Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Diffe89
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Inlägg av Diffe89 »

Var någon av blaskorna som skrev att vi tydligen är en av fem intresserade klubbar i Sverige, men vad jag har hört läggs de sista slantarna på en back. Antingen drar tidningarna parallellen mellan Thores förflutna i DIF och ett eventuellt intresse nu eller så har sportkommitén någon dold plan. Intresset för Linkan borde ju ha svalnat nu så den vägen vet jag inte om man kan gå. Jag skulle dock inte säga nej till en sådan lösning.
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Thoresen är en härlig spelare, men Skuggan har en poäng. Thoresens rådgivare tycks försöka dra nytta av att många elitserieklubbar är i desperat spelarbehov och kräver summor som Thoresen inte är värd.

Thoresen var bra under sina två år i DIF, men han är ingen Linkan. Han gjorde hyfsat med poäng men spelade också i en väldigt bra omgivning. Första säsongen en hel del med Nisse Ekman och Mackan Nilson och året efter med Linkan och, förvisso, Pelle Eklund. Att göra 36 poäng när man lirar med Linkan är ingen jätteprestation. Mediokre Pär Bäcker gjorde 33 poäng på en säsong bredvid Linkan.

Nu är givetvis Thoresen klasser bättre än Bäcker, men det är tveksamt om han är värd att vi snebygger och laget och därtill lägger iväg en satans massa pengar på en sig on-bonus, när han också troligen sticker efter en säsong.

Jag hoppas Thoresen nobbar både Challe (Timrå), Säcken (Saik) och de andra svenska klubbarna och går till Schweiz.
Användarvisningsbild
Remy Lebeau

Inlägg av Remy Lebeau »

Det vore konstigt om DIF inte hört sig för lite. Själv är jag lite delad när det gäller Thoresen/Linkan. Linkans kontrakt går ut efter den kommande säsongen och det är tveksamt om han förlänger. Att Linkan är viktig för oss råder det ingen tvekan om, men samtidigt är han inte lika viktigt för oss nu, som för ett par år sedan. Forwardssidan är dessutom starkare än på många år.

Så om valet är att blir Linkan kvar 1 år, eller att få Thoresen att skriva på för 2-3 år, så känns det ganska givet för min del. Tvivlar dock på att Linkan säljs, men man vet aldrig..
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
Användarvisningsbild
Caveman

Inlägg av Caveman »

Remy Lebeau skrev:Det vore konstigt om DIF inte hört sig för lite. Själv är jag lite delad när det gäller Thoresen/Linkan. Linkans kontrakt går ut efter den kommande säsongen och det är tveksamt om han förlänger. Att Linkan är viktig för oss råder det ingen tvekan om, men samtidigt är han inte lika viktigt för oss nu, som för ett par år sedan. Forwardssidan är dessutom starkare än på många år.

Så om valet är att blir Linkan kvar 1 år, eller att få Thoresen att skriva på för 2-3 år, så känns det ganska givet för min del. Tvivlar dock på att Linkan säljs, men man vet aldrig..
Man ska inte glömma att Figren & Dick drar efter denna säsongen vilket också Thoresen kan göra. Men skulle DIF få Thoresen på 2-3 år så är det BARA att fixa fram stålarna, han är precis vad vi behöver, spelskicklig, hård & tuff framför mål, målskytt + att han har en härlig inställning. HONOM SKA VI HA!
Senast redigerad av Caveman den 2008-07-09 12:22:31, redigerad totalt 1 gånger.
Thelven

Inlägg av Thelven »

Det stod ju även att Thoresen bara skulle köra et år i Europa...sen vart han ju free agent nästa år så då lär han ju vara tillbaka där igen...
Användarvisningsbild
Caveman

Inlägg av Caveman »

fd skuggan skrev:
Caveman skrev:

Stämmer in till fullo.

(Anger borde vi göra oss av med.)

Alltså, jag verkar vara ensam om att INTE tycka att vi ska ta Thoresen.
Och framförallt ska vi absolut inte göra oss av med Anger. Han var otroligt nyttig förra säsongen och liksom Timmy P gör han sällan en dålig match. Stabil är väl ordet jag söker. Anger påminner mycket om Rudslätt i mina ögon. Sällan dålig, alltid nyttig. "Går till jobbet" varje match.

Nu vill jag inte alls påstå eller jämföra honom men Thoresen som naturligtvis är en grymt bra ishockeyspelare, men absolut inte den klasspelare av toppklass som alla vill göra gällande.

Jag tror folk här i forumet helt enkelt minns och gillar hans spelartyp som är av klassisk järnkamin-karaktär.

