Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
DRC
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av DRC »

Praetori skrev:
gaspo skrev:
williams skrev:
AlltidoavsettDIF skrev:Vad har Håkanson gjort för att förtjäna den där förlängningen?
Jag tycker det sett bättre ut i denna säsong. Kanske lossnar helt nästa. Alla tränare får mer erfarenhet år efter år. Förra var ett se och lära år för han. Även för Robban. Bra med kontinuitet också.
3,e säsongen nu!!
Musse gör bevisligen ett bra jobb med forwards för 5v5.
Det är PP det brister i men jag vet inte om det är Musse, Robban eller spelarna som är problemet.
Press-spelet är bra men jag vet inte om jag tycker att det statiska spelet i offensivzon blivit så mkt bättre. Två av målen i går på kontring t.ex. trots att man parkerade framför Haugen hela kvällen.

Vi blir för lätt utboxade och slänger mest puckar i rundeln. RO säger ofta i intervjuer att han vill se puckar på mål från backplats men inte heller det har resulterat i speciellt mycket och det är nästan anmärkningsvärt hur få mål på returer vi gjort.
Praetori

Inlägg av Praetori »

DRC skrev: Press-spelet är bra men jag vet inte om jag tycker att det statiska spelet i offensivzon blivit så mkt bättre. Två av målen i går på kontring t.ex. trots att man parkerade framför Haugen hela kvällen.

Vi blir för lätt utboxade och slänger mest puckar i rundeln. RO säger ofta i intervjuer att han vill se puckar på mål från backplats men inte heller det har resulterat i speciellt mycket och det är nästan anmärkningsvärt hur få mål på returer vi gjort.
Liten utläggning:
Laget är fysiskt toktränade och jag tycker att det syns lite. Kör man mycket fys och styrka så blir man koordinationsmässigt och precisionsmässigt sämre (än vad man egentligen är) tills dess att det lyfts av (vilket troligen först blir senare i vår mot slutspelet). Jag är ganska säker på att vi ligger topp 1-2 i hårda träningsupplägg och man blir helt enkelt lite klumpig eftersom det tar längre tid för hjärnan än för kroppen att anpassa sig till fysiska förhållanden.
Konsekvenserna visar sig i precision i passningsspelet och jämför man tex FBKs PP med vårat så är det just där en bit av det ligger, både i uppspel och skott på mål.

Jämför Hultas pärla för ett par matcher sedan. Han får en passning som är klockren vilket gör att han kan klippa till direkt vilket inte ger motståndare tid att gå ut/upp och täcka av. Likadant vid Kaffes PP-mål igår. Om vi bryter ner det (för deras PP har varit ett föredöme de senaste matcherna):

Johansson screenar/småbråkar med Jonte direkt efter tek så denne inte kan gå upp mot Dicken medan Åslund byter position från vänster och går in på mål vilket skapar yta för Asplund som går ut till vänster som soprent alternativ.

Wikstrand på point/höger visar tydligt att han är spelbar och trampar bakåt/sida i exakt synk med Axelsson som nyttjar Johanssons förarbete mot Jonte och går inåt i zon för att pressa boxen (vilket är lätt att göra när man har två passningsalternativ i Asplund och Wikstrand).
Passet kommer sedan direkt på det teoretiska bladet (Lagesson bra med ändå och går ut för att täcka men har bara nån sekund på sig mot de 2-3sek som vi brukar ge motståndarna) men Wikstrand har redan klubban i luften för skott och behöver bara klippa till. Urbom har nu Asplund i ryggen och Åslund framför kassen och väljer rätt alternativ men Johansson tar två tramp rakt in i slottet och pangar in returen.

