Allsvenskan 2012/13

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
DIF_Söderort
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Allsvenskan 2012/13

Inlägg av DIF_Söderort »

Nån som vet speldagarna till förkvalet?
Karel måste avgå
Mash

Inlägg av Mash »

DIF_Söderort skrev:Nån som vet speldagarna till förkvalet?
Mash skrev:Datum för förkvalet
Omg 1: Tisdag 5 mars
Omg 2: Onsdag 6 mars
Omg 3: Fredag 8 mars
Omg 4: Lördag 9 mars
Omg 5: Måndag 11 mars
Omg 6: Onsdag 13 mars

Datum för kvalserien
Omg 1: Torsdag 14 mars
Omg 2: Lördag 16 mars
Omg 3: Tisdag 19 mars
Omg 4: Torsdag 21 mars
Omg 5: Lördag 23 mars
Omg 6: Tisdag 26 mars
Omg 7: Torsdag 28 mars
Omg 8: Lördag 30 mars
Omg 9: Tisdag 2 april
Omg 10: Fredag 5 april

Det blir ett intensivt spelschema om det blir förkval och kvalserie. Samtidigt ett riktigt långt uppehåll om vi inte avancerar från förkvalet.. Mars till September, SJU (!) månaders uppehåll. Eller det är det man kanske behöver efter denna säsong?
DIF_Söderort

Inlägg av DIF_Söderort »

Leksand borta kommer ju bli en grym resa om vi går till kvalserien.
Karel måste avgå
Användarvisningsbild
Datsyuk_13

Inlägg av Datsyuk_13 »

Känns ändå på ett sätt väldigt skönt att vi för en gångs skull kan lägga topp 3-snacket åt sidan nu och istället fokusera fullt ut på att göra en riktigt bra avslutning på grundserien. Trots att vi har två blytunga förluster i bagaget så anser jag alltjämt att vi fortfarande har VÄLDIGT GODA chanser för att så småningom kunna ta oss till kvalserien.

Skulle vi lyckas ta 9 poäng på de återstående tre matcherna, något som vi också bör klara av, så har jag i nuläget oerhört svårt att se att vi skulle missa fjärdeplatsen. Tror knappast att Karlskoga, med den form som laget befinner sig i just nu, skulle klara av att gå rent när de bl.a. har kvar att möta såväl Leksand hemma som Örebro borta.

Om denna profetia slår in så skulle det ju som bekant innebära vi får starta playoff-serien med flest poäng av samtliga lag, och har därmed det bästa utgångsläget för att kunna knipa förstaplatsen.

Det finns, som jag ser det, även en hel del andra anledningar till varför man som DIF-supporter bör se försiktigt positivt på sitationen just nu - trots att man tyvärr inte lyckades nå en direktplats till KS:

- Djurgården har under säsongen haft plusstatistik på alla de fyra lagen som man förmodligen kommer att få möta i playoff...

- Visst, två raka förluster nu på slutet känns ju verkligen inte sådär jättelovande inför fortsättningen. Men ser man det i ett lite längre perspektiv (efter nyår och framåt) så är DIF ett av HockeyAllsvenskans bästa lag. Det är ingen åsikt, det är ren fakta. Hade det inte varit för vår horribelt usla start under Challes ledning så hade vi förmodligen tampats med Leksand om seriesegern vid det här laget...

- Medans Örebro (Aulin, Yetman) och Karlskoga (Näslund, Björklund) har långtidsskador på nyckelspelare så förfogar DIF, åtminstone för tillfället, över en nästintill skadefri trupp. Sådant kommer givetvis att ta ut sin rätt i ett tajt spelschema där man spelar så mycket som 6 stentuffa matcher på endast 9 dagar...

- Det är naturligtvis inte optimalt att spela så här många matcher på så kort tid, men Rögle visade i alla fall i fjol att det faktiskt GÅR att ta sig upp även via denna väg. Sådant kan vara viktigt att bära med sig. Inte minst mentalt...

- Säga vad man vill om DIF:s backsida, men av alla de fyra lag som vi kommer att få möta i playoff så finns det inget lag som kan matcha våran bredd på forwardssidan. Jag tror att Zabel i så hög utsträckning som möjligt kommer att välja att gå runt på fyra kedjor i de kommande matcherna, något som jag också tror kommer att gynna oss i slutändan...

