Ahlen, en jobbig jävel som vågar köra rakt in och över folk riva sönder försvaret framför kassen speciellt mot ett lag som Luleå där dom parkerar framför egna målet.
Det som saknas i detta lag är en andrakedja. Vi har en första-, och tre tredjekedjor. Man kan linda in det hur mycket man vill, men tror inte ursprungstanken var att Davidssons line skulle gå som andra utan snarare att man skulle lira Rightare-Josef-Dick andra bakom Brodin-Engqvist-Lilja.
På förhand kändes det ju brutalt bra...

Axelsson - Ante - Bergfors
Lilja - Josefson - Brodin
Fjällby - Davidsson - Davidsson

Tittar du på vad den "topp 9" levererade förra säsongen (undantag Brodin) så kändes det som att vi var sjukt starka.

Men sjukt svårt att förutse.. Bemström, Lilja, Brodin och några till har överraskat positivt. Bergfors, Axelsson och någon mer har varit klart under förväntan och Ante skadad..
Ja, precis, och jag försöker inte kasta något på någon mer än att jag är oerhört besviken att man la alla ägg i Ante-korgen.

Frånsett det tycker jag man i grund och botten har ett bra lagbygge, som absolut hade konkurrerat högre upp med friska spelare - men alldeles för många har fallit bort under säsongens gång, vi har haft JJ borta, vi har Possler/Ågren/Ante borta över en hel säsong. Plockar man bort en hel kedja med dem namnen i vilket annat lag som helst så kommer det synas.
Ante var dock friskförklarad och har ett långt kontrakt. När han gick sönder igen fick man ersätta med vad plånboken tillät. Dvs Wirtanen. Att vi gick in i säsongen med Josefson som 2:a tyder på att man inte la alla ägg i ante-korgen tycker jag.
Det där resonemanget kan väl inte vara helt korrekt eller?
Vi "släppte" ju LJ och Ljungh och in kom Josefsson...
Jag vet inte om det är vad jag skulle kalla att ta höjd för en tredje spelares skadehistorik.
Sedan kommer jag inte ihåg om Vejdemo försvann inför säsongen eller om detta var något som skedde tidigare. Om han också försvann inför denna säsong så valde alltså Jocke att ersätta 3 centrar med en center.
gaspo
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av gaspo »

Nån härinne som på allvar tror vi klarar av nått av topp tio lägen i en serie av 7matcher. Fan vi kan inte spela mer än en period. Vi kommer undan med nöd o näppe ikväll. Detta mot ett grymt svagt HV.
JiWe

Inlägg av JiWe »

gaspo skrev:Nån härinne som på allvar tror vi klarar av nått av topp tio lägen i en serie av 7matcher. Fan vi kan inte spela mer än en period. Vi kommer undan med nöd o näppe ikväll. Detta mot ett grymt svagt HV.
Ja det tror jag. På fullaste allvar dessutom!! Går vi in i ett slutspel med ett gott läge gällande form, skador osv så är jag helt övertygad om att vi är ett av lagen övriga allra minst vill möta. Men det är ju bara min åsikt förstås!!
förevigtdjurgården
Säsongskort: Ja

Inlägg av förevigtdjurgården »

Kall-El skrev:
SirDIFalot skrev:
SirDIFalot skrev: På förhand kändes det ju brutalt bra...

Tittar du på vad den "topp 9" levererade förra säsongen (undantag Brodin) så kändes det som att vi var sjukt starka.

Men sjukt svårt att förutse.. Bemström, Lilja, Brodin och några till har överraskat positivt. Bergfors, Axelsson och någon mer har varit klart under förväntan och Ante skadad..
Ja, precis, och jag försöker inte kasta något på någon mer än att jag är oerhört besviken att man la alla ägg i Ante-korgen.