Jämför man istället med vårat PP (och vi skiter i uppspelet för det är samma faktorer bakom) så skapar man inte ytor och alternativ åt varandra och passningarna håller för dålig kvalitet för direktpass eller direktskott utan man blir tvungen att ta emot pucken varje gång och de där 1-3sekunderna är direkt avgörande. Istället håller man i pucken vilket i sig inte behöver vara dåligt men då måste efterföljande passning vara klockren. Nu hamnar vi istället konstant i lägen där ytorna täcks av förtjänstfullt av motståndarna. Det är ingen vävningsfråga eller coachningsfråga egentligen då alla våra spelare besitter den kvalitetsnivå som krävs. Mental coaching eller vänta på att det vankas slutspel och annat träningsupplägg krävs.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
DRC

Inlägg av DRC »

Praetori skrev:
DRC skrev: Press-spelet är bra men jag vet inte om jag tycker att det statiska spelet i offensivzon blivit så mkt bättre. Två av målen i går på kontring t.ex. trots att man parkerade framför Haugen hela kvällen.

Liten utläggning:
Laget är fysiskt toktränade och jag tycker att det syns lite. Kör man mycket fys och styrka så blir man koordinationsmässigt och precisionsmässigt sämre (än vad man egentligen är) tills dess att det lyfts av (vilket troligen först blir senare i vår mot slutspelet). Jag är ganska säker på att vi ligger topp 1-2 i hårda träningsupplägg och man blir helt enkelt lite klumpig eftersom det tar längre tid för hjärnan än för kroppen att anpassa sig till fysiska förhållanden.
Konsekvenserna visar sig i precision i passningsspelet och jämför man tex FBKs PP med vårat så är det just där en bit av det ligger, både i uppspel och skott på mål.

Jämför Hultas pärla för ett par matcher sedan. Han får en passning som är klockren vilket gör att han kan klippa till direkt vilket inte ger motståndare tid att gå ut/upp och täcka av. Likadant vid Kaffes PP-mål igår. Om vi bryter ner det (för deras PP har varit ett föredöme de senaste matcherna):

Johansson screenar/småbråkar med Jonte direkt efter tek så denne inte kan gå upp mot Dicken medan Åslund byter position från vänster och går in på mål vilket skapar yta för Asplund som går ut till vänster som soprent alternativ.

Wikstrand på point/höger visar tydligt att han är spelbar och trampar bakåt/sida i exakt synk med Axelsson som nyttjar Johanssons förarbete mot Jonte och går inåt i zon för att pressa boxen (vilket är lätt att göra när man har två passningsalternativ i Asplund och Wikstrand).
Passet kommer sedan direkt på det teoretiska bladet (Lagesson bra med ändå och går ut för att täcka men har bara nån sekund på sig mot de 2-3sek som vi brukar ge motståndarna) men Wikstrand har redan klubban i luften för skott och behöver bara klippa till. Urbom har nu Asplund i ryggen och Åslund framför kassen och väljer rätt alternativ men Johansson tar två tramp rakt in i slottet och pangar in returen.

Jämför man istället med vårat PP (och vi skiter i uppspelet för det är samma faktorer bakom) så skapar man inte ytor och alternativ åt varandra och passningarna håller för dålig kvalitet för direktpass eller direktskott utan man blir tvungen att ta emot pucken varje gång och de där 1-3sekunderna är direkt avgörande. Istället håller man i pucken vilket i sig inte behöver vara dåligt men då måste efterföljande passning vara klockren. Nu hamnar vi istället konstant i lägen där ytorna täcks av förtjänstfullt av motståndarna. Det är ingen vävningsfråga eller coachningsfråga egentligen då alla våra spelare besitter den kvalitetsnivå som krävs. Mental coaching eller vänta på att det vankas slutspel och annat träningsupplägg krävs.
Fast det har sett likadant ut i det statiska spelet (och i PP) i snart två säsonger. Skillnaden i år (den upplevda) är kanske något bättre utdelning i statiska anfall och betydligt bättre kontringsspel.

Jag kan väl dock ge Tjockes att det är en bra försvarsstrategi att hålla pucken offensivt så länge man inte råkar släppa till för mycket kontringar (vilket man också gjort bättre i år)
Praetori

Inlägg av Praetori »

DRC skrev: Fast det har sett likadant ut i det statiska spelet (och i PP) i snart två säsonger. Skillnaden i år (den upplevda) är kanske något bättre utdelning i statiska anfall och betydligt bättre kontringsspel.