För övrigt så anser jag att Oskarshamn blir vår klart tuffaste utmanare i playoff-serien.
"Håkan Andersson ringde mig en kväll och frågade om jag var intresserad av en ung kille som förvisso var väldigt tunn men som tydligen skulle vara extremt, extremt spelskicklig. Hans namn var Pavel Datsyuk. Jag tackade nej."
- Niklas Wikegård
DIF_Söderort

Inlägg av DIF_Söderort »

Våra svåraste motsåndare i förkvalet kommer att bli karlsskoga, sen kan örebro bli tufft också. Malmö hoppas jag missar förkvalet, för jag tror dom kan höja sig om dom lyckas ta sig dit.
Karel måste avgå
Användarvisningsbild
Alexander

Inlägg av Alexander »

DIF_Söderort skrev:Våra svåraste motsåndare i förkvalet kommer att bli karlsskoga, sen kan örebro bli tufft också. Malmö hoppas jag missar förkvalet, för jag tror dom kan höja sig om dom lyckas ta sig dit.
Tror Oskarshamn blir svårast, sen vet jag inte vilka jag helst möter utav Karlsskoga och Örebro.
Mindrocker

Inlägg av Mindrocker »

DIF kommer att fortsätta på den inslagna linjen och kommer inte att gå vidare från förkvalsserien. Örebro tar platsen.
Avgå DJ Yes!
Isabo

Inlägg av Isabo »

Mash skrev:
Det blir ett intensivt spelschema om det blir förkval och kvalserie. Samtidigt ett riktigt långt uppehåll om vi inte avancerar från förkvalet.. Mars till September, SJU (!) månaders uppehåll. Eller det är det man kanske behöver efter denna säsong?
[/quote]

DIF spelar ju sämre efter uppehåll så det vete tusan faktiskt.
(Obs! Ironi.)
förevigtdjurgården

Inlägg av förevigtdjurgården »

Mindrocker skrev:DIF kommer att fortsätta på den inslagna linjen och kommer inte att gå vidare från förkvalsserien. Örebro tar platsen.
Hoppas innerligt att sista FK-matchen INTE spelas på Hovet.

E:/ Vill inte stå där och skämmas.
25/4-2025
Isabo

Inlägg av Isabo »

förevigtdjurgården skrev:
Mindrocker skrev:DIF kommer att fortsätta på den inslagna linjen och kommer inte att gå vidare från förkvalsserien. Örebro tar platsen.
Hoppas innerligt att sista FK-matchen INTE spelas på Hovet.

E:/ Vill inte stå där och skämmas.
Tyvärr tror jag den gör det, förutsatt att vi kommer fyra eller femma. Så var det förra säsongen, de två bästa lagen började borta och slutade hemma.
isolerad

Inlägg av isolerad »

Inför förkvalet hoppas jag man väljer att fokusera på hur mycket man har hämtat igen sen i november istället för att lägga fokus på att man missade topp 3. Det är en riktigt bra prestation! Dagens tabelläge kunde jag bara drömma om för några månader sen.
i
förevigtdjurgården

isolerad skrev:Inför förkvalet hoppas jag man väljer att fokusera på hur mycket man har hämtat igen sen i november istället för att lägga fokus på att man missade topp 3. Det är en riktigt bra prestation! Dagens tabelläge kunde jag bara drömma om för några månader sen.
I förkvalet har vi något att vinna igen. Då skiter alla ner sig och vi torskar istället.
25/4-2025
Användarvisningsbild
minalman

Allsvenskan 2012/13

Inlägg av minalman »

Så här med litet distans så var resultatet mot örebro ganska väntat. Alla i DIF visste redan att leksand skulle låta vik vinna dagen därpå och hade svårt att motivera sig att kämpa för något som ändå inte skulle kunna hända. I morgon mot tingsryd får vi se balanserade och motiverade Djurgårdare på isen igen, hoppas jag
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
S. Skuggan

Inlägg av S. Skuggan »

minalman skrev:Så här med litet distans så var resultatet mot örebro ganska väntat. Alla i DIF visste redan att leksand skulle låta vik vinna dagen därpå och hade svårt att motivera sig att kämpa för något som ändå inte skulle kunna hända. I morgon mot tingsryd får vi se balanserade och motiverade Djurgårdare på isen igen, hoppas jag
Med stor trolighet har nog resonemanget hos övriga varit att inte bjuda oss på något, så alltså var det väntat. :(
förevigtdjurgården

minalman skrev:Så här med litet distans så var resultatet mot örebro ganska väntat. Alla i DIF visste redan att leksand skulle låta vik vinna dagen därpå och hade svårt att motivera sig att kämpa för något som ändå inte skulle kunna hända. I morgon mot tingsryd får vi se balanserade och motiverade Djurgårdare på isen igen, hoppas jag
Känns stabilt att man inte kämpar när man verkligen har chansen in i det sista.
25/4-2025
Skriv svar