Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Mash

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Mash »

Metal Machine skrev:09/10 fick vi stundtals riktigt bra tryck när jag var på plats, minns jag. Varje gång detta skedde hade vi en grym klackledare (antagligen Martin). En slutspelsmatch var han inte där, och det där ofantliga trycket uteblev med honom. En klackledare gör mycket...
Killarna som stod vid räcket under derbyt gjorde det oxå jäkligt bra, bra kommunikation och bra känsla för sångerna då, enligt mig. Finns säkert många som skulle göra det bra och har bra känsla för sångerna, men respekten saknas för dom antagligen...
Användarvisningsbild
Daniel942
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Daniel942 »

Tänkte på det under förra matchen - Vad har hänt med Blue Brigade? Helt anonyma.
DIF!
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Daniel942 skrev:Tänkte på det under förra matchen - Vad har hänt med Blue Brigade? Helt anonyma.
Verkligen. Bra första säsong men alla matcher i år har de knappt stuckit ut från sittplatsmängden överhuvudtaget, undantaget är väl derbyt.
Expert.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Enkelt: någon ledarfigur i klacken BESTÄMMER en lista med 5-10? ramsor/sånger. Sedan kör man dessa. När ingen plan finns blir det planlöst och den med flest öl innanför självförtroendevästen bestämmer låtlistan.. då blir det klassiker som "den som inte hoppar..." Och annat liknande som dominerar.

Utan ledare ingen riktning, för ni tror väl inte att man kan få 2000 individer att göra samma sak bara för att de står bredvid varandra. Dela ut sång/rams-blad vid A18 och led sången aktivt.

Annars kör vi väl på och har det som vi har det. ;)
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
JohanPez

Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av JohanPez »

Magnutz skrev:Enkelt: någon ledarfigur i klacken BESTÄMMER en lista med 5-10? ramsor/sånger. Sedan kör man dessa. När ingen plan finns blir det planlöst och den med flest öl innanför självförtroendevästen bestämmer låtlistan.. då blir det klassiker som "den som inte hoppar..." Och annat liknande som dominerar.

Utan ledare ingen riktning, för ni tror väl inte att man kan få 2000 individer att göra samma sak bara för att de står bredvid varandra. Dela ut sång/rams-blad vid A18 och led sången aktivt.

Det som skulle bli lite tokigt med detta vore att det lätt skulle bli statiskt.
Man vill ju ha ramsor/sånger som passar in beroende på om vi leder/ligger under/domaren är en idiot osv.
Klackledare är nog det enda rätta om man vill ha det ordnat men ändå med relevans för vad som händer på isen.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

JohanPez skrev:
Magnutz skrev:Enkelt: någon ledarfigur i klacken BESTÄMMER en lista med 5-10? ramsor/sånger. Sedan kör man dessa. När ingen plan finns blir det planlöst och den med flest öl innanför självförtroendevästen bestämmer låtlistan.. då blir det klassiker som "den som inte hoppar..." Och annat liknande som dominerar.

Det som skulle bli lite tokigt med detta vore att det lätt skulle bli statiskt.
Man vill ju ha ramsor/sånger som passar in beroende på om vi leder/ligger under/domaren är en idiot osv.
Klackledare är nog det enda rätta om man vill ha det ordnat men ändå med relevans för vad som händer på isen.
Jo, sant, men om detta kördes ett tag skulle folk kunna sjunga mycket mycket mer och högre. Sen behöver klacken ett par personer som leder den. Ett par killar som förutom pondus också har en känsla för vad som händer i matchen. När det är ställningskrig manar klacksångledarna på med kampsånger/ramsor. När vi leder körs glada, starka ramsor/sånger. I underläge "kämpa..." etc.

Det som får folk att hålla truten stängd är just osäkerheten. "Vad händer?" De där borta sjunger "Den som inte hoppar är..." men killarna där borta kör "hunden Leif..." - För gemene klack-autist bör det finnas en lathund att följa. Som var tanken under JKs 30årsjubileum då sångerna listades periodvis. Nu sket det sig ändå lite men tanken var god.