Jag kan väl dock ge Tjockes att det är en bra försvarsstrategi att hålla pucken offensivt så länge man inte råkar släppa till för mycket kontringar (vilket man också gjort bättre i år)
Det var någon vända i November som det flöt på men sen tappade vi allt igen. Det jag vill säga är att det inte är en värvningsfråga. Spets skulle inte hjälpa med möjligt undantag för superlirare som Thoresen. Det är systematiskt fel i spelarnas uppträdande i PP. Delvis mentalt och delvis för att de tränar hårt och inte har precisionen (en trade-off för att spela ligans tyngsta presspel) men mestadels det förstnämnda.
Det enda Musse och Robban skulle kunna ändra är att helt byta formationer i PP och låta junisarna köra med Högga.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
minalman
Säsongskort: Ja

Inlägg av minalman »

Kring PP kan man väl fundera över om vår spelidé och värvningsstrategi överbelastar mot spelartyper som kanske inte är de första man placerar i offensiva special teams?
Gnugga, åka skridskor, återerövra, gå på mål. Det är egenskaper som är bra att ha i 5 mot 5.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Frasse
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Frasse »

Håll er till ämnet. Detta är "Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägget" tråden och snack om PP och uppställningar denna säsong tas med fördel i "Säsongen 17/18" tråden.

Gällande förlängningen med Musse så satsar man på kontinuitet och i sak är det riktigt bra.
Sedan kan man diskutera huruvida det hade funnits en bättre coach för forwards eller inte.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
Grabben från Söder

Inlägg av Grabben från Söder »

Vilka spelare är det som kommer lämna till nästa säsong?
Användarvisningsbild
Vikas

Inlägg av Vikas »

Ljungh ska tydligen vara överens med HV71 till nästa säsong.

Source: Madhawk
AlltidoavsettDIF

Inlägg av AlltidoavsettDIF »

Som han har spelat denna och förra säsongen är han ju klart ersättningsbar med tanke på pengarna nästa sässe, inget jag gråter blod över iaf.

E: Ska dock tillägga att det är trist då han varit med på hela resan från första året i HA till ett etablerat SHL-lag, känns dock som han fastnat i lite gamla hjulspår.
Senast redigerad av AlltidoavsettDIF den 2018-01-13 10:42:39, redigerad totalt 1 gånger.
mb81

Inlägg av mb81 »

Sjukt tråkigt då jag gillar Ljungh mycket. Men bra att vi inte betalar vad som helst.
EspenK

Inlägg av EspenK »

Vikas skrev:Ljungh ska tydligen vara överens med HV71 till nästa säsong.

Source: Madhawk

Svider lite för mig. Har ju varit med och tagit oss upp i finrummet igen. Har så mycket potential i sig men kommer väl blomma i HV...
Måste handla om att vi tänker spetsa andrakedjan nästa år och Ljungh inte vill ha en tredjekedja roll.
EspenK

Inlägg av EspenK »

Centersidan nästa år blir intressant. Finns någon plan. Tydligen handlade det om pengar med Ljungh. Måste få in bra centrar till nästa år. Misstänker att vi tappar MacDavid och Vejde också.

Finns några klasscentrar på lediga inför nästa år. Kan bli tufft?
Djurgårn
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Djurgårn »

Trist att vi tappar Ljungh men jag känner att det kan vara bra för alla inblandade att han nu går vidare. Jag upplever att han har kört fast lite grann och behöver en ny miljö. För vår del är jag glad över att vi inte betalar dem summor som det ryktats om då jag tycker att Ljungh, sett till vad han har presterat sista två säsongerna, är ganska enkel att ersätta ändå.
Användarvisningsbild

Inlägg av #87 »

Blandade känslor kring Ljungh. Ruggigt bra för något år sedan, verkar även vara en vettig kille utanför isen. Men han har kört fast lite, och jag är glad att vi inte går med i något vansinnigt budkrig för att behålla honom.
gaspo

Inlägg av gaspo »

Tycker det e jävligt tråkigt att läsa om spelare som är klara för andra lag mitt under säsong.
Låst