Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Hawk
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Hawk »

DIF_Soldier skrev:
Hawk skrev:Tellan lär nog krita på för DIF nästa säsong.
Gissning eller underbyggd teori?
En känsla jag har bara. Så vi får hoppas att det blir så :)
Användarvisningsbild
sunne
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av sunne »

Hoppas kan vi alltid göra, frågan är om vi har råd.
Eller vad säger ni?
http://hockey.expressen.se/elitserien/1 ... ar-hannula
Djurgårdare blir man inte, det föds man som!
Användarvisningsbild
android
Säsongskort: Ja

Inlägg av android »

Jag hoppas inte att man överstiger budgeten ytterliggare för en till forward.

Dock bör man hålla kontakt med Hannula och muntligt komma överens om ett kontrakt till nästa säsong.

Låt han skriva kontrakt över säsongen med VF.

Mackan - Center - Ekman
Hannula - Ottoson - Cehlin
Ölvestad - Norman - Brodin
Kempe - Fimpen - Tim
Extra: Söder, Mitman

Sedan skall dom bästa spela. Antagligen kommer någon/några av dessa juniorer platsa nästa säsong:
Sörensen
Zibanejad
Måns Kruger
Weigel

Backar
Kronwall - Printz
Holmqvist - Tjärnqvist
Eklund - Claesson
Extra: Holm (J20)

Finns vissa backar i J20 som kan platsa:
Gustafsson
Lindstrand

Backarna är J20 lagets starkaste besättning, sett till J20 nivå.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Tror tyvärr inte vi kommer få behålla Kronwall nästa säsong...var väl någon intervju nu under Channel One Cup där det lät som ryska klubbar redan var intresserade den här säsongen av att köpa ut honom från kontraktet (men så lär det dock inte bli) men kan ju således räkna med att det finns X antal klubbar som kommer öppna pluskan rejält för hans del efter säsongen.
Lugnet

Inlägg av Lugnet »

Android; kul att se dig nämna Claesson i A-lagsdiskussionen.

Han är värd ett A-kontrakt, han har spelat mycket bra i A-laget. Tycker nog att han är tredje back rent stabilt sätt, bakom Kronwall och Eklund.

Om man kunde göra sig av med Printz och Lassen som sitter på kontrakt över nästa år, skulle jag vilja se följande backsida:

Kronwall - Eklund
Holmqvist - Claesson
Tjärnqvist - Deilert
J-20-back. Detta har "J20-maffian" bra koll på med Android och AMMC i spetsen...

Istället för att ta hem en halvdan back som kostar mer än han smakar, lägger man pengarna på antingen en duktig center/forward eller en del av summan på att ta hem Tellan.
Användarvisningsbild
Kentta

Inlägg av Kentta »

Alltså vafan? Göra sig av med Printz? Förstår att du vill göra dig av med Lassen, det vill alla, men skulle lira Printz framför Deilert alla dar i veckan.
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

Lugnet skrev:Kronwall - Eklund
Holmqvist - Claesson
Tjärnqvist - Deilert
Vill du spela att Djurgården spelar med Leksand, Rögle och Malmö i allsvenskan säsongen 2012/2013, eller vad är problemet?
Vem som helst inser att din uppställning på backsidan i bästa fall hade lett till en tiondeplats, och du får ursäkta mig, men jag vill faktiskt se Djurgården spela slutspel nästa säsong.

Backsidan bör se ut enligt följande:
Holmqvist - En tvåvägsback (t.ex. Tjärnqvist)
Boumedienne - En defensivt stabil back med hyfsade offensiva kvalitéer (t.ex. Kronwall)
Printz - Eklund
Deilert

Det kostar självklart en del, men vi är i behov av en stabil defensiv.

Utöver detta så förnyas kontrakten inte med varken Owuya eller Ridderwall. Tellqvist kommer hem och får back-up av Sandberg, och om någon av dessa blir skadade under en kortare period så plockas Marcus Due-Boje upp från J-20 laget.