Men minnet är kort hos vissa som verkar glömt att han också var totalt anonym i många matcher. (Hade en LÅNG måltorka i DIF som ingen verka minnas)

Dessutom begär han en fantasilön i förhållande till hans helt misslyckade NHL-karriär. (Att inte ens ta en plats i Philly som saknar en massa forwards inför nästa säsong?...Det är svagt, menar jag)
Vi behöver VERKLIGEN INTE lägga 5 millar på en forward i detta lägge. Mycket hellre en eller två klassbackar.

Full fart framåt? Visst, men håll för fan tätt bakåt också!

Vill avslutningsvis bara poängtera och förtydliga att jag också älskar Thoresens spelartyp och verkligen skulle vilja se honom i DIF, men inte till priset av ett ihåligt försvar.
Det är knappast Thoresens fel att Philly väljer te.x Asham istället för honom (Thoresen är enligt mig en bättre hockeyspelare). Jag har sett Thoresen i många NHL matcher & kan lugnt säga att han skulle bära upp en 1:a lina i DIF.

Anger började serien bra men var efter jul "mindre" bra (skriver "mindre" för att vara snäll), många överskattar vad Anger gjorde för Otto på och utanför isen m.m, detta gör tyvärr inte Anger till en bättre hockeyspelare. Men Anger lär bli kvar i DIF så du kan vara lugn.

Så här ser Flyers forwardsuppsättning ut just nu:

45 Arron Asham 5' 11" 205 Apr 13, 1978 30, CAN
48 Danny Briere 5' 10" 179 Oct 6, 1977, CAN
17 Jeff Carter 6' 3" 200 Jan 1, 1985 23, CAN
32 Riley Cote 6' 1" 210 Mar 16, 1982 26, CAN
27 Steve Downie 5' 11" 200 Apr 3, 1987, CAN
12 Simon Gagne "A" ** 6' 0" 195 Feb 29, 1980 28, CAN
19 Scott Hartnell 6' 2" 210 Apr 18, 1982 26, CAN
22 Mike Knuble 6' 3" 230 Jul 4, 1972 36, CAN
15 Joffrey Lupul 6' 1" 205 Sep 23, 1983 24, CAN
13 Glen Metropolit 5' 10" 193 Jun 25, 1974 34, CAN
18 Mike Richards "A" 5' 11" 195 Feb 11, 1985 23, CAN
9 Scottie Upshall 6' 0" 197 Oct 7, 1983 24, CAN
Senast redigerad av Caveman den 2008-07-09 15:47:28, redigerad totalt 1 gånger.
Sidney Crosby

Inlägg av Sidney Crosby »

Hahaha, bara kanadicker. Ärligt talat känns Thoresen långt, mycket långt bort ...
Sidney Crosby

Inlägg av Sidney Crosby »

Användarvisningsbild
blocco

Inlägg av blocco »

Caveman skrev: Så här ser Flyers forwardsuppsättning ut just nu:

45 Arron Asham 5' 11" 205 Apr 13, 1978 30, CAN
48 Danny Briere 5' 10" 179 Oct 6, 1977, CAN
17 Jeff Carter 6' 3" 200 Jan 1, 1985 23, CAN
32 Riley Cote 6' 1" 210 Mar 16, 1982 26, CAN
27 Steve Downie 5' 11" 200 Apr 3, 1987, CAN
12 Simon Gagne "A" ** 6' 0" 195 Feb 29, 1980 28, CAN
19 Scott Hartnell 6' 2" 210 Apr 18, 1982 26, CAN
22 Mike Knuble 6' 3" 230 Jul 4, 1972 36, CAN
15 Joffrey Lupul 6' 1" 205 Sep 23, 1983 24, CAN
13 Glen Metropolit 5' 10" 193 Jun 25, 1974 34, CAN
18 Mike Richards "A" 5' 11" 195 Feb 11, 1985 23, CAN
9 Scottie Upshall 6' 0" 197 Oct 7, 1983 24, CAN
Sidney Crosby skrev:Hahaha, bara kanadicker
Knuble får man nog ändå räkna som Amerikan. Visserligen född i Kanada och har dubbelt medborgarskap, men han har bara spelat landslagshockey för USA.

Men för att återgå till topic. Jag ser hellre att vi lägger krutet på en klassback istället för Thoresen. Han hade visserligen varit en perfekt förstärkning, men vi har redan en bra forwardsuppsättning medans backsidan är väldigt tunn.

Dock hoppas jag innerligt att han väljer Schweiz eftersom det skulle göra ont att se honom i horköping eller Hiv.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

En värvning av Thoresen är inte viktigt bara för spelet på isen utan också utåt mot fans, sponsorer och media. Många med mig har ställt sig en aning skeptiska till avtalet med AEG. Att signa Thoresen skulle i alla fall sända vissa indikationer på att detta avtal faktiskt ger föreningen mer kapital att röra sig med och att det hela inte bara var en panikåtgärd för att rädda ett skepp i sjönöd...

