Millwall skrev:
Jag fattar att du hårddrar det hela för att göra en billig poäng, men fatum kvarstår. Att fira ett mål överdrivet mycket framför oss på Stadion är klart olämpligt.
Själv skulle jag vilja säga att det är klart olämpligt att gå på fotboll om man blir så provocerad av en motståndare som firar att han gjort mål att man inte kan kontrollera sig utan slänger in saker på plan/motståndaren.
Har man så dålig impulskontroll bör man söka professionell hjälp.
Jag tror att alla är överens om att det är åt h*lvete att kasta in grejer på plan. Däremot vidhåller jag att det är olämpligt att som motståndare agera provocerande på Stadion.
Agera provocerande? Jag är sjukt trött på det argumentet som ständigt hörs angående hur motståndare/polis mfl agerar och som därmed skulle ge en själv rätt att agera ännu värre.
Det är retorik på samma nivå som att en kvinna som blir våldtagen får skylla sig själv för att hon hade för utmanande kläder på sig (inga jämförelser i övrigt och jag får väl för att inte provocera förtydliga att jag inte kallar någon våldtäktsman utan enbart pekar på att retoriken är densamma).
Samma brist på impulskontroll där man skyller sitt eget dåliga beteende på någon verklig eller inbillad provokation/annan utlösande irrelevant faktor.
Är man Djurgårdare är man lite finare och jävligt mycket bättre än att reagera på fåniga "provokationer" från små människor! Stöd laget istället!
Får väl för tydlighetens skull också skriva att jag inte tror att någon som är aktiv här tycker att det är okej att saker kastas in på vare sig plan eller motståndare.
”Den grad av kränkthet människor känner, är precis den mängd de förtjänar.”
Du har så rätt så och just den retoriken har diskuterats flertalet gånger. Men den går inte fram hos vissa utan ibland kan det tyckas att en motreaktion är mer befogad på grund av en provocerande reaktion. I grund och botten blir man jävligt förbannad vid en provokation men man (jag) agerar inte något extra utöver det utan håller det för mig själv.
Ett ganska färskt minne av denna sak är sista hemmamatchen mot leksand hemma då hela långsidan jag sitter på var fylld av vitklädda som firade sådär extra mycket och ljudligt när de gjorde mål. Man såg hur folk runtomkring mig blev så förbannade att det nästan var hotfullt, men det skedde inget. Om det nu skulle skett där och då, skulle det ses som mer förmildrande än om man dunkat på någon bakom sig bara för skojs skull?
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Två bussar fyllda till söndagens match. Fyll den tredje! Värt att notera är att vi redan fyllt två bussar fler än vad gnaget fyllde till samma match förra säsongen, trots att de slogs om SM guld. Vi ska göra en fet läktarinsats där nere!
seppuko skrev:Du har så rätt så och just den retoriken har diskuterats flertalet gånger. Men den går inte fram hos vissa utan ibland kan det tyckas att en motreaktion är mer befogad på grund av en provocerande reaktion. I grund och botten blir man jävligt förbannad vid en provokation men man (jag) agerar inte något extra utöver det utan håller det för mig själv.
Ett ganska färskt minne av denna sak är sista hemmamatchen mot leksand hemma då hela långsidan jag sitter på var fylld av vitklädda som firade sådär extra mycket och ljudligt när de gjorde mål. Man såg hur folk runtomkring mig blev så förbannade att det nästan var hotfullt, men det skedde inget. Om det nu skulle skett där och då, skulle det ses som mer förmildrande än om man dunkat på någon bakom sig bara för skojs skull?
Ja, tyvärr så är det ju en ständigt återkommande diskussion.
Om man blir utsatt för en provokation så "förlorar" man ju om man reagerar på den. Det är precis det som provokatören vill, att man lägger sin energi på fel saker. Jag vägrar göra det helt enkelt.