Säg att det räcker med två personer som leder klacken?! Då behöver det inte bli statiskt alls! ;)

Något att fundera på helt klart. Det är önskvärt att slippa höra "hata aik-ramsor" när vi spelar mot Brynäs etc.
Användarvisningsbild
Heaty

Inlägg av Heaty »

Jag hatar gnaget även fast vi möter brynäs...
Dock för att vara OnT så håller jag inte med ang. listorna. Skulle bara bli plastigt och jag skulle då bestämt ge fan i att ställa mig i klacken om det fanns en lista på vad som ska sjungas.

Låt det vara som det är nu, det är inte något fel. Kan inte vara en "Slutspelet 09/10-stämning" varje match.
Laga inte det som inte är trasigt... eller nåt.
Magnutz

Re: Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Magnutz »

Heaty skrev:Jag hatar gnaget även fast vi möter brynäs...
Dock för att vara OnT så håller jag inte med ang. listorna. Skulle bara bli plastigt och jag skulle då bestämt ge fan i att ställa mig i klacken om det fanns en lista på vad som ska sjungas.

Låt det vara som det är nu, det är inte något fel. Kan inte vara en "Slutspelet 09/10-stämning" varje match.
Missförstå rätt. ;) listan skulle kunna vara något dolt, för klackledaren enbart. Klacken mår inte bra av att hata aik lite random etc. Det verkar behövas en smula uppstyrning.
Användarvisningsbild
seppuko
Kontakt:

Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av seppuko »

Själv tycker jag klacken var grym mot växjö. Det var långa ramsor, bytte inte ramsa hela tiden som andra matcher, och trycket på "Kämpa Djurgården" på slutet var epic. Som Heaty säger, kan ju inte vara bäst jämnt. Men kör vattniga ajkramsor hela tiden mot alla lag är inte episkt, någonstans.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

seppuko skrev:Själv tycker jag klacken var grym mot växjö. Det var långa ramsor, bytte inte ramsa hela tiden som andra matcher, och trycket på "Kämpa Djurgården" på slutet var epic. Som Heaty säger, kan ju inte vara bäst jämnt. Men kör vattniga ajkramsor hela tiden mot alla lag är inte episkt, någonstans.
seppuko skrev:Själv tycker jag klacken var grym mot växjö. Det var långa ramsor, bytte inte ramsa hela tiden som andra matcher, och trycket på "Kämpa Djurgården" på slutet var epic. Som Heaty säger, kan ju inte vara bäst jämnt. Men kör vattniga ajkramsor hela tiden mot alla lag är inte episkt, någonstans.
Precis. Och, ofta, är det ju dessa som tar över efter ett tag. Vill folk ha ökad kvalitet på klacksång måste några leda. Martin? var tydligen bra på detta och då behövs inte nån sånglista för ledaren väljer passande ramsa/låt.

Jag tycker att klacken gör vissa partier klockrent. SFGD är underbar. Växelramsan "Hardy Nilssons Järnkaminer" också bra liksom "Olé olé". Däremot är inte "Hata aik"ramsor ok när vi möter t ex Timrå eller Växjö etc. Sen tystnar sång och annat ljud helt och hållet under oregelbundna intervaller. Inte snyggt. Så, jag skulle önska ledning, för då jävlar blir det tryck.

Det handlar inte om, som Heaty skrev innan, om att det ska låta som "Slutspelet 09/10" utan det handlar om att få med så gott som hela klacken i sång. Det vill vi ju och det gnälls på de som inte sjunger. Mitt förslag på aktiva klackledare skulle, tror jag, lösa the issues. ;)
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Heaty skrev:Jag hatar gnaget även fast vi möter brynäs...

