Nu snackar jag om sist vi hade den statistiskt bästa målvakten i serien, prestationer utanför statistiken var inte det jag pratade om iaf.SirDIFalot skrev:Vi har ofta haft bra målvakter. Daniel Larsson var seriens bästa 07/08. Wesslau och Ridderwall låg båda i topp lång tid under 09/10. Samma sak med Owuya 10/11. Wesslau stod för en grym säsong 11/12. Halvhyggliga målvakter i Allsvenskan. När vi gick upp hävdade många att Tellqvist var seriens bästa målvakt första 30-40 omgångarna. Säsongen efter var Mantas bäst i serien. Men visst, det var en svag länk ifjol och minnet är kort.
Säsongen 17/18
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Re: Säsongen 17/18
Jo men att vi har både ettan och tvåan. Dock kort in i säsongen. Så mycket kan hända.SirDIFalot skrev:Vi har ofta haft bra målvakter. Daniel Larsson var seriens bästa 07/08. Wesslau och Ridderwall låg båda i topp lång tid under 09/10. Samma sak med Owuya 10/11. Wesslau stod för en grym säsong 11/12. Halvhyggliga målvakter i Allsvenskan. När vi gick upp hävdade många att Tellqvist var seriens bästa målvakt första 30-40 omgångarna. Säsongen efter var Mantas bäst i serien. Men visst, det var en svag länk ifjol och minnet är kort.
Vi måste dock bli effektivare framåt och bättre i pp. Vi kan inte lita på att slipsarna ska spela lika bra hela säsongen.
00/01 Tellqvist 2,08 det är en jävla bedrift!AlltidoavsettDIF skrev:Nu snackar jag om sist vi hade den statistiskt bästa målvakten i serien, prestationer utanför statistiken var inte det jag pratade om iaf.SirDIFalot skrev:Vi har ofta haft bra målvakter. Daniel Larsson var seriens bästa 07/08. Wesslau och Ridderwall låg båda i topp lång tid under 09/10. Samma sak med Owuya 10/11. Wesslau stod för en grym säsong 11/12. Halvhyggliga målvakter i Allsvenskan. När vi gick upp hävdade många att Tellqvist var seriens bästa målvakt första 30-40 omgångarna. Säsongen efter var Mantas bäst i serien. Men visst, det var en svag länk ifjol och minnet är kort.
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Owuya hade bäst räddningsprocent 10/11. (Betydligt mer relevant än GAA om du frågar mig)gaspo skrev:00/01 Tellqvist 2,08 det är en jävla bedrift!AlltidoavsettDIF skrev:Nu snackar jag om sist vi hade den statistiskt bästa målvakten i serien, prestationer utanför statistiken var inte det jag pratade om iaf.SirDIFalot skrev:Vi har ofta haft bra målvakter. Daniel Larsson var seriens bästa 07/08. Wesslau och Ridderwall låg båda i topp lång tid under 09/10. Samma sak med Owuya 10/11. Wesslau stod för en grym säsong 11/12. Halvhyggliga målvakter i Allsvenskan. När vi gick upp hävdade många att Tellqvist var seriens bästa målvakt första 30-40 omgångarna. Säsongen efter var Mantas bäst i serien. Men visst, det var en svag länk ifjol och minnet är kort.
Expert.
Nu kan man börja att snacka parodi. SHL's kappvändande regelnissar kan ju bara dra något gammalt över sig.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... nformerats
Räddningsprocent över 90 brukar mest betyda att medspelarna gör sitt jobb defensivt, under 90 att de inte gör det men man får väga in SA/SAA också vilket dock inte alltid är lätt tillgängligt i SHLs kassa databas. GAA viktat mot SA och/eller SVS tycker jag säger mer förutsatt att laget har ett stabilt grundspel.SirDIFalot skrev: Owuya hade bäst räddningsprocent 10/11. (Betydligt mer relevant än GAA om du frågar mig)
Målvaktsstatistik är dock vanskligt och speciellt om man tittar över många år. Det finns bra målvakter som spelar med kassa lag som får dålig statistik och dåliga målvakter som spelar med bra lag. Behöver du bara plocka bollar med fri sikt från blå en normal arbetsdag så växer de positiva nuffrorna. Regeländringar och tillkomsten av hybridstilen medförde dessutom en smärre revolution inom målvaktseffektiviteten så det är svårt att jämföra mer än ett par år tillbaka.
Sen hade Owuya Staffan Kronwall och Fredrik Claesson framför sig vilket man bör komma ihåg.
Personlig favorit är Tommy Söderström som slog både Pekka och Sundlöv på fingarna i början på 90-talet med 2.79 i snitt vilket var brutalt bra på den tiden.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Det är nog snarare på förekommen anledning. Vårat bortdömda mål blev ju en snackis. Man kanske snarare skall se det som något positivt att SHL faktiskt kan ta till sig av kritik och ändra direktiven.daaviid skrev:Nu kan man börja att snacka parodi. SHL's kappvändande regelnissar kan ju bara dra något gammalt över sig.