Med andra ord, spelare som borde lämna är:
Ridderwall (AHL)
Owuya
Lassen
Widing
Krüger (NHL)
Falk (slutar)

Det ger oss följande lag:
Ny förstemålvakt (Tellqvist)
Sandberg
Due-Boje

Holmqvist - ny back (Tjärnqvist?)
Boumedienne - Kronwall (förhoppningsvis stannar han)
Printz - Eklund
Extra backar: Claesson (Deilert utlånas och plockas hem vid skador).

Ekman - skicklig tvåvägscenter (Patrik Zackrisson?) - Cehlin
Nilson - Ottosson - Ölvestad
Eriksson - Norman - Kempe
Fimpen - Zibanejad - Brodin
Extra forwards: Mitman, Sörenssen, Weigel.

Den här truppen borde inte överstiga våra nuvarande kostnader så som jag ser det, och de spelarna som värvas enligt min teori bör inte heller vara så svåra att locka till Djurgården.
Tellqvist = 150k/månaden
Tjärnqvist = 200k/månaden
Zackrisson = 150k-200/månaden
Zibanejad, Mitman, Sörenssen och Weigel får juniorkontrakt, dvs ingen större kostnad.

Den sammanlagda summan bör jämnas ut med Widings (en del av Daniels lön kommer gå till Nilson, men i och med att Ragge inte blev ersatt borde det finnas kapital över), Krügers, Falks, Owuyas, Ridderwalls och Lassens sammanlagda löner.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Räknar du med att Lassen och DIF bryter kontraktet eller? Vore en dröm enligt mig. För han har kontrakt över nästa år med. Han och Tim Eriksson är spelare jag gärna sparkar och ersätter med juniorer som kan göra det minst lika bra.
Expert.
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

SirDIFalot skrev:Räknar du med att Lassen och DIF bryter kontraktet eller? Vore en dröm enligt mig. För han har kontrakt över nästa år med. Han och Tim Eriksson är spelare jag gärna sparkar och ersätter med juniorer som kan göra det minst lika bra.
Jag utgår ifrån att kontraktet bryts med Lassen. Han gör ett arbete som varje J-20 back skulle kunna göra bättre gratis, så om han inte rycker upp sig 2-3 snäpp så måste ju DIF förklara läget och bryta kontraktet. Allt annat vore ju bara korkat.
Tim Eriksson ska vi dock ha kvar. Han är oerhört underskattad och ingen junior hade kunnat göra hans arbete.
Lugnet

Inlägg av Lugnet »

Salas skrev:
Holmqvist - Claesson
Tjärnqvist - Deilert
Vill du spela att Djurgården spelar med Leksand, Rögle och Malmö i allsvenskan säsongen 2012/2013, eller vad är problemet?
Vem som helst inser att din uppställning på backsidan i bästa fall hade lett till en tiondeplats, och du får ursäkta mig, men jag vill faktiskt se Djurgården spela slutspel nästa säsong.

Boumedienne - En defensivt stabil back med hyfsade offensiva kvalitéer (t.ex. Kronwall)
Printz - Eklund
Deilert

Utöver detta så förnyas kontrakten inte med varken Owuya eller Ridderwall. Tellqvist kommer hem och får back-up av Sandberg, och om någon av dessa blir skadade under en kortare period så plockas Marcus Due-Boje upp från J-20 laget.

Ridderwall (AHL)
Owuya
Lassen
Widing
Krüger (NHL)
Falk (slutar)

Sandberg
Due-Boje

Printz - Eklund

Den här truppen borde inte överstiga våra nuvarande kostnader så som jag ser det, och de spelarna som värvas enligt min teori bör inte heller vara så svåra att locka till Djurgården.
Tellqvist = 150k/månaden
Zibanejad, Mitman, Sörenssen och Weigel får juniorkontrakt, dvs ingen större kostnad.