Rent sportsligt skulle Thoresen betyda enormt mycket. I honom skulle vi få en spelare som inte bara kan leda en kedja, han är dessutom hårt arbetande, tung att möta samt gör en hel del mål. Han är antagligen så nära en modern Patric Kjellberg som vi kan komma. Med Thoresen i laget skulle vi få minst två väl fungerande enheter offensivt sett. Kombinationen Thoresen - Ottosson - Axelsson / Figren hade inte gått av för hackor så mycket kan jag säga.

Det råder ingen tvekan om att försvaret behöver stärkas upp, men då det inte finns några direkta ideala namn tillgängliga just nu känns det smartare att lägga resurserna på en spelare som vi vet levererar. Undertecknad är nämligen livrädd för att det kommer panikvärvas in en medelback för dyra pengar och detta är något som vi kan vara utan. Vidare har vi dessutom en lång rad lovande backar. Ge dessa chansen att lyckas under en längre period. Är helt övertygad om att flera av våra unga backar skulle prestera minst lika bra som flera av de äldre om de bara fick tillräckligt med speltid.

Avslutningsvis; Anger gör inte Otto bra, Otto är bra trots sin omgivning. Otto kan dock bli ruggigt bra om han hamnar med rätt lekkamrater...
Användarvisningsbild
Struten

Inlägg av Struten »

Jag har tänkt lite över det här och jag är beredd att hålla med skuggan, blocco och andra som tycker vi ska satsa på en back istället för "Thore". Jag skulle å ena sidan bli jävligt glad ifall han kommer till oss och man blir inte mindre glad när man tittar på forwardsplatserna om nu Thore skulle komma.
Men sen kollar man in försvarssidan och man börjar må illa. Några före gående hade ju ett förslag på att sätta falken på backen. Tror inte det kommer inte hålla, visst han kan vara till nytta offensivt men defensivt går det bara inte. Skulle någon av våra bättre backar sen bli skadade ser det ju riktigt dåligt ut.

Jag tror att det här blir O.Eklunds genombrottsår och det skulle vara så jäkla bra om våra yngre kunde ta ett stort steg framåt.
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

Nå, vad jag sett i NHL så har Thoresen blivit en mycket bättre spelare än den dagen han lämnade DIF. Då hans skridskoåkning har förbättrats avsevärt, han har blivit ruskigt snabb. Vilket även Flyers coach uppskattade och satte ofta in Thore med slöa tjecker med bra skott. Då han har bra speluppfattning. Thore är nog den mest kompletta spelaren i ES om han kommer hit.

Och kommer verkligen vår "klassback" kosta så väldans mycket? :roll:
Ted
Kontakt:

Inlägg av Ted »

Hej jag är en kille på 19 år som gillar sport
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Är väldigt skeptisk till den defensiva delen av laget. Målvakter och backar är egentligen inte elitseriemässiga för fem öre och det är där jag anser att pengarna borde spenderas. Men ärligt talat, hur kul vore det inte att ha Thoresen i laget? :lol:
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Kall-El skrev:En värvning av Thoresen är inte viktigt bara för spelet på isen utan också utåt mot fans, sponsorer och media. Många med mig har ställt sig en aning skeptiska till avtalet med AEG. Att signa Thoresen skulle i alla fall sända vissa indikationer på att detta avtal faktiskt ger föreningen mer kapital att röra sig med och att det hela inte bara var en panikåtgärd för att rädda ett skepp i sjönöd...

Rent sportsligt skulle Thoresen betyda enormt mycket. I honom skulle vi få en spelare som inte bara kan leda en kedja, han är dessutom hårt arbetande, tung att möta samt gör en hel del mål. Han är antagligen så nära en modern Patric Kjellberg som vi kan komma. Med Thoresen i laget skulle vi få minst två väl fungerande enheter offensivt sett. Kombinationen Thoresen - Ottosson - Axelsson / Figren hade inte gått av för hackor så mycket kan jag säga.

Det råder ingen tvekan om att försvaret behöver stärkas upp, men då det inte finns några direkta ideala namn tillgängliga just nu känns det smartare att lägga resurserna på en spelare som vi vet levererar. Undertecknad är nämligen livrädd för att det kommer panikvärvas in en medelback för dyra pengar och detta är något som vi kan vara utan. Vidare har vi dessutom en lång rad lovande backar. Ge dessa chansen att lyckas under en längre period. Är helt övertygad om att flera av våra unga backar skulle prestera minst lika bra som flera av de äldre om de bara fick tillräckligt med speltid.

Avslutningsvis; Anger gör inte Otto bra, Otto är bra trots sin omgivning. Otto kan dock bli ruggigt bra om han hamnar med rätt lekkamrater...
Så ska det låta! Fan vad bra du varit på senare tid, Kall-El!
Det bästa jag hört på mycket, mycket länge! Lutar väl åt Schweiz om det inte blir DIF, och det är iallafall en tröst.
Säg den glädje som varar
Låst