Inte lyssnat på den där, men Wikegård är ingen fan av Putte. Han har sågat honom ett antal gånger. Förstår inte hur nån kan se Putte som en vettig lösning, min avsky för honom helt åsidosatt.
När säger/hintar Wikegård att Garpen inte fick förfrågan? Han mer eller mindre bekräftar det väl snarare att Garpen fick frågan.
Kollade igen och hörde att "Frågan gick över till Garpenlöv" tyckte först att han sa "Frågan gick INTE till Garpenlöv", det blev en Aftonbladetrubrik för mig där.
Det kanske drog dit några läsare iallafall
Jag fattade det som att frågan gick vidare till Garpen, men det kom inte överens om en lösning.
Utan att veta något egentligen om spelet bakom så kan jag tänka mig att det strandade på:
Laget är klart, vilken sportchef vill ta över när laget redan är klart.
Ekonomi, vad finns det för utrymme kvar att förstärka laget med vid behov.
Tror faktiskt att det var ett misstag, hur stort eller litet vi nog aldrig veta, att inte ta in ny sportchef som var med och byggde laget.
'Vi kastade in en handgranat, och fick tillbaka en napalmbomb' Västerås 2014-04-07
'Det finns dåliga hockey matcher men inga tråkiga' Hans Chrunak
'Vissa åker ut till landet under semestern, andra hem till mormor & morfar' Hank the Tank
Jag fattade det som att frågan gick vidare till Garpen, men det kom inte överens om en lösning.
Utan att veta något egentligen om spelet bakom så kan jag tänka mig att det strandade på:
Laget är klart, vilken sportchef vill ta över när laget redan är klart.
Ekonomi, vad finns det för utrymme kvar att förstärka laget med vid behov.
Tror faktiskt att det var ett misstag, hur stort eller litet vi nog aldrig veta, att inte ta in ny sportchef som var med och byggde laget.
Det Wikegård sa om planen på hur vi skulle spela i år som var väldigt defensivt inriktat var säkerligen en big turn off för Garpen. Hans filosofi går väl inte direkt hand i hand med varken Nyman eller Säcken.
Ja det kan ju faktiskt vara så att Garpen inte ville komma in i laget nu och känna att han har bakbundna händer i ett år.
Jag har ingen aning men det hade inte jag tyckt varit så kul iaf. Behöver inte ha hängt på att DIF inte hade ekonomin för att erbjuda honom rollen.
Frågan är då vilka kandidater som finns på marknaden? Finns det några rimliga namn? Känslan är ju ändå att man hittills har gått på personer med anknytning till klubben istället för att titta utåt
Oavsett vilka argument man använder för att tacka nej till en sportchefsroll så känns det alltid som att alla svar grundar sig i bristen på det ekonomiska.
Man kan spekulera i varför Garpen inte ville ta jobbet denna säsong och anledningarna kan vara många.
Ej fått bygga laget själv.
Ej fått igenom det spelsätt som man vill spela.
Ej fått valt tränare.
Ej fått det förtroende som man vill ha av övriga i organisationen.
Listan kan göras lång. Men allt tycker jag ändå grundar i det ekonomiska. Om Garpen hade fått bygga laget själv för ett spelsätt som han förespråkar, hade han klarat av det på en budget som DIF har ekonomi för?
Wikegård uttrycker sig på ett sätt som väcker spekulationer. Om det var av någon annan anledning än det ekonomiska så tycker jag alla inblandade borde se sig själva i spegeln. Var det för det ekonomiska så kan jag köpa det.
Bara att hoppas att Garpen kliver på nästa säsong då han kan forma sitt eget lag med en lite mer normal ekonomi. Annars kommer något annat lag sno honom.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Äsch,vilken sportchef kan påverka laget under sin första säsong? Tvärtom är situationen ett utmärkt alibi om allt går åt helvete.
Både Garpen och Wikegård har bara att förlora på att ta tjänsten, för 1. De skulle behöva jobba. Alltså inte bara små lulla i tv, gnälla, klaga på vad alla andra gör dåligt och föreläsa.
2. De skulle förmodligen få sämre betalt Jämfört med idag för att behöva jobba mer.
3. De skulle, så småningom, behöva ta ansvar för sitt arbete och med största sannolikhet få möta fansens vrede. Jämfört med idag när en dålig dag på jobbet kanske ger några sura tweets.
Det kan vara värt att bumpa den här tråden och påstå att Challe trots allt satte ihop ett djävla bra lag. Fler och fler av de allsvenska spelarna växer ut till SHL-spelare och idag 3/1-15 efter Örebromatchen kan väl ingen längre säga att vi inte har ett SHL-lag med lika goda kvalitéer som de flesta av lagen som spelade i högsta ligan förra säsongen. Och det gjorde han (Challe) med begränsad budget men god person- och hockeykännedom. Haft hjälp av Säcken, Zabel och Jocke förstås, men det är Challe som fått ta all skit för att laget skulle vara felbyggt. Vilket, som sagt, är ett påstående som är svårt att försvara längre.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)