Frånsett det tycker jag man i grund och botten har ett bra lagbygge, som absolut hade konkurrerat högre upp med friska spelare - men alldeles för många har fallit bort under säsongens gång, vi har haft JJ borta, vi har Possler/Ågren/Ante borta över en hel säsong. Plockar man bort en hel kedja med dem namnen i vilket annat lag som helst så kommer det synas.
Ante var dock friskförklarad och har ett långt kontrakt. När han gick sönder igen fick man ersätta med vad plånboken tillät. Dvs Wirtanen. Att vi gick in i säsongen med Josefson som 2:a tyder på att man inte la alla ägg i ante-korgen tycker jag.
Det där resonemanget kan väl inte vara helt korrekt eller?
Vi "släppte" ju LJ och Ljungh och in kom Josefsson...
Jag vet inte om det är vad jag skulle kalla att ta höjd för en tredje spelares skadehistorik.
Sedan kommer jag inte ihåg om Vejdemo försvann inför säsongen eller om detta var något som skedde tidigare. Om han också försvann inför denna säsong så valde alltså Jocke att ersätta 3 centrar med en center.
Det jag menar är att ursprungstanken förmodligen var att Ante skulle ta förstakedjan, Josefsson andrakedjan, Davidsson eller Strandberg tredje och den andra hade fått fjärdekedjan. Det är en centeruppställning jag alla dagar i veckan hade köpt.

Att man satte alla ägg i korgen att Ante skulle vara frisk är snedsteget, för visst är Davidsson/Strandberg mogna att axla tredjekedja utan problem/bekymmer, men med större ansvaret av en andrakedja hela säsongen har det gått tyngre - nu är jag ett stort fan av just Strandberg, men han kan omöjligen varit tänkt som andrakedjesmaterial vid säsongens start.

Som jag förstått LJ/Ljungh-historien handlar det mer om att de ville spela åtminstone andrakedja, och skulle petas ner till en tredje i hierarkin. Där skulle man spottat upp en lön till en av de två, just med Antes historik i åtanke.
25/4-2025
ciirree

Inlägg av ciirree »

SirDIFalot skrev:
SirDIFalot skrev:
vr6power skrev:Det som saknas i detta lag är en Ahlen, en jobbig jävel som vågar köra rakt in och över folk riva sönder försvaret framför kassen speciellt mot ett lag som Luleå där dom parkerar framför egna målet.
Det som saknas i detta lag är en andrakedja. Vi har en första-, och tre tredjekedjor. Man kan linda in det hur mycket man vill, men tror inte ursprungstanken var att Davidssons line skulle gå som andra utan snarare att man skulle lira Rightare-Josef-Dick andra bakom Brodin-Engqvist-Lilja.
På förhand kändes det ju brutalt bra...

Man var ganska tydlig redan i höstas när Ante varit borta ett tag, att en center till skulle in oavsett hans skada eller ej, och när vi värvade Wirtanen sa man att det inte var en ersättare till Ante.

Men Jocke gjorde ju likadant med Högström. Han ersatte en av SHLs bästa backar med mer bredd.
AirQ

Inlägg av AirQ »

Man var ganska tydlig redan i höstas när Ante varit borta ett tag, att en center till skulle in oavsett hans skada eller ej, och när vi värvade Wirtanen sa man att det inte var en ersättare till Ante.

Men Jocke gjorde ju likadant med Högström. Han ersatte en av SHLs bästa backar med mer bredd.[/quote]

Man gick ju ut med att Josefsson var just en försäkring om inte Ante skulle klara av att spela eller i bästa fall ha 2 av SHLs bästa centrar, och Wirtanen värvades ju för att täcka upp när josefsson blev skadad första vändan.
Användarvisningsbild
DIFtomppa

Inlägg av DIFtomppa »

Kommer DIF att spela hemma första slutspelsrundan (23 mars) eller är matchen borta? Hade tänkt åka upp från Malmö så vill säkerställa
Användarvisningsbild
Andspe

Inlägg av Andspe »