”Den grad av kränkthet människor känner, är precis den mängd de förtjänar.”
seppuko skrev:Du har så rätt så och just den retoriken har diskuterats flertalet gånger. Men den går inte fram hos vissa utan ibland kan det tyckas att en motreaktion är mer befogad på grund av en provocerande reaktion. I grund och botten blir man jävligt förbannad vid en provokation men man (jag) agerar inte något extra utöver det utan håller det för mig själv.
Nja, det krävs en ordentlig provokation för att den skall beaktas vid straffmätningen. Men generellt så borde det faktum att du klappar till någon helt oprovocerat ha ett högre straffvärde än om smällen föregås av en provokation.
Millwall skrev:
Jag fattar att du hårddrar det hela för att göra en billig poäng, men fatum kvarstår. Att fira ett mål överdrivet mycket framför oss på Stadion är klart olämpligt.
Själv skulle jag vilja säga att det är klart olämpligt att gå på fotboll om man blir så provocerad av en motståndare som firar att han gjort mål att man inte kan kontrollera sig utan slänger in saker på plan/motståndaren.
Har man så dålig impulskontroll bör man söka professionell hjälp.
Jag tror att alla är överens om att det är åt h*lvete att kasta in grejer på plan. Däremot vidhåller jag att det är olämpligt att som motståndare agera provocerande på Stadion.
Så du menar att DIF spelare också bör tänka på att inte fira sina mål på bortaplan? (nu gör väl förvisso Djurgården sällan mål men ändå...).
Eller ska Djurgårdare som går och ser fotboll på Stadion behandlas annorlunda, dvs som några slags ociviliserade neandertalare som inte kan acceptera att man möter ett bättre motstånd?
Folk som kastar in saker på plan (även dom som kastar bangers på väg till & från arenorna) kan dra åt helvete, jag hoppas att verkligheten kommer ifatt Er...
När DIF gör mål på bortaplan (händer väldigt sällan iofs) så brukar spelarna vilja fira framför den tillresta DIF-klacken, men jag tycker DIF ska börja med att fira framför hemma-klacken istället, lite provocerande så där, gnäller någon så säger spelaren att det var mitt första mål jag gjort i 37:e minuten så jag blev glad och tänkte inte på vad jag firade någonstans.
Ska bli intressant att se hur hemma-publiken reagerar, särskilt när man läser hur vissa resonerar kring denna frågan, skulle kanske bli en chock för vissa..
F.ö så ska matcher inte avbrytas pga att säkerheten inte kan garanteras, då måste alla matcher avbrytas.
Det finns ju grader i helvetet också. Tycker det är sjukt att 2013 avbryts en match av ett inkastat päron, medan man år 2004 återupptog matchen när grinden nästan gick upp vid norra stå.. Seems legit!
12 april 2013
Beslut från Disciplinnämnden gällande den avbrutna matchen Djurgården–Mjällby
Disciplinnämnden beslutade vid ett extrainsatt sammanträde 12 april att matchen Djurgården–Mjällby AIF ska återupptas från den tidpunkt och med det målresultat som gällde då matchen avbröts. Återupptagandet av matchen kommer att genomföras utan publik. Tidpunkt för återupptagande av matchen kommer att fastslås enligt gällande bestämmelser.
Som påföljd för de inkastade föremålen åläggs Djurgården att betala böter om 15 000:-.
Jepe skrev:
15 000:- Böter - pinsamt lågt. En symbolisk summa mer än ett straff.
Jo, men det måste ju finnas någon koppling mot övriga rättssamhället också. Om du kastar ett äpple i sidan på din granne har jag svårt att se att han kan kräva speciellt mycket mer än 15 000 kr för sveda och värk.
Jepe skrev:
15 000:- Böter - pinsamt lågt. En symbolisk summa mer än ett straff.
Jo, men det måste ju finnas någon koppling mot övriga rättssamhället också. Om du kastar ett äpple i sidan på din granne har jag svårt att se att han kan kräva speciellt mycket mer än 15 000 kr för sveda och värk.
Du har såklart helt rätt där. Dock ett dyrt päron på alla sätt och vis.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...