DRC skrev:
Press-spelet är bra men jag vet inte om jag tycker att det statiska spelet i offensivzon blivit så mkt bättre. Två av målen i går på kontring t.ex. trots att man parkerade framför Haugen hela kvällen.
Vi blir för lätt utboxade och slänger mest puckar i rundeln. RO säger ofta i intervjuer att han vill se puckar på mål från backplats men inte heller det har resulterat i speciellt mycket och det är nästan anmärkningsvärt hur få mål på returer vi gjort.
Liten utläggning:
Laget är fysiskt toktränade och jag tycker att det syns lite. Kör man mycket fys och styrka så blir man koordinationsmässigt och precisionsmässigt sämre (än vad man egentligen är) tills dess att det lyfts av (vilket troligen först blir senare i vår mot slutspelet). Jag är ganska säker på att vi ligger topp 1-2 i hårda träningsupplägg och man blir helt enkelt lite klumpig eftersom det tar längre tid för hjärnan än för kroppen att anpassa sig till fysiska förhållanden.
Konsekvenserna visar sig i precision i passningsspelet och jämför man tex FBKs PP med vårat så är det just där en bit av det ligger, både i uppspel och skott på mål.
Jämför Hultas pärla för ett par matcher sedan. Han får en passning som är klockren vilket gör att han kan klippa till direkt vilket inte ger motståndare tid att gå ut/upp och täcka av. Likadant vid Kaffes PP-mål igår. Om vi bryter ner det (för deras PP har varit ett föredöme de senaste matcherna):
Johansson screenar/småbråkar med Jonte direkt efter tek så denne inte kan gå upp mot Dicken medan Åslund byter position från vänster och går in på mål vilket skapar yta för Asplund som går ut till vänster som soprent alternativ.
Wikstrand på point/höger visar tydligt att han är spelbar och trampar bakåt/sida i exakt synk med Axelsson som nyttjar Johanssons förarbete mot Jonte och går inåt i zon för att pressa boxen (vilket är lätt att göra när man har två passningsalternativ i Asplund och Wikstrand).
Passet kommer sedan direkt på det teoretiska bladet (Lagesson bra med ändå och går ut för att täcka men har bara nån sekund på sig mot de 2-3sek som vi brukar ge motståndarna) men Wikstrand har redan klubban i luften för skott och behöver bara klippa till. Urbom har nu Asplund i ryggen och Åslund framför kassen och väljer rätt alternativ men Johansson tar två tramp rakt in i slottet och pangar in returen.
Jämför man istället med vårat PP (och vi skiter i uppspelet för det är samma faktorer bakom) så skapar man inte ytor och alternativ åt varandra och passningarna håller för dålig kvalitet för direktpass eller direktskott utan man blir tvungen att ta emot pucken varje gång och de där 1-3sekunderna är direkt avgörande. Istället håller man i pucken vilket i sig inte behöver vara dåligt men då måste efterföljande passning vara klockren. Nu hamnar vi istället konstant i lägen där ytorna täcks av förtjänstfullt av motståndarna. Det är ingen vävningsfråga eller coachningsfråga egentligen då alla våra spelare besitter den kvalitetsnivå som krävs. Mental coaching eller vänta på att det vankas slutspel och annat träningsupplägg krävs.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.