DIFtomppa skrev:Kommer DIF att spela hemma första slutspelsrundan (23 mars) eller är matchen borta? Hade tänkt åka upp från Malmö så vill säkerställa
Du får avvakta tills tabellen är satt. I dagsläget möter vi Växjö borta. Lag 1-4 börjar hemma och lag 5-6 + Vinnarna från 1/8 del börjar borta.
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Praetori

Inlägg av Praetori »

JiWe skrev:
gaspo skrev:Nån härinne som på allvar tror vi klarar av nått av topp tio lägen i en serie av 7matcher. Fan vi kan inte spela mer än en period. Vi kommer undan med nöd o näppe ikväll. Detta mot ett grymt svagt HV.
Ja det tror jag. På fullaste allvar dessutom!! Går vi in i ett slutspel med ett gott läge gällande form, skador osv så är jag helt övertygad om att vi är ett av lagen övriga allra minst vill möta. Men det är ju bara min åsikt förstås!!
Jag håller med. Dessutom har vi Dicken som är en slutspelslirare ut i fingerspetsarna samt Wirtanen som är bäst när det gäller och ett par till.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

JiWe skrev: Ja det tror jag. På fullaste allvar dessutom!! Går vi in i ett slutspel med ett gott läge gällande form, skador osv så är jag helt övertygad om att vi är ett av lagen övriga allra minst vill möta. Men det är ju bara min åsikt förstås!!
Men det där är nog bara en myt ....som låter coolt att säga

Det syns tydligt, både vid intervjuer av motståndartränare/spelare men också hur dom uppträder i själva matchen, alla älskar att spela på ett fullsatt Hovet och DIF skrämmer ingen idag.
Det var lääänge sedan
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
JiWe

Inlägg av JiWe »

Lee Harvey Oswald skrev:
JiWe skrev: Ja det tror jag. På fullaste allvar dessutom!! Går vi in i ett slutspel med ett gott läge gällande form, skador osv så är jag helt övertygad om att vi är ett av lagen övriga allra minst vill möta. Men det är ju bara min åsikt förstås!!
Men det där är nog bara en myt ....som låter coolt att säga

Det syns tydligt, både vid intervjuer av motståndartränare/spelare men också hur dom uppträder i själva matchen, alla älskar att spela på ett fullsatt Hovet och DIF skrämmer ingen idag.
Det var lääänge sedan
Det må vara en klyscha eller myt om du så vill men jag tänkte främst på spelet där jag till skillnad mot många tycker vi har ett intressant lag för ett slutspel som faktiskt kan smyga lite under radarn.

Sen är det ju knappast något nytt att man som motståndare gärna spelar borta mot lag med stark publik. Där blir det väl dock upp till oss att späda på myten om hur otrevligt det kan vara att komma sim gästande lag till Hovet :)
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Det ena ger det andra

Jag tror DIF måste vara tydligare i sin profilering framöver, vad är det vi vill att DIF ska stå för?
Mer fysik/stå upp för varandra och mindre ”Vika ner sig tendenser”, det ger tydliga signaler och mer energi till läktaren….som då ger tillbaka ny energi till laget

Då är DIF en mardröm att möta på Hovet
daaviid

Inlägg av daaviid »

JiWe skrev:
Faller vi inte på formen i ditt resonemang? Men visst kan laget eventuellt hitta formen under de sista omgångarna, vi får hålla alla tummar och tår. Jag hoppas innerligt att det blir ett trevligt slutspel.
DIFLuWi

Inlägg av DIFLuWi »

daaviid skrev:
JiWe skrev:
Faller vi inte på formen i ditt resonemang? Men visst kan laget eventuellt hitta formen under de sista omgångarna, vi får hålla alla tummar och tår. Jag hoppas innerligt att det blir ett trevligt slutspel.
Optimisten i mig hoppas ju på att grabbarna är något övertränade för att formtoppa lagom till slutspelet. Isf kan ju Jimmie vara något av ett geni.

Realisten i mig säger motsatsen....
Det är alltid kul att spela match. Så enkelt är det.
Skriv svar