Häng inte upp dig på listan. Allt det du sjunger vanligtvis skulle finnas där. Däremot skulle det vara enklare att få med HELA klacken om det fanns någon slags ordning. Denna ordning behöver inte vara synlig. Den kan döljas i handen på klackledaren. 1990 av 2000 i klacken skulle inte märka av någon lista utan bara känna ett jäkla driv i sången.

Så, jag tar alltså tillbaka en av mina idéer från en post längre bak i tråden. Att dela ut ett "sånghäfte" blir fel, men att ha en "bestämd" sånglista i händerna på klackledarna.. det kan vara bra. Sen styrs det upp så att det inte blir "hata aik"ramsor helt plötsligt. De har sin absoluta poäng men när de dyker upp helt random i andra perioden mot Växjö eller Modo så känns det bara som fylle-Allans sångval.

Det ska poängteras att jag inte anser att Klacken är kass. Jag tycker den sköter sig bra. Det finns en del som skulle kunna göras bättre och då tycker jag man skakar fram lite idéer och ser om det kan bli, lite bättre, lite finare. :)
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

Håller med om att klacken kan bli bättre. Mot Växjö var den emellertid så bra som man kan hoppas under en vanlig grundspelsmatch. Så vill vi ha det varje match, tack! :)
Användarvisningsbild
Heaty

Inlägg av Heaty »

Inte något ont menat nu Magnutz, men jag tycker det är taskigt ordval från din sida.
Att påstå att en ramsa "Inte är okej" att sjunga när man själv inte står i klacken är aningen provocerande, men jag förstår precis vad du menar ;).
Men jag vet inte, vi i yngre generationen kanske hatar gnaget mer än vad den äldre gör.
För mig handlar kärleken-hatet om en 70-30 uppdelning.
Sen är det ju inte alltid man tänker på innebörden av en ramsa utan vad det blir för tryck av den.
Så om klacken får ett bra tryck med att sjunga om gnaget, låt den sjunga om gnaget.

Vilket fall som helst förstår jag precis vad du menar, men känns som att diskussionen är lite dödfödd. Alla gör väl så gott dem kan, och de som inte gör det för veta om det. Att sen kanske 50 pers ser vad som skrivs i tråden gör inte skillnad i ett kollektiv på 1500.
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

Jag tycker att fler initiativ som Blue Brigade borde tas, där man är en grupp på 15-20 pers eller fler som går tillsammans och sjunger halsarna av sig. Då kan man ju dessutom säga till på skarpen åt dem som inte sjunger. Det är aningen enklare för en grupp att driva igenom en agenda än vad det är för en ensam person. Om en klackturist får känslan av att alla skriker på honom när han inte sjunger lär han antingen börja sjunga eller gå därifrån och aldrig återvända. Problem löst.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Heaty skrev:Inte något ont menat nu Magnutz, men jag tycker det är taskigt ordval från din sida.
Att påstå att en ramsa "Inte är okej" att sjunga när man själv inte står i klacken är aningen provocerande, men jag förstår precis vad du menar ;).
Men jag vet inte, vi i yngre generationen kanske hatar gnaget mer än vad den äldre gör.
För mig handlar kärleken-hatet om en 70-30 uppdelning.
Sen är det ju inte alltid man tänker på innebörden av en ramsa utan vad det blir för tryck av den.
Så om klacken får ett bra tryck med att sjunga om gnaget, låt den sjunga om gnaget.

Vilket fall som helst förstår jag precis vad du menar, men känns som att diskussionen är lite dödfödd. Alla gör väl så gott dem kan, och de som inte gör det för veta om det. Att sen kanske 50 pers ser vad som skrivs i tråden gör inte skillnad i ett kollektiv på 1500.
Alltså. Alla får ha sin åsikt och min är att klacken sköter sig bra, oftast, och uselt ibland. Hatramsor mot gnaget är puckat att köra när vi möter t ex växjö. De hör inte hemma där. Oavsett hur mycket man hatar gnaget och med bra ledning behövs inga hataaikramsor för att få bra drag. ;)
Skriv svar