Att gnäll-skellefte gnäller ser jag varken som bra eller dåligt, snarare ett normaltillstånd i konspirationsteoriernas näste.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Sant, men det ser ändå inte bra ut. Dom skämmer ut sig på ett sätt, men jag håller med om att det ska vara mål.Praetori skrev:Det är nog snarare på förekommen anledning. Vårat bortdömda mål blev ju en snackis. Man kanske snarare skall se det som något positivt att SHL faktiskt kan ta till sig av kritik och ändra direktiven.daaviid skrev:Nu kan man börja att snacka parodi. SHL's kappvändande regelnissar kan ju bara dra något gammalt över sig.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Absolut inte. Men LJ har överglänst Ljungh och Vejdemo så här långt. Syntes tydligt vilket som var det skickligare laget igår. Vi behöver alla våra toppspelare. Frölunda kan sätta ett par på läktaren och ändå spela riktigt bra.DRC skrev:Fast Ante, Ljungh, Vejdemo och McD är inte kattskit.BOMBOM BOUCHARD skrev:Mina förväntningar på laget har sjunkit en del i och med skadan på Ante och Linus sjukdom.
Våra två viktigaste centrar är borta, möjligen att Ante kommer tillbaka inom kort.
Men hursom, vi har inte den bredd att vi kan ställa undan en av våra bästa centrar.
Kommer inte LJ tillbaka snabbt kommer vi mycket troligt sjunka nedåt i tabellen. Troligen så att vi hamnar utanför top6.
Illa, mycket illa....
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
-
- Säsongskort: Ja
...och ändå så ligger vi 11 poäng före det "skickligare" laget
Ceterum censeo Solna esse delendam
Man blir ju inte lite tokig...
SHL kan ju åtminstone be om ursäkt. Inkompetenta jävla idioter.
SHL kan ju åtminstone be om ursäkt. Inkompetenta jävla idioter.
Donkels-2.0 skrev:...och ändå så ligger vi 11 poäng före det "skickligare" laget
+1
Långt ifrån så tydligt! Visst har dom enstaka spelare som gör det lilla extra,det håller jag med om. Men vi har ett kollektiv som gör jävligt bra ifrån sig. Vi bevisar gång på gång att i princip alla kedjor gör väldigt bra ifrån sig.BOMBOM BOUCHARD skrev:Absolut inte. Men LJ har överglänst Ljungh och Vejdemo så här långt. Syntes tydligt vilket som var det skickligare laget igår. Vi behöver alla våra toppspelare. Frölunda kan sätta ett par på läktaren och ändå spela riktigt bra.DRC skrev:Fast Ante, Ljungh, Vejdemo och McD är inte kattskit.BOMBOM BOUCHARD skrev:Mina förväntningar på laget har sjunkit en del i och med skadan på Ante och Linus sjukdom.
Våra två viktigaste centrar är borta, möjligen att Ante kommer tillbaka inom kort.
Men hursom, vi har inte den bredd att vi kan ställa undan en av våra bästa centrar.
Kommer inte LJ tillbaka snabbt kommer vi mycket troligt sjunka nedåt i tabellen. Troligen så att vi hamnar utanför top6.
Illa, mycket illa....
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Å Karlskrona låg först i tabellen länge ifjol. Var bra med fram till jul.Donkels-2.0 skrev:...och ändå så ligger vi 11 poäng före det "skickligare" laget
Dessutom har vi precis fått våra skador så det är från nu vi kan komma att märka centerbristen.
Men vill du förenkla allt "a la Nyström" så varsågod. Kör väl på det jag med. Med gårdagens spel hade vi ju lätt slagit ut Frölunda med 4-0 i matcher i ett kommande slutspel. Resultat i enstaka matcher säger allt.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Underförstått så snackar folk om spets och topplirare men jag misstänker att man lite för ofta sneglar på hur det fungerar i NHL. Det man måste greppa är att storstjärnor och toppningar mer är ett resultat av lönetaken och hur ligan är uppbyggd. Många lag kör på hyfsat stabila breddspelare som med NHL-mått är billiga och sen toppar man med stjärnor som står för en stor del av produktionen. Även om vi har liknande upplägg i Sverige så är SHL annorlunda på många sätt och den genomgående kvalitén i SHL är sådan att det inte alltid behöver vara hockeyfantomer för att ta sig in på kassen och sprätt upp en puck. Rinken är större och kontinuiteten hos motståndet är inte lika komplett som i NHL vilket gör bredden på lagspelet och tempot till en faktor som man kan vinna matcher på. Misstag kan ske i vilken kedja som helst vilket gör att vilken kedja som helst kan leverera om de bara är på bollen tillräckligt och har huvudet hyfsat på skaft.
När det sedan kommer till slutspelstider så ser jag mycket hellre 4 jämna kedjor och jämnt i interna poängligan än att vi har 2-3 spelare som allting hänger på. Hamnar vi i situationen att allt står och faller med Ante, Högga och Burken så är ju laget inte ett stabilt bygge. Med det sagt så tycker jag dock att grabbarna överlag klivit upp flera snäpp på i princip samtliga positioner. Det finns egentligen ingen av de som får speltid som är underkända. Jag vill gärna att Riddarn och Bergfors vaknar till lite extra. Särskilt den sistnämnde har inte kommit igång på samma sätt som i slutet på förra säsongen men det är nog inte långt borta.
När det sedan kommer till slutspelstider så ser jag mycket hellre 4 jämna kedjor och jämnt i interna poängligan än att vi har 2-3 spelare som allting hänger på. Hamnar vi i situationen att allt står och faller med Ante, Högga och Burken så är ju laget inte ett stabilt bygge. Med det sagt så tycker jag dock att grabbarna överlag klivit upp flera snäpp på i princip samtliga positioner. Det finns egentligen ingen av de som får speltid som är underkända. Jag vill gärna att Riddarn och Bergfors vaknar till lite extra. Särskilt den sistnämnde har inte kommit igång på samma sätt som i slutet på förra säsongen men det är nog inte långt borta.