Den sammanlagda summan bör jämnas ut med Widings (en del av Daniels lön kommer gå till Nilson, men i och med att Ragge inte blev ersatt borde det finnas kapital över), Krügers, Falks, Owuyas, Ridderwalls och Lassens sammanlagda löner.
Printzen knocks Deilert:

Stark framför kassen.
Lite små ful
Rutinerad
Stark vid sargerna.

Deilert knocks Printz:

Kvick, rörlig vid sargerna
Bra teknik
Rapp på rören
Hyfsad puckbehandling

Jämnt skägg skulle jag säga, med olika spelstilar. Men det är klart en spelare som Printz kanske behövs? - eller ändå inte.
Tycker att Printz ser allmänt ostadig ut samtidigt så gör han säkert ett bra jobb som många med mig missar. Många dömde Oscar Eklund i början av hans seniortid, nu ser man verkligen att han har tagit steget upp som ordinarie. Får samma bild av Deilert, tycker att hans spel påminner om Eklunds för 2 år sedan.
Svårt här, men det är klart att min backuppsättning ser tunn ut storleksmässigt. Det här med vilka som kommer och går är väldigt svårt. Men när jag läser ditt scenario kring spelare och ekonomi, får jag också en bild av att en bättre back än Deilert skall kliva in men det tycker jag skall ske på Printzs bekostnad inte Deilerts - om man nu pratar rivning av kontrakt förståss.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Expert.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

SirDIFalot skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 8309685.ab

Förlängning med Brodin på g.
Fantastiskt! Helt rätt!
Säg den glädje som varar
Stavhoppet

Inlägg av Stavhoppet »

Salas skrev:
Holmqvist - Claesson
Tjärnqvist - Deilert

Printz - Eklund
Deilert

Ridderwall (AHL)
Owuya
Lassen
Widing
Krüger (NHL)
Falk (slutar)

Sandberg
Due-Boje

Printz - Eklund

Tellqvist = 150k/månaden

Måste säga att jag håller med i mer eller mindre allt. Vill dock byta plats på Nilson och Cehlin till en början för att se om man kan få Ekman och Nilson att vakna till om de får spela med varandra. Dock så tror jag att Tellan vill ha mer än 150k/månaden... skulle tro mellan 200-250k... Zackrisson tror jag tyvärr söker lyckan i KHL/NHL men om inte så är han ett riktigt hett alternativ. Jag läste tidigare att någon skrev Oscar Möller som ett alternativ, kan man locka hem honom så tycker jag det vore kalas.

Ekman - skicklig tvåvägscenter (Oscar Möller) - Nilson
Cehlin - Ottosson - Ölvestad
Zibanejad - Fimpen - Brodin

Backbestättningen håller jag med om helt.
Likaså med målvakterna.

//Henke
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Tror det är att sabba utvecklingen för en kille som Zibanejad att ha honom i fjärdelinan. Han kommer få max 5-6 minuter per match. Då är det nästan bättre att låna ut honom till Allsvenskan, om vi nu vill h rutin på killen.

Sätt in Mitman eller Söder i fjärdekedjan och plocka hem Zibanejad till 2012/2013, alternativt spela honom högre upp.

Jag tycker att vi är för dåliga på att låna ut våra juniorer. Samtidigt får vi ju inte vattna ur J-lagen. Att konkurrenskraftigt J18 och J20 lag hjälper till med rekryteringen.

Angående Oscar Möller så ser jag honom inte direkt som en tvåvägscenter. Han är för vek defensivt. Riktigt jävla bra framåt dock, hade gärna sett honom i DIF. Han jobbar ju även hårt bakåt.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
Remy Lebeau

Inlägg av Remy Lebeau »

Hoppas att man hör av sig till Klubertanz som kanske inte haft den roligaste tiden i farmarligan.
Ser mycket hellre att Kyle kommer tillbaka än en skadebenägen och avdankad Tjärnqvist.

Löneanspråken lär väl vara i ungefär samma klass med.
